"Pyöristynyt" lukkopulttien avain/ Kierteen "

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Tseiaar, 2.11.2008.

  1. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Ajattelin tuossa pyöräyttää Chrysleriin talvitassut alle, vaan kuinkas kävikään :mad: , lukkopulttien avain on päästään pyöristynyt, ja pöyrähtää siis tyhjää pultissa :-? . Auto kävi alkukesästä Vianorilla renkaanvaihdossa (= uudet kumit vanhojen tilalle samoille vanteille ja takaisin alle), ja siellä olivat sitten hakanneet avaimen kulmat paskaksi, ja tiety mä sen nyt vasta huomasin kun ei oo aiemmin renkaita tarvinnu sen jälkeen irrotella. Avain on muodoltaan hyvin yksinkertainen, toisessa päässä 17mm kuusiokolopää mihin saa rengasavaimen, ja toisessa päässä n. 10mm kuusiokolopää, mikä uppoaa sinne pultin päähän. Onkohan siis kyseessä joku ns. adapteri, eikä mikään varsinainen lukkopulttisysteemi...?
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

  3. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Kierros rengasliikkeissä oli lohduton :-? , ei mistään mitään apua :mad: . Sitten välähti, naapurin setähän on vanha "metallimies" ja melekonen kettu tuon hitsaamisen suhteen :wink: . Eipä muuta kun auto hänen pihalleen ja hitsillä turaamaan. Mutterin kantaan piti hitsata n. 3-4 cm tavaraa, ennen kuin sen kanta oli edes vanteen ulkopinnan tasolla. Sitten siihen hitsimälliin täpättiin kiinni se erikoismutteriavain, ja sitten v*tusti vääntöä :rotfl: . Pari kertaahan se patentti vielä antautu, mut viimein se sitten aukes :D . Nyt sitten luonnollisesti tartteis uuden mutterin/ mutterit tilalle, joten kyselisinkin, minkälainen mutteri tohon allekirjoituksen Chrysyyn käy...? Siis mikä on kierteen nousu... :-? ?
     
  4. Antti P

    Antti P Gearhead

    kierre: 12mm x 1.50
     
  5. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Kysy Aro-yhtymältä tai merkkiliikkeestä se nousu ja tilaa uusi mutteri/ tai pultti Nippelit.net . Onnea vaan!
     
  6. wezze

    wezze 3rd gear

    kierre on tosiaan tuo 12x1,5.

    jos kyseessä on tuo kuvissa näkyvä aez merkkinen vanne niin sen maahantuoja on örum. luulisi sieltä ainakin avun löytyvän
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kyllä luulis että rengas liikkeessä on noita, kun otat mallin mukaan, eikä maksa maltaita.??
     
  8. Luigi

    Luigi Gearhead

    Katso tuolta alempaa muttereiden sopivuus minkä laitoin joku aika sitten.
     
  9. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Tänään tuli käytyä kolmessa rengasliikkeessä kyselemässä pultteja, eipä löytyny ei :-? . No, tilasin sitten nippeli-Tepolta, mut sieltäkään en saanu kun 11 kpl, vaikka ajattelin kerralla uusia kaikki. Mut suunta on oikea :lol: .

    Kiitos kaikille tietoansa jakaneille :D .
     
  10. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Olikos se niin että tarviit muttereita 12x1.5 :odroll: ? Löytyy 34mm pitkää ja 17 mm pitkää ja 33mm pitkää ja kartio päältä mitattuna 33mm ja 34mm. 17mm kartio on 22mm.Montax tarviit?
     
