-ralli partakone-

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja rekkules, 17.1.2005.

  1. rekkules

    rekkules 1st gear

    elikkäs.....faijjani ajoi aikoinaan r8gordiinilla jäärataa 70 luvulla.perheen kanssa oltiin aina kisoissa mukana.muistan ison luokan jossa oli mm waxenberger mersu...tää lahtisen vekotin.mutta MUTTA...muistan myös barracudan ja sitä sanottiin silloin "ralli-partakoneeksi"....siitä ei ikävä kyllä löydy fotoa.vaikka mutsi niitä sieltä napsikin...lähinnä renujen kuvia...pöh!. onkohan näitä rallimoppeja ollut enempikin? valluja varmaan,mutta millä tekniikalla ne silloin ajoi? 8)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mobilistissa on ollut juttuja Valluista ja Barracudista.Ainakin numerot 1-2/98 valaisevat asiaa kummasti. Tunnetuinhan on tietysti se Granrothin Formula S rek. BGG-1... Tekniikkanahan niissä oli/on 273 Commando+A833. Noissa artikkeleissa selvitettiin myös tarkemmin autojen tekniikkamuutoksia
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Granrothin auto ei vaan eksynyt tietääkseni meikäläiselle jäälle. Se meni tehtaalta aika suoraan Monte carloon, ja sieltä tullessaan päätyi sapattikäyttöön.

    Hassua on, että Valianttia ei ole oikeastaan luokiteltu samoilla kamppeilla kuin Barracudaa, meikäläiset valiantit rallasivat Barracudan papereilla.
    Jääradalla kisanneet olivat erittäin harvinaisia valluja Commando myllyillä, joitakin lienee olleen poliisikäytössä.

    Valiantti 273 commando-kasilla, 10,5 puristuksilla ja ilmoitetuilla 230 hevosella ( jotkut sanovat että peltisatseilla super commando pukkasi sellaisenaan 270hv) oli jäällä yllättävän kova menijä, kun piikeillä sai pitoa ja voima pääsi puhumaan.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tollasta tuli joskus käytyä kattomassa kun oli myynnissä, "Timo Mäkisen" vanha '66 2 ovi tolppa-vallu commandomotilla ja nelilovisella. Vuosittain jaettavan "Per Gästrin" muistopalkinnon innoittajalla niitä oli käsittääkseni parikin kappaletta jossain vaiheessa?
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Olikohan kyseessä ASK-58, Tosin Kyösti Hämäläisen ajamana Jyskälässä -91, jossa Peter Geitel VM:ssä sanoi: "ei vaan valiantti taida olla samalla lähtöviivalla minien ja pv-volvojen kanssa!!!"

    Täytyy vaan sanoa, että miniä ei löydy joka "valiantin" super commandolla takanaan pitää, PV:n kanssa on toinen juttu, mutta eiköhän jäällä pysyne takana.
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onpa hyvä jos Bernerin aitoja kipureita on säilynyt jokin muukin kuin ex-Enqvistin Barracuda.
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Miten niin ex... joko se on myyty???
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Näkyy sittenkin olevan vielä Triangle Motorin sivuilla tarjolla. Kuulin vain huhua että olisi ollut myynnissä jossain hollantilaisessa firmassa mutta voi olla että on ollut yhteistyöilmoitus Trianglen kanssa. Eli ei ehkä olekaan myyty, sorry!
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Jess, aika kallis, myyn omani 1/10 hintaan...ja on paljon kevyempikin. Takuuvarmaan nopeampi radalla+rallissa+jäällä
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Takuulla on, mutta ei ole FIAn luokitusta eikä kilpailuhistoriaa, sorry.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ja se ASK-58 ei oluut ASK-58, vaan ASL-58. Sorry folks mutta 58 mulle pyhä ja tiedän tärkeät VIIS-KASIT vaikka rekkareista, vaikka ne ei ois viis-kaseja muuten olleetkaan.. Kaks ovinen tolppa sedan. Oli korsossa pitkään ja mulla oli omistajan kanssa deal et jos joskus myy, ottaa minnuu yht. Ei ottant. Tiesin auton historian eikä mulla ois ollu tark siit miid historic raceria tehä. Ainuastaa taltioida suomi race missä 58 rekkarikilpi. Mobilistissä seuraava omistaja kyseli monta kertaa auton vaiheita. Niin kyseli uus omistaja enkä minä. Ai miks? No ku myyjä ei mulle sitä tarjonnu vaikka vuosia oltiin jauhettu ja oisin maksanu sille viisin kertaisesti sen millä se myi sen. Otti tilalle jonku vallua 15v uudemman foordin missä 8 automatti ja tehostajat ym.. kai se vähän aikaa tuntu autolta, mutta Vallu oli sillä vuosia vuosia vuosia, eikä foordia oo ennää näkyny..
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, Kyösti Hämäläinen osallistui Historic tasanopeusluokkaan ASK-58:lla.Siinä on kuitenkin 170cid+3.lov.Ei se ole commandoa nähnytkään..... Sekaannus johtuu varmaan Hämäläisen osuudesta asiassa.
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    On FIA luokitus ja kilpailuhistoriaa v. 1991 :rotfl:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    En mä sitä epäillytkään, mut slantti siinä oli nokalla pari vuotta sitten, eikä sitä commandoa, mistä tää juttu lähti liikkeelle.
     
