R12 A/C laitteiston kunnostus/korjaus

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Mecki, 24.5.2019.

  1. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Näistä A/C jutuista on täällä paljon kirjoiteltu, mutta aloitetaanko uusi ketju nimenomaan vanhan, vuosikausia toimimattomana olleen R12 systeemin kunnostamisesta. Projekti olisi seuraava:

    Chrysler New Yorker -72. Ilmastointi ei ole minun aikanani toiminut, enkä tiedä onko sitä koskaan jenkeissäkään sen enempää kourittu. Päällepäin ihan alkuperäiskuntoinen ja putket ja letkut ihan hyvän näköiset. Sen verran testattu, että kompuran kytkin ottaa kiinni kun sille antaa virtaa, mutta kompura on jumissa, niin että sen irroitus ja purku ainakin on selvä.

    Mitenkäs tästä kannattaisi aloittaa ennen kuin koko systeemin repii palasiksi? Jonkin yleiskuvan saisi jos aluksi vaikka paineistaisi systeemin ja katsoisi löytyykö ilmiselviä vuotoja tai rikkoutuneita osia. Koska systeemi on joka tapauksessa purettava ja puhdistettava, koeponnistuksen voisi tehdä vaikka vain paineilmalla. Minkälaista painetta tuon tulisi kestää?

    Kun sitä sitten purkaa, olisi tarpeellista huuhdella/pestä osat sisältä ja päältä. Mitä pesuaineita ja liuottimia noissa hommissa voi ja kannattaa käyttää? Varsinkin viimeiessä huuhtelussa, ettei sinne jää jotain sopimattomia jäämiä. Voisiko jokin vesiliukoinen rasvanpoistopesuaine, vaikkapa tiskiaine, runsas vesihuuhtelu ja paineilmakuivaus olla toimiva? Lopuksi ehkä huuhtelu spriillä, ettei jää vesipisaroita mihinkään?

    Onko noihin Moparin V2 kompuroihin ja koko järjestelmään saatavana osia ja tiivistesarjoja? Siinä pitää tietenkin ottaa huomioon mitä öljyä ja kylmäainetta aikoo käyttää, joku NOS sarja ei taida välttämättä sopia uudempien aineiden kanssa ja niilläkin alkaa jo ikä painamaan. Olisko öljyksi PAO68 sopiva ja kylmäaineeksi R134? Tai jokin muu sopiva yhdistelmä R12 ja alkuperäisen öljyn ("wax free" SAE 20) tilalle. Ei taida olla mitään mieltä ruveta täyttämään tyhjää järjestelmää noilla R12/R134 korvausaineilla, kun järjestelmä on täysin tyhjennetty ja ne lisäyspullot pieniä?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei paineilmaa, eikä vettä mihinkään hommaan. Samasta syystä molemmat, vesi. Koeponnista vaikka grillikaasulla tai migin pullosta, noin kotitarpeilla. Sumupullolla ja fairyvedellä vuotopaikkoja voi hyvin etsiä. Toi ennen purkamista, niin sit voi korjata löytyneet vikapaikat.

    Ehjään puhtaaseen systeemin sitten se PAO68 öljyksi ja ainetäyttö vaikka butaani-propaani seoksella ja terästykseen r134a.
     
  3. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Millä ne paskat, vanhat öljyt ja muut möhnät puretun järjestelmän sisältä sitten kannattaa pestä? Mihin se vanha öljy liukenee? Meneehän sitä ilmaa ja kosteutta avattuun järjestelmään joka tapauksessa.

    Ymmärrän tietenkin, että osat täytyy saada mahdollisimman kuivaksi ennen kasausta, mutta kyllä varmaan perusteellinen vanhan öljyn poisto ja puhdistus olisi paikallaan ensin, jotta kaikki kiinteät roskat ja pölyt saisi pois. Vaatii varmaan vähän mekaanista harjaamistakin paikoitellen. Varsinkin kun kompura on jo leiponut. Kun laitteisto on kokonaan purettuna, pestynä ja kuivattuna, putkien, letkujen ym. sisällä oleva kosteus pitäisi olla sama kun ympäröivän ilman. Jos ilman suhteellinen kosteus on alle 60% se ei aiheuta korroosiota ja kasatusta systeemistähän sitten imetään suurin osa pois ennen täyttöä. Ei kai ilmastointiasentajat työskentele kaasukammioissa kontrolloidussa ilmastossa/kaasussa happilaitteet naamalla sentään.

