Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Hotchkissin isolohko -2" etuvieterit mulla jo onkin, itseasiassa sinulta ostetut. Nämä alustajutut on niin makuasioita, kokoajan epämukavampaan/sporttisempaan suuntaan tämä auto on kyllä jo muutenkin mennyt. Uudet jouset noiden orkkisten tilalle + uudet iskarit voisi parantaa kyllä ajotuntumaa muutenkin. Täytyy miettiä ja tutkia valikoimaa suomen puljuista.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    No niimpä taisit ostaakkin,ei sitä kaikkea vanha enää muista.
    Varmaan kysynytkin,mutta oletko ollut tyytyväinen noihin isolohko vietereihin?
     
  3. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Ei kyllä mitään moitittavaa. Sen verran raskas tuo -67 pontiacin 400 malmikasa, ettei lainkaan liian jäykät. Korkeuskin keulassa juuri sopiva, kuten kuvista näkyy :cool:
     
    max tykkää tästä.
  4. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Eilen sadepäivän ratoksi massasin pyöränkotelot ja kirrasin ohjaus-simpukan (molemmat säädöt) ja ai että, tulipa eri kampe ajaa ku ei oo monen sentin klappia ohjauksessa! :cool:
     
    Lemmu, A.J. ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kesä meni ajellessa vailla murheita, mitä nyt ohjaussimpukka alkoi vuotamaan öljyä kiristyksen jälkeen melko reilusti. Eli talvella jos saisi uuden tilattua ja vaihdettua, kun ei viitsi alkaa tuota remppaamaan, kulunut kuitenkin jo. Alle pari kuvaa Ride in motor meet Oulusta, Juhi71 ottamia kuvia :)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    440Mag, TopoTA, rekkamies ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos vuotaa rattiakselin tai sektoriakselin stefasta niin korjaussarjasta stefat ja kovaa ajoa.
     
  7. juhi71

    juhi71 3rd gear

    Harmi, että sää oli aika pilvinen niin ei nähnyt tuota maalipintaa parhaimmillaan!!
     
    Aukustus tykkää tästä.
  8. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Voisin muuten pelkät tiivisteet vaihtaakkin, mutta en ole vieläkään täysin tyytyväinen ohjaustuntumaan kiristyksestä huolimatta. Eli kallistun sen uuden simpukan puoleen.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Se on tuon värin ominaisuus. Koskaan ei tiedä, että ajetaanko tänään violetilla vai mustalla Pontiacilla :D Tapahtumaan sattui tosiaan puolipilvinen sää, niin ei oikeen violetti herännyt esiin.
     
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Hieno oli Ponu V8:in sivuillakin.Niissä kuvissa pääsi jo värikin vähän oikeuksiin.:)
     
    Aukustus tykkää tästä.
  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Pontiac tosiaan esittelyssä tuoreimmassa V8 Magazine (1/2023) numerossa :cool:Kuvat lähtötilanteesta ja projektin vaiheilta oli jätetty jutusta pois, niin vähän harmittaa, kun ei välttämättä työn määrä välity ainakaan kuvien muodossa lukijalle. Teitä foorumin väkeä muistin kiitoksella jutun lopussa ;)
     
    LPV, teippi-mikko, markoyt ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Laitetaampa pari sisäkuvaa, kun jäänyt näistä päivityksistä kuvat laittamatta. Eli laitoin keväällä Sparcon kippaavat sporttipenkit yleismallisilla kiskoilla, kullan värisen mittaristopaneelin sekä megashifterin. Mustat turvavyöt pitäisi vielä vaihtaa, ellen yritä noita nykyisiä värjätä. Taustapeilikin vielä uupuu, kun vanha on liian rumassa kunnossa asennettavaksi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tuli hankittua uudet Detroit Speedin -2" takajouset. Jospa näillä madalluksen lisäksi loppuisi tuo perän pompotus, jos ei niin caltracksit kaveriksi.
     
