"polviniveljousitus", toimiiko sidettävästi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja makke, 11.5.2003.

  1. makke

    makke 1st gear

    Mulla on yhdessä street rod aihiossa otsikonmukainen jousitus/iskunvaimennninsysteemi.

    Koskaan en ole autolla ajanut, joten en tiedä miten tuollainen systeemi käyttäytyy ja onko millään tasolla siedettävä ajettava. Ja toimiiko iskunvaimennus edes jotenkin?
    Onko korkeus ja vaimennustaso yms. säädettävissä ja kuinka hyväksi saa?
    Siis onko Overdriven lukijoilla kokemuksia tuollaisesta jousituksesta?

    Siis toimii täysin hydraulisesti koko systeemi.
    Valokuva autoni etupäästä (takana vastaava systeemi)
    http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... yk41-7.jpg

    Ja täältä löytyy skannauksia varaosaluettelosta ja omistajankäsikirjasta
    http://www.sunpoint.net/~makkesgarage/jemma/j19.html
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Toi on yleensä poisto listalla ensimmäisten joukossa jos haluat siihen ajo-ominaisuuksia, mutta onhan niitä noissa engelsmanni pohjasissa muuteltu kun ovat niin vaikeita kuulemma, siten jotta niiden toimintaa on paranneltu lisäämällä nykyaikainen coil-over iskari viereen, varsinkin jos prosenttipeikko kurkkii nurkan takana eikä nitä suoraan uskalla vaihtaa...
    :-o :-o :-o
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Hiukan ymmärrän tuota järjestelmää, mutta en täysin.
    Takanahan on lehtijouset ja sit tuo neste toimii iskarina.
    Edessä taas on vääntösauvajousitus ja sit öljy edelleenkin iskarina.
    Samalla edessä se öljy on jotenkin yhteydessä siihen vääntösauvaan ja öljyn määrästä kehoitetaan pitämään huolta jousien takia.
    En nyt vaan jaksa ymmärtää miten tuo öljy voi vaikuttaa vääntösauvan toimivuuteen!
    Olisko lopulta, niin, etä vaikuttaa vääntösauvan toimivuuteen vain iskarin kautta.

    Huh, pimee systeemi nyt kuiteskin ja sen salaisuuksiin en varmaan pääse sisälle ennen kuin paketin puran ja tutustun. Lopullinen tulos tulee sit varmaan ajokokemuksen myötä.

    Ei tuollaiselta systeemiltä lienne paljoa voida odottaa. Mutta systeeminä vaikuttaa omalla tavalla yksinkertaiselta ainakin edessä. Jos ei muuta, niin osamäärä on kuiteskin varsin pieni.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei ole omia kokemuksia, mutta ehkä siitäkin voi päätellä jotain, että Chevrolet kokeili samantapaista systeemiä 30-luvulla, mutta siirtyi takaisin jäykkään akseliin, joka sekin on huono kierrejousiin ja erillisripustukseen verrattuna!
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Jep, ota poies ja myy mobiili kuntoiselle joka on jossain odottamassa juuri noita osia... ???

    Taitaisin itse tehdä tavanomaiset eli käsiin joku 140 sarjalainen purkuun ja alusta paikallensa, eri erillinen etunen ja vulva taka-akseli levyillä nelilinkkiin, tulis jarrut ja akselit kuntoon kerralla, sinulla kun on noita prosentteja joilla pelata ...
    :-o :-o :-o
     

Kerro tästä muillekin!