Pulssi-mig vai vaihtovirta-tig alumiinille

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja R|ku, 30.3.2011.

  1. R|ku

    R|ku 1st gear

    Aktiiviseen harrastekäyttöön olisin hitsauskonetta alumiinille ostamassa.

    Nyt on tuo suurin haaste päättää kumpi olisi parempi tig vaiko mig.

    Kummastakaan ei ole minkään laista kokemusta, tähän asti olen hitsaillut Kempin kempomat 2500:lla, joka on muuten helvetin hyvä kone sekin, vaikkei alumiinia sillä pystykään hitsaan.

    Mitä olen kuullut ja mitä olen kysellyt niin tigin hyvät puolet parhaimmassa tapauksessa miggiin verrattuna olisi parempi hitsisulan tunkeuma, roiskeeton hitsi (turbon pakosarjat!), siistimpi jälki,halvempi kone, jos pulssi toiminto niin vähemmän lämpöä jne.

    Migillä taas olis helpompaa, alumiinien ei tarvitsisi olla niin puhtaita, nopeempi jne.

    Hitsauskohteitani esimerkiksi;

    -8mm laipan hitsaus moottoripyörän etupumppuun jarrusatulalle?

    -alumiinisten rakennustelineiden hitsaus?

    -imusarjan hitsaus?

    -Lohkoihin laipan/nipan hitsaus?

    Tälläsiä koneita pyöriny mielessä

    - Gysmi 200A ac/dc tig 1700€ uusi.
    -Kemppi mastertig mls 220A 2500€ melko uusi.
    -Kemppi pro 300A pulssi-mig 2900€ käytetty
    -Joitain ac/dc tiggejä 200-250A hintaan 1300-2000€ esab,wallius...

    Elikkäs kokemuksia?
     
  2. rötkö

    rötkö Gearhead

    jep

    Mun mielestä noihin hommiin AC\DC TIG. Saa nättejä saumoja aikaan.

    Pitäskö muuten miginkin olla ac\dc jos alumiiniä meinaa turata kunnolla.

    Itsellä froniuksen vesijäähytetty 220ac\dc

    Ja hitsaa poistiekseen paksujakin aineta kun ei ihan kokopäivää tartte vetää..

    Mut toi vesijäähytetty poltin on kyllä hyvä investointi jos tarvii yhtään pitempiä saumoja vedellä..

    Näin töikseen tigillä turaava tuumailee :rotfl:

    Editoitu: AR\WC virhe. Näköjään hitsauskaasut tekevät jo ihmeitään :oops: [/i]
     
  3. Paukkulaakeri

    Paukkulaakeri 1st gear

    alumiinin hitsaus

    Morjens töikseen alumiini lohkoja ja työveneitä hitsaavana voi sen verran valasta et jos oikeesti haluaa macilla hitsailla alumiinia niin rahaa palaa aika paljon..mutta noihin hommiin ehdottomasti tig jos pienimuotosia osia hitsailee. ei vääntele läheskään niin paljon ja helvetisti puhtaampaa saumaa saa aikaseks hiukan aikaa harjottelee niin se rupee onnistumaan. ja mitä tohon puhtauteen tulee niin vaikka ois millannen mig kone niin se ei sulata alumiinia kunnolla jos se on oksidi kerroksen alla jonka sulamislämpötila on jotain pääl 2000 astetta ja alumiinin päälle 600 astetta eli aina se oksiidi pois vaikka ois kui puhtaan näköstä alumiinia helpottaa elämää tai no hitsaamista ainaki. koneista en osaa sanoa ne on aika henkilökohtasia ainaki työkseen tekeville.. osta peli mikä miellyttää ja perehdy koneseen ni eiköhä se homma ala luistaa.. nii ja jotain oli viel en muista.. ainii jos paljon hitsailet muista hengitys-suoja aiheuttaa Alzheimerin tautia
    :lol:
     
  4. R|ku

    R|ku 1st gear

    Kiitos vastauksista!

    Kyllä itsekin tuota tiggiä enemmän tosissaan meinaan.

    Pitää vaan odottaa että tampereen hitsauslaitteeseen tulee koneita :D On tuttuja kavereita siellä
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Plus migilla pitäs olla isot lanka varastot jos välistä hitsaa erilaatua alumiiniä kun on seoksia yllätävän montaa.. ett tig:kki ja ett sää varmaan merilaivaa kuitenkaan tee alumiinistä ?

    ett kyll ennenkun hakee säädöt lanka konella ja kikkailee sen kanssa... tigillä oot jo hitsannu pikku hommat...

    suosittelen hankkimaan myös magessium lankoja monesti vaan noissa lohko... hommiss pärjää pelkällä alumiinilläkiin... mut varalta olla muutama langa... ;) nimi merkillä kokemusta omavaanana ;)

    ylensä Magessiummi tarttuu jos ei alumiini ei...
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No jopas... Täällä on porukalla mac:ia, ad/dc koneita, ja magessium lankaa... :odroll: Vai oliko ne Mag, ac/dc, ja magnesium? ;)
    Sori sori! :)

    Suosittelen ac/dc tig:iä. Ehdottomasti monipuolisin vehjes, ja hitsattavan materiaalin vaihdos ei aiheuta kovin suuria toimenpiteitä.
     
  7. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Lankakoneella hitsataan alumiini puhtaalla argonilla...

    Termit MIG ja MAG tulevat englanninkielisistä sanoista Metal-Arc Inert Gas Welding ja Metal-Arc Active Gas Welding. Usein näistä hitsausprosesseista käytetään vain yhtä yleisnimitystä MIG-hitsaus.

