Polykarbonaatti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Kähmy 545, 27.2.2017.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Millaisen lämmön vaatii ko. materiaali , että muotoutuisi mallikappaleen
    muotoon?
    Kyseessä on tuulilasi, josta pitäisi saada muoviversio.
     
  2. Markov81

    Markov81 3rd gear

    Samaa kyselin lasiliikkeestä vajaa vuosi sitten. Polykarbonaatti pyrkii palautumaan alkuperäiseen muotoonsa kun jännite poistetaan. Kun väännetään 90´asteeseen niin palautuu n. puoleen siitä. Eli tehtävissä mutta pleksiin verrattuna tuskaa..
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Polykarbonaattilevyä voi huoneenlämmössä taivuttaa vaikka kanttikoneella murtumatta, plexi/akryylilevyt vaatii lämmityksen.
    Yhteen suuntaan kaarevaksi taipuu helposti, vaikka peltimankelilla.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Polysta löytyy karkaistuja versioita joista voi tehdä kestävän lasin. Pleksillä ei tee mitään kun hajoaa kuin karkaisematon lasi. Kyllä Polykarbonaattilevy taipuu hienosti.
     
  5. GMies

    GMies Gearhead

    Myyjä kertoo lämpötilan, esim. Etra.
    Olen taivuttanut, mutta tarkkaa lämpötilaa en muista, jotain 140 astetta ja risat.
    Lämpö pitää nostaa hyvin hitaasti, koska muutoin levyyn muodostuu kuplia.
    Kun levy alkaa taipumaan, on lämpöä nostettava todella vähän kerrallaan ja hitaasti.
    Lämmön pitää olla tasaista eo. ongelmasta johtuen koko levyn alueella, esim. kiertoilmauuni tai vastaava.
     
  6. GBS

    GBS 3rd gear

    Juurikin näin.
    Pintakarkaistua tilailtiin Etrasta ensin ja sitten he kertoivat että mistä saatiin ite tilaa mutta arvaa muistanko enää....
    Tavallinen poly naarmuuntui ainakin meidän kilpureissa heti.
    Pintakarkaistu kesti jo ihan eritavalla ja sitä sai jopa sävyillä.
     

Kerro tästä muillekin!