por 15

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja vw79, 24.5.2003.

  1. kingrat

    kingrat Gearhead

    Hidastaa nimenomaan, kun kunnolla tekee.
    2 vuotta sitten putsin Buickin puskurit sisäpuolelta Metal Readylla. Siis leviteltiin ja pidettiin märkänä niin pitkään, että missään ei ollut enää ruskeaa, sitten huuhtelu ja kuivaus. Päälle 2* POR 15 ruostepohja ja 2* POR 15 pintamusta. Tossa ennen jussia piti irrottaa etupuskuri korimuovien vaihtoa varten ja pitihän se puskinkin purkaa ihan uteliaisuuttaan ja kas kummaa, ei ruosteen häivääkään!
    Suosittelen, ainakin niille ketkä malttaa tehdä kunnolla!

    Olis vissiin pitänyt postata tää tonne puskurin sisäpuoli-säikeeseen :eek:
     
  2. capri30S

    capri30S 1st gear

    Löysinpä tämmöisen aiheen.. Onko kellään tullut lisää kokemuksia puolesta/vastaan, entä onko tullut lisää myyjiä aineelle?
     
  3. cadillac 1960

    cadillac 1960 1st gear

    no onks pysynyt por pinnassa??kehut ja haukut
     
  4. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Huomasin että sinkityllä ei pysy sitten yhtään. Mutta muuten suht ok, ei se ihmeitä tee mutta estää jonkunverran ruostumista. Kirkkaalle pellille kannattaa kyllä mielestäni vetää ihan perinteiset maalit.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mitenhän oven alareunojen kanssa? Siistit ja turpoamattomat, mutta kun jouduin leikkaamaan pienen palan yhdestä kohti pois, niin pintaruostettahan siellä oli. Metalreadya --> POR15:sta --> kotelonsuojaa -yhdistelmä olis hyvä, vai onko? Vai olisko perinteisempi fosforihappo --> kotelonsuoja sittenkin parempi.
     
  6. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Metalreadyssäkin on fosforihappoa, sinkkifosfaattia ym. Voit valita kumpaa käytät. Mutta ennen sitä tekisin kunnon rasvanpoistopesun, eihän ne muuten vaikuta.
    Miksei vois laittaa sinne sitten sitä por15, sehän aika hyvin imeytyy saumoihin ja sitten vesi ei pääse enää niin helpolla sinne peltien väliin ruostuttamaan.
     
  7. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Olisi kannattunut tämäkin aihe lukea ennen kuin tilasin tuota POR-15 maalia. Sitäkö ei siis hyödätä vedellä kirkkaalle pellille?? Mites teräsharjalaikalla/neekerintukalla putsatulle pellille?
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kirkkaalle pellille siis se metal ready käsittely. Sitten voi vedellä. Itse olen tehnyt sen myös laikalla puhdistetulle pellille. Eikä olisi tarvinut lukea kuin tuo niin olisi selvinnyt: http://www.mobitive.com/por.html

    Harmi että on tullut myytyä kaikki POR-15:llä maalatut "koevedokset" hetikohta tuoreeltaan, niin ei ole päässyt seuraamaan kestävyyttä.
     
  9. hanekki

    hanekki 3rd gear

  10. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Itse tilasin juuri tuota Rust Preventive Paint. Varmistin vielä myyjältä, niin pellin karhennus jos ei käytä metal readya.
     
  11. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta kyselen. Onko kukaan kokeillu miten POR 15 ruosteenestoaine pysyy sitruunahapotetussa kappaleessa?
     
  12. speedy

    speedy Double Gearhead

    Jos haluaa täyttävyyttä, kannatta ostaa tuubi Por patchia, samaa ku 15 mut kankeampi versio :) Sopii mainiosti saumoihin ja rypyläisen pinnan täyttöön, levittyy hyvin ja hemmetin riittoisaa tuokin.
     
  13. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Mihin vitun runkkupurkkeihin por purkitetaan?Avaaminen kesti 15min ja siihen käytettiin sorkkaraudasta lähtien työkaluja.Epäilin jo että kait tässä avataan väärästä päästä.Kansi meni ihan vituksi samoin purkki josta nousi ylös "tiivistehuuli" kuin jyrin k..pä.Seuraavaksi vatkattiin ahkerammin kuin omaani eli n.20min ja silti jäi jotain mykyjä purkin pohjalle.Liekö menny vanhaksi vai mitä kuraa noi on?Maali piti sitten laittaa kurkkupurkkiin.Kehtaako tuota edes vetää mihinkään?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Normi kuvio tuo kannen irroittaminen ja tosiaan pohjalle tuppaa laskeutumaan tuota kiintoainetta. Ite oon sutinu ja ruiskuttanu aika monta purkkia ja käytännössä aina oon joutunu laittamaan ylimääräset lasipurkkiin.
     
  15. hanekki

    hanekki 3rd gear

    Tähän sain Mobitiveltä tietoa että purkin valmistajalla on ollut ongelmia jotka on nyt korjattu,mutta viallisia purkkeja saattaa vielä esiintyä.Maalissa taasen oli jotain häikkää koska ei todellakaan sekoittunut kunnolla ja jäi aikas jäykäksi verrattuna esim mustaan.
     
  16. spark

    spark 1st gear

    Kuinkas tuo pintamaalin päälle laitto. Tarviiko tuohonkin sen oman pohjusteensa, vai käykö normaali paukkupurkki?

    Pintamaaliksi tulee 2K PUR maali, niin onko se parempi laittaa se suoraan päälle, kun eikös POR-15 ollut myös PUR pohjaista?

    Kiveniskuja yms. ruosteen alkuja pitäisi paikkailla. Käykö nyt silleen, kun on sinkitty kori, niin ruosteenkohdassa tämä aine pysyy, mutta hionnan reunoissa, missä sinkkiä vielä on. Rapisee POR-15 (Rust Preventive) pois, ja saa kohta tehdä homman uudestaan?
     
  17. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Aikomus maalailla Chevy C1500 runko ja pohjapellit POR-15 maalilla.
    Lava irrotettuna mutta hyttin ajattelin jättää paikalleen.

    Millasta ruiskua suosittelette tähän hommaan, kun ei pääse aina ruiskuttamaan vaaka/ylhäältä tätä maalia?
    Olisko alakannuruisku ja joku pienisuutin?
     
  18. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    pensseli.
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ketjun alusta on jo kulunut kauan.. onko kellään näyttää miten hyvin on heikossa hapessa ollut auto kestänyt aikaa käsittelyn ansiosta?

    koska tuntuu että kaikilla joiden tiedän sitä kokeilleen on ollut sama tapa.. myyvät auton alle vuodessa käsittelyn jälkeen. "hyvä aine. tuli siisti jälki. mutta kestävyydestä en tiedä koska myin sen jo heti pois".

    tota omaa lumenpeittämää ruostekasaa tuli mietittyä taas.. että kannattaako por15 käsittelyyn sijoittaa. vai meneekö se normiaineillakin sen saman vuoden pari.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä ameriikan sedät tätä suttaa joka paikkaan.. Voi olla hyväkin aine mutta turkasen arvokasta. Muutakin on ja ei toi sively ainakaan jälkenä itseä kyllä innosta. Kannattaa nyt miettiä ihan oikeasti mitkä on sen oman kulkineen käyttötarkoitus... Jos kesäauto niin ei nyt niin tärkeä ole mielestäni tähän panostaa. Oma autoni hiekkapuhallettu ja epoksit pinnassa. Kestää kyllä,ei näe lunta auto. Säilytyspaikka kuiva ja kylmähkö... En säilytä harrasteautoa pressun alla. :rotfl:
    Jos jokin käyttökinneri niin siihenkin mielestäni turhahkoa..Kestää se auto mitä kestää. Hyvät pesut ja ruostesuojaukset tärkeämmässä asemassa.Ja jos auto arvokas niin miksi sitä suolassa kylvettää kun halpoja paskoja saa tonnilla..
     

Kerro tästä muillekin!