    Onko tolla butaani/propaani seoksella joku kauppanimi? Miten se vastaa painoltaan R12:ta? Mitä tarkoitat r134 terästyksellä ja mitä sillä saadaan?
     
  4. T781

    T781 1st gear

    Käytä jtn pesuainetta missä ei oo vettä seassa. Jos sinne vettä menee niin se laite täytyy tyhjiöidä ja typellä huuhdella että ne sieltä saa pois. Tyhjiöidä se täytyy kuitenki tehä ennenkuin täyttää kylmä aineella, mutta se kosteus tekee siitä monta kertaa vaikeampaa. Tyhjiömittarilla näkee onko putkistossa kosteutta tyhjiöinnin yhteydessä.
     
  5. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Niin, en kyllä ihan ymmärrä miksi ne irralliset putkenpätkät ja letkut on niin mahdotonta saada kuivaksi, jos ne on jollain vesiliukoisella pesuaineella pesty, hyvin huhdeltu, puhallettu ja lopuksi vielä vaikkapa spriillä vesijäämät poistettu ja annettu kunnolla tuulettua ja kuivaa kuivassa tilassa.

    Mikä sitten on se aine millä saisi putket ja kennot puhtaaksi ilman vettä ja ilman että sinne jäisi jotain ei toivottua? Löpö, bensa, tinneri, asetoni, tolueeni, sprii...? Spriihuuhtelu vesipesun jälkeen ainakin poistaa tehokkaasti vesimolekyylejä jotka sekoittuvat siihen ja huuhtoutuvat spriin mukana pois. Ehkä tämä ei sitten toimi ilmastoinnin osien suhteen, muiden osien suhteen kyllä.

    Millä tavalla vakuumoituun systeemiin jääneen pienen ilmamäärän suhteellisen kosteuden määrä vaikeuttaa täyttöä? Minkälaisella manometrillä näkee putkistoon jäljelle jääneen ilman suhteellisen kosteuden?
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Letkut laittaisin uudet kaikki, melkein 50 vuotta ikää niillä kuitenkin. Yksi kaveri laitatti kalliisti kuntoon pidempään käyttämättä olleen 80-luvun Mersun ilmastoinnin ja vanha letku halkesi ennen kuin ehti kotiin. Ja kompura ilmeisesti menee uusiksi joka tapauksessa. Jäljelle jää jokunen putkenpätkä ja kennot jos sattuvat olemaan ehjät. Olen myös sitä mieltä että ne kyllä saa kuivaksi vaikka vesipesun jälkeen. Em. kuivatusideoiden lisäksi mieleen tulee paistaa niitä uunissa niin kauan että varmasti ovat kuivat (ei tietenkään kumiletkuja liian kuumaan). Sitten tulppaa lähdöt heti kun kärsii koskea eikä muovitulppa sula, ja lopuksi ennen täyttöä normaali typpihuuhtelu ja tyhjiöinti.
     
  7. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Mitään en mistään tiedä, mutta olen valmistautunut mahdolliseen ilmastointijumppaan lukemalla internettiä. Tässä jotakin lähteitä, jotka saattavat kiinnostaa. Lakkabensiini -> sinol -> paineilma-yhdistelmää käytti joku, ja toisaalla brake cleaner oli käytössä. Kuivaimenhan ne viimeiset kosteudet pitäisi kuivata ilmasta, ja sen takia se aina uusitaan kun järjestelmä avataan, jes?

    Lisäksi aineiden vaihtoon liittyen uskoisin, että kotimaan olosuhteissa mitoitus on vähemmän kriittinen juttu kuin jenkkilän keskilännessä (R12 on tehokkaampi kuin muut) . Ehkä noista riittää illaksi lukemista, ja kuulisin mielelläni jos joku meinaa ostaa tuollaiset R152-täyttövehkeet... Sillä kyllähän se kirpaisee näillä kesillä (edellinen kesä poislukien) investoida tonnikaupalla kesäauton ilmastoinnin päivitykseen, mutta pitäähän jenkissä ilmastoinnin toimia.