    Lemmu ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ainakaan Konin punaisilla ei pompota vakiojousillakaan. Renkaat vaikuttaa myös. Mulla on Mickey Thompson street comp 275/40-17. Nuo pelaa tasaisesti mutta pitoa ei tunnu olevan riittävästi. :D
     
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    [​IMG]
    Tuommonen jousien vääntymis ilmiö aiheuttaa suurella todennäköisyydellä sen perän pompotuksen. Siksi laitan uudet jouset uusien iskareiden kera nyt, josko niillä loppuisi pompotus. Tämä pompotus alkoi noilla uusilla 295 sporttirenkailla, aiemmilla 255 Googridgeilla ei pomppinut.
     
    Isamu tykkää tästä.
  15. kuula

    kuula Gearhead

    Riittää ku on norra poikki, mulla oli -73 kopassa, perä pomppi ja vaelsi.
     
  16. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Tässä on jouset ehjät, mutta liekkö ne jo väsyneet. Jokunen vuosi sitten vaihdoin puslat, niin kävi lehtijouset lattialla tarkastelussa. Lienee tuo vajaa 400hp ja 295 sporttirenkaat kuitenkin liikaa noille väsyneille jousille, sepä selviää korjaantuuko :)
     
  17. 3964

    3964 3rd gear

    Kyllä rengas vaikuttaa,ei mullakaan 245 bf pompottanut monoleafeilla mutta vaihtui 225 selkeästi pitävämpään kumiin niin orastavaa pompotusta välillä havaittavissa vaihteen vaihtumisen jälkeen sutiessa.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  18. pelle

    pelle Gearhead

    Mulla on tuos Ransussa jotkut vanhat Global Westin L3 madallusjouset ja myös 295 sporttigummit takana. Halusin joku vuosi takaperin nopeasti madaltaa perää alaspäin niin otin takajousista alimman lehden pois. Perä laski, mut sellaista orastavaa pompotusta ja kiihdytyksessä vetelyä tuli esiin. Kun laitoin sen yhden lehden takaisin ei ollut mitään ongelmia pomppimisen suhteen ja auto menee just sinne mihin ratilla osoittaa..
     
  19. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Heti kauden kärkeen sain vaihdettua alustaan uudet takajouset, sekä iskarit joka nurkkaan. Iskarit olikin aiheellista vaihtaa, kun jokainen niistä osoittautui rikkinäiseksi. Takajouset on 2" madaltavat, mutta vanhat oli sen verran löysät, että todellinen madallus oli 15mm vanhoihin verrattuna.

    Iskari- ja jousiremontin tuloksia kun lähdin kadulle testaamaan, niin heti alkuun piti pysähtyä tankille, että saa tuoretta bensaa vanhojen sekaan. Tankkauksen jälkeen startti ei jaksanutkaan enää pyörittää moottoria käyntiin. Siinäpä sitten nolona työnsin Pontiacin sivuun ja odottelin puoli tuntia, josko moottorin jäähdyttyä lähtisi tulille, mutta turhaan. Ei kun hinuria tilaamaan, onneksi vakuutukset on kunnossa :D Startti oli osoittanut tehottomuutta tuon moottorin kanssa jo uudesta asti, mutta nyt tuli tunnit täyteen lopullisesti.
    [​IMG]
    Ostin sitten powermasterin välitetyn startin, jossa lupaillaan starttivoimaa jopa 16:1 puristuksiin saakka, Ponussa vähän reilu 10:1. Nyt pyörii kuin singeri, oli kylmä taikka kuuma moottori :cool:
     
    Seevu, maxvo2, Visa ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Millainen on sulla perusennakko tyhjäkäynnillä? Mulla oireilee samaa ponussa 350 koneella. Ruttuja kanssa n 10:1. Helpotti vähän kun vaihdoin powermasterin startin, mutta edelleen joskun pyörittää kuumana tosi huonosti. Jos nyt en ihan persiilleen muista niin tyhjäkäynnin ennakko 12˚. Tuumittelin olisiko mulla kuumuus vaivana kun pakosarjoina ram-air repro sarjat ja 1/4” ylikoko lähdöllä.
    Kaikki kaapelit uutta kuparijohdinta (hitsauskaapelia). Liitokser uutta jne.
     

Kerro tästä muillekin!