Ennakot säädettiin maksimit 36 asteeseen, en muista tarkottiko se perusennakkona tässä 16 vai 18 astetta. Mutta totaali 36 ja alipaine-ennakko on lisäksi käytössä.
itellä oli kerran menny sähkölehtan piuhat ristiin... voi hemmetti että meinas slantinkone keitellä kaupunkiajossa, no nyt on liittimet vaihettu semmoisiksi ettei voi ko vahinkoa enää käydä ei tää mitenkään aiheeseen sinänsä liity mutta oli pakko kirjottaa
Mulla on tossa kuvan 74 FBssä alkuperäinen 350 2kurkkuisen syylari. Normaali termari ilman reikiä. Kone (76 bonnen) 400 10 puristeisilla rautakansilla, vuodelta 69. Flekti normaali viskolla, mittari 1/2 rikki. Näyttää vasta 200f paikkeilta. Nousee 220f ei keitä vaikka pörräis hiljaa pitkin kaupunkia. Nokka yli .500" nostolla. Sulla on jotain tukossa, tai pumppu ei toimi kunnolla. Jos meinaa noin lämmetä.
Juu sehän tässä tosiaan on "poikkeuksellista", että tässä on tuo 67 lohko jossa vesipumppu on tehoton ja aivan kuraa. Jenkkipalstoja kun lukee, niin siitä on juttua sivukaupalla, kuinka porukka on päivitellyt uudemmasta nelisatkusta 11 pulttisen vesipumpun tuon vanhemman mallin 8 pulttisen pumpun tilalle. Vaatii siis jakopäänkopan vaihdon uudemmasta (-69 ja uudemmat), että saa uuden mallin tehokkaamman pumpun laitettua. Tuollakin jenkkipalstoilla monet sanoo, että tuhlasi satojasatoja dollareita uusiin jäähdyttimiin yms, ennen kuin vasta pumpun päivityksellä lämpöongelmat lakkasi. Nyt kun taas asiaa tongin, niin butlerilta näyttäisi saavan 8 pulttiseenkin high-volyme pumppua! Aiemmin osui silmään vain 11 pulttisia high volyme pumppuja. Taitaapa lähteä tilaukseen, 129 dollaria eli varmaan parilla satkulla suomessa
On tuossa lämpenemisessä jotain häikkää. Mulla ei 350:n termarissa ole mitään ylimääräisiä reikiä, normi 82' termari ja orkkis AC mallin jäähdyttäjä. Toki pumppu on 11 pulttinen ja jäähdyttäjä uudelleen kennotettu vuosi takaperin. Varmista nyt että jäähdytin on taatusti puhdas ja auki. En tiedä kuinka paljon tuo high vol pumppu antaa tehoa lisää, mutta jotenkin itse kallistuisin jakopään kopan vaihtoon. Kerralla kuntoon talven aikana ja ensi kesänä hymyssä suin ilman murheita baanalle.
Tuossa on butlerilla kaupattavat ratkaisut kyseiseen muutokseen, eli tulisi kaikki tarpeellinen matkassa. Mutta mitä kaikkia todella tarvitaan, niin pitäisi selvittää. Eli minkä noista kolmesta tarvisin. Linkki: https://butlerperformance.com/c-123...al-cooling-system-components-water-pumps.html
Kyllä se nyt pittää seki kuitenki muistaa että ei tässä voi jokaista Pontiacin moottoria verrata suorilta tuohon Aukustuksen koneeseen, se on kuitenki ihan uus pata ja kaikki siinä on vielä tiukahkoa ennenkö vähä hioutuu. Aina se uus pata tekkee vähä enempi lämpöäki.
