Pontiac Catalina -63 convertible LSX restomod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Visa, 24.1.2013.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    No tuo on jo kyllä todella rajua kaapelia. En ehkä näe itse ihan tuollaiselle tarvetta omassa käytössä. 4,5m mulla tulee pituutta kaapelille. Eihän tuommoisesta toki haittaa ole, eikä kyllä ikinä lopu kesken
     
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Yön pimeinä tunteina kävin nykertämässä loput ilmajousituksen painelinjat valmiiksi. Ohjauspiuhat vedin kojelaudalle asti ja samoiten uusi päävirtakaapeli löysi tiensä paikoilleen.

    [​IMG]

    Ilmajousituksen napit tööttäsin vain nopeasti paikoilleen kojelautaan sen enempiä tähtäilemättä. Ovat siinä nyt katsastusta varten ja 3d printtaan niille vielä kotelon myöhemmin, että napit näkyy vähän paremmin kuskille ja nykyiset reijät jää vain johtojen läpivienneiksi. Leimalle tuumasin ottaa napeille virrat käsijarrun katkaisijalta, koska jousitus ei saa olla ajon aikana säädettävissä.
    [​IMG]
    Sunnuntai/Maanantai akselilla olisi tarkoitus päästä sovittamaan etujarrulevyt paikoilleen ja ensiviikolla toivottavasti katsastukseen. Uuden tankin asennus varmaan vasta leiman jälkeen..
     
    rekkamies, Roberto, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Tänään tuli tehtyä vaan pikainen piipahdus tallille, kun eilen iski ruusun perkele jalkaan. Saattoi sitä vielä vähän kuumettakin vielä olla, mutta pistin silti sorvin pyörimään.
    Nyt olisi spacerit sorvattu sopimaan tuonne jarrulevy sisään sopiviksi. Jos oikein hyvä tuuri käy vielä sovittelussa, niin saatan pystyä ottamaan myös paksuudesta jonkin verran pois ja jäisi pyörän kaariin paremmin tilaa... Mutta katsotaan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Välys jäi about 0,25mm, eli reilu kymppi puoleensa. On vähän elämisvaraa, eikä tarvi tuskalla asennuksen kanssa.
     
    rekkamies, impala-63, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Taas on yön pimeinä tunteina pakerrettu. Pakollisia katsastus varustuksia asennettu. Pissa poika löysi paikkansa tulipellistä. Joo teen myöhemmin jonkun alumiinisen säiliön jonnekin jemmaan.
    [​IMG]
    Suuttimet sai aika huomaamattomiksi asennettua ritilän väliin.
    [​IMG]
    Pyörän navasta joutui sipasemaan hitusen pois. Vielä täytyy käydä toisella tallilla poraamassa pylväsporakoneella levyihin uusi pulttijako ennen, kuin saa sovitettua paikoilleen
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Roberto, camaro78 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Visa

    Visa Gearhead

    Moottoria on sitkeästi vaivannut 4 sylinterin pätkiminen. On vaihdettu tulppaa, johtoa ja puolaa, mutta tulos ei ole ollut toivottu. Oma vian haku on vahvasti siirtynyt polttoaine puolelle.
    Jos se ei nyt tokene, niin sitte ne jatkuu
    [​IMG]
    Samalla jätin finjectorille testiin yhdet halvat eBay 42lb/h suuttimet. Kamalasti en niiltä odota, mutta viikon päästä ollaan fiksumpia. Mielenkiinto on silti kova.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Sorvasin keskireijän napaan sopivaksi ja aloin katselemaan, josko spacerista pääsisi eroon. Prikoilla testasin, niin. 8mm joutuu jättämään spaceria. Hyvänä bonarina renkaat voi laittaa ääriasentoon pohjaanlyöntikumien varassakin
    [​IMG]

    [​IMG]

    Sovitus on kyllä erittäin tiukka. Voi olla, että satulalle näytän vähän hiomanauhaa

    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Visa

    Visa Gearhead

    Uudet suuttimet löysi paikoillensa ja muutin eculle uudet kartat suuttimista. Kas kas.. kone käy ja kukkuu pätkimättä. Imusarjassa oli myös pari pulttia hitusen löysällä, josko sillä nyt mitään vaikutusta oli. Taidan laittaa kaikkiin hieman ruuvilukitetta, niin ei pääse löystymään.
     
