Räjähtääkö akku?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tweek, 14.10.2005.

  1. Tweek

    Tweek Gearhead

    Ilmeisesti voimme sitten todeta, että jos paatissa patteri poksahti niin se ei johtunut akun vajoamisesta veden alle, vaan saattoi jopa aiheuttaa kohtalokkaan vuodon. Ja vesihän oli likaista mutta makeaa, ts. ei ainakaan suolaista tai murtovettä.

    Löysä akunkenkä... Toisaalta sekin hieman ihmetyttää. Uskoakseni vene oli jonkun veneessä uppoamishetkellä mukana olleen nuoren isukin omaisuutta. Kohtuu hyväkuntoinen botski ja uskoakseni rekisteröitykin.

    Hmmm... Antaisinko omille tuleville/oleville lapsilleni lainaksi viikonlopun viettoa varten veneen joka ei ole turvallinen, tai jota en ole itse testannut talvisäilytyksen jäljiltä..? (Tämä todellakin tapahtui keväällä.)

    Noh, näillä faktoilla ei taida parempiin päätelmiin päästä. Ja voihan tuommoisen paatin omistaja hyvinkin olla semmoinen kaveri joka ei akuista ja löysistä akunkengistä ymmärrä yhtään mitään.

    Täältä tähän.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainahan ne jonkun omaisuutta ja ei akut itsestään poksahtele eikä veneet itsekseen uppoa aina niillä syy on, yleensä useampi.
    Itse en lainaisi jos epäilisin niiden palauttavan sen räjähtäneenä ja uponneena ja se ikkunakin :soosoo:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaa siis välttää kaatosateessa apuvirran antamista ettei akku vaan räjähdä? Vai oisko hyvä pistää konepelti kiinni heti ku saa kaapelit paikoilleen?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaa siis välttää kaatosateessa apuvirran antamista ettei akku vaan räjähdä? Vai oisko hyvä pistää konepelti kiinni heti ku saa kaapelit paikoilleen?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän vesi itse asiassa johda sähköä, mutta kun yleensä vedessä pl. tislattu vesi, on muita liuenneita aineita, jotka tekee siitä sähköä johtavan liuoksen. Sen vuoksi akkuun lisättävä vesi on tislattua vettä. Muutoin akun varaus purkautuisi itsekseen. Sen voi kuulemma kokeilla, laittaa vaan suolavettä akkuun ja kattoo pysyykö varaus kauan... :D
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja kyllähän vesi johtaa sähköä,kokemuksia on kun joskus aikoinaan suihkusta sai sähköiskuja.ihmeisään että mikä perkkele,niin vialiinen pesukone tai lämminvesivaraaja päästi virrat sinne...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Akkuvesi on erikoispuhdistettua vettä, jossa ei ole mukana kalsium- ja magnesiumioneja kuten vesijohto- tai kaivovedessä. Nämä ionit saostaisivat niukkaliuokoisia sulfaatteja, jotka häiritsisivät akun toimintaa."
    http://www.student.oulu.fi/~mirjak/har/yoharj.html#
     
  8. Royal Enfield

    Royal Enfield 1st gear

    Meillä oli joskus kimppa-autona takapotku Skoda ja kerran kaveri oli lähdössä sillä aamulla töihin ja starttas ja samalla kuului hirvee posaus takapenkin alta ja akkuhan kajahti halki. Oli kuulemma naurussa pitelemistä. Sama auto kulki Hanko-Hyvinkää tiellä 160 kun kaveri työnsi sitä autolla. Oli aika villi peli ajaa ja vastaantulijat katto aika pitkään. HYI HYI :odroll: No rikos lienee jo vanhentunut.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kaksi akkua räjäyttäneenä voin kertoa, että molemmista lensi kansi pois ei ne lähteneet alaspäin ja särkeneet paikkoja. Armeijan (YK) pankuissa oli sellaiset puhaltimet joilla piti tuulettaa konehuone aina ennen käynnistystä.
    Eikös veneissäkin ole jokin vastaava jutska?
    Meilläpäin kun ei ole noita veneitä kun ei ole järviäkään en ole varma asiasta.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Veneen akkulaatikossa pitäisi olla, jopa Biltema mallissa on, tuuletuskanava ulkomaailmaan. Samanlaista reikää pitäisi käyttää, jos pistää akun auton takaluukkuun ja suojaa sen muuten tiiviillä laatikolla.

