Pumppupensa Mestari?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 27.9.2005.

  1. fennia

    fennia Gearhead

    :D Meitähän on kohta jo kourallinen suurinpiirtein samoilla linjoilla, eiköhän tästä jotkut saippuarengas kisat saada pystyyn... Tai ainakin pohjalaaset painit.
    Lyödään nyt vielä lisää löylyä pro-ukkojen kiusaksi ja ehdotetaan, että koko rupeama vedetään siirtymineen päivineen sillä bensamäärällä joka on katsastus hetkellä tankissa.
    Sitten voitas vielä hylätä kaikki ne jotka käyttää täällä itsestään pronominiä "me " Saatais aika Pro-vapaat kisat perseaukisille ja omillaan ruuvaaville harrastelijoille :rotfl:
    Kai tästäkin joku provosoituu, kyllä ne painit olis paras ratkaisu kaikkeen, mutta kai siinäkin toiseks jää jos tulee koko tiimi kimppuun ja mulla ei ole kuin muutama alipainoinen kimppatalli kaveri :eek: .
    Eiköhän tää juupas-eipäs höpötyksen lopputulos ole ihan siitä kiinni, että halutaanko tehdä uusi west coast cup, FHRA Street Cup, tai vastaava, siirtymillä höystettynä, vai tehdäänkö ns. "kadun miehen" kiihdyttely kilpailu (näin minä keskustelun avauksesta ymmärsin), johon tulisi paljon sellaisia jotka jo nyt järjestettyihin kisoihin ei halua osallistua.
     
  2. mr.boost

    mr.boost 1st gear


    tuli vaan tästä kommentista sellainen mieleen et minkälaisia 60 jalan aikoja vetelette katurenkailla takavetoisilla..tossa on nelivetosen galantin aikakortti vartilla katurenkailla, ei liimaa..

    60ft 1.950
    330ft 5.221
    660ft 7.778
    990ft 9.899
    et 11,761
    loppunopeus 203.39
     
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Hienosti kulkee Galant.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Me ei oo ite ajettu vielä minkäänmoisia aikoja mut mitä oon katellu isojen poikien suorituksia niin eihän toi Galantin 60 jalkanen oo mikään hätkähdyttävä eli eikös takavetoinen, hyvillä kumeilla varustettu 11 sek. auto lähde viivalta sekin kokolailla samoihin aikoihin?
    Mut tosiaan, aika kivalta Mitsuhan tuo vaikuttaa ja on just semmonen mitä olis myös kiva nähdä enempikin mukana noissa katumittelöissä :wink:
     
  5. HEMI

    HEMI 1st gear

    Juu säännöt kanntaa pitää yksinketaisina.

    Mitä muuta sääntöjä sitä edes tarvii ku:
    1.Pumppubensa

    2.Kunhan on katastettu ja muutokset otteessa

    3."Katuslicksit" sallittu ja nekin vois olla niin leveet kun otteessa lukee
    profilli nyt vois olla vapaa ku ei noissa uusissa autoissa kovin korkeat profiilit ole oikein muodissa eli löytyykö sellasiin kokoihin katuslicksejä, vois tuning/uus autoilijatkin laittaa kunnon kumit alle ettei tarttis niillä matalaprofiileiilla luistella vaikka voi kai ne matalaprofiilit pitää hyvinkin :odroll: .

    4.Juu kaikki vastaan kaikki ei mitään erikoiskohtelua kenellekkään.
    Ja koneen kokoja nyt on ihan turha seurata kun tehot menee kummiskin ton teho/paino suhteen yli oli sitten kyseessä 2litranen tojota tai 7 litranen chevy (onhan noita stroukattuja japseja ja eurojakin) ja kuka vauhtihemmo tollasesta tehoa rajoittavasta säännöstä nyt on edes kiinnostunut? (ehkä huono häviäjä on kiinnostunut) :lol:

    5.Kaasutkin vois sallia vaikka ne onkin suomessa kielletty mutta eihän niillä kadulla ajettaskaan kilpaa ja tehothan autoissa menis kummiskin ton teho/paino suhteen yli ilman kaasujakin niin kannataako tollaseen kaasujen bannaus juttuun edes takertua, autot "laittomia" kaasujen kanssa tai ilman :lol:

