Pontiac moottorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 28.12.2014.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    V8 lehdessä Paul Granvik kirjoitti mielestäni virheellisesti mainiten Firebirdin 350 konetta pikkulohkoksi, taitaa olla kaikki koot ainakin väliltä 326-455 ci tehty samaan lohkoon, vai kuinka ?
    :soosoo:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan lohkon mitat ulospäin ihan samat, mutta ite käsitän pikkulohkon ja isolohkon eron silleen että pipotkin on yhteensopimattomia. Mikä on tietenkin väärin niinkuin kohta väitetään :rotfl: .
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    pontiakkeihin käy samat nokat kannet- ei oo tuohon aikaan 326-455 lohkoissa eroja. mutta olssilla oli-joka oli jutussa toisen auton mottina. silti puhekielessä helposti puhutaan pikkulohkoisesta pontiakin 350:stä, vaikka kyseessä on siis vuonna 1970 ISOlohko.

    historiallisesti ajatellen varmaan kaikilla merkeillä on ns. iso ja pikkulohkoja.oikeastaan vain mopseissa, foorteissa, letukoissa ja olssissa on ollut kaksia lohkokokoja YHTÄAIKAA myynnissä. -tai jos oli vielä muillakin niin joku sen kohta lisää, otaksun...
     
  4. ripee

    ripee Gearhead

    421-455 iskunpituusmuuttuu ja runkolaakerin koko
    kaisse ulkomitoiltaan aika samakokonen on
     
  5. pontso

    pontso Gearhead

    pontiackin moottorit ovat 326, 350 , 389 , 400 3" runkokaulalla olevat lohkot ja 421 , 428 , 455 3,25 runkokaulalla olevat . joskus tekivät siten että sovittivat 3,25" akselin 3" lohkoon ja pieniä muita muutoksia myöskin tarvittiin , nykyään saa erilaisia akseleita eri iskulla valmiina ja veivejä myös niin ei tarvi tehä vanhan aikasta stroukkia . sen verran pitää kattoa kun osia risteyttää keskenään että kansissa käyttää samanpitusia työntötankoja kuin alkuperäset on on 3 eri pituutta . jakopääkoppa damperi vesipumppu kompikaatio . kiertokanget , imusarjat -66 uudemmat ,vanhemmat vaatii pikku sovitusta ja muutosta nokkaakselit jakopää rattaat virranjakaja voolpan kannet apulaitteet . peltisarjojen kanssa saattaa tarvita sen öljynputsari toisenmallin jalan , vetolevyissä on kolmea mallia pikkujako isojako ja sitten missä on molemmat . öljypohjat käy myös ristiin eroina vain tilavuus
     
  6. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    Jatketaan tähän,työn alla -73 350 ponun kone ja kannet lähinnä mietityttää. Tuossa on 4c kannet 98cc palotilalla ja puristukset on jossain 7.2 tienoilla. Minkälainen savotta ois pari milliä ottaa kansista pois ja mitä tulee ottaa huomioon?? Ja osaako joku viisas laskea mitä puristukset ois laskun jälkeen,noin karkeasti??
     
  7. ripee

    ripee Gearhead

  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ja sitten tieto siitä,ettei kansista ole jo joku aiempi seppä otattanut siivua pois....Eli nyt jos ottaa sen 2mm,ja aiemmin on jo otettu esim 1-2mm...niin sittehän niistä on jo sipaistu kunnon siivut pois :-?
     
  9. ripee

    ripee Gearhead

    oletko mitannu itse palotilan?
     
  10. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    Niin...siitähän ei oo tietoa onko joskus otettu jo siivu pois.no,otetaan reilusti vaan ni hyvä tulee ..:) en itse ole mitannut palotilaa vaan netistä löytyi tietoa noista kansista.se olikin tiedossa et imusarjaa joutuu muokkaamaan. Täytyy muistaa tuokin homma ettei mene vesitilaan asti ku ottaa tavaraa pois.onko Visioita mitä ne puristukset mahtaisi olla jos sen 2mm laskee...ja pakkohan nuo melkein on laskea jos meinas sitä ruttua saada vähän lisää....
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sillä oletuksella että puristukset on nyt 7.2, niin 2 millin kansien laskulla pääset nipin napin 8 päälle.

