Polttoainelämmittimen pakokaasujen ohjaus auton omaan pakoputkeen. Onnistuuko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kumminki, 21.10.2016.

  1. kumminki

    kumminki 1st gear

    Elikkä ideana olisi polttoainelämmittimen pakokaasut ohjata auton omaan pakoputkeen.

    Olisko kellään ideoita moiseen hommaan? Vai onko edes mahdollista saada toimimaan?
    4tuuman pakoputken kylkeen tarkoitua olisi laittaa tuo lämmittimen pakoputki.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai niitä ois enemmän tehty jos toimis tai olis parempi ratkaisu kun oma putki?
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Polttoainelämmittimiin saa kyllä laittaa sen verran pitkän putken siitä metallihaitariputkesta että saa kaikkiin sovelluksiin asennettua. Itse en lähtis kikkailemaan..
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se palotapahtuma on melko herkkä, voi olla ettei oo hyvä jos siellä putkessa on jo valmiiksi painetta/imua.
     
  5. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ei varmaan tee hyvää kun auton putki työtään pakoputkesta nokea lämmittimen suuntaan.
     
  6. jenkula

    jenkula Gearhead

    Nykykotteroiden ajonaikaset lämmittimet käy hetken ja sammuu automaattisesti.Välillä pakkasilla liikennevaloissa näkee kun auto on kauttaaltaan savun peitossa,oisko parempi että sen savun sais ohjattua pakoputkesta taaksepäin.(savuaa sillon kun palotapahtuma ei ole täydellinen)
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vetää sitä omaa lämmittimen putkea sinne taakse asti vaikka oman putken vieressä?
     
  8. jenkula

    jenkula Gearhead

    Takuu ei kata jos omia virityksiä.Polttonestelämmitin pitää asennuttaa valtuutetussa asentamossa.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Jos eberi tai weba savuaa silminnähden, se on rikki. Ei siinä pakoputkiviritykset silloin ratkaisu ole. Meillä on noita sekä jälkiasennettuna että tehtaaltatulleena Sprinttereissä ja volvoissa, kaikissa oma putki kohti maata melko lähellä lämmitintä, yksikään ei savuta niin että auto peittyis savuun.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo ja autot pitää myös korjata pajalla. Itse ei saa tehdä mitään. Maksaa nöyränä vaan :D
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ite oon kolmeen autoon eberin asentanut ja kahdesta autosta johon se valtuutettu asennusliike oli asentanut, tehnyt jälkikäteen ilmastoinnin ja puhaltimen ohjaukset uudelleen koska autoissa pyyhkijät viuhtoi ja jenkka raikasi aamulla kun eberi oli ajastettu, että ei se niin autuaaksi tekevä ole, no onhan se takuu voimassa. Vanhempaan autoon asennus on helppoa jos hiukan enemmän on autojen kanssa pelannut ja ohjeet jotka tulevat laitteen ostopakkauksessa ovat hyvät, sisältäen asennusrajoitukset ja kattavat ei-näin-kuvat. Ilmastoinnin ohjaukseen mm. Volvoihin ja muihin löytyy netistä tietoa. Uusissa autoissa kovin ahdasta joka tietenkin lisää vaativuutta.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin ja jos asennus maksaa jo saman tai puolet mitä uusi laite niin hyvä "takuu".
     
  13. jenkula

    jenkula Gearhead

    Niin no tässä on ajettu töissä ihan tuliterällä autolla jossa lämmitintä on rassattu takuuseen,eikä tulis mieleenkään mennä sitä itse roplaamaan.Olis vaan kätevää kun se savu lämppäristä menis pakoputkea pitkin taakse.
     
  14. jenkula

    jenkula Gearhead

    Justiinsa näin.Palotapahtuma ei ole oikeanlainen,siitä savu.Nykydiisselin ehdoton varuste pakkasilla että moottori pysyy käyntilämmössä oikein.

    Hävettää tuo savu jossain missä ihmisiä näkemässä.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Melkein väitän että jos laittaa sitä ohkasta haitaria 4-5 metriä niin lämppäri ei enää toimi niinkuin pitäis.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sekin voi olla totta ja yksi syy siihen ettei sellaista kanssa kyllä näy missää:D


    Jos savu hävettää niin bensa-autoa alle.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei kuulemma toi ei vaikka isontaisi putkea olivat ilma webastoa kokeilleet 30 neliön tallin lämmittämiseen ja katonnurkasta pakokaasu putki ulos ajatuksella, et ottaisi sen pakokaasulämmönkin talteen
    tuhinalla sammu melkeen heti jos oli ohut pitkä putki ja paksummalla putkella kuulemma tuli kaikkea muuta ongelmaa, savutusta, palo-ongelmia jne jne
    Sit kun siirsivät sen ite lämppärin oven viereen ja orkkis mittanen putki ovesta ulos, niin ei ongelmia

    Jotkut jopa väittää, et vaikuttaa polttoainekäyttöisen lämppärin kestoon ja paloon jos poistaa esim. alkupereisen äänenvaimentimen
     
  18. kumminki

    kumminki 1st gear

    Juu tuota palotapahtuman häiriintymistä mietin itekki... mulla on tommonen venäläisten tekemä teplostar 14tc mini. Pakoputki tuossa lämmittimessä noin 50mm.
    Jospa tuo ei olisi niin herkkä tämmöselle hommalle. jos laittaisi auton omaan 4tuuman pakoputkeen;)
    Ei ole kuulemma niin ranttu polttoaineen laaduillekkaan:)
    kokeilis niin sillähän se selviää!... kokeilis viedä viistossa lämmittimen putki autonpakoputkensisään ja viistäis putken pään silleen että osoittaa taakseppäin pakoputken sisällä. Tavallaan tekisi alipainetta lämmittimen putkelle kun on autokäynnissä.
    Taidan uhrata tieteelle sen verran ja kokeilla:D:D
     
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    noissa lämmittimissä on palotapahtuman seoksen säätöä varten aina jokin systeemi. joko paloilmapuhaltimessa ilmansäätöruuvi, tai p-a pumpun männän liikematkan säätö, ja sitten uudemmissa säädetään ohjauspoxin kautta pumpun tuottoa,ja/tai paloilmapuhaltimenkierroksia mutta yhteistä niissä kaikissa on että eri mittaiset pako-/paloilmanimuputket ja varsinkin niiden muutokset vaikuttavat seossuhteeseen ja sotkevat palotapahtumaa karstoittaen tai polttaen höyrystimen paskaksi ajassaX.
    lämmitin saattaa korvakuulolla/silmämääräisesti käydä hyvin mutta seokset on silti päin peetä.
    kokeilemallahan se selviää mutta ihmepeli on velivenäläisen laite ellei tuo auton pakoputken ejektorivaikutus sotke siinä mitään.
     
  20. jenkula

    jenkula Gearhead

    Juu tuota,ei niitä autoja niin vaan vaihdeta.Yleensä laskettu min.2 vuotta pitoaika.Saa kyllä olla jonkun verran "perämetsää" ylimääräsenä jos vaihtas esim 6kk välein kalustoo.
     

Kerro tästä muillekin!