    Silleen pääsee paukkukaasut laimeneen ulkoilmaan eikä tarpeeksi paljon kaasua jää laatikkoon kipinää odottaan ja poksahtamaan.

    Kipinään ei tarvita mitään muuta, kun että jokin sähkövehje, kuten lamppu tai lämmittimen puhallin lähtee käyntiin ja jos on huonot kontaktit, tulee kipunaa. Sama kipinä voi tulla sillonkin, jos on koneellisesti tuuletettu akkukotelo ja tuulettimen moottorista karkaa kipinä. Kahdesta pahasta kun pitää valita...

    Mutta jos alkaa pohtiin mikä tuolla veneessä voi kajahtaa, niin nestekaasujääkaapin kaasupullo, polttoainelämmittimen polttoaine, öljylamppu... onhan näitä. Kaikki mikä palaa, voi yleensä myös räjähtää.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep. Kukin meistä miettiköön mitä vastaa ennen kuin pääsee sammokoita suusta. Nämähän ovat autoharastelu sivut = (ei k-päiden avautumiselle)!
     
  12. vette427

    vette427 3rd gear

    Nooo... tiedä avautumisesta, mutta ku me Vetteä rakennettiin ja se oli rungollaan ja akku lattialla ja oli käytetty nelijä viis kertaa niin siinä touhusin jotain hel....in tärkeetä. :D
    Kaveri oli kerholla, eli siis yläkerrassa pelaamassa tietsikalla ja mä rälläköin jotain osaa. Pyörittelin sitä siinä lattialla aikani ja sitten kuulu jumalaton jysäys. Lattialla ollu uus akku räjähti ku siihen osu kipinäsuihku. :oops:
    Kaveri kurkkas yläkerrasta ja kysy :Räjähtikö sulla mksa! :rotfl: :rotfl:
    Arvaa onko se harmittanu?
     
  13. Porukoilla oli vw ventossa akun navat hapettuneet ja päällä jotain möhnää. Katoin jo, että pitäis varmaan puhdistaa se akku.

    No muori lähti sitten yks päivä kauppaan ja kaupan pihassa rupesi vokkeloa käynnistämään, niin se akku räjähti ihan tuhannen paskaksi. Että kannattaa pitää akut puhtaana :soosoo:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sen kipinäsuihkun on pitänyt polttaa muovinen akun kuori läpi, ei tuo muuten ole mahdollista. Ja jokainen rälläköinyt voi tuolla perusteella funtsia sen "pikku kipinäsuihkun" kestoa ja etäisyyttä kohteesta 8)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Akkuhan voi poksahtaa kahdestakin syystä. Toinen on se tuttu räjähtävä kaasu, jota tulee ladatessa ja joka poksahtaa, jos se saa kipinän.

    Toinen mahdollisuus on, että noi kaasut jää jostain syystä akun kuoren sisään, nostaa siellä paineen ja poksauttaa kannen auki. Siinä usein tulee sähkökipinäkin jostain samalla ja kaasut räjähtää vähän kuin kaupan päälle. Sen takia tarvis pitää akun henkireiät auki ja sisällä ladatessa pitäisi avata kennojen korkit, että pääsee kaasut laintuun.

