Q-jetin korjaus vai vaihto??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Littlerocker, 5.8.2008.

  1. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Kertokaapa arvon moottori gurut, mitä pitäisi tehdä kun chevyn 350 koneessa on nyt vanha rochester q-jet, joka alkaa olla aikansa elänyt ja kaipaisi ehkä jonkinlaista elvytystä... (kone ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä, mutta kierrosta ottaa vähän turhankin herkästi ja olen paikallistanut vian johtuvan polttoaineen syötöstä)

    Kysymykseen tulisi joko
    a) Rochesterin korjaus (tiivisteet ym. hilut)
    tai
    b) Tarvikekaasarin hankinta, esim. carter afb tai vastaava

    Kumpi olisi mielestänne kannattavampi toimenpide?? Ja jos vaihto, niin mikä olis hyvä ja halpa kaasari chevyn 350cid päälle. Auton käyttötarkoitus on kruisailu, jotenka mitään viri-viri kaasaria en varmaan tarvitse.
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    mä laitoin kaverin fairlanen kaasariin korjaussarjan ja siitä tuli kyllä oikeasti parempi kuin olis uskonut, ennestään auto nyki ja yski alakierroksilla ja haisi bensalle aika rajusti käydessään, käynti myös aaltoili parisataa kierrosta kokoajan.

    nykyään se lähtee aina käyntiin vain avaimesta näyttäen, käy tasaseen tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun heti.. eikä muuten haise bensa, tosin siitä oli kaikki tiivisteet ihan loppu, koho ei sulkenut enää juuri ollenkaan vaan kaasari tulvi kokoajan käydessä etc. etc. korjaussarja makso kanadasta tilattuna pari kymppiä joten jos kaasari vain aihiona muuten on ehjä niin se korjaus kannattaa, todennäköisesti ne on tehtaalla siihen sopivan kaasarin laittaneet :)
     
  3. roku65

    roku65 Gearhead

    Rochester quadrajet on erittäin hienostunut kaasutin, jonka osakuormitusalueen seoksensäätely on erityisen pitkälle kehitetty.
    Jos taloudellista vakiokonetta olet hakemassa, enpä juuri parempaa vaihtoehtoa keksisi kuin kunnossa oleva q-jet. Jollei kaasutttimen korjaus ole vastenmielistä, suosittelen kunnostamista. Tässä muutamia hiomioonotettavia asioita...
    Jos kaasuttimen runko on ehjä ja kaikki vivustot tallella, kunnostaminen on hyvinkin mielekäs vaihtoehto. Moni q-jet on tehty huonolla huollolla vaikeasti kunnostettavaksi. Esim eturuuvien liiallinen kiristys vääntää yläkannen ja kohokammion surulliseen ilmeeseen suupielet alaspäin. Pieni vääntymä voidaan kompensoida joissain korjausarjoissa tulevalla paksummalla kannen tiivisteellä. Suurempi vääntymä vaatii oikaisun tai paremman aihion. Myös p/a linjan sisänmenon juntturin pilattuja kierteitä näkyy.
    Kaasuttimen kunnostuksessa kannattaa ottaa huomioon, että kulunut ensiökurkkujen läppäakseli pilaa tehokkaasti matalien kierroksien toiminnan.
    Tähän saa korjaussajoja joissa pesä holkitetaan uudelleen.
    Varmista myös toisiokurkkujen avautumista (ja joissain malleissa rikastimen toimintaa) säätelevä alipainekellon kunto. Näitä hidastin dashpotteja saa ostaa myös erikseen.
    Lisäksi tarvitset perus korjaussarjan, joka tulee tilata kaasuttimen numeron perusteella, sillä variaatioita on monia. Numero löytyy yleensä pienestä pyöreästä lätkästä kuskin puolen sivustalta.
    Ensio ja toisiopuolen neula/suutin yhdistelmiä on lukuisia ja näiden avautumishetkeä pystyy säätämään, joten konekohtaiset säädöt pystyy tekemään erityisen tarkasti oli pääpaino sitten suorituskyvyssä tai taloudellisuudessa.
     
