Pontiac Firebird -70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Garvis, 28.3.2015.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    No näinhän se olikin. Mutta ei ole chevy BOP:pia! :rotfl:

    Kai nää on vaan makuasioita. Haihdun takaisin lurkkaamaan kahvini kanssa. :webmaster:
     
  2. Mikko1939

    Mikko1939 1st gear

    Laitoin minäkii mun 66 catalinaan chevyn 454 eikä hävetä yhtää. Mut orkkis 389 visusti tallessa jos mielii takisin joskus.
     
  3. 383

    383 Gearhead

    Olihan mun 69 pontiac tehtaalta jo chevyn motti ja on vieläkin :eek:
     
  4. pontso

    pontso Gearhead

    cevy omistajana alkoi ajamaan pontiackia alas ja -77 oli viimeinen vuosi pontiackin omille koneille , senjälkeen sai vaan ollssin ja cevyn koneilla . 383nen ihan mielenkiinnost mikä motti ja mikä auto ??
     
  5. 383

    383 Gearhead

    Sait yv
     
  6. A.J.

    A.J. Gearhead

    Kyllä Pontiacin 400:sta sai ainakin Firebirdiin vielä 1979. Ja 301 turbolla tai ilman oli käsittääkseni myös Pontiacin oma, ja sitä myytiin Firebirdiin 1980-81.
     
  7. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Jännä homma, kun itsellä on hyllyssä Pontiac raamattu, Pete Mc Carthyn Pontiac Musclecar Performance, josta löytyy Pontiac moottoreiden tiedot tolta ajalta. Myös v 77-79, joten laitatko viitteen, johon tuo tietosi perustuu
     
  8. Karck

    Karck 3rd gear

    -77 oli viimeinen vuosi isoa kun isoa koria rakennettiin, vaan Firebird jatkui sen jälkeen -81 vuoteen vain vähän muuttuen. Sen jälkeen autot oli rumia.

    Ja Pontiac teki moottoreita vuoteen- 81 Asti.

    Oisko menny nää sekasin.
     
  9. pontso

    pontso Gearhead

    tossa kun katoin niin -78 olis viimeiset 400 valmistettu ja -79 autoissa olisi -78 valmistetut koneet. muistissa olisi että -77 olis valettu viimeiset lohkot . noi 301 ( itse en niihin oo perehtyny ) -77 -81 turbolla ja vaparina . -77 -79 tran am ja formula firebird olis olleet saatavissa turbolla , camaroon on ollut myös kyseinen kone listan mukaan saatavilla. pikkuisen on noissa lähteissä eroja oolut mutta ei kai se oo kuitenkaan ratkaisevaa. itellä on 326 ja 350 ja muutama 400 kone varastossa
     
  10. Karck

    Karck 3rd gear

    AAaa. Näihän se vissii olikin. Siis joo mäki luin että 81 niiltä loppu lohkot varastosta, mutta tehtiinkö sitä pienintä sitten 78 jälkeen vielä ni en muista.
     
  11. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Nonii tännekki vois taas vähä kirjotella lisää mitä on tapahtunu eli talvel tuli viety lohko, kannet ja kampura koneistamol jossa ekal kerral tehtii sylinterien hoonaus ja lohkon tasohionta, nokka laakerit vaihettiin, kampura kiillotettiin, venttiilit ja istukat hiottiin ja uudet ohjurit laitettiin..

    Koneen osia odotelles piti jotain muuta tehä eli vaihettii koriin kaikki etu puslat, vakaaja sekä koko raidetanko, myös etu jarruputket tuli uusiks ja pääsylinteri. Vähän johtojen siistimistä tms ajan kuluks.


