Reality tv => autojen hinnat ?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bluestone, 28.4.2016.

  1. stana

    stana 3rd gear

    Katson kyllä mielelläni wheeler dealeria ja kaasuapinoita. Muut ei oikein nappaa, turhan vakavaa törötystä. Pitää näyttää myös ettei aina hommat mene putkeen, että vehkeet menee rikki koeajolla tms. Eniten häiritsee uusinnat ja arvostelukyvyttömät katsojat. Silloin kannattaa jättää katsomatta jos pienet asiavirheet häiritsee.. Ne on vaan tv- viihdettä, ei mikään a-studio tai uutiset. Niin, ne hinnat. Kyllä satunnainen harrastajakatsoja saa euronkuvat silmiin ja luulee että joka romu on painonsa kultaa. On suomessakin havaittavassa että jotkut harrastajat vertaa eurojen hintoja saksalaiseen hinnastoon ja on sitä mieltä että hinnat on nousussa vaikka itsekin myy alta katalogihinnan. Mutta kun siinä lukee niin.. Mut se rauta tai raato on just sen arvoinen kun saa rahaa lapaan.
     
    Muokattu: 30.4.2016
    Pertti K tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Mun mielestä asiavirheet johtuu ihan katsojien aliarvioinnista tai paskasta suunnittelusta eikä mistään muusta. Siihen ei kauheesti vaivaa vaadita että ne olis oikein. Hyvinä esimerkkeinä toimii nää fast and furious elokuvat mille on altistunut. Niihinkin olis joku voinut palkata jonkun vähän autoista tajuavan sanomaan miten ne hommat menee.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    On paljon ohjelmia mitä tehdään sille tyhmemmälle kansanosalle

    Esim. ei pysty katsomaan scorpion sarjaa
    Kohtauksessa pysäytetään auto ja se saadaan keittämään
    Kohtaus menee:
    Sammuta moottori->auto pysähtyy
    Nyt nosta lämpöjä......->moottorikeittää
    Lopputulemana auto pysähtyy ja kone keittää

    Moniko huomaa tuossa pienimuotoisen virheen vm.2012 kalifornia autossa?

    Pienellä vaivalla joku edes sen verran autoista ymmärtävä et nyky euroissa ei ole enää 5rengasta ois voinut käskeä sanomaan,
    Laita vaihdelaatikko vikatilaan ->auto pysähtyy
    Suljetermostaatti.....->moottorikeittää
    Lopputulemana auto pysähtyy ja kone keittää, mutta räikeä "1+1 on kome" virhe olisi jäänyt tekemättä

    Sit siinä oli kanssa hemmetin paljon sellaista virhettä joka olisi voitu ihan dialogilla korjata
    Vai voisko noissa olla takana sensuuri, eli ei saa kertoa mitään sellaista (uusissa myytinmurtajat jaksoissa ruudin koostumusta) millä tiedolla joku voisi jotain tehdä.
     
  4. intelops

    intelops 1st gear

    Kylläpä täällä nyt porukkaa kyrsii kun joku tekee vähän rahaa viihteellä. Itse katsellut näitä sarjoja jo vuosia, ja hyvää viihdettähän se on, jotkut parempaa, jotkut paskempaa. Olisitte onnellisia että joku sentään jaksaa vääntää jenkeistä ohjelmaa...
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Juuri kuten edellinen kirjoittaa. Hienoa että tahkoavat rahaa ja toivottavasti saavat niin perkeleesti taalaa taskuun. Semmosta on Entertainment; toisilla on ja toisilla ei. Toiset tekee ja toiset valittaa.

    Vanha sanonta: Money talks - Bullshit works.

    On se vaan hyvä että jokaisella on mahdollisuus tehdä markkinatalous yhteiskunnissa mitä haluaa ja mihin on kykyjä jne. Ja jotku vaan ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja joidenkin viereen tipahtaa rahasäkki,.....niin ja joku saattaa periäkin niin paljon ettei tarvi tehdä mitään, mutta se on varmaa että aina jotain vituttaa jonkun toisen tekemiset ja kaikki on niin väärin ,....