    6.Niin kun tossa alussa sanoin niin metanoli/etanoli/vesi ruiskutus kielletty tällein tarkemmin ajateltuna vesiruiskun vois sallia meinaan eikös joissain subaruissa ole sellaset vakionakin.
    Kuuleriin jäitä ei oikein lämmitä :odroll:

    7. Säätäminen/pieni korjailu sallittu (olisihan se ikävää jos joutus jättää kisan kesken niinkin pienen asian takia että meni käpy carburaattoriin tai joku sytkähäikkä tai pieni bensavuoto jossain liittimessa tai jotain muuta pientä jonka vois nopeasti korjata)

    Ajolenkki tiellä: ihan sama mulle :odroll:


    Mulle tärkein sääntö on toi pumppubensa.....mua ei häiritsis vaikka siellä ajas täysveriset kisaautot kunhan vaan käyttävät pumppubensaa, mua aina kiinnostanut että paljonko tehoa pumppubensalla voi saada :lol:

    Tuossa mietteeni :p
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei taida mulla olla aikakorttia löijyn viimekokeilusta tallessa, mutta vuodelta '94 löytyy. Eli takaveto, vakiojousitus, 205/75/14 BF Goodrich lifesaver valkosivut, 3.23 välitys. 60 ft 2.000, reaktio 0.535, varttimaili 12.162/186.5. Samalle päivälle vielä kolme 12.2 aikaa ja paras 60 jalkanen 1.938, ei liimaa. Parin vuoden takaa Porissa ajoin kolme lähtöä samankokosilla renkailla, samalla autolla ja perävälityksellä, ajat oli 12.4, 11.9 ja 11.6 mikäli muisti pelaa oikein, ja 60 jalkaset oli aika tasan kaks sekuntia. Ykkösellä ja kakkosella sai olla kaasuttelussa tosi tarkkana; liian vähän ja auto ei oikeen mee ja liikaa niin se pikkasen sutii, kolmosella muistaakseni sai jo mennä kaasu pohjassa. Loppunopeudet oli pikkasen päälle 200:n, paras tais olla 207.
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Meidän sikarikas pro-teami : Minä ja poika 8) Eikä oikein tietäis mihin rahat laittaa kun talostakin on maksettu jo ainakin kivijalan verran, asuntolainaa siis jäljellä tuskin yheksääkýmmentä prosenttia. No oonhan mä töissä (tosin YT:t päällä taas) ja perheen nuorempi harrastaja huikeilla päivärahoilla intissä (taitavat tienata jopa yli 50 egee kahdessa viikossa). Ens kesänä tosin sekin on jo taas päässyt takas työelämään huikeille nuoren autonasentajan palkoille, joten mikäs tässä on ajellessa.
    Ja sponsoreitakin saa tähän hommaan nykysin helpolla, Gulfin tarroista ei tarvi maksaa montaa egee kappale kun ostaa ne rompetorilta sopivalta myyjältä. Ja kun muistaa pistää talteen ja sit liimata autoon kaikki varaosien mukana tulevat tarrat (Autometer yms.) niin niistähän niitä saa vielä lisää auton kylkiin :wink:
    Tossa siis meidän pro-teami. Tosin onneks on aika paljon osaavia ja auttavaisia kavereita jotka on talkootyöllään edesauttaneet yleensä koko auton valmistumisessa ja lähtevät ihan mielenkiinnosta hommiin mukaan jos jonnekin lähetään ajelemaan :D
     
  8. dart69

    dart69 Gearhead

    HEMI kirjotti:
    ja toisaalta taas:

    Eli vesi ym. ruiskut kiellettäis, jotka kyllä on lailliset liikenteessä... Mutta kaasua sais laittaa... No samapa tuo, vesiruisku pois ja lainalle jostain kunnon kaasusatsi! Kummasti jäähdyttäis ahtoilmaa...