    Jos myös imusarjan tasoja joutuu koneistelemaan niin tulee kustannuksia aikalailla lisää, ellei sitten itselläsi/kaverillasi ole mahdollisuutta tehdä tätä. Jos koneistelu ei ole ongelma, niin kannattais ottaa lohkotasoistakin sen verran että männät tulee 0-dekkiin, ei tarvi kansista ottaa sit niin paljon.
     
  12. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    Tätä vähän pelkäsinkin ettei taida maksaa vaivaa ruveta laskemaan,kun puristukset ei nousisi ku 8 pintaan ja joutuis ihan koneistamolle viemään nuo ku ei ole itsellä vehkeitä. Taidan ruveta metsästämään toisia kansia...
     
  13. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    jatketaas taas,kannet löytyi,tod näk. tulee 400 ponun isoventtiilikannet,kansien koodia ei vielä ole,mut se selviää aikanaan.kaapissa lojuu eaton m112 remmiahdin ja sitä nyt suunnitellu koneen kylkeen.eli mielipiteitä ja neuvoja keltä sitä löytyy ahtamiseen liittyen.seuraavanlainen visio päässä:vakio alakerta,rempattuna toki,nuo isoilla venoilla olevat kannet,hookerin peltisatsit 1 3/4" primääreillä ja 3" kollektoreilla,pontiacin 400 koneen 4 reikäinen imusarja,high pressure ö-pumppu,high pressure b-pumppu ja järjetön sytytys...ahtoja joku maltilliset 0,4-0,5bar. nokka-akseli kai ei ahdetussa ole niin tarkka mikä siellä on?jos jonku summitin budjettinokan laittaa.
     
  14. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    Eikö kukaan tiedä pontiacin koneen ahtamisesta yhtikäs mittää?!?!? :-D
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollaseen hyvin matalapuristeiseen, miedosti ahdettuun kannattaa sen nokankin kanssa olla maltillinen.
    Mutta tosiaan joku nykyaikainen vähäasteinen virinokka toimii jossa nokkakulmakin voi olla luokkaa 110 astetta, eikä silti overlappia tule liikaa ja imu sulkeutuu ajoissa.
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Overlappia saa olla mutta sitten pitää hengittää pakopuolen hyvin ettei pakopaineet nouse liikaa. Pistä vaan suoraan kunnon alakerta jos vaan antaa budjetti myöten, kumminkin sitä ahtoa pitää sitten nostaa.

    Tai jätät alkuun ahtamatta, teet koneen kunnolla ja ahtaa sitten myöhemmin.

    Sinänsä pontiacin koneissa mitään ihmeempää ole, kanget ja männät pettää varmaan ensimmäisinä paineistettaessa.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eipä se tällasessa miedossa remmiahdetussa tuo pakopaine ole mikään juttu. Eikä ahtopainetta tässä kannata liian overlapin myötä sinne pakoputkeen pumpata.
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Olin ihan turbo jutuissa. Sori.
     
  19. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    Eiköhän tuo alakerta kestä noin miedot paineet,jahka se nyt osoittautuu timmiksi ettei tarvi poraamaan ruveta sitä,ja rajoittaa kierroksia sit tarpeen mukaan... Jos joku osais suositella hyvää nokkaa ja kaasutinta tuohon projektiin ni oisin kiitollinen siitä.sais heti hommata toimivat palikat tuohon...
     
  20. Karck

    Karck 3rd gear

    Pontiacin kampurat kyllä kestää. Kanget ei.
     

Kerro tästä muillekin!