  4. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Jaahas... No pitänee sitten alkaa harkita vakavasti tota korjaus vaihtoehtoa, koska kaasari on ainakin päällisin puolin ehjä. Tuo ensiökurkkujen läppäakseli on muuten väljä. Huomioin sen kun piti antaa kaasariin suoraan bensahuikkaa ja suurin osa bensasta valui juuri tuon läppäakselin välistä imusarjan päälle. Liekkö tuo sitten syynä niihin tyhjäkäynti ongelmiin?! Kannattanee varmaan kokeilla korjausta ensin tuolla perussarjalla ja ensiökurkkujen läppäakselin holkituksella.

    Millanen homma tuon rochesterin purkaminen/kokoominen ja säätäminen on?? Tarviiko erikoistyökaluja tms. Vai riittääkö vaan, että vaihtaa korjaussarjasta uudet osat vanhojen tilalle? Joskus oon johonkin sierran (ford) kaasariin korjaussarjan asennellu, ettei se korjaaminen niin vastenmielistä ole.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Täältä myös ääni Rochesterin kunnostamisen puolesta.

    Muistaakseni netistä löytyy ohjeita tuon kunnostamiseen ja korjaussarjan asentamiseksi.

    Mulla on itselläni tuollainen vuoden -69 Q-Jet ja se on mielestäni erittäin hienosti toimiva kaasari.
     
  6. Sagittarius

    Sagittarius 3rd gear

    Itse myös päädyin kunnostamaan Q-jetin. Jenkkifoorumilta (Pontiac / GTO) lueskelin tästä ja moni siellä oli kokeillut 'modernia' kaasaria mutta siirtynyt takaisin kunnostettuun Q-jettiin.

    Tossa pari linkkiä mistä saa osia
    http://www.carburetion.com/index.htm
    http://www.carburetor.ca/

    Cliff Rugglesin kirja "How to build and modify Rochester Quadrajet Carburetors" on hyvä. Siitä selviää mm vuotokohdat ja miten niitä korjataan. Itse ostin Amazonista mutta löytyy myös Carburetionilta.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mutkalle kiristetyn kannen etunurkat pystyy oikaisemaan kohtalaisen hyvin viilaamalla kunnollisella viilalla. Läppäakseleiden normaali kuluma ei ihan herkästi aiheuta sen suurempaa ongelmaa ainakaan minun kokemusten mukaan kunhan tyhjäkäynti/Off Idle seokset on säädöissä. Yleensä ne on aika kuluneet. Tuo Front Vacuum Break josta Roku65 mainitsi on tosiaan ihan oleellisen tarkka jutta. Se avaa rikastinläppää kun kone käynnistyy ja säätää toisiokurkkujen ilmaläppien avautumista. Tähän vaikuttaa myös akselin vastajousi, sen säätöohje on korjaussarjassa mutta kannatta kokeilla löysempää asetusta jos konetta on viritetty.

    Jos koneessa on rivakampi nokka, niin kannattaa ehkä laittaa suoraan Corvetteen tarkoitettu Front Vacuum Break (76 ja eteenpäin koodi CPA206). Se aukeaa jopa ihan silminnähden huomattavasti nopeammin kuin rauhalliselle vääntönokalle mahdollisesti alunperin mitoitettu malli. Vanhempien (alle 75 kaasarit) mallit muuttuvat enemmän vuosimallin mukaan, mutta kannattaa hakea Vetten tarkoitettua.