  11. GS

    GS Gearhead

    ...ja unohtaa saman tien ne lukkopultit. Kallis pultti kun rengas pamahtaa rengas yöllä motarille ja "hieno" lukkoavain nuljahtaa yli. Vakuutukset ovat myös vanteita varten.
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Haha, päivän paras. Vissiin miehellä rahaa enemmänkin kun on varaa maksaa omavastuut ym. vaivat, juosta työajalla poliisiasemalla tekemässä rikosilmoituksia. Ostamassa uusia jarrulevyjä kun rosmot pudottavat auton asfaltille vauhdilla ilman renkaita. Korjaamassa ruttaantuneita helmoja kun pistetty tiiliä keskelle autoa ja keikuteltu sitä siinä irroitettaessa vanteita.
    HERÄTYS!!
    Tommonen avaimen pyöristyminen vianorilla johtuu melko varmasti siitä että ne on käyttäneet siihen mutterimopoa mikä tietysti hakkaakin avaimet rikki. Vianor onkin korvausvelvollinen kun kerran rikkoivatkin! Mulla ei ole ollut mitään ongelmia noiden kanssa kun käyttää tervettä järkeä ja kääntää ja kiristää ne käsin. Kohta 10 vuotta käyttänyt eri autoissa ja nytkin mulla on 2 per vanne. Hidastaa ja lannistaa kummasti rosmoja. Minusta typeryyttä olla käyttämättä ellei sitten ole joku parin tonni auto jossa ruosteiset peltivanteet.
    Ja vaikka kävisi niin ihmeellinen sattuma että rengas tyhjenisi motarilla ja juuri sen renkaan lukkopulttikaan ei juuri sinä hetkenä lähtisi auki voi käyttää paikkausvaahtoa. Aina ittellä mukana, uusissa autoissahan ei enää edes käytetä vararenkaita.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Tuota...kuka "rosmo" nykypäivänä viitsii nähdä vaivaa repiä jotain 15"-16" jenkkipyöriä auton alta???
    Taitaa mielummin lähteä ennemmin koko auto pyörineen päivineen kuin että tällaisia muutaman satasen="jälkimarkkinoilla" kympin kiekkoja alettaisiin repiä alta? Tätä kalliimmat menee tietenkin jo ilollakin vakuutuksen piikkiin. Toisaalta, jos=lue:kun ko.avainta kuitenkin säilytetään autossa, toki rosvot sen ensin pyrkii löytämään ja sen löytää mikäli se autossa on. Jos taas sitä säilytetään kotona, on melko todennäköistä että sitten kun sitä tienpäällä tarvitaan, on hinauskeikka taas edessä mikäli vaurio renkaassa on esim.kylkimälli.
    Toisaalta, ihan oikeassa elämässä nämä ns."lukkopultit" ovat vain ja ainoastaan muutaman sekunnin viivytys niille rosvoille jotka oikeasti ovat jotain hakemassa(laadukas 12-kulmainen 17, 18,tai 19mm:n holkki vasaralla "lukkopultin" ulkokehälle ja pultti on auki muutamassa sekunnissa). Ehkä jossain Helsingin getossa nämä voivat jopa 30sek hidastaa mahdollisia huumepäissään häärääviä teinejä, mutta ei muuten.
    Tuollainen naaras lukkopultti erityisesti Suomen talvessa sivusta rivahtaneen renkaan kanssa, siis niin kun se on täynnä jäätynyttä jäätä, pikatiellä tai motarilla pimeässä yössä, kun se avain sitten nuljahtaa yli, on oikeasti helposti paljon arvokkaampi juttu, kuin yksi 150€:n hypoteettinen omavastuu.
    Ihan aikuisten oikeasti näistähän ei nykyisin ole kuin haittaa ja kuluja kuin omistajilleen, mutta kukin toki taablaa tyylillään.
     
  14. sepet.

    sepet. 1st gear

    Juu hidasteene ne lukkopultit toimii ... mut kävitkö paikallisessa hyvinvarustetussa varaosaliikkeessä kyselemässä niitä pultteja, nimittäin löytyy hyllystä noita pultteja kun malli mukana ja aisiansa osaava varaosamyyjä...
     
  15. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Mulla ei oo ollu mitään vaikeuksia lukkopulttien kanssa ja 10v niitä oon käyttänyt noitten aluvanteiden kanssa.Johtuneeko siitä et aina vaihtaa ite renkaat ja avainhan kannattaa piilottaa autoon kunnon jemmaan.Noi pultit on kyllä niin pyöreät,että taitaa jäädä nulkeilta varastamatta luulenma!
     
  16. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Jotenkin arvasin ettei sulla mitään arvovanteita ole ja siks koko asia tuntuu turhalta.
    Niin ei sulla varmaan sitten ole kunnon hälytintäkään? Tottakai se täytyy olla sehän on niin selvä etten viitsinyt sitä edes mainita aikaisemmin. Muutenhan auton voi vain ajaa pois vanteiden kanssa.

    Niin miten siitä iloa on? Jos ajatellaan että on tilannut vaikka jenkeistä 2000 euron vanteet ja pitänyt niitä kuukauden autossa ja sitten joku ne varastaa. Ehkä sen 2000-150=1850 saa vakuutuksesta. Mutta mitä ihmeen iloa siitä on, vieläkin 150 tappiolla plus kaikki tuhlattu aika! Ja ei ole autossa vanteita ollenkaan, pakko hommata uudet taas. Kestää aikansa saapua ja rengasralli päälle.

    Jälleen, se hälytin täytyy tietenkin olla. Vasaroipa siinä sitten niin tulen pesäpallomailan kanssa morjestamaan. Nykyaikaisissa häläreissä avaimenperä ulvoo myös joten herään varmasti vaikka keskellä yötä.
     

Kerro tästä muillekin!