    Polara ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Satula adapterit saapuivat. Parit kierteet pitää vielä noihin nykertää ja sorvata pienet spacerit , että satula kiinnittyy oikealle etäisyydelle. Jossakin vaiheessa voisi vielä 3d mallintaa koko käikäkeen ja jyrskäyttää billettiset.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Pari päivää taas turattu. Eihän ne jarruadapterit sopinut paikoillensa lähellekään. Pieniä mittavirheitä, enkä ollut ottanut huomioon raidetangon/ohjausvarren päitä, mikä kiinnittyy nilkkaan. Höh. Aikani siinä rälläkällä sovittelin ja totesin vaan, että uusiksi meni..
    [​IMG]

    Uusiksi fusion auki ja uutta piirrosta kehiin. Oma 3d tulostin ollut pitkään enempi vähempi paskana, niin kaveri tulosti mulle adapterin testiin, ennen kuin alan taas tilaamaan laser leikkeleitä.
    [​IMG]

    Jarrulevy sisälle tulevasta spacerista niistin vielä loputkin pois ja jarrulevy tulee nyt todella lähelle adapterin kiinnitys pulttia. Nippuside mahtui vielä väliin, eli toleranssi on sopiva ;D
    Raideväli on nyt sama, kuin mitä oli rumpujarrujen kanssa.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Roberto, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Synnyttämisen tuskaa leimalle.
    Jottei asiat nyt ihan liian helpoksi menisi, niin tottakai jarruletku on kallistuksen vakaajan tiellä. Tästä taidan selvitä onneksi banjo-liittimellä ja viemällä letkun ylhäältä satulalle. Tämähän tietysti aiheuttaa sen verran työtä, että saan tehdä koko keulan jarrulinjat uusiksi.
    [​IMG]
     
    rekkamies ja Seevu tykkäävät tästä.
  11. Visa

    Visa Gearhead

    Eilen kävin hallilla piipahtamassa sen verran, että sain mittailtua uudet jarruletkujen pituudet. Melko sarka olikin sitten googlailla, mistä autosta löytyisi oikean pituiset ja oikeanlaisilla päillä. Juhannuksena kun kaikki firmat ovat luonnollisesti kiinni, että voisi teräspunoksilliset teettää ja kiirekkin olisi saada jarrut kuntoon. Melko monessa vanhemmassa japsissa löytyi sopivia, mutta saatavuus oli taas ongelmana. Lopulta 2000 luvun alun Avensiksen takajarruletkut osuivat specseihin ja lähi motonetissakin löytyi hyllystä. Ei ollut hinnallakaan pilattu ja vältän mahdolliset leima ukon ulinat. Voi katsoa sitten joskus myöhemmin niitä punosletkuja, jos tällänen cruiseri nyt sellaisia edes tarvitsee
     
    isalmela ja Ace66 tykkäävät tästä.
  12. Visa

    Visa Gearhead

    14h tallivuoro takana ja lista lyhenee leimalle.
    kallistuksenvakaaja tuli laitettua paikoillensa, mutta yllättäen vanhat puslien pannat oli roskiskamaa ja piti nekin rakentaa uusiksi. Sorvasin sopivan halkaisijan pätkän tankoa, minkä ympärille sain väännettyä 3mm alumiinilattaa. Valmis tuote kelpaa itselle. Olis pitäny tuo vakaajakin maalata, mutta ei tässä nyt ole kymmenen vuoden aikana kerinny.
    [​IMG]
    Takakonttiin tein uuden rele/sulakeboksin bensapumpulle ja ilmajousituksen kompuralle. Samalla uusin molempien johdotukset paksumpaan kamaan. Näköjään jäi kuva ottamatta, mutta laitetaan myöhemmin.
    Jarrusatulat sai tosiaan uuden maalin pintaan ja brembon tarrat detailiksi.
    [​IMG]
    Kaiken maailman johtotehtäviin tuhraantuu ihan järjettömästi aikaa ja vielä jäi käsijarrun merkkivalo ja ilmajousituksen napit kytkemättä/tekemättä. Merkkivalon johto on jossakin kojelaudan uumenissa piilossa ja tällänen 120kg kössi ei vaan meinaa mahtua jalkotilaan etsimään piuhoja.
     