    Onneksi on olemassa Kommunismi ja Sosiaalidemokratia esim. venäjä. Sinne kun menee niin ei tarvi murehtia , siellä on niin vitun hyvin kaikki että kaikilla on yhtä vähän (paitsi niillä jotka vetelee naruista).
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Se ei kyrsi että ne saa rahaa. Se vaan ihmetyttää miten ihmiset viittii kattoa noin laaduttomia ohjelmia ja pitää kelvotonta laatua vähän asiassa kun asiassa ihan OKna.

    Tämä kelvottoman laadun hyväksyminen ei liity pelkästään ohjelmiin vaan ihan kaikkeen mitä nykyään tehdään. Pöytätietsikat vielä toistaseksi ainakin on laadukkaita, ei oikeen muuta tule mieleen perustavaroista mitä kaupasta saa ostaa. Ei täällä muuten olis vaikka motonettiä tai ikeaa olemassa ellei ihmiset ostais kuralaatua halvalla. Joku radiossakin sano että suomalaiset ostaa mieluummin paskaa paljon ja usein kun hyvää laatua vähän ja harvoin. Olisko ollut joku sisustussuunnittelija, kuitenkin rakentamiseen liittyi.

    Vika ei ole niitten ketkä paskaa tekee vaan niitten ketkä sitä ostaa.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Se on Money talks, bullshit walks.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Itte en kadehdi lainkaan heitä jotka tekee rahaa youtube videoilla
    Tympäsee ennemminkin, ettei ite kykene siihen

    Ja se oli se sisustus äijä joka sano, et suomalainen maksaa mieluummin pahvisesta laminaatista 7e neliö ja vaihtaa sen kolmenvuoden välein, kuin 9e neliö tammiparketista ja hioo sen ensimmäisen kerran 10 vuoden päästä

    Odusoga sano, et hän ei ees yritä myydä remontoimattomia asuntoja remontoitavaksi vaan tekee pikku pintaremppaa ja myy rempattavaksi reilusti kalliimalla kuin se remontti tuli maksamaan
    Oltiin muuttamassa asunnosta pois ja ostajia kävi kattomassa. Typerimpiä oli remontoitavaa asuntoa hakevat, milloin keittiön kaapit oli rumat tai väärän väriset, milloin makkarin tapetti oli rumaa jne jne ja olivat ostamassa remontoitavaksi

    Meillä läppäristä petti näytön kaapeli ja näyttöä ei suljettu kuin ehkä 5 kertaa, mut sekin oli takuun jälkeen, niin "henkilö kohtainen kyynel" mutta ei uskois millaista kuraa marketti läppärit on [vihainen hymiö]

    Osittain syy on niissä ketkä ostaa ja hyväksyy, mutta on sitä vikaa myös maahantuojissa
    Esim. nää gatesin melkein bensa letkut, kyllähän kinukki printtaa letkuun mitä pyydetään
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Nyt on noi suomalaisetkin alkaneet tekemään noita videoita youtubeen ja saamaan niistä rahaa. Ihmettelen kuka noita enää viittii kattoa kun joku shane dawson teki samaan jo joku vajaa 10 vuotta sitten ja se oli sillon uutta ja teinixnixit katto sitä...joku mentaalisavukekkin ainakin sen kioskiohjelman perusteella ihan 100% shane dawson kopio...

    Läppärit, ainakin noi markettipaskat on olleet aina skeidaa. Niissä on aina joku sen läppärin valmistajan oma versio wintoosasta ja jotain ihan turhia ohjelmia mukana sekottamassa mitä ei kukaan käytä. Mulla oli vähän aikaa yksi markettiläppäri ja jestas oli paska. Vaihdoin sen yhteen mopoon kun se oli ihan käyttökelvoton, en ole sen jälkeen läppäristä haaveillut kun tiiän ettei ole varaa kunnolliseen. Käyttöjärjestelmät sentään on parantuneet ainakin 7 asti (no joo xp oli mun mielestä huonompi monessa mitä 98), mutta nyt niistäkin on tehty täyttä sontaa mitä noita uudempia olen käyttänyt. Eli aika jämähtää tähän.

