Pro-Touring

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja kmovsh, 2.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän tänne junttilaan voi mitään uuden aikaista tuoda näytille niin ettei joku olis mollaamassa....

    Laittakaahan lisää kuvia/juttuja suomalaisista protouring autoista. Helsingissä on ainakin yksi 70 challenger valmistumassa ilokaasutetulla isoisolohkolla...... kuvia tulee jonkun ajan päästä...
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Kuullostaa sopivalta sun autoosi. Jos ei itse tykkää pro touring rakentelusuunnasta, niin tartteeko sitä silti noin voimallisesti arvostella? Ei kaikki välttämättä tykkää 14" läskeillä ja kaasarilla varustetuista tosijenkkimiesten ajoneuvoista, mutta ei täällä niitä juurikaan arvostella. Suomi on kyllä todellinen takapajula, tällä hetkellä toi pro touring on kauheeta, mutta viiden vuoden päästä sellainen auto on jokatoisen tavoitteena. Silloin ollaan taas se viisi vuotta myöhässä, koska suuressa maailmassa on taas erilaiset suuntaukset.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Tarkoittaako nimetön semmosta tummanpunasta Challengeria?
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi Pro Touring on ollut jenkeissä jo varmaan kymmenen vuotta yhtenä tyylisuuntana eikä mulla ole sitä vastaan mitään. Päinvastoin, omakin autoni on itseasiassa tehty hieman samaan tyyliin alustan ja välitysten osalta, vain rengastus / vannestus puuttuu. Sekä tietysti menevä kori. EI mitään tuota Corvettea, eikä muitakaan rakenneltuja autoja vastaan.

    Sitä vaan ihmettelen, että miten Tuning voi olla p%&seestä ja huvittavaa, mutta Pro Touring taas makeeta ja ajan hermoilla olemista. Ihan sama asiahan se on, ainoa ero on se kohteen alkuperäinen valmistusmaa. Vai onks se ikä, ja missä raja kulkee jolloin Tuningista tulee Pro Touring? Kertokaa nyt joku se ero kun en itse sitä oikein osaa nähdä?
     
  5. NHRA

    NHRA 1st gear

    Mopeman kirjoitti: "Sitä vaan ihmettelen, että miten Tuning voi olla p%&seestä ja huvittavaa, mutta Pro Touring taas makeeta ja ajan hermoilla olemista."

    Olen samaa mieltä. Jos mulla on arkiautossa (euro) 18" vanteet, matala ja ajettava alusta ja piristetty moottori, se on halveksittava Tuning-pelleauto. Jos laitan harrasteautoon (jenkki) vastaavat varusteet niin se onkin Pro Touring, jossa ei ole mitään halveksittavaa.

    Pro Touring sinänsä tyylisuuntana on OK.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mopeman kirjoitti 2003-10-08 11:22:
    Sitä vaan ihmettelen, että miten Tuning voi olla p%&seestä ja huvittavaa, mutta Pro Touring taas makeeta ja ajan hermoilla olemista. Ihan sama asiahan se on, ainoa ero on se kohteen alkuperäinen valmistusmaa. Vai onks se ikä, ja missä raja kulkee jolloin Tuningista tulee Pro Touring? Kertokaa nyt joku se ero kun en itse sitä oikein osaa nähdä?

    Juuri näin! Samaa itse ihmettelen.
     
  7. groovyjay

    groovyjay 1st gear

    Oma mielipiteeni on, etta Tuning on nykyautojen kanssa personalisointia oman maun mukaan ja Pro Touring on vanhojen autojen rakentamista ALUSTA LOPPUUN siten etta niissa on nykyaikaiset alustat, vanteet/renkaat, sisusta, Moottori, vaihteisto. En todellakaan ole mitenkaan Tuning ideaa vastaan painvastoin, kaduilla nakee hienoja rakennettuja hiukkaskiihdyttimia ja arvostan todella paljon niita jotka tekevat autoihinsa kaiken itse, esim korisarjat. Ehka tuning on nykyajan Hot Roddingia.

    Mene ja tieda, mutta kiva kun on paljon erilaisia tyleja niin aina saa uusia ideoita omiin juttuihinsa...