    Jos kaasut sallitaan niin ei sitten varmaan tartte olla katsastettu autokaan ja se menee vähän idean ohi.
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    [/quote]

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Meidän sikarikas pro-teami : Minä ja poika 8) Eikä oikein tietäis mihin rahat laittaa kun talostakin on maksettu jo ainakin kivijalan verran, asuntolainaa siis jäljellä tuskin yheksääkýmmentä prosenttia. No oonhan mä töissä (tosin YT:t päällä taas) ja perheen nuorempi harrastaja huikeilla päivärahoilla intissä (taitavat tienata jopa yli 50 egee kahdessa viikossa). Ens kesänä tosin sekin on jo taas päässyt takas työelämään huikeille nuoren autonasentajan palkoille, joten mikäs tässä on ajellessa.
    Ja sponsoreitakin saa tähän hommaan nykysin helpolla, Gulfin tarroista ei tarvi maksaa montaa egee kappale kun ostaa ne rompetorilta sopivalta myyjältä. Ja kun muistaa pistää talteen ja sit liimata autoon kaikki varaosien mukana tulevat tarrat (Autometer yms.) niin niistähän niitä saa vielä lisää auton kylkiin :wink:
    Tossa siis meidän pro-teami. Tosin onneks on aika paljon osaavia ja auttavaisia kavereita jotka on talkootyöllään edesauttaneet yleensä koko auton valmistumisessa ja lähtevät ihan mielenkiinnosta hommiin mukaan jos jonnekin lähetään ajelemaan :D[/quote]

    Ei kannata ottaa kaikkia mun juttuja ihan kirjaimellisesti.
    Mun mielestä vaan ollaan keskustelussa menossa koko ajan kauemmaksi alkuperäisestä ideasta, josta ehdin jo vähän innostumaan. No, täytyy lähteä takapihalle pieniä kiviä potkimaan ja polkemaan jalkaa.
     
  10. HEMI

    HEMI 1st gear

    Mitah? :eek:

    Kirjoitin näin, jos et huomannut:
    *tällein tarkemmin ajateltuna vesiruiskun vois sallia meinaan eikös joissain subaruissa ole sellaset vakionakin*
    Saahan ruisku olla kunhan silla ruiskutetaan bensaa eikä mitään muuta.

    No perkule jos sallitas etanoli ja metanoli ruiskutus niin eikös se olis sitten sama kun kaikki kaatelis sitä suoraan tankkiin? :odroll: Eikös se pumppubensa kunkku ollu se jutun juuri.

    Nii jäähdyttäähän ne kaasut mutta niinhän se kuulerikin jäähdyttää eli mitä väliä, tulee se esson 98 sietoraja vastaan sillä kaasuvehkeelläkin ja jos se nyt antaa jollekin pienen tehonlisäyksen(turbo turolle) niin kaatuuko muiden kisaajien maailma siihen? Siitähän voi syyttää itteensä ettei käytä samalaista "parempaa" tekniikkaa vaan tuli rakennettua esim.vaparin eikä turboa.

    No siinähän sitten olis kunnon vauhtikista pystyssä kun pitäs olla tehopainosuhteetkin kohallaan.......pitäsköhän sinne järjestää vielä penkki että vois kattoo ettei kukaan vaan ylittäs sitä.....niin näin tehdään yksinkertaisista asioista vaikeita.

    Ei mua ainakaan kiinnosta kattoo sellasia kisoja jossa noudatetaan tota teho/paino suhdetta, mites kiinnostaako muita teho/paino suhde?

    Niin minä olen tätä mieltä ja tämä ei ole jumalan sana :wink:
     
  11. Fastback

    Fastback Gearhead

    Jos pumppukisaa katuautoilla aiotaan ajaa, niin rajoitusten viljely jättää oikeita katuautoja pois pelistä. Muutokset otteessa ja maksimissaan dot renkaat ja vetoja. On selvää ettet voi voittaa 355 sbc malibulla kisaa ja kaikki eivät voi voittaa. Parasta on päästä ajamaan ja pitämään hauskaa radalle. Joky hyötyy aina jostain enempi kuin toinen, mutta niin se vaan on tosielämässäkin (vrt. fortum tms). Elämä ei ole reilua, mutta se on että kaikkia kohdellaan samalla tavalla ->

    1) muutokset otteessa & auto katsastettu ja katsastus voimassa
    2) dot renkaat sallittu
    3) pitää selvitä ilman suurempia ruuvauksia siirtymätaipaleesta

    Jos jollakin on otteessa 18,5" pallot ja 540 cid pannu, niin ei voi minkään, se on katuauto silloin ja oikeutettu osallistumaan.
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Hienosti kirjoitettu !
     
  13. HEMI

    HEMI 1st gear

    Juurikin noin 8)

    Ja voihan se olla että ne kovat padat räjähtää ja pienempi tehonnen voittaa tai jotain muuta sellasta.