Tuo on kyllä totta, mutta kaikkien sisäänajojen ja kruisailuiden jälkeen pitäisi melko nopeasti mennä ohi. Moottoriöljyn lämpötilakin olisi tietysti hyvä olla tiedossa, jos mekaanista lämpeämistäkin (ylimääräistä kitkaa) esiintyy moottorissa. Saattoi olla jo aiemmissa viesteissä, mutta vesipumpun hihnapyörän halkaisija jäi vielä mietityttämään. Vesipumpun tehoa voisi vielä yrittää parantaa pienemmällä hihnapyörällä, jolloin pumppu pyörii nopeammin ja jäähdyttää tehokkaammin. Jäähdytyskapasiteetti on kuitenkin aivan rajoillansa joten vaatinee kuitenkin puhaltavan flektin syylärin etupuolelle kuten jo aiemmin esitetty. Anturi alavesiletkuun, jolloin puhallin astuu mukaan kun syylärin jäähdytysteho ei enää riitä. Nämä lämpöjutut on siitä viheliäisiä, kun huoleton kruisailu vaihtuu lämpömittarin kyttäilyyn ja ajoreitin valinnassa joutuu varomaan jonossa seisottelua . IS
Minä otin joskus aikanaan tämän. On tuo butlerin paketti hinta ihan kaamee. Maksoin jotain 160-170€ tuosta omasta. Tuli Heman kautta mulle. Tuo pelti ja nuo tulppatiivarit on tärkeet. http://www.krepower.com/Pontiac Timing Covers.htm
Juu tuolla hihnapyörällä saisi tosiaan kierroksia lisää pumppuun, kuinkahan noita pienempänä saa vai meneekö sorvailuhommiksi.. Nämä lämpöongelmat on kyllä todella ärsyttäviä! Ulkona +20 ja aurinko paistaa, musta auto mustalla sisustalla on muutenkin lämmin, niin ei muutako sisälämppäri vielä täysille kun viisari alkaa kipuamaan Siihen vielä joku edessä ajava pahentaa tilannetta alkamalla hidastelemaan, niin johan alkaa viimeistään silmät vitutuksesta verestämään. Asialle kyllä jotain tehtävä talven aikana. Tuohon vielä sitten vesipumppu päälle, niin varmaan olisi tarvittavat osat kasassa. Aloin vain muistelemaan, että mulla on imusarjan päässä tuo jakopään liitoksen pultti melkoisella maailmanlopun patentilla kiinni, ei varmaan kierteet kestä enää kertaakaan kiristää. Helicoilin joutuisi laittamaan, tai täytehitsaamaan ja tekemään uuden kierteen. Pitääköhän tuo silti riskillä yrittää sillä 8 pulttisella high flow pumpulla ratkaista ongelmaa Pitääpä puntaroida
Tuulitunneli on. Alakerrassa orkkispultit, pitäisi mekaanisella rintamalla olla kaikki ok, käy ja pyörii kevyesti jne.
Helpoin tapa lähestyä aihetta lienee vierailla lähimmällä romiksella alkuperäisen hihnapyörän + hihnan kanssa. Samankorkuinen hihnapyörä pienemmällä halkaisijalla ja suunnilleen sama hihnaleveys niin luulisi olevan kyllin hyvä. Nää amerikanvehkeet ei oo ihan millilleen, hyvä jos tuumalleen . Jos ja kun hihnalinja pysyy suorassa, saattaa toimia myös käytännössä. Hihnapyörän keskireikää ja pultinreikiä voinee työstää ja alle voi laittaa sopivankokoista shimmilevyä tarvittaessa hihnalinjaa soviteltaessa. Jos noillakonstein saa jäähdytystehoa lisää varsinkin tyhjäkäynnille, olisi se käytön kannalta edullinen ratkaisu. IS
Kävin päästölaput hakemassa tänään. Aika skeptinen olin, että meneeköhän tuo arvoihin. Matkaan otin varulta reilu 10l e85 bensaa, jos ei muuten mene läpi. Noh yllätys oli suuri, kun tikku laitettiin putkeen, niin arvot oli lähes suorilta rajoissa, paitsi happi Puoli kierrosta kun ruuvasi seoksia laihemmalle, niin happikin asettui rajoihin. Tuo X-putki kuulemma sotkee tuota mittausta putken päästä, kun repii ilmoja matkaan. Ei se aivan turha jätkä tuo Charger69 a.k.a "Holley kuiskaaja" ole säätöhommissa HC: 953, O2: 4.54, CO 4,14
