Rättikaton toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja CHR300, 10.12.2002.

  1. CHR300

    CHR300 1st gear

    eli lähinnä tuota motoriikka puolta olisin kysellyt, eli millasia pumppuja noissa mopareissa on, ilmeisesti hydraulitoimisia noi katot on ollu. Itsellä moottori+pumppu jötikälle menee eestä 3 piuhaa, katkaisijasta ei oo jälellä kun nuppi, up...down ja ilmeisesti keskiasento. Onkohan toi ollu jousipalautteinen kolmiasento kytkin? Ja mitähän se ohjaa, pumppua vai jotain magneetti venttiiliä?

    Niin, auto oli chrysler 300 1963

    Itse järjestelmän korjaus ei ole vielä ajankohtaista, mutta kun meinaa yöunet mennä kun pohtii tota systeemiä....

    Kiitos kaikille jotka viittitte lukea.
     
  2. Simo

    Simo 1st gear

    Kytkin on normaalisti keskiasennossa ja jousipalautteinen. Sitä kääntämällä /painamalla käytetään suoraan pumpunmoottoria molempiin suuntiin. Pumpusta lähtee toiselta puolelta T-haarasta letkut katon sylinterien yläpuolelle ja vastaavasti pumpun toiselta puolelta T-haaroitus sylinterien alapuolelle. Mitään venttiilejä ei ole, vaan pyörimissuunnan mukaan lykätään painetta toiselle puolelle ja imetään nestettä vastakkaiselta puolelta.
    Tämä on ainakin yleinen käytäntö, joten uskoisin sen olevan näin myös 63 Chrysyssäsi. Minun 67 Imperialissa ja 90 LeBaronissa toiminta ainakin on näin.

    Simo



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: simo 2002-12-10 12:46 ]</font>
     
  3. CHR300

    CHR300 1st gear

    Mitenkäs kun katto on ajettu loppuun, millainen varoventtiili? vai onko pumpussa mahdollisuus ohivirtaukseen. Eli kuinka tarkka saa olla sen katon ajon kanssa. Vai onko jotkut rajakytkimet mitkä katkasee virran / virtauksen?

    Kiitoksia kun viitsit selventää!
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Kaikissa autoissa ei välttämättä ole mitään rajakatkaisijoita, näin esim. aikaisemmin omistamassani '65 Impalassa, kun sitten taas nykyisessä '57 Lincolnissa on tuulilasinkarmin yläreunassa rajakytkimet. Ne tosin liittyvät samalla katon lukitusmekanismiin joka toimii tässä autossa myös sähköisesti.
    Tod. näk Chrysyssäsi ei ole rajakytkimiä koska siinä ilmeisesti katon lukitus tuulilasinkarmiin toimii käsikäyttöisesti vivulla / vivuilla, joten pientä varovaisuutta kannattaa käyttää jottei kattoa avatessa revi tuulilasinkarmia kappaleiksi tai kattoa suljettaessa työnnä sitä pois paikoiltaan. Tuossa hydrauliikassa nimittäin voimaa piisaa uskomattoman paljon!
     
  5. CHR300

    CHR300 1st gear

    Moottori oli joskus ammoisina aikoina poltettu, mutta nyt uudelleen käämitetty. Mietin vaan että onko kuormitus rikkonut vai joku virta / jännite piikki.

    Mitenkäs noihin yleensä saa varaosia, siis katon nosto härpäköihin. Mietin vaan että uusis ainakin putket kun ollu ainakin 8 vuotta tyhjillään, sylinterien huolto / vaihtokin tietysti tulisi kysymykseen, mutta millaiset sylkät, eli paineen kesto / tarvittaa voima? Ja minkähän hintasia noi yleensä on, luulisi kohtalaisen hinnakkaiksi noita hydrauliikka juttuja.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    itse teetin pimaticilla...oikohan huittisissa sylinterit -69 98 oldsiin hintaa oli noin 900mk pari...yläpään kiinnikkeet joutui tekemään itse (eihän se kyllä alapäästä kiinni olekaan)alkuperäiset oli prässäämällä koottu ....purettiin ne kyllä sorvissa auki mutta kaikki tivarit oli luonnollisesti)tuumamittaisia...
     
  7. Simo

    Simo 1st gear

    Katkaisimelle tuleva syöttö tulee virranrajoittimen (circuit breaker)kautta.

    Ainakin joissakin Mopar laitteissa piuhat ovat seuraavanlaiset:
    Moottori:
    -Musta - maa
    -Ruskea - katto ylös
    -Keltainen - katto alas

    Katkaisija:
    -punainen - syöttö - circuit breaker 30A, menee amppeerimittarin akun puoleiseen napaan.
    -Ruskea
    -Keltainen

    Netistä löytynee ainakin Hydroelectric niminen firma, joka myy pumppuja ja sylintereitä.

    Simo
     
  8. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    ainakin ford ja gm vehkeissä ainoa rajoitin on pumpun moottorissa olevat bi-metallikärjet(just toi edellä mainittu circuit breaker) jotka katkaisee imatran moottorille kun pumpussa on vastapainetta liikaa/moottori pyörii raskaasti.otin mercuryyn sylinterit ruotsista,hinta noin 600mk kpl.letkut on ihan normaalia nylonputkea "hyllytavaraa" ei noissa kovin isoja paineita oo.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Riztoreipas 2002-12-13 02:19 ]</font>
     
  9. Tero U

    Tero U 1st gear

    Valmistettin -70 Oldsiin itse uudet hydraulisylinterit sylinteriteräsputkesta,kromatusta akselista ja mustasta raudasta.Tuli ainakin riittävän jämäkät ja hyvin ovat toimineet.Omakustanne hintaa kertyi n.250mk/kpl.
     

Kerro tästä muillekin!