rättipumppu, ilmaus & säätö

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja koni, 22.5.2006.

  1. koni

    koni 1st gear

    Omien melko epäonnistuneiden ilmausyritysten jälkeen ajattelin kysäistä neuvoa josko joku tietää miten moinen tehdään oikeaoppisesti? Itse sain muutaman kerran öljyt silmille kun o-rengas ei kestänytkään painetta kun öljyä oli jo ilmeisesti liikaa?
    Toinen ongelma koskee sitä, että katto nousee mielestäni liian nopeasti(!) ja siksi toiminta ei ole kovin mielyttävä. Eli pumppu meinaa hyytyä jossain tietyssä vaiheessa katon noston/laskun aikana ja muutenkin se rämähtää päin tuulilasin karmia jos ei siitä ota kädellä vastaan. Saako painetta/tuottoa tms. säädettyä jostain? Öljysäiliön otin irti moottorin päästä, mutten nähnyt ainakaan siellä mitään säätöruuvia mistä olisi voinut kokeilla..

    Kaikki informaatio aiheeseen liittyen on tervetullutta.
     
  2. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Tuohon ilmaukseen riitti ainakin itsellä se että veivas kattoa muutaman kerran ylös ja alas niin ilmaantui itsekseen. Voisko toi katon alas rymähtäminen johtua siitä että siellä järjestelmässä on sitä ilmaa?
     
  3. koni

    koni 1st gear

    Luultavasti se johtuu juuri siitä, mutten tuolla ylös/alas veivaamisella saanut sitä ainakaan enää paremmaksi.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ilmaus menee kutakuinkin näin, silloinkun takapenkki ja taka "ovipahvit" on irroitettu ja sylintereille pääsee käsiksi.

    Ota sylinterin työntövarren o-lenkki irti katosta. (voit siis nostella liikutella sylintereitä ilman katon kanssa veivaamista jos haluat)

    laske ensin sylinterit ala-asentoon (katto alas)
    -katso että säiliö on täynnä öljyä
    -löysää alimmaisia letkun liittimiä ja laita niiden alle rätit öljyä imemään
    -pumppaa lyhyissä sykähdyksissä (katto ylös) kunnes neste tulee liittimelle asti, jos systeemi on ollut tyhjänä niin ilma pääsee pihisemään löysänä olevasta liittimestä ulos.
    -kun ilmaa ei enää tule niin kiristä liitin
    -nosta sylinterit ylimpään ääriasentoon kuitenkin tarkistaen ettei säiliö tyhjene ja haukkaa ilmaa.

    Kun sylinterit on ilmattuna ylä asenossa
    -tarkista että säiliö on täynnä
    -avaa ylimmät liittimet
    -pumppaa letku täyteen (katto alas) ilman pihistessä liittimestä ulos kuten ala liittimenkin kanssa
    -kiristä yläliitin
    -laske sylinteri alas (katto alas)
    Säiliön pitäsi nyt pysyä täynnä koska männän alapuolla oleva öljy menee säiliöön josta taasen männän yläpuolelle.
    -veivaa pari kertaa ylös ja alas
    kiinnitä työntövarret kattokehikoon ja vot, nyt toimii.

    Jos ei toimi niin:
    -öljy vuotaa liittimistä ulos (lätäköt asfaltilla ja autossa)
    -pumppu ei tuota tarpeeksi painetta, on siis rikki
    -sylinterin mäntä vuotaa jolloin nostoteho heikkenee tai on lähes nolla
     

Kerro tästä muillekin!