Jotenkin noissa lämpenemishommissa en jaksa uskoa tuoreeseen moottoriin, siis että syy olis sisään ajon putteessa. Jos mekaanista kitkaa öljyllä voideltussa kohteessa esiintyisi niin paljon että se vaikuttaa jäähdytysnesteen lämpöön niin johan siellä pikkusenkaan kovemmassa rasituksessa paikat sulaisi lopullisesti piloille. Toisekseen vesipumppua kovempaa pyöritettäessä ei merkittävää lisätehoa jäähdytykseen saa, monesti apulaitteita pyritään nimenomaan pyörittämään hiljempaa teho mielessä, eikä nekään moottorit ole mitenkään ylimääräistä lämpöongelmia kehittäneet. Vesipumppu sinänsä voi olla rikkinäinen tai vaillinainen teholtaan, jos kerta jotain toista mallia on noihin vaihdeltu. Jos syyläri on kunnossa(ei pillejä tukossa tai rivat irti putkista) ja tuulitunnelit ja potkurit kunnossa niin tekis mieli epäillä vaikka kannentiivisteitä? Siis saako niitä erilaisia, onko vesikanavien reijät oikean kokoiset tähän koneeseen? Olettaen että se vesipumppu on tehtäviensä tasalla?
Pitää selventää sen verran, että nuo lämpöongelmat on lähinnä kesäkelin juttuja, eli parinkympin ja sitä korkeampia lämpötiloja kun on ulkona, niin alkaa jäähdytysteho loppumaan. Esim tänään ajoin 90km maantietä ja auto kävi puoli tuntia tyhjäkäyntiä (lämppäri kylläkin päällä) eikä noussut lämmöt kertaakaan yli 85. Talven aikana teen pumpun suhteen jotain ja toivottavasti piisaa pelimerkit vielä uuteen parempaan jäähdyttimeenkin. Ostoslistalla kun on jo talveksi perävälitys, lukko, uusi etupuskuri, sisustajuttuja yms yms, niin ei taida 3000€ piisata tulevanakaan talvena Uskoisin, että jäähdytysjärjestelmään tämä ongelma liittyy täysin, kun tosiaan on ihan yleistä faktaa tuo -67 mallin vesipumpun tehottomuus..
Ok, kyllä se varmaan tuo vesipumppuongelma on? Ilmeisen onneton teholtaan se vesipumppu kun ajatellaan että samanlaisella syylärillä vaikka Camarot jäähtyy melko vireänkin isolohkon kanssa.... Se tosiaan tukee pumppuongelmaa jos nyt viileämmillä keleillä ei ropleemaa esiinny.
Tiedän yhden 500cid 630hp strokeri Pontiacin, jossa on vakio jäähdytin paikallaan ilman lämpöongelmia, eli syylärissä pitäisi teho piisata jos vain kunnossa on.
Joo.....niin ku tuolla aiemmissa viesteissä jo totesin nii näihinhän on saanut monen kokoista alkuperäistä jäähdytintä....yleensä 3-rivinen ja optiona 4-rivinen eli 25% suurempi tilavuus jo lähteissä.Molemmat versiot löytyy omista Trans Ameista...vähän kivettynyt 3-rivinen vs puhdas 4-rivinen niin jäähdytys teho voi olla 50% huonompi "alkuperäisten" syyläreiden kesken .Jos sinulla sattuu oleen auton alkuperäinen syyläri paikoillaan ja vielä tuo paksumpi malli niin Korhonen ruskossa kennottaa sen muutamalla satasella uudestaan.Jos taas 3-rivinen paikallaan niin maalaa se vihreäksi....tiputa sillalta merikoskeen ja tilaa uusi 4-rivinen tilalle.Tuskin oot kuitenkaan missään vaiheessa niin kuumaksi päästänyt että kansi/tiiviste olisi mennyt.Vesipumppu asia taitaa myös olla loppuunkäsitelty : )Tuommonen 500cid stroukki kävi muuten tontilla viime perjantaina.