pultin kireys

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 1.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä olisi alumiinivanteen pultin oikea kireys
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se on siinä 185Nm.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei varmasti ole, tuossa on melkein puolet liikaa. 120 nm on lähempänä totuutta, fiiatteihin ja ranskalaisiin 85-90 nm on hyvä




    10 nm~1 kpm
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Edellinen puhuja tietää...

    Ford Mondeon vm 1996 alujen kiristysmomentiksi oli vanhalle isälleni mainittu Fordkaupasta 110 Nm. Tuolla momentilla on pysyneet vanteet kiinni eivätkä ole vioittuneetkaan.

    PS. Liian löysälle jätetty voi pudota matkalle, ainakin mutterit kilisee kivasti.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös siinä vanhan corveten (yhden pultin kiinnitys, knock-off vai mikä lie) kiristysohjeessa sanota että ruuvataan käsin pohjaan ja sitten lyödään vasaralla tms. 8 kertaa kovaa.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Tivolitiukkuuteen eli pultti poikki ja puoli kierrosta takasinpäin niin sit on hyvä :rotfl: (Oon muuten ollut muutaman vuoden kasailemassa huvipuistolaitteita, ihme että kestivät kasassa :odroll: )
    No joo, mut jotain tuollasta omasta mielestä käsittämättömän löysää 110-120 Nm lukemia ne kertoili aikoinan mullekin ihan rengasliikkeessä. Ja kyllähän nuo alupyörät on niillä pysyneet, peltivanteet tulee yleensä kuitenkin vedettyä kiinni otsasuoni pullistuen, varmuuden vuoks :wink:
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Mulla on "mutterimopoon", eli paineilmakäyttöiseen pulttipyssyyn renkaiden kiinnittämistä varten momenttivarret.
    Pulttipyssyllä sit paukutetaan täydellä teholla ja tuon erikoisavaimen ohut varsi myötää, joten ei mene liian tiukkaan.
    Avainvälillä 19 mm varressa momentti on 90 Nm ja 17 mm avainvälillä olevassa 95 Nm.
    Eli tossa korvilla se on, oli sit alu- taiteräsvanne.
    Noilla olen ampunut kaikki kiinni (satoja ellei tuhansia renkaita) ja yhtään vannetta ei ole vielä irronnut. Ja kun sit irrottaa lähtee kepoisasti irti. Uskomattoman pieni tuo 95 Nm, ristikkoavaimellakin porukat vääntää yleensä tuplat liian piukkaan.
     
  8. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Lyijyvasaralla... Voi lyöntimassaa olla enemmän kuin timpurin vasarassa?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    aluvanteelle momentti on toi 120-140NM. peltivanteelle vähemmän. peltivanteessa on pultinreiän ympärillä kohouma joka ei ole kiinni akselin navassa. eli kun kiristät pultin kohouma painuu sisäänpäin eli joustaa tämä toimii tavallaan jousiprikan tavoin. alumiinivanteessa ei tietenkään vastaavaa ole joten siksi alumiinivanteen momentti on suurempi kuin peltivanteen. peltivanteissa momentit pyörii automerkistä riippuen 85-110NM.n välillä siis henkilöautoissa. tämä tieto on faktaa. :D :D
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Dodge Ram 4x4 truckkiin tulleissa aluvanteissa (8-pulttinen napa) oli ohje 95-115Nm, eli käytännössä samat momentukset
     
  11. amis

    amis 1st gear

  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oon ite aina vetäny pultit/mutterit niin kireelle kun vaan kädessä riittää paukkua ja aina on hyvin menny...Paitsi ny, rupesin vaihtaan kesägummeja alle ja huomasin että syksyllä kiristämäni mutterit oli menny vanteesta osittain läpi. Prkl, ei muuta kun kaupasta kaikki uudet mutterit ja ehkäpä uudet vanteetkin. Eihän se ny näin pitäny mennä... :soosoo:
     
  13. VRC

    VRC 1st gear

    Ostin ensimmäistä kertaa eläissäni uudet aluvanteet, tähän liittyy kaikenlaisia sivujuoniakin :pinup: , no kumminkin niiden mukana tuli jopa tyyppihyväksyntätodistus. Siinä paperissa oli myös valmistajan suosittelema kiristysmomentti, 90 Nm. Täytyi oikein momenttiavaimella kokeillen kiristää paikalleen. Näppituntumalla olisin vetänyt ainakin tuplatiukkaan. Löysiltä tuntuu mutta kiinni ovat pysyneet.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä tossa voi tulla vahinkoja peltivanteellakin, mm. karvalakkikansan suosikissa, eli pappa ladassa sai helposti vedettyä takapään rummun kieroon, kun taisi olla rumpu vannetta pehmeempi. Rumpu kivasti nirskutti kenkien kanssa.

    Mutta että peltivanteellakin pitäisi antaa olla viimeistään siinä vaiheessa, kun vanne kiristäessä "narahtaa" sen jälkeen rupee meneen kartiot mutterin edellä.
     
  15. ford 460

    ford 460 1st gear

    pakko kans vähän!!!!

    aluvanteet 110nm-120nm ja jälkikiristys 100-200km jälkeen
    peltivanteet kans 110 momenttisauvalla ei tarvi jälkikiristää
    pakut esim ducato 180nm kannattaa jälkikiristaa(pelti)
    pakut alut 140-170nm ja jälkikiristys
    mersun sprinter kannattaa putsata navat ja vanteet ennenkuin laittaa kiinni (tykkää irtoilla) ja sinne 180 nm kohdille kanssa ja jälleen tarkastella kun on vähän aikaa ajellut!!

    noniin no (rengaspeto...)
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ja esim. Stilauton vanteissa, joita on maastureissa paljon, on momentti 90nm. Eli hartiamomentti/tivolimomentti on ehdottomasti liikaa. Vanteista halkeaa kartiot.
    Omassa Dartissakin käytän peltivanteille Makken mainitsemaa 95nm momenttisauvaa syystä että moparin peltivanteet on niin pirun pehmeitä, kattokaan vaan pultinreikiä, ja hyvin pysyy.
     
  17. HT

    HT Gearhead

    Löytyisikö jostain taulukkoa eri automerkkien suosittelemista pyöränpulttien kiristysmomenteista..? :odroll:
     
  18. caprice305

    caprice305 Gearhead

    näin töissä muinoin. H-autot 11.8 kiloon ja paketti\maastoautot 14kiloon. poikkeuksesna volvo V70 mistä maahantuoja ilmoitti myös 14 kiloa. ja Toyota Prius vaikka ilmotettiin 12kiloon niin pinnapultit ei kestänyt kuin tuurilla 11 kiloa. ja maahantuojat ilmotti joka kerta, että käytetty liikaa voimaa :mad:
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Olitteko laittaneet kierteisiin jotain voiteluainetta? Jos maahantuojan antama arvo kuivana?
     
  20. woland

    woland 1st gear

    Mersu ohjeistaa Ha:n alut 110 nm.
     

Kerro tästä muillekin!