    rekkamies ja Isamu tykkäävät tästä.
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Ilmajousituksen kytkennät tehty ja samalla käsijarrun merkkivalo. Ei hermo kestänyt alkaa purkamaan kojelautaa, että löytäisi mittaristosta käsijarru valon piuhan, joten otin sähköistä käsijarrua varten ostamani painonapin käyttöön. Liitin sen käsijarrun kytkimeen ja toimii nyt merkkivalona. Samoin myös, kun ilmajousitus ei saa olla ajon aikana säädettävissä, niin otin jousituksen ohjausvirran käsijarruvalolta. Eli ilmajousitus toimii vain käsijarru päällä. Melkoista syöpää koko määräys.
    [​IMG]
     
    rekkamies, impala-63 ja Isamu tykkäävät tästä.
  14. Visa

    Visa Gearhead

    Tallilla taas värkkäilty. Muutamien sorvailuiden ja kiroiluiden jälkeen Jarrut vihdoin asennettu.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Iskarillakin oli hieman ahdasta kallistuksen vakaajan kanssa. Pääasia että mahtuu.
    [​IMG]

    Pienet kääntökulman rajoittimet joutui lopulta tekemään, ettei jarruletkun banjo ota kallistuksen vakaajaan kiinni. Tän kanssa nyt onneksi pystyy elämään. Viimeinen sentti äärilaidasta jäi käyttämättä. Ehkäpä teetän Vallilan takomossa joskus vielä uuden vakaajan, niin ei häiritse sekään enempiä.. katsotaan.

    Huomenna täytyy vielä ilmailla jarrut ja Perjantaina olisi aika konttorille.
     
    rekkamies ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Katsastus on katsastus. Itselläkin ilokaasuvehkeet oli, ei ollut välittömästi käyttöön otettavissa = sulake irti. Sulake oli takasin kiinni ennen kuin katsastuskonttorin ovi sulkeutu takana :D
     
    timopajala ja Visa tykkäävät tästä.
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Leimattu ja muutokset otteessa.
    [​IMG]
     
    rekkamies, teippi-mikko, JouniK ja 17 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tänään bongasin puuilon liikenneympyrässä :) Ens lauantaina nummenkylän ST1 jos sää suosii?
     
    Visa tykkää tästä.
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Haapsalussa ensi viikonloppuna mahdollisuus törmätä tähän.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Valmiina Haapsaluun.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Ja-Va-77, teippi-mikko ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Visa

    Visa Gearhead

    Vähän toista tuhatta kilometriä tullut ajettua testejä ja muutama harmaa hiuksi ja pään raapiminen tullut matkalla. Auto toimii nyt hyvin. Laatikossa oli pitkään, että menee satunnaisesti hot shift modeen ja tiputtaa turbiinilukon ja 4->3 vaihteelle. Laatikon lämmöt Max 84°c mikä ilmeisesti hieman liikaa. Internetti sanoo, että 71-82°c (Fahrenheiteista muutettu 160-180°f) olisi oikea lämpötila). Noh nytten viilannut ohjelmaa useampana iltana ja yönä, niin tein ratkaisuksi, että laitoin samat vaihtopisteet hot shift modeen, kuin normaalitilassa. Kappas vaan kaikki toimii. Seuraavaksi tarkoitus laittaa isompi vaihteistojäähy, niin voi ohjelman muuttaa takaisin. Tosin tuo 84°c on omasta mielestä vielä aika mieto lämpö, etten ihan hirveästi stressaa asiasta. Muuten ollut kyllä murheetonta ajoa.
     
    LPV, hevimies, Ace66 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!