    Kun säätää kaasutinta, niin kannattaa olla erityisen huolellinen tyhjäkäyntiseosruuvien säätämisessä. Se vaikuttaa olellisesti Off Idle tehoihin. Eli tyhjäkäyntiruuvit siihen saakka auki kun tyhjäkäynti voimistuu (tai alipaine suurenee) siitä sitten 1/8 kierrosta kiinnipäin eli että alipaine alkaa juuri ja juuri heikkenemään tai tyhjäkäyntikierroket laskemaan. Sitten säädetään tyhjäkäntikierrokset kohdalleen läppäakselin säätöruuvilla.
    Seossäätö ja kierrossäätö toistetaan tarvittaessa niin että sopivat kierrokset löytyy ja seossäätöruuvien säätämisen vaikuttamisen alkamiskohta.

    Tämä on oleellista siksi, että jos seosruuvit on liian laihalla ja ensiöläpät liikaa auki, niin Off Idle Transfer-kanavat (pitkä pystysuuntainen purkuaukko) tyhjenevät jo tyhjäkäynnissä. Ne eivät saa tyhjentyä, niissä pitää olla reseviä joka antaa rikastusta kun läppiä avataan hiukan tyhjäkäynnistä.

    Ja jos kaasuttimessa sattuu vielä olemaan ne kolmannet nousupillit, niin siinä on silloin myös se rikastintornin yläpään Power-purkuaukot (kaksi pintä reikää rikastinläpän yläreunassa kun läppä on kiinni) niin jo vain on hyvä lähtökohta voimalle ja taloudellisuudelle. :D

    Perusjuttuja Quadrajetistä:

    www.oldsmobile.com /artikkelit -linkki ja keskustelussa info-osio.
     
  8. Qjet

    Qjet 1st gear

    Voipi olla väljäkin, mutta muistithan avata ensiöpuolen läppiä antaessasi huikkabensaa? Läppien ollessa kiinni tapahtuu juuri tuo akselia pitkin kuseminen. Lievästi väljä akseli oikeastaan kuuluu asiaan, pikku toleranssi on ollut jo tehtaalla lähtiessä. Liian suuri välys kuuluu sitten jo tyhjäkäynnissä. Enemmän on ollut haittaa liian tiukalle ja/tai väärällä matskulla holkitetuista läppäakseleista.
     
  9. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Jep. Kävin southwestiltä tilaamassa peruskorjaussarjan, eikä ollu ees mielestäni kallis. Täytyy alkaa syventymään ton rokkiorkesterin sielunelämään vähän tarkemmin.
     
  10. Epe

    Epe 3rd gear

    -----
     
  11. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Taas tarviis alottelija asiantuntijoiden apua...

    Tuosta kuvasta:

    http://kuvablogi.com/nayta/1364443/

    Mitä letkulähtöjä ovat nuo punaisella nuolella merkityt, jotka on tulpattu?? Yksi letkulähtö on tulpattu myös bensaletkun liittimen alapuolella kaasarin etuosassa.

    Kuuluisiko tuossa vihreällä nuolella merkityssä kohdassa olla jotain kiinni, kun tuo vipu tuntuu olevan aika hervoton??

    Kiitoksia vastauksesta jo etukäteen.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Punaisella merkattuihin ei tarvi laittaa mitään, ei edes tulppia. Toisesta on alunperin lähtenyt suodatettu (ilmapuhdistajan puhtaalta puolelta) tuloilma automaattirikastimen lämmönvaihtimelle.

    Surullista sikäli, tuosta on automaattirikastimen systeemit poistettu vivustoineen kaikkineen. Vihreän nuolen kohtaan kuuluisi automaattirikastimen vipu joka kääntää rikastimen ilmaläpän kiinni kun rikastin on päällä.

    Varmista, että se pikkuvipu (tuossa nuolen suunnassa) ei pääse lukitsemaan toisokurkkujen ilmaläppää. Kannattaa ehkä koko rikastinvipu lukita auki rautalangalla.

    Tuohon voi rakentaa sähkötoimisen automaattirikastimen myös uudemmanmallisesta (tietokone?) kaasuttimesta, mutta Front Vacuum Breakin joutuu silloin muokkaamaan, uudempien kiinnitys on erilainen.
     