    L8er Jay
     
  8. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Niimpä, toiset tekee, toiset valittaa, johonkinhan se energia on purettava, vaikka sitten suunsoittoon...
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    eli Pro Touring voi siis olla myös vanhempi euro auto. Mutta missä se raja kulkee, onko 83 tuunattu escortti Pro touring? Entä 83 Malibu? Mikä on nykyaikainen alusta? Entä nykyaikaiset renkaat, tai mikä tekee moottorista nykyaikaisen? Entä sisustasta? Onko tollasia autoja Suomessa? Jos luulet chevy74, etten mä ole tehnyt mitään, tai valitan, niin olet aika sairaan väärässä. Mä vaan haluan tähän asiaan selvyyttä; en pelkästään itselleni vaan myös muille.
     
  10. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    No joo, Ite oon saanut sen kuvan, että Pro-Touring käsittää alle 80-luvun jenkkiautot, lähinnä muskelit, toki poikkeksia voi olla, mutta euroja en lähtis kategorioimaan Pro-Touringiks missään muodossa, niille on ihan omat juttunsa.
    Lehtiä lukemalla saa selvyyttä asiaan, mitä on Pro-Touring, itselläni ei ole siitä liikaa tietoa. En Mopeman luule enkä tiedä sinun tekemisistäsi mitään, laitoin vaan kommentin, koska tuntuu siltä, olipa tyyli mitä tahansa, niin aina löytyy tahoja, jotka
    lynkkaavat tiettyjä ideoita autonrakentamisessa. Eri tyylisuunnat ja harrastuksen monipuolisuushan on aina plussaa, tuskin siitä haittakaan on jos autoja rakennetaan ja luodaan uusia näkemyksiä, sehän vaan kehittää harrastusta ja harrastajia. Koskaan ei ole niin, että kaikki asiat miellyttäisivät jokaista, eikä kaikkia ole tarvis miellyttääkään. Loppujen lopuksi autot rakennetaan itselle oman mielen mukaan ja näkemyserojahan riittää mikä on hienoa ja mikä ei. Tärkeintä on, että jokaiselle löytyy jotain, tai sitten pitää luoda sellaista. Jokaiselle tyylille löytyy omat kannattajansa, mutta löytyy myös niitä joilla riittää näkemystä laajemminkin...
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sitä vaan meinaan, että jos joku vehje on pro touring, ja joku tuning, niin silloinhan pitää olla jotkut kriteerit minkä mukaan kyseiseen luokkaan mennään tai ei mennä? Ja mun mielestäni ne kriteerit on sen rakentelun osalta siinä määrin kovasti samanlaiset, että sen perusteella vois kumpaakaan suuntausta mollata tai olla mollaamatta. Ehkä poikkeuksena se, että kauheen pitkälle rakennettuja "pro touringeja" ei täältä kauheesti löydy, ja välivaiheessa ainakin on sellanen tyylisuunta vallalla enempi, että korimuodot pyritään säilyttämään enempi vakioina kun keskiverto euro pro touring, eli tuning vehkeessä. Mutta sekin on enempi vivahde eroa, ja vastaavan tyylisuunnan eurokikkaretta on ihan riittämiin jotka silti on naurettavaa tuuninkia.
     
  12. WBBC

    WBBC Gearhead

    Vai määrääkö autoon uhrattu rahasumma joka luokittelee onko auto pro-touring, tuning, vai teini-kukkopilli?

    Tai se mitä auto kulkee, 160 kmh 220 kmh vai yli 280 kmh?

    Täää on ihan sama kun alettaisiin väittelemään eri musiikkityyleistä
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No ainakin mun mielestä suurimmat erot tuningautoon on:
    -ei lasikuitulärpäkespoilereita
    -ei foliatec-mukahiilikuitua tai tankinkorkkitarroja
    -ei 10kW tehoisia stereoita
    JA tärkeimpänä pro-touring auto kulkee sen minkä ulkonäkö lupaa, tuninkiautoista näin tekee yksi 10:stä (vai 20:stä).