  15. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tosi on, ASK 58 oli slantti, ja Kyösti sai siihen ehkä lisäpotkua...
    Kuuntelen mielelläni tarinoita, mihin commandot/super-commandot menivät, poliiseilla oli joitakin, joillakin ajettiin jäällä barracudan papereilla, mutta tosiasia on että super-commando-valiantti lienee aika arvokas nykyään, ja autot lienee jo tuhon omia (ne vallut mustalla takalaudalla...)
     
  16. Mano

    Mano 1st gear

    ASK-58 oli kesällä 2004 170+man tekniikalla. Kaasarina joku 1-kurkkunen ja parin tuuman putkisto, melko tiuha perä, kuitulokarit. Nätti kun karamelli, mutta helvetin v***umainen ajaa kun ei siihen saanu järkevää tyhjäkäyntiä tai sitte jos sai ni sitte se ryskäs isolla vaihteella. Sytkän sain niin sekasin että piti repii kaikki piuhat irti ja asentaa jakaja uudestaan kun olin pyöritelly sitä vähän joka ilmansuuntaan. Sikajäykkäkytkin ja ohjaus kun oli leveet renkaat ja kuivalla kelillä ihan hyvät jarrut :lol:
    Möin sen pois just sen takia kun iei oikein riittäny asennetta cruisailuun, olis vaatinu aika taitavan kytkinjalan.....
    Konehuone oli muuten siistein mitä mulla on ikuna ollu, lohkokin oli maalattu oranssiksi !
    Jälkeenpäin selvis että noi käyntiongelmat saatto johtua siitä että siinä olis ollu kiree nokka eikä se saanu tarpeeks soppaa, en tiiä totuutta.
    Auto meni johonkin Imatran suunnalle, toivottavasti omistajalla on riittäny asennetta tekniikan säilyttämiseen.
    Rallitaustaa tukee sekin, että siinä oli jälellä jonkinlaiset turvavyön kiinnikkeet.
    Käsittääkseni toi oli ollu 80-90-luvulla sirkuksen veturina :eek:
    onko tietoo ?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Keltaisessa Pörssissä on ollut myytävänä lähiaikoina, ex-poliisi Valiant 273:lla ja manuaalilla.Purettu, puutteellinen projekti...
     
  18. trukki306

    trukki306 Gearhead

    joopa joo, se ASK-58 vallu oli mulla muutamavuosi sitten mutta ei ole enää, sorry vaan mutta mä ostin sen sieltä korsosta aika edullisesti kun ottaa huomioon että mä pesin sen ja vein leimalle, ja hups leima tuli että tärähti. siinä oli paikallaan ehta 170+3 lov manuaali jonka mä kunnostin uuttavastaavaksi, penkit sai uudet verhoilut ja silleen. kaupan mukana tuli se FIA:N kortti valokuvalla ja leimoilla varustettuna. soitin sille vallun ex-omistajalle sopivasti sen synttäri päivänä ( sattumalta ) ja heppu oli valmis luopumaan siitä, joten eikun fyrkat kouraan ja menox. multa se meni porvooseen ja sieltä jollekin joka oli myymässä sitä taas nettiautossa halvalla pois. soitin hepulle ja kyselin mitä vallulle kuuluu ja siinä samalla valoitin hieman sen historiaa silloiselle omistajalle, kuinkas kävikään se poistui myynnistä aika nopeasti..... ainakin mun tietääkseni.

    harmittaa kyllä sen myyminen edelleen koska vaihdossa tuli umpimätä ford capri 3 %¤#&%¤ ja silleen. :lol: :lol:
     
  19. trukki306

    trukki306 Gearhead

    jaa.... kiitosta vaan kehuista siitä konehuoneesta :D se oli mun tekosia niinkuin se putkikin ja mitä siihen nokkaan tulee niin pitää paikkansa että siinä oli kireenpi nokka, asteita en tidä mutta kumminkin...... eikä se kytkin nyt niin jäykkä ollut, se vaan vaati pikkuisen totuttelua :D :eek:
     
  20. Mano

    Mano 1st gear

    Vähän off-topicciahan tää on, mutta menköön.
    Joo, mullehan sitä ASK-58:n historiaa valotit, mutta kun olin aamulla luvannu sen jo myydä niin en enää kehannu vetää pois, joten myin sen kumminkin.....
    Oikeesti sen myynti ei harmita, vaikutti siltä että meni hyvään kotiin, ainakin toivon niin.
    Sitä FIA:n korttia ei mulla koskaan näkyny, oisko jääny sinne Porvooseen.
     

Kerro tästä muillekin!