    Yks oikeen huvittava esimerkki surkeista materiaaleista sisustuksessa on noi keittiöt. Mun vanhemmilla on ollut vajaa 30 vuotta sama keittiö käytössä ja se on täysin virheetön vaikka kuumat kattilat on vaan laskettu pöytien päälle ilman mitään alustaa, vihanneksia viipaloitu ihan pöytätasolla ilman sellasta alustaa yms. eli ei ole paljoakaan säälitty. Oli kuulemma ihan saakelin kallis sillon kun rakensivat, ylivoimasesti kallein huone. Mein naapurit taas on tehneet samana aikana 3 kertaa keittiöremonttia jos oikein muistan...

    Mietin myös noita laminaatteja, kuka noita asuntonsa tahtoo. Kauhea kopina kun kulkee, nirinä ja narina, parketti on hiljanen.

    Tavallaan yks ongelma laadun hakemisessa on se, että jos kaikki merkit on yhtä paskoja niin miten voi tukea laatua? Läheinen esimerkki vaikka autot. Tarvitsen autoa ja haluan tukea laadukkaita autmerkkejä, minkä ostan.....bmw...jaaniin ne V8 koneitten pakasnesteongelmat ja noitten pikkukoneitten jakopääongelmat eli ei....audi...ne v6 diisselit on kelvottomia, multitronicit hajoili ja dsg sun muut päästökohut mitkä ei kerro laadusta....mersu...cdi koneitten ne pumppu ja suutinogelmat eli ei...toyota...airbägeissä ollut jotain ihme ongelmia joka ei myöskään kerro laadusta, tosin takasin kutsu kertoo laadukkaasta palvelusta joten hmm...nissan...laatikot hajoilee ja tukivarret on paskaa ainakin pakuissa...ford...ovat jopa julkisesti sanoneet että koneet tehty kestämään joku 250 000-300 000 joka nyt ei kerro kovin vahvasta laadusta nykypäivänä....

    Sama bensaletkuissa, kun se 30 vuotta palvellut letku vihdoinkin antautuu, alkaa se 2-5 vuoden välinen vaihtorumba. jos kaikki on yhtä huonoja niin miten tuen laatua? Onko se vaan ettei ihmiset osta letkua mikä maksaa 10 eroa metriltä ja kestäisi vaikka 100 vuotta eli ei koskaan tartte enää vaihtaa?

    Tämä kelvoton laatu tietty liittyy siihen ettei täällä ole mitään kunnon kuluttajasuojaa ja vähän mitä tahansa paskaa saa myydä kunhan se kestää vuoden vaikka oletus olisi että se tavara kestää joku 30-50 vuotta kuten vaikka pesukone tai jääkaappi ja pakastin.
     
    Muokattu: 1.5.2016
  10. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Valinta kysymys. Joskus kyse on vain rahasta, mihin se sitten sattuu riittämään ja joskus siitä ettei halua katsella 30-vuotta samaa keittiötä, käyttöjärjestelmää tai autoa.

    Meidän uusi keittiö kyllä toivottavasti kestää sen 30-vuotta ja mikseipä umpitammi kestäisikään.

    Parketti on kyllä laminaattia parempi mutta mielestäni halpisversio puulattiasta sekin. Enemmän menee niihin halvalla melko kivaa ainakin joksikin aikaa.
    Mieluummin lankkulattia vaikka se maksaakin enemmän kuin parketti mutta toisaalta kestää sitten vaikka vuosisatoja. Lisäksi isomman kolhun sattuessa sälön voi vuolla pois... Eli vanhassa vara parempi.