    Ja mähän en siis mistään mitään ymmärrä, turha minkään lökäpöksyn alkaa meuhkaamaan.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi kriteerit täyttäviä autoja on pilvinpimein jotka kuitenkin on Tuning. Ja myös hiilikuitu billet poppisvehje jenkkilärpäkettä jotka on poro touring. Ja toi tuuninki on kuitenkin lähtösin jenkeistä ja Pro Touring sai alkunsa siitä, että jenkkejä ruvettiin duunaamaan samalla tyylillä. Sitä ennenhän oli trendikästä tehdä pro streettiä, mutta niiden käytännöllisyys alko olemaan vähän sitä sun tätää joten alettiin haikailemaan sellasten vehkeiden perään joilla vois myös ajella. Ja nyt siellä aletaan olemaan samassa vaiheessa kun niiden pro streettienkin kanssa, eli "hienoimmat" pro touringit on trailerikuningattaria joissa toi "ajatus" on viety niin äärimmilleen, ettei niillä voi tai halua kukaan enää ajaa. Mun käsittääkseni jenkkien pro touring vehkeissä ei yleisesti ottaen ole e mitenkään pokkeuksellisen suorituskykyistä tekniikkaa.
     
  15. WBBC

    WBBC Gearhead

    Eikun näin se menee.

    Pro Touring = ammattitaidolla viritetty, parhaista osista koottu jenkki, panostettu ajettavuuteen.

    Tuning = viritelty ja alustaltaan säädetty yleensä eurooppalainen tai japsi, ulkoisesti varusteltu kunkin maun mukaan, hyvälaatuiset stereot

    Teinilelu = osta esim. biltemasta kaikki alle 10 euroa maksavat koristeet. ei haittaa vaikka auto on ruosteinen ja pukkaa savua.
    Merkillä ei väliä kunhan ei ole jenkki
     
  16. FlyingFinn

    FlyingFinn 1st gear

    Pro Touringin ydin tuli jo hyvin tiivistettynä ylempänä: vanhan (jenkki?)auton rakentaminen niin, että auto läpikäydään huolella soveltaen nykyaikaista tekniikkaa, päätyen lopputulokseen jossa vanha klassikko jopa pesee nykyään liukuhihnalta tuotettavia sarjavalmisteita teknisten ominaisuuksiensa (siis myös muun kuin suorituskyvyn) puolesta. Urheilullisuus on toki myös tärkeä avainsana.

    Mielestäni hyvä määritelmä on että Pro Touring on entisöinnin täysi vastakohta. Jos jotkut tykkää äideistä, ja toiset tyttäristä, niin protouringharrastajat sitten molemmista...

    "Valmistuotteessa" ei välttämättä ole paljoa muuta jäljellä alkuperäisestä autosta kuin itse kori, jota toki voidaan myös muokata, mutta se on silloin auton ulkonäön räätälöintiä joka sopinee paremmin Tuning -yleiskategorian alle.

    Ja selväähän on, että auton täysi läpikäynti hienoimmalla nykytekniikalla ei taida olla niitä kaikista halvimpia harrasteita...

    Mielestäni Pro Touring yms. ovat nimenomaan vain yleisiä laajoja tyylisuuntia, joihin harva auto istuu sellaisenaan. Ei siis juututa taksonomiaan.

    (Tosin jos Pro Touringia pitäisi valita edustamaan jokin yksi kotimaalainen auto, valitsisin kyllä tuon Jayn -79 Corvetten. Olen sitä ihaillut luonnossakin ja se nyt vaan on kerrassaan sikamagee! :grin:)

    T: Arto
     
  17. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Niin tai näin, feikkihiilikuituracebensakorkki-tarrat ym. on naurettavia, on ne sitten jenkissä, japsissa, eurossa tai vaikka itäautossa.
     
  18. WBBC

    WBBC Gearhead

    No niin, eiköhän jo riitä. Seuraava potilas!
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Onks tuolla aikaisemmin jo kerrottu miten toi corvette on raknnettu? Noi kuvat ei just muuta kerro kun, että siinä on iso halkaisijaiset vanteet.
     
  20. WBBC

    WBBC Gearhead

Kerro tästä muillekin!