    Ajetaanhan/ajettiin sitä c ja d-ryhmässäkin eri tehosilla laitteilla eikä silti hirveitä soraääniä ole kuulunut.
     
  14. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mun mielestä katukelpoiseen raaseriin nimenomaan kuuluu iso kone. 500hp 454cid on paljon katukelpoisempi kone kuin 500hp 327cid. Siksi ei mitään moottorinkokorajoituksia vaan kone voi olla niin iso kuin rekisteriotteessa lukee. Tai no jos joku raja halutaan vetää niin oikeudenmukaisin olis varmaan sitten 550cid. Ai miks? No kun pienin isolohko-vertailumoottori lienee Moparin 440cid ja se kertaa 1.25 = 550. Mutta paras olis että säännöissä ei rajattais konekokoa mitenkään vaan se käy kisaankin mikä käy konttorin katsastusmiehellekin. Eikä tosiaan isot kuutiotuumat tarkota mitenkään automaattisesti nopeeta autoa.
     
  15. Henski

    Henski 1st gear

    Johtunee siitä, että ne kuskit jo tosiaan ajelee ja pitää hauskaa radalla eikä purnaa nykysäännöistä. Kovimmat sääntönikkarit ja visionäärit löytyy niistä hemmoista, joita ei ole ikinä autoineen virallisissa kisoissa näkynyt, vaikka nykysääntöihinkin pienin satsauksin sopisivatkin. Toki jos aletaan sorvaaman uusia sääntöjä, jotka sulkee jo kisoissa mukana olijoita pois niin pitääkin älähtää!

    Käykää kokeilemassa noita kisoja, vaikka ihan vaan sitä "helppoa ja älytöntä jarrutteluryhmää" eli brackettiä niin saattaapi visiot omassa kallossa saada uutta perspektiiviä. Näin ainakin mulle on käynyt :odroll:
     
  16. Make2

    Make2 3rd gear

    Kun on tullut pyörittyä tuolla ralli maailmassa näissä historic ralleissa joka muuten on mielenkiintoinen maailma sekin on tullut mieleen näin jenkki harrastajanakin että olisi hienoa sellainen nk. historic luokka myös katuautoille. Se olisi aivan samanlainen kun ralli puolella eli saisi käyttää vain aikakaudella käytettyjä ratkaisuja ja luokiteltuja osia. Joku kattojärjestö sitten luokittelisi osat jotka voivat olla käytössä ja auton omistajalla on itsellään velvollisuus todistaa että ko. tekniset ratkaisut olivat käytössä aikakaudella. Tämä voisi olla vielä kansallinen sarja eli autot pitäisivät olla sellaisia kun ne aikoinaan Suomessa ko. aikakaudella olivat.

    Ralli puolella se on jo harrastus sinäänsä kun tutkii vanhoja dokumentteja ja haastattelee sen aikaisia harrastajia kuka mitäkin oli keksinyt. Sitten jos joku voi todistaa jonkun muutoksen olleen jo ennen vanhaan käytössä sallitaan se toki kaikille samanlaisille autoille käyttöön tiedoittamalla siitä julkisesti. Tässä samalla historia ja vanhat hyvät tarinat siirtyvät sukupolvelta toiselle.

    Minua ainakin kiinnostaisi rakentaa joku 78-84 tyylinen katuauto jo ihan nostalgia syistä ja joitakin vanhoja sotaratsuja voisi jopa entisöidä tuleville sukupolville muistona noista ajoista. Lisäksi saataisiin noille vanhoille kisaosille käyttöä kun niitä nykyään ei kukaan oikein huoli kun ei niillä mitään tee ja ovat jo niin vanhojakin. 60- luvun kaikki kisapalikat ovat arvotavaraa tänä päivänä tuolla historic ralli maalilmassa.