    https://www.s10forum.com/forum/f135/how-to-r152a-conversion-493953/
    https://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3852329&pagenumber=1
    https://www.thirdgen.org/forums/cooling/699979-completed-r134-retro-pressure.html
     
    Mecki tykkää tästä.
  8. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Letkut täytyy kyllä ainakin tarkasti tutkia/ponnistaa ennen kuin vanhoja laittaa takas. Olen vain usein joutunut huomaamaan, että 50 vuotta vanhat kumiosat ovat huomattavasti parempia kuin uudempi kiinankumi(muovi) ja päätynyt laittamaan vanhan osan kunnostettuna takaisin uuden sijasta. Kompura täytyy avata ja katsoa mitä sille tekee. Olen kyllä nähnyt noihin saatavia palikoita eikä ne aivan pahan hintaisia ole. Tallin nurkassa pyörii pari saman mallista poistettua kompuraa jotka jopa pyörii, joten eiköhän yhden toimivan saa suht helposti kasaan. Tiivisteet täytyy vain saada oikeanlaiset käytettävän öljyn ja kylmäaineen suhteen.

    Se kennojen kunto, sisältä ja päältä, on varmaan suurin kysymysmerkki. Siksi ajattelin sitä koeponnistusta ihan ensimmäiseksi. Kukaan ei nyt kertonut käytettävästä ponnistuspaineesta, mutta 45-60psi, 3-4bar tuntuisi olevan sitä luokkaa mitä sen ainakin pitää kestää, ehkä vähän varmuuskerrointa siihen päälle, että voi luottaa, Enkä nyt tiedä onko sillä mitään väliä millä sen ponnistaa, kun koko systeemi menee joka tapauksessa purkuun ja ehjät osat pesuun. Paineilma on yksinkertaisin, eikä se koeponnistukseen käytetty kaasu kuitenkaan siellä puretuissa osissa pysy jos en täytä koko hallia.
     
  9. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Kiitos, täytyypä tutustua.

    Lakkabensiini on HC pohjainen liuotin niinkuin löpö jolla lähtee öljynpaskat irti, mutta jää rasvaiseksi pinta. Sinol on spriipohjainen (pirtu, etanoli) kuiva liuotin jolla saa öljykalvon pestyä pois. Sekoittu öljyyn ja veteen. Brake cleaner on kans pirtupohjainen kuiva liuotin, mutta siinä on varmaan muutakin joukossa. Toimii hyvin kuivapesuna ja vedenpoistajana. Jotain tollasta pesuohjelmaa olin kans ajatellut paitsi että käyttäisin HC liuotuksen ja pesun jälkeen vesiliukoista rasvanpoistajaa, esim. ProClean 82 ja helvetin kuumaa vettä huuhteluun ja pirtupesu lähinnä vedenpoistoa varten sen jälkeen.
     
  10. stratusdriver

    stratusdriver 3rd gear

    Eikös sen tyhjiön tarkoitus ole kiehuttaa sieltä vesi pois? Osaavassa huollossa pitävät sen tyhjiön niin kauan että on varmasti kuiva. Veden kiehumispiste kun laskee aikasta radikaalisti tyhjiössä.
     
  11. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Niin, ei kai sinne varsinaisesti vedestä märkiä osia laiteta eikä siellä siten vesipisaroita olisikaan jotka höyrystyisivät paineen laskiessa, vaan ainoastaan vesihöyryä kaasuna ilmaan sekoittuneena saman verran kuin asennustilan ilmassakin. Karkeasti päässä laskettuna: T 20C, RH 60% ->20g H2O/m3, järjestelmän tilavuus karkeasti 10l ->0,2g, alipaine -0,9bar ->0,02g. Noin 20mg vesihöyryä systeemissä sisällä kun siihen on imaistu alipaine ja lämpö pysyy samana, eikä se sitten muutu kun paine tasaantuu järjestelmässä ja kaasuvirtaus pysähtyy vaikka kuinka kauan imua jatkaisi. Tässä vaiheessa varmaan kannattaisi tehdä koeponnistus/huuhtelu täyttö vaikka typellä tai hiilidioksiidilla tiiveyden toteamiseksi ja sen jäljelle jääneen vesihöyryn vähentämiseksi. Jos koeponnistus tehdään 3bar paineella järjestelmään lisätään 39l normaalipaineista kaasua johon se sisällä oleva 1l normaalipaineista ilmaa sekoittuu. Kun se taas imaistaan pois ja alipaine -0,9bar, on jäljellä enään 0,5mg vesihöyryä. Tämä kaikki siis 20C lämmössä.