    Suojakaasu voi olla aktiivinen tai inertti kaasu. Aktiivinen kaasu reagoi sulassa metallissa olevien aineiden kanssa. Tällainen kaasu on joko puhdas hiilidioksidi tai argonin ja hiilidioksidin muodostama seoskaasu, esim. 75%Ar+25%CO2. Tällaista hitsausta kutsutaan MAG-hitsaukseksi. MIG-hitsauksessa suojakaasu on puolestaan inertti eli reagoimaton kaasu, jollaisia ovat argon ja helium.

    Pääjako näiden prosessien käytössä on sellainen, että terästen hitsaus on MAG-hitsausta ja ei-rautametallien hitsaus on MIG-hitsausta.

    Lähde...
    http://www.esab.fi/fi/fi/education/proc ... g-gmaw.cfm


    Suluissa olevat numerotunnukset ovat standardin SFS-EN 24063 mukaisia tunnusnumeroita hitsausprosesseille

    MAG-hitsaus (No 135)

    MIG-hitsaus (No 131)

    TIG- hitsaus (no 141)

    http://www.esab.fi/fi/fi/education/proc ... g-gmaw.cfm

    Ett mitä Mag hitsausta... :poff:
     
  8. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Ja siiten kun hitsaatte alumiinille esilämmitys ehottomasti.... lohkot imusarjat yms... eikun nookkee pinttaan ja siiten kun rupee noki palaamaan eli noin +100 celssiust niin ei vetele ja lähtee helpommin sulamaan... sulan halinta on helpompaa ja tuloo ihan provesonaallia... joss ei ihan anaalia... :eek:
     
  9. markoyt

    markoyt 3rd gear

    ehdottomasti tig

    Eli kyllä tuon kokosiin hommiin tig on sopiva vaihtoehto.Yleensäkin nuo kaikki tarkemmat "pikkuhommat" tehään konepaja ym teollisuudessa aina tigillä (kaiteet,tikkaat jne) vaikka muuten olis tuottavat menetelmät (mig/mag) käytössä.Kyllä tuo alumiinin hitsaus migilläkin onnistuu,mutta tietyt seikat tulee huomioida ennen aloitusta kuten,1.oksidin sulamispiste yli 2000 astetta alumiini n 600 astetta 2.pulssikone joka rikkoo oksidi kerroksen,3.pyöreäprofiiliset vetorullat,4.teflonspiraali (suoli),5.vetorullilla varustettu vetävä kolvi,6.kunnon juurituet ja mahdollisesti suojakaasun ajo juuren puolelle.Vaikka kaikki nämä otat huomioon niin juuren joudut todennäköisesti vielä tigillä sulattaan.Sitten vielä itsestään selvyydet kuten pintojen harjaus(oksidin poisto) max 15min ennen hitsausta,langat säilytetty ilmatiiviisti ilmanvaihto ym.ELI jos teet veneen hanki pulssimig...muuten tig.Suojakaasuksi HELON.....
     
  10. sami

    sami Gearhead

    2000 euroa ja sulla on uusi sellainen mig millä tekee alumiiniakin hienosti.
    Esim. toi:
    http://www.migatronic.fi/media/prospekte/52140034.pdf

    Ei toi alsan hitsailu tarvii vetävää poltinta jos ei tosiaan ala sitä venettä tekemään tai muuten työkseen alumiinia hitsaile.

    U-syöttöpyörät, teflon lankaputki, 4-pyörä syöttörullat ja hyvä kone ni homma toimii.
    Suojakaasuksi riittää puhdas argon.

    Mutta se on tosi et kyl noi pikkuhommat on parempi tehdä sillä tigillä.
     
  11. R|ku

    R|ku 1st gear

    Lukitaan TIG! :D

    Ja sitten vaan konetta etsimään...

    Ja sitten viellä tuosta alumiinin oksidipinnasta, miten se olis paras putsata/poistaa? Ja mitä hienouksia tigissä olisi oltava? pulssi-toiminto? joku hieno alkusytytys?
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Osta Kemppin MasterTig MLS 2300 ja siihen ACX-paneli niin on mahdollisuudet kohdallaan. Löytyy kaikki ominaisuudet mitä tulet ikinä tarvitsemaan.

    Ostin oman n. 4 vuotta sitten, enkä ole katunut päivääkään.

    Päinvastoin, viimeviikolla putos (TAAS) kuuma poltin lattialle ja meni elektrodin suojus palasiksi. No eikun paikalliseen työkalupalveluun ostamaan varaosia, löytyy hyllystä ja makso vaan muutaman euron.
    Jos olisi ollut kiinaankone niin rupee tilaamaan jostain ja odottele pari päivää ja VARMASTI olis maksanu enemmän.
     
  13. markoyt

    markoyt 3rd gear

    oksidin poisto

    Oksidin poisto mekaanisesti eli harjaamalla !!! Rosteri teräsharja laikalla tai "kuusamon tussulla".Myös toinen puoli eli "juurenpuoli"puhdistetaan.
     
  14. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites, tartteeko alumiini juurikaasua kun tehdään tiiviitä polttonesteastioita, esim keruusäiliö? Eli vähentääkö huokosten riskiä oleellisesti, materiaalin paksuus 2mm.

    Entäpä kun materiaali on peräisin romikselta, eli varmasti on rasvaa pinnassa eikä putken edellisestä käytöstä ole tietoa. Eli miten pinnat saa puhtaaksi, notta ei kuohuta mustaa nokea? Tenulla pestä, mustaa tussulaikkaa, nestekaasulla tohotella? Uunittaa kotona pullauunissa?
     
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

    mun säiliöt on pitäny ainakin ilman juurikaasuja. Froniuksen Magic Wave 2200 vesijäähdytteisenä on täällä käytössä. RST teräsharjalla ite putsaan ennen hitsausta, ja asetonilla rasvat pois...
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!