    Eli on se pohjimmiltaan ihan mahdollista, että rälläköidessä on onnistunut sytyttään jonkun tommosen akusta purkautuneen kaasutaskun. Jos akku vaikka on justiinsa akkufirmassa ladattu "ohjesäännön mukaisesti" eli kaikki korkit kiinni ja suurimmalla virralla mitä verkkolaturi antaa, jolloin akun ostaja vie kaikki latauskaasut mennessään kotia ja ne on sitten vaan pikkuhiljaa pihisseet akusta ulos ja keskelle niitä kipinöitä, joita sinne rälläköitiin. Mahdollista siis, vaikea sanoa onko noin käynyt.
     
  16. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Tuli vaan mieleen...


    Isäpappa aikanaan korjasi autoa pimeässä kaverinsa kanssa.
    Kun auto ei lähtenyt käyntiin, niin kaveri sai älynväläyksen ja katsoi tulitikulla, oliko akussa vettä riittävästi.

    Kuinka ollakkaan, akku poksahti ja kaveri haroi naamaansa paniikissa ja tunsi jotain tahmeaa ja lämmintä.
    "AARGHH! Minulta tulee verta!" huusi mies ja isäni juoksi katsomaan naamaa.

    Kaverin poski oli täynnä nenästä tullutta räkää.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa että pitää ihan kipinät palaa akun kuoren läpi.......mitäs jos korkeissa onkin läpi reiät "huohotusta" varten tai joku muu vastaava systeemi???
    Yksikin itikan persreiän kokonen kipinä riittää räjäyttämään akun jos sieltä saman aikaisesti purkautuu höyryjä elikkäs vaikka juuri ladattu akku.
     
  18. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Ruohonleikkurissa pamahti akku aika kivasti kun paloi se diodi joka himmaa jännitettä. Kyseessä siis stiga park. Takapihalla kuulosuojaimet päässä leikkasin nurtsia niin mietin että mikäs vittu osui päähän niin katoin et oranssi muovinpala. Whatta Fu*k. katse taakse ja : ai jaa, ei oo muovikuorta koneen päällä ja akku jossain hevon vitussa. No olihan se, pohja pamahtanut irti ja akku lentäny pensasaidan yli ojaan :rotfl:

    Latausjännite myöhemmin mitattuna 28.1 V täysillä. Ilmeisesti virtaa piisasi volttien lisäksi.. :soosoo:
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Taas on kuvittelu tietoa liikkeellä, että pitää kipinän mennä kuoresta läpi. Voi j*#¤*s. Toinen niistä mun räjäyttämistä paukahti kans rälläkän kipinästä ja toinen kun otettiin apukaapelia irti akusta.
     
  20. toomass

    toomass 1st gear

    Varmin tapa räjäyttää varauksessa oleva akku on kytkeä navat oikosulkuun, jolloin virtapiirin vastus jää liian pieneksi. Tämä taas aiheuttaa liian suuren virran joka kiehuttaa akkuhapon. Höyryä tulee semmosella nopeudella ettei se kerkee huohotus reijistä purkauta -> PAM!

    Sitten on tää lataus homma, jolloin vapautuu kans höyryjä jotka on räjähdysherkkiä (happi+vety). Tarpeeks vahvana seoksena ilmassa ei tarvita kun kipinä -> PAM!

    P.S. Normi vesi voi aiheuttaa oikosulun jos sitä on tarpeeksi. Pienet määrät normaalisti haihtuu pois oikosulun syntyessä. Tislattuvesi eli tämä ns. akkuvesi ei ole täysin suolavapaata, mutta huomattavasti puhtaampaa kun normi vesi. Ionivaihdettuvesi on täysin puhdasta jos ioninvaihtosarjat on vaan ollu kunnossa.

    P.P.S. Normi vettä jos lisää akkuun se oikosulkee ko. kennon. Eikä se tapahdu silmänräpäyksessä. Kennojännite auton akuissa on n. 1.2 volttia eli ei tommonen oikosulku mitään räjähdystä normaalisti aiheuta.

    Tässä nyt vähän noita kemian ja sähkötekniikan perusteita ihan amiskan pohjalta ja ihan kohtuu hyvillä arvosanoilla :)
     

Kerro tästä muillekin!