Puolan kondensaattori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kahvipoika95, 5.8.2017.

  1. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Hei
    Kyseessä olisi moparin kärjetön sytytys esivastuksella(kaksitoiminen) varustettu puola ja puolaan kytketty kondensaattori.
    Eikös se kondesaattori ole tarpeellinen vain kun käytössä kärjellinen sytytysjärjestelmä.

    Että voiko heittää menemään vaikka ei siitä kyllä mitää haittaa ole vai onko jos esim. konkka hajoaa.

    Voiko se silti suojata jossain ensiöpuolen kipinöintiä,tasata jännitettä tai estää häiriötä?
    Voisko joku valaista asiaa..kiitos.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Konkan tarkoitus on estää kärkien välin kipinöinti. Ota se pois vaan.
     
  3. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Sitähä miekkii. Thänks.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos konkka on puolan luona, niin eiköhän se ole radiohäiriön tappoon. Jakajassa kärkien vieressä konkalla on ihan eri funktio.
     
    Ässä. ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, älä heitä pois, jos radio alkaa vinkua, laita takaisin ;)
     
  6. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Jooh eli oli poistamassa radiosta häiriöt! :)
     
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Riippuu radiosta, ei nämä nykyajan radiot enää ala vinkumaan.
    Varmaankin alkuperäinen on häiriö alttiinpi.
    Olen itse jättänyt tuon konkan pois monesta aspenista puolan uusinnan yhteydessä.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Radiohäiriökonkka on puolan + ja maan välissä. Kärkien tarvitsema puolan - ja maan välissä ja se joutaa pois kärjettömällä sytytyksellä.
     
    Raider Japa, Ana67 ja Kahvipoika95 tykkäävät tästä.
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Mulla on kärjellinen sytkä FE 390:ssä, siinä orkkis radio vinkui hetken päällä oltuaan kiekkojen mukaan. Vaihdoin sitten konkan ihan muuten ja sit hiukka myöhemmin huomasin että vinkuna oli kadonnut? Johtunee pakosti tuosta? Onko kärkien konkka ollut tuolta osin viallinen
    koska vinkuminen lakkasi. En osannut asiaa aiemmin yhdistää.
     
  10. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Voinut olla vaan huono maadotus konkalla ja uuen ku laitoit nii sai paremmin maita:rolleyes: Ja kai noita konkkia voi jotennii testata???

    Niin ja jos siulla ollu se konkka nyt jonkun aikaa viallinen/toimimaton kärjellisessä sytytyksessä niin kannattaa tarkistaa kärkien kunto.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kärkiä en vaihtanut kun näyttivät ihan ok:lta ja pintaa oli, hieman ohuella hiomapaprulla putsasin. Hieman säädin niitä mutta eipä vaikutusta.
    Sitä vain katsoin kun kärkien kiinteässä kärkipinnassa on reikä keskellä? Käsitin että
    onko se siksi että estää piikin muodostumisen?
    Varakärjet ostin niin niissä ei ole reikää (joku Blue jotain merkki)
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Blue Streak.

    Ei oo kait ihan huonommasta päästä.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No ainakin suojaamattomat tulpanjohdot ja tulpat aiheuttaa joissakin radioissa vinkumista.
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mikä nyt kenestäkin on vinkumista, ja mikä jotain muuta...
    Vinkumiset varmaan usein peräisin laturista ja erilaiset sirinät sytkästä. Kärjettömissä sytkissä saattaa kyllä olla vinkujiakin.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En saanu vinkumaan kupari piuhoilla ja häiriösuojaamattomilla tulpilla radiota kun äärimmäisessä kosteudessa ja sellasessa painostavassa ilmassa. AM radio kai alttiimpi häiriöille?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös konkka tule kärkien mukana samassa paketissa? Kuluva osa sekin on tuossa käytössä.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei tule. Erikseen joutuu ostamaan tarvittaessa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jahas. Mä lemppasin kärkijakajan Dartista vuonna 1981, niin oon vähän vanhoilla tiedoilla. Kaitpa niitä kärkiä, konkkia, rakotulkki, ruuvimeisseli sekä kosketuskulmamittari on syytä olla käsillä jos meinaa pitkään reissuun lähteä. Huonoksi mennyt konkka syö kärkiä vaikka vielä toimisikin jotenkinkutkenkin.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jaa? Mä vaihdoin aikoinaan 1975 V8 Range Roveriin US Partsin keltaiset kuparipiuhat. Sen jälkeen radiota ei voinut kuunnella ollenkaan. Vaihdoin vanhat piuhat takaisin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ai, kai sitten on autokohtasia eroja.

    Oldsisa mulla anteeni siellä takana joten jos se vaikutti?
     

Kerro tästä muillekin!