    Onneksi nykyisin laatu ei ole niin huonoa kuin takavuosina jolloin useampikin automerkki (myös vaikka tuossa em mainittu ford) tarjosi moottorin vaihtopalvelua 100tkm välein. Kätevää, ei tarvinnut vaihdattaa tulppia ja jakohihnaa siinä kohdalla erikseen vaan vaihdettiin koko moottori. On se vain karseaa että nyt joutuu moottoria huollattamaan pala kerrallaan.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Puulattia on juu paras mutta eikö se vedä lautojen välistä? Vai olenko ihan pihalla? Ainakin monet vanhat lattiat on olleet tavattoman kylmiä jos on jaloista palelevaa sorttia.

    Eipä noista 100tkm ajoista kauheesti olla eteenpäin menty jos 30 luvun fläthedi kestää 30 luvun öljyillä vain 1/4 siittä mitä monet nykyvessat, tehoa on vajaa puolet mitä nykyautoissa yleisesti. Varmaan nykykoneet ei kestäis niillä samasilla öljyillä millä vertailua kannattaa tehdä edes sitä sataa tonnia...kuitenkin kehitystä välissä sen 80- vuotta. Varmaan se uusi vaihtokonekkin on maksanut vähemmän mitä nykyään joku jakopähomma. Nykyään ollaan taas menossa tohon suuntaan että aina isompia ja isompia osia tai osakokonaisuuksia vaihdetaan autoon.

    Öljyt on kehittyneet kyllä huomattavasti. huomaa kun avaa jonkun 90 luvulla rempatun koneen tai jos vertaa sitä johonnkin 60- luvun mosaan niin paskan määrä ihan eri.

    Minä nyt olettaisin että nykykoneella pääsis jo ilman vaihtamatta mitään sisälmyksiä tai isoja huolto-osia sen 500 000 kevyesti (jakopäät on joskus jopa osattu tehdä ikuisiksi), laatikkoa nyt korjataan 30-40 vuoden välein miten jotain th400/ford c6 on ollut tapana korjata. Samaten tehoa kuvittelis jo olevan halvimmissa perusautoissakin enemmän mitä se jenkkisaastekoneen 180heppaa....

    jos vertaa vaikka mitä just tietokonemaailmassa on tapahtunut välillä 30- luku-nykyaika niin aika kälystä tämä autojen kehittyminen on ollut...
     
    Muokattu: 2.5.2016
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    Mulla on noi lattialankut ihan toisissaan kiinni.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  13. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Puulattian suhteen ole pihalla :)

    Meillä on leveää tammilankkua lattiat eikä sieltä kylmä vedä vaikka talo onkin alunalkajaan 1800-luvulta. Ihan normaalisti siellä on eristettä (80cm puhallusvillaa) ja lattialämmitys vesikiertoisena. Ei vedä eikä palella.

    Autojen kehitys on kyllä ollut aika huimaa viime vuosina mutta olet ilmseisesti pudonnut kelkasta sen suhteen? Tehot yms ei ole enään "se juttu", sitä on kaikissa kelvollisissa pirsseissä riittävästi toisin kuin taannoin. Vaikka itsekin pidän vanhoista rasseista ja niiden kanssa touhuamisesta, haluan käyttöautoltani kuitenkin jotain mitä ei vielä vaikkapa 10 vuotta sitten ollut. Ja seuraavassa autossani tulee taas olemaan monta mukavaa uudistusta, mutta moottorin suhteen minulle riittää se n. 200hv ja n. 5oo Nm vääntöä. Enempää en tarvitse eikä ulkonäeön tarvitse olla raju, spoilereita tai kuminauhoja suurilla vanteilla en kaipaa, vaan sitä sisäistä kauneutta, eli viimeistelyä, paljon avustavia- ja elämää helpottavia varusteita. Eli vaikka perusauto maksaisi sen 40tEur niin siihen sitten 15tEur varusteita jolla kaarasta saa jo aikas mieluisan, niistä merkeistä mitkä voi tarjota sellaiset varusteet mitä haluan.

    Tämä on muutenkin autoilun trendi nykyisin, ei enää se onko 400hv tehoa tai ralliauton äänet. Toki näillekin ostajia löytyy mutta suuremman yleisön silmissä digitekniikka ja sen mukanaan tuovat asiat on tärkeämpiä.