  13. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Kiitos tästä!!

    Minä laitoin joku vuosi sitten -67 Cädin orkkis Q-jettiin (kone myös alkup 429) tuon jarrukellon, joka oli jostain nykysevystä (mulle tullessa alipainekelloo ei ollu ollenkaan..), sovitusta tarvittiin kyllä. Mutta ehä minä tuota säätämistä nuin helepolla tehny, tottakai ajelin ja säätelin ja kuuntelin ja tolskasin syttyä ja kaikkee... Ei se ihan keuli vieläkään lähtiissä, mutta kuitenkii toimii jo ilman mitään nykimisiä ja puutumisia, ja kesäkulutus on tasanen 15,5l/100km, talavella 20-35l/100km.

    Tarvii jollonnii tehä ehkä näin, kuten neuvoit.
     
  14. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Taas kaivattais hyviä neuvoja, kun meinaa mennä hermot tuon q-jetin kanssa... Laittelin q-jettiin korjaussarjan ja kaasari näytti noin päällisin puolin muutenkin ehjältä, mutta... Auto ei tahdo vieläkään lähteä käyntiin kylmänä muuta kun huikkaa kaasariin antamalla. Tämä johtunee siitä, että nuo jo aiemminkin mainitut automaattiryypyn mekanismit on joskus purettu kokonaan pois.. Kun koneen saa lämpimäksi käy tyhjäkäyntiä todella hyvin ja tasaisesti, mutta kiihdyttäessä ei pysy mukana... eli nykii ja takertelee eikä tehoja tunnu saavan irti enempää kun pappatunturista. Sytkäpuoli on kunnossa, joten jotain häikkää on vielä polttoaineen syötössä. Myös bensapummu oli ok.

    Mistähän lähtisin vikaa hakemaan?? Ideoita otetaan vastaan...
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ilman rikastinta tuo ei toimikaan kylmänä vuodenaikana ja jos autoa käyttää kylmillä keleillä, tietenkin siinä kannattaa olla rikastin toiminnassa.
    Quadrajet käy sopivan laihalla ja taloudellisesti tyhjäkäyntiä. Ja etenkin jos kiihdytyspumppu (kanavat) on tarkoitettu pienitilavuuksiselle moottorille. Tällöin on ongelmia kylmänä ilman rikastinta.

    Front vacuum break toiminta ja säätö?

    Toisipiirien ilmaläppien vastajousen säätö?

    Ensiöpiirin Power system toiminta? Jousen jäykkyys sopiva moottorille.

    Oikea tyhjäkäyntiseoksien säätö? Eli seossäätöruuvit tarpeeksi auki (lean side) ja ensiöpiirin kaasuläppä tarpeeksi kiinni. Tämä siksi, että off iddle reservit olis käytössä.

    Aukeaako toisiopiirin kaasuläpät (alemmat).

    Nämä säädöt pitäisi selvitä siitä korjaussarjan ohjeesta ja perusteita tuolta: http://www.oldsmobile.fi/ ja artikkelit linkki.
     
  16. soyysi

    soyysi 1st gear

    Q-jetti veneessä

    Mulla on veneessä Volvo-Penta (305 ) jossa Q-jetti kaasarina ja siinä on hieman ongelmaa käynnissä yläkierroksilla.

    Kesä on paremmalla puolella ja kone tuli talven aikana tehtyä uusiin puihin. Löysin hyvän aihion joka porattiin ja laitettiin uudet
    männät,laakerit,tarkastettiiin kampiakseli. Laitoin vanhoista osista bensapumpun, kaasarin, nokka-akselin.
    Laitoin jakajaksi Malloryn kärjettömän Marine jakajan. Muistaakseni laitoin ennakon muistaakseni 8-10 asteeseen.
    Kaasari on alkuperäinen Quarjett johon laitoin uuden ryypyn spiraalin, kone lähtee käyntiin muutaman kerran kaasua pumppaamalla
    ja jää käymään noin 800 rpm minuutissa. Käyttötunteja on tällä hetkellä kertynyt vain noin 25h.