    EDIT: Muistivirhe, T 20C, RH 60% ->10g H2O/m3. Puolet siitä mitä tossa edellä tuumailin.

    Tuo siis vain nopeaa päässälaskua asian hahmottamiseksi itselle. Huuhtelutäytöllä näyttäisi olevan aika suuri kuivaava vaikutus ja on varmasti syytä tehdäkin vuotojen toteamiseksi ennen kalliin kylmäaineen täyttöä.

    Tuo "kuiva" on sitten aika venyvä käsite, toiselle kuiva on kun ei tule vesitippoja ulos enään, jollekin se tarkoittaa ettei ainuttakaan H2O molekyyliä ole jäljellä. Todellisuus on jossain siinä välissä, tekijästä riippuen.
     
    Muokattu: 25.5.2019
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tiedonjyväsiä.... chevyn tehtaan korjausoppaasta, mutta kohtuullisesti yleistettävissä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

  14. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Korjaus- ja kunnostustapoja on tietysti monenlaisia. Haeskelin tässä lähinnä kokemuksia ja tietoja siitä, miten tällainen 40-50 vuotias järjestelmä olisi hyvä entisöidä sellaiseksi kun se aikoinaan uutena oli ottaen huomioon tämän päivän kylmäaineiden erilaisuus käytettävien osien saatavuuden ja materiaalien suhteen.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tehdaskorjatun V2 kompuran saa jo samaan hintaan kun varaosia. Yleensä jos ei pyöri niin alkaa jo oleen laakereiden lisäksi sylinteri/mäntä osastolla kulumaa ja niitäpä ei juuri ole saatavana.
    Letkut uusiks, teetettynä aln firmassa, ei siis hydrauliliikkeessä.
    Oikeanlaista kylmäaineille tarkoitettua letkua niille tarkoitetuille holkeilla. Höyrystin ja lauhdutin pesuun kylmälaiteliikkeeseen jossa ne pestään joko hommaan tarkoitetulla pesuaineella tai kylmäaineella. Kuivain uus ja mielellään paisuntaventtiilikin kun muutenkin käy läpi järjestelmää ja jos on kyse kompuran Jumiutumista.

    Öljyks esim. PAO68 ja kylmäaineeksi RS24. näin laite toimii taas useita vuosia.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  16. Mecki

    Mecki 3rd gear

    RS-24 (R426A)
    Composition

    HFC 134a
    HFC 125
    butane, isopentane

    Chemical name 1,1,1,2-tetrafluoroethane / Pentafluoroethane / butane / isopentane
    Type HFC blend
    CFC replacement R12
    Temperature glide Approximately 0.5°C
    Drop-in or long term Both
    Lubricant MO/AB/POE
    ODP Zero
    Atmospheric lifetime 15 years

    RS-24 is compatible with all materials commonly used in refrigeration systems previously charged with R12. In general, materials which are compatible with R12 can be used with RS-24.
    RS-24 is compatible with both mineral and alkylbenzene oils found in R12 systems, and also with the synthetic oils POE and PAG.
    10% less RS-24 will be required than the R12 being replaced.

    IMPORTANT: Never top up a R-12 system with RS-24. When RS-24 and R-12 are mixed Azeotropic mixtures can be formed which will affect performance and may harm the system.

    Tuosta RS-24 kylmäaineesta R12 korvaajana ei kukaan ollutkaan vielä maininnut. Sekoittaminen ei kuitenkaan käy, mutta kokonaan tyhjennettyyn systeemiin sopii ilman että tiiviste- tai letkumateriaaleja tarvitsee sen takia vaihtaa ja käy kaikkien öljyjen kanssa. Tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta, kun koko järjestelmä on ollut purettuna.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ollaan käytetty jo vuosikausia KO ainetta korvaajana, toimii 10% pienemmillä paineilla kun r12 joten säästää myös vähän vanhan auton järjestelmää ja ei lämmitä syyläriä niin kovasti. Pysyy paremmin sisällä kuin R134a tai Isceon 49+
     

Kerro tästä muillekin!