    Tietenkin tekninen puoli on kehittynyt. Huoltovälit on kasvaneet valtavasti, kukaan ei suostuisi enää huollattamaan autoaa muutaman tuhannen kilsan välein tai 3kk jaksoissa. Luotettavuus on myös parantunut oikeasti paljon. Jos -60 luvulla joku olisi sanonut haluavansa ajaa autolla 40tkm ilman mitään huoltoja niin tien poskestahan se kaara olisi löydetty, vähintään katkojankärkien piikki olisi menon pysäyttänyt jo aikaa sitten.

    Myöskin vikoja on nykyisin oikeasti melko vähän. Kun muistelen meidän perheen käyttöautoja niin itselläni edellisestä viasta auton kanssa on jo kauan, niin aikana kuin kilsoinakin. Vaimon autossa oli jokin vika viimeiksi yli 10 (200 000km) vuotta sitten, omassa käyttöautossa 6 vuotta sitten (300 000km) joka sekin kustansi 6,- ja edellisestä vähän kalliimmasta viasta (reilu satanen, ruiskusuutin) jo varmaan 15-vuotta ja pitkästi yli 500 000km sitten. Toki noihin vuosiin mahtuu monta eri autoa mutta silti. Kuka ajoi -60 tai -70 luvun autolla edes puoltakaan tuosta määrästä ilman vikoja. Ainakaan sellaisia vikoja mitä olisi itse huomannut, jotain tiedän kyllä autoihin vaihdetuksi erillaisten kampanjojen vuoksi.
     
  14. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    Meillä on n. 70m2 lankkulattiaa, n. 40m2 laattalattiaa ja loput muutamankymmentä neliötä silleen et raakalaudan päällä on ek-kipsilevy ja siinä sit joko vinyylilankkua tai muovimattoa huoneesta riippuen ja lisäksi yhdessä huoneessa betonin päällä vinyylilankku.

    Puulattiaa katsoo kaikkei mieluiten. Mut jollei arvostais vanhaa ni saattais alkaa ottaa pattiin se narina mitä tollanen pitää. Joo, ei oo kaikkein leveintä saati paksuinta lankkua. Laattalattia on kengättömän jalan alla äänetön, mut kova. Lattialämmitys on tietty tosi kiva.

    Vähän yllättäen, siis itseni olen yllättänyt, noi muoviset materiaalit ovat mukavimmat. Ääntä ei juuri kuulu, ja tuntuu hyvältä jalan alla. Ja valinnanvaraa on vaikka haluais millä tahansa tavalla kukertavan lattian.

    Ai niin joo noi televisio-ohjelmat. Kyllähän asiavirheet hiukan ärsyttää, mut sit muistan et useimpia ihmisiä ei kiinnosta paskan vertaa kuten autoharrastajia kiinnostaa et oliks se vääntökanki vai apulaissimpukka mikä heitettiin konttiin ennen ku jatkettiin matkaa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ehkä olen sitten jäänyt autojen kehityksen kelkasta, olin vielä 2013 vai 2014 korjaamolla töissä. olin aika kypsä siihen hommaan äkkiä, ei ollut mun alani. Multa on voinut noi digivarusteet jäädä huomaamatta kun en autossa kauheasti niille anna arvoa saati ole kiinnostunut. enemmän olen huomiota kiinnittänyt ihan tehoihin ja perus ajettavuuteen (mlekohuonojakin esityksiä tolla saralla on nykyään törkeesti vaikka sitä mainostetaan hirveesti) ja alustan mukavuuteen ja työnipuolesta totta kai huollettavuuteen. Ne paskimmat huollettavat jäi muistiin kuten vaikka alfa romeo ja diesel volvojen jakopäät, ja sitten ne bmw:n urpo öljy tikuton systeemi ja sähkönen huoltokirja kaikkein tyhmimmistä päästä.

    . Digivarusteet sinällään on ollut enemmän häirittevