Porttauksessa huomioitavaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elkamiina, 13.3.2020.

  1. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

    Aloitin uuden ketjun, kun en löytänyt oikeastaan mitään minun asiaan liittyvää tietoa. Ulkomaisilta sivustoilta sai hyviä vinkkejä ja kuvia. Muuta asiaa sitten olikin vähän.

    Porttasin nyt D3VE-A2A kannet. Niistä tuli näillä käsillä ja olemassa olevilla työkaluilla ihan ok näköiset.
    Jyystin sen ilmapumpun kanavan kyhmyn pakokanavista ja pyöristelin sekä korotin kanavan kattoa hieman, kuten useat ohjeet kertoivat. Nyt kuitenkin epäilyn siemen on kylvetty, kun puhdistamista varten avasin ne isot kuusiokolotulpat kannen päältä ja näin livena ne kanavavalut. Se halkileikkauskuva netissä nimittäin on aika helkatin harhaanjohtava ainevahvuuden varmistamiseksi. Siinä näkyy vain kaksi vesikanavaa kanavan yläpuolella ja noin sentti "varaa" jyystää. Totuus on kuitenkin muuta. Nyt kun sormella kokeilee arviotuntumaa kanavan ylä ja alapuolelta, pelottaa että tuliko otettua liikaa.

    Onko onniarviota, paljonko tulisi kanavaseinämä olla pakopuolella ihan minimissään?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ite oon tuossa asiassa yleensä aika varovainen, mutta jos siellä vaan hyvin pienellä alueella on ohut kohta, niin en olis huolissani. Ruostumisvaraa ei sit tietenkään ole.

    Vastaavia kansia olen joskus portannu, ja kyllä siellä katossa ihan kohtuu verran oli työstövaraa.
    Samoja kansia oli eräs toinen seppä työstänyt juuri sieltä pakopuolelta vielä hurjasti lisää, ja oli joku kanava sen jälkeen hieman tihkuttanut vettäkin, mutta ei kuulemma haitannut...!
     
  3. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

    Muokattu: 13.3.2020
  4. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Näköharhaa vai onko noissa kanavissa palloterällä tehdyt kuopat (vähän kuin golfpallo) ?
     
  5. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

    On.:D Toki tämä dimple efekti on teoriatasolla. Onko hyötyä/haittaa, tuskin sitä on hirveästi tutkittu. Teoriassahan tuo toimii kuten epätasainen pinta, lisäten pyörteilyä. Tuon pitäisi estää bensailmaseoksen "koskettamista" kanavan seinään pienillä kierroksilla lisäten seoksen sekoittumista. Huonommin mahdollisesti virtaa kuin tasoiteltu kanava, mutta oman padan tehohuippu tulee olemaan jossain 4500 kierroksen korvilla muutenkin ja Performeri tukehtuu kai jossain 5000 kohdalla. Mene ja tiedä. Hi-tech ja hieno.:rotfl:
    Kaikkea mitä lukee, pitää koittaa.
     
    Muokattu: 13.3.2020
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Vasta näin jossain jenkkilän hitech pajalla kun olivat jonkun superauton kannet hifistelleet ja just tuo golfpallopinta oli tehty viimesilauksena.
    Eli kyllä nyt on härmätuuninki ihan viimosen päälle ajan hermolla.
     
    malvasto, artsiracing ja elkamiina tykkäävät tästä.
  7. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

    artsiracing tykkää tästä.
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika eksoottisen näköinenkin on tuollanen kraateri-runneri, voi olla matalakierroksisessa jopa ihan toimiva ratkasu.
    Vai pääsiskö sillä samaan lopputulokseen kuin oikein karkeassa ja koskemattomassa vakiokanavassa? Tiedä häntä, mut ihan mielenkiintoinen kokeilu.

    Joskus oli testi sellasista imusarjan tiivisteistä, joissa oli tiheähkö verkko koko kanavan yli.
    Ja alakierrosvääntöähän silläkin tuli lisää.
     
    elkamiina tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Gearhead

  10. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

  11. fenix

    fenix 2nd gear

    Saatan olla väärässä, mutta eikö joissakin Saksalaisissa Baijerin tai Stuttgartin moottoreissa ole golfpallo kanavat tehdastekoisina? Muutama vuosi sitten muistelisin lukeneeni aiheesta. Eli silloin pelkästään kaasarimoottorit ei olisi ainoa hyötyjä.
     
  12. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

    Tuosta oli jossain jenkkisivustolla juuri juttua, missä oli myyttejä kansitöistä. Siellä kyseenalaistettiin tätä ruiskukoneissa ja myös vihjailtiin ettei esim. superautoissa ole käytössä ko. ratkaisua, niin eihän se voi näinollen toimia. Mutta sehän oli jonkun yksittäisen asianpohtijan mielipide ilman vertailupohjaa. Jos toi mahdollisesti teoriassa liukastaa ilman virtausta, eiköhän siitä ole hyötyä kaikille moottorikonstruktioille. Mutta taas mennään teoriassa, koska en ole löytänyt mitään mittaustuloksia. Tässähän hyvä testi jollekin, jolla sattuisi olemaan virtauspenkki käytössä. Saisi jotain faktaa höpötysten ja mututiedon lisäksi.
     
  13. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Olen joskus kokeillut eroja virtauspenkissä, niin sain paremmat tulokset sileällä seinämällä.
    Käytännössä mitattava ero oli ainoastaan shortsidella.
    Seetialue saattaa tykätä terällä tehdystä pinnasta, mikäli seetityö ei ole ajantasalla.

    Itse puunaan kanavat paperilla, lähinnä ulkonäön takia.
    Tärkeintä on, että kanavien poikkipinta-ala on oikea suhteessa moottorin kokoon ja halutulle kierrosluvulle.
    Sitten kun laittaa virtausnopeus profiilin kuntoon ja kannelle sopivan seeti profiilin ja riippuen kannesta muotoilee palotilan, niin omat kokemukseni ovat että kannella on potentiaalia tuottaa haluttu teho.

    Eri kikkoja kannattaa tietysti kokeilla, vähintäänkin opiskelumielessä, mutta perus asiat pitää olla ensin kunnossa.
     
    LPV, valtope, Roc ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

    Aivan. Omassa tapauksessa kun nuo muut perusasiat on luetun tiedon ja kokeilun varassa, eikä penkkiä käytössä, tulin tulokseen etten koske hirveästi kanavan profiiliin. Nuo on putsattu seetien ympäriltä ja sovitus vain imusarjan kanaviin sekä ihan normaali seetityö. Venttiileihin backcut. Ja lähinnä kun koneen luonne tulee olemaan letkeä vääntökone, niin luulen, ettei tuolla ole muuta arvoa kuin hyvännäköinen.:)
     
    68corvette tykkää tästä.
  15. JarmoY

    JarmoY 1st gear


    Mulla olis myyrä virtauspenkki, elektroninen ilman vesipatsaita.
    Saman efektin saa kun jättää kanavan karheaksi tai hiekkapuhaltaa. Koloja kun kaivelee seinämiin saattaa lipsahtaa läpi.
     
  16. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    elkamiina tykkää tästä.
  17. 68corvette

    68corvette Gearhead

    elkamiina tykkää tästä.
  18. JarmoY

    JarmoY 1st gear

  19. elkamiina

    elkamiina 3rd gear

  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    nuorenpana ja rohkeena vapari ohc:n kanssa touhunneena, jäänyt muistini sopukoihin että imukanavat oli niin surkeat että niihin olis pitänyt lisätä tavaraa..olikohan jokin david wizardin opus jota silloin raamattuna pidettiin.
     

Kerro tästä muillekin!