    Hiukan on ongelmaa muodostunut matkan varrella, kone ottaa nätisti kierroksia tuonne 3700 rpm, mutta sen jälkeen
    kone alkaa "puutumaan" eli jos tämän kierrosluvun jälkeen kääntää kaasun täysille alkaa kuulumaan "epämääräistä" ääntä
    ja kierrokset eivät ala nousemaan. Kun nostaa kaasun takaisin tuonne n. 3700 rpm taas kone käy hyvin. Pari kertaa kun olen
    yrittänyt "kisuttaa" kierroksia lisää koneeseen niin kaasarista on kuulunut pussaus ja lämmöt on alkaneet nousta.
    Kaasarin en avannut ollenkaan kun kasasin koneen tuli mieleen voisiko siellä on jotain vanhoja "jäänteitä", vaikuttaako tuo
    jakaja jotenkin yläkierroksilla, bensapumppuna on alkuperäinen mekaaninen pumppu, kansiin en myöskään koskenut koska niissä
    ei ollut minkäänlaisia karstoja vaan ainoastaan pintanokea...
    Käyttöalueella 1000- 3700 rpm kone ottaa nopeasti kierrokset ja mielestäni toimii ihan ok.
    Onko vinkkejä mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
    T.Ykä
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ihan ekana kannattaa tarkastaa se alipainekello joka ohja toisioilmaläppien toimintaa. Voi tarkastaa silleen, että työntää sen tangon pohjaan ja nipistää letkun kiinni pihdeillä. Tanko ei saa tulla ulos itsestään. Jos tulee, niin alapainekello vuotaa. Näitä saa jenkiivaraoskaupoista kaasin mallinunerolla (pystyssä kasarin seinämässä kaasuvivun sivulla)

    Jos toisiokurkkujen ilmaläpät aukeaa liian aikaisin, saa kona liikaa ilmaa.
     
  18. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Ostin tollasen vanhemman mallin q-jetin, missä bensan tulo on vaakatasossa ja sähköryyppy. Autossa kiinnioleva on taas suoralla bensan tulolla ja ryyppy on sitä mallia mikä avaa läppää imusarjasta tulevan lämmön avulla.

    Miten saa tämän ostamani kaasarin nyt pelaamaan? Mitenkäs tuo sähköryyppy? bensaputket saa ainakin yhdistettyä letkulla.
     
  19. ktech

    ktech 3rd gear

    ryypyn vastukselle 12v virtalukon takaa eli virrat päällä saa jännitettä. muuta ei tarvitse, paitsi tietysti tarkistaa että säädöt on kohdillaan ja että se lämmitysvastus on ehjä ( voi tarkistaa vaikka yleismittarilla tai ihan kokeilla sormella että lämpiääkö se)
     
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Jatkampas aihetta vähän. Kumpi näistä on tuo tunniste q-jetissä? Oma rupesi tulvimaan kesken ajon vähän jokapaikasta ja varmaan tarvii ettiä jostain huoltokitti ja mahdollinen helasarja. Mitäs ootte mieltä onko tää jo liianväljä? Kaasari tiettävästi laitettu autoon 80luvun alussa eikä ole mitään tehty. Näin ensimmäisen kuukauden pelasi hienosti. Tosin nyt kaikki muoviosat joutuu uusimaan koska aika on tehnyt tehtävänsä eikä kestänyt edes pöydällä pyörittelyä. Toivottavasti löytyy vielä osat tohon. Moottori on vakio SBC350

    [​IMG]
    [​IMG]
    Videon linkkaan kohta tuosta välyksestä kunhan tuo serveri sen ymmärtää.
     

Kerro tästä muillekin!