    [​IMG]
    No alku vuonna sai haettu osat koneistamolt ja piti ruveta sitä kasamaan, niin näin ensikertalaisena tuli laitettu suoraan uudet kiertokangen laakerit ja kanget ja männät kiinni, kunnes huomattiin ettei kampura pyöri. Sitä sit tutkittiin ja avattii kiertokanget ja ei vielkää pyöriny, sit avattiin runkolaakerien pukkien pultit ni johan alko pyörimään, runkolaakereita ihmetellen ja mittaillen todettiin että yks laakeri oli väärä mikä jumitti kampuran niin tilattiin uudet runkolaakerit jotka tällä kertaa olivat oikean mittaiset ja saatiin kampura pyörimään.
    sen jälkeen kaikki uudestaan kiinni niin ei vielkään pyöriny ni piti käydä kiertokangien laakerit läpi, josta yhden kangen laakerit jumitti ja sitä kokeiltii hiota vähän hiottiin mutta ei tullu tulosta ni piti jällen purkaa kanget mäntineen ja viedä koneistamol jossa todettiin parin kangen alapäät eri mittasiks et piti koneistaa ne kaikki.
    No sitten alko menee parempaan suuntaan ja päästä eteenpäin kun sai kaikki pyörimään niinku kuuluuki. (tuulipaha mäntien asentaminen tutuks ja viimisen kerran onnistun helpoiten :) tulipahan myös opittu jotain et tietää ens kerral paremmin.

    [​IMG]
    Tämän hetkinen tilanne, kannet kiinni, nokka ja jakopää ja vielä compin high energy nostajat ja comp 1441-kit keinuvipusarja kiinni niin pitäis ajottaa ja sitä mukaan sit lisää osia kiinni jospa joskus saisi autoon vielä :)
     
    LPV tykkää tästä.
  12. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Jaahas yli vuosi on menny ja hitaasti ollaan edetty, mutta eiköhän siitä valmis joskus tule.

    viime postauksen jälkeen ei kauaa menny kun motti saatii tähän asti jonka jälkee hommat pysähtys vähäksi aikaa muutto/remppahommien takia.
    [​IMG]

    Nyt ollaan aika lähellä herättämis hetkiä, lukuun ottamatta muutamia osia mitä pitää vielä hankkia ennen starttauksen yrityksiä.

    Hyvin ja moitteettomasti istus paikoilleen, kannakkeet hieman eri kohdissa mitä alkup. koneessa niin piti hitsata apurunkoon kannakkeiden vasta kappaleet oikeisiin kohtiin.
    [​IMG]



    [​IMG]
    [​IMG]
    Summitin tilausta odotellessa et sais jäähdytys järjestelmän valmiiks ja nesteit sisäl, kun jotain viivästystä ollut summitin päässä ja sopiva pakosarja hakusessa, jos joku voisi sopia niin ettei ota koriin kiinni ettei tarttis orkkis pakosarjoja käyttää.

    Muita osia odotelles tuli purettu perä ja tankkiki samal tyhjennetty et saa uudempaa löpöö sit ku tarvii.
    [​IMG]
    Takapuskuri ja takapaneeli oli halki (ilmeisesti peruutettu johonki) lähti vaihtoon ja takavalot samal kunnostetaan kun irti piti ottaa.

    Tarkotus olisi jos sais ens kesäks ajoon :odcool: sit olis enää korin kunnostusta ja maalausta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mekaaniset lisämittarit ja kiekkamittari lähti vaihtoon ja uudet Autometer Cobalt sähköiset mittarit tulossa.

    Fbodywarehousesta sattus löytymään keskikonsolin lokeroon sijoittuva mittari teline, joka piti sit hommata ni saa 2 ylimääräistä mittaria siihen nätisti kun kojelaudasta loppuu tila
    [​IMG]
     
    jrasi, faffeli, Vuokralainen ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Pakosarjoiksi sopii 77-... Firebirdeissä olds 403n kanssa käytetyt. Tai noihin tarkoitetut peltisarjat.
     
  14. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Joo, tilasin ja kokeilen flowtechin 11150 sarjaa mut se ei sopinu ni pitää kokeilla 11152 sarjaa ku näyttäis et se ei tuu niin pitkäl ku toi toinen sarja ku otti tulipeltiin kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!