    No meni vähän ohi alkuperäisen aiheen mutta tuli vaan mieleen purkaa sydäntäni kun olen tällaista historic ryhmää aina haaveillut. Ei mitään sellaista tuollaista SM sarjaa mutta vaikka haasteajoja toisten kesken näin aluksi.
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Näyttää tosi lupaavalta että porukka saa päätettyä :argue: kaikille sopivat säännöt uudesta luokasta tai yhdestä kisasta.. :argue:


    :odroll:
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    Pitäs vissiin tehä äänestys missä äänestettäs että mitkä säännöt hyväksytään.....eduskunta meininkiä :rotfl:

    Henski eika toi ollu mulle suunnattu.......oon joskus kommentoinu noita d-ryhmän sääntöjä :lol:
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No, hyvä vaihtoehtohan se on lähteä vaan kokeilemaan nykyisen D:n puitteissakin ellei parempaa kehity :D
    Viitsiskö joku kokenut summata pari juttua noista FHRA:n säännöistä (on ne toki siellä niiden sivuillakin mut ainakin pikaisella tutustumisella pari juttua jäi ainakin toistaseks vielä hiukka epäselväks).
    Eli viralliset vyöt ja kaaret on pakolliset alle 11,5 sek. autoissa mut mites hitaammissa menee nuo vyösäännöt? Siellä kun sanótaan että tavalliset kolmipistevyöt riittää mut kun esim. meillä on ns. luokituksiltaan jo vanhentuneet 4-pistevyöt, kelpaako? Ja mites penkki, onko se milläänlailla määritelty eli saako sohvalla löhäten ajella vai pitääkö olla joku kupperoinen? Kolmas tuolla säännöissä hiukka epäselväks jäänyt kohta oli ajovarusteet eli ajopukua ei tarvinne? Mites kypärä, mitkä luokitukset siinä pitää nykyisin olla voimassa? Ja kaikki noi koskien siis Street-luokkia.
    Tommosia tuli ainakin mieleen, joten tosiaan jos joku kisakonkari viitsis joskus tehdä vaikka tänne semmosen pikku summauksen oleellisimmista mieleen tulevista auton ja kuskin pakollisista perusjutuista niin se selvittäis hommaa aika paljon näin alkuunsa. Lisätarkennuksiahan voi sit yrittää arvailla sieltä fyyran säännöistä :wink:
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Silloin kun säännöt viimeks muuttu, pyys FHRA ehdotuksia kuskeilta ja koetin sitten sellasen tehdä. Kävin asiasta aika laajaa keskustelua ja yritin ottaa erilaisia näkökohtia huomioon peruslähtökohtana kuitenkin se, että kaikille silloin ajaneille löytyis luokka jossa ajaa. Tilavuusrajojen sijaan autot oli muistaakseni jaettu kolmeen eri "vakavuusluokkaan" tehtyjen muutosten perusteella, ja sitten paino/tilavuussännöillä tehty vähän haitaria minimipainoihin. Silloin kun asiasta juttelin ja suunnitelmia esittelin, tuli aika äkkiä esille se, että jokaiselle olis vissiin pitänyt olla omat säännöt. Katottiin säännöistä sellasia kohtia jotka ei ollut hyviä sen mukaan mitä omassa autossa sattu olemaan, ja vastaavasti sellasia juttuja olis pitänyt kieltää mitä muilla oli ja itellä ei. No, jonkinlainen ehdotus tuli silti tehtyä jota käsiteltiinkin FHRA:n järjestämässä kuskien palaverissa, mutta ehdotus ei saanut minkäänlaista vastakaikua. Sen jälkeen tuli sitten nää nykyään voimassa olevat säännöt, joissa lähinnä tuli pieniä tiukennuksia vanhoihin verrattuna, mm jousituksen ja ohjauksen osalta, ja maksimikoneen kokoa pienennettiin ja minimipainoja kasvatettiin. Toisaalta tuli sitten jotain huojennuksiakin kun rekisteröinti ja katsastuspakko poistettiin.

    Jos säännöissä sanotaan, että kolmipistevyöt riittää, niin kyllä silloin luulis piisaavan myös "vanhojen" nelipistevöiden. Samaten vakiotyyppinen penkki kelpaa, sellanen on Löijyssäkin. Ajopuvuks kelvannee huonosti palavaa materiaalia (puuvilla) olevat pitkähihanen paita ja pitkät housut sekä nahkakengät ja hanskat. Kypärästä en oo sata varma, periaatteessa kai vaaditaan Snell2000 tai uudempi AUTOkypärä (prätkäluokiteltu kypärä ei kelpaa), mutta muistaakseni siihen tuli joku huojennus hitaammille laitteille? noi on sitten mun luuloja, jumala tossa hommassa on katsastusmies.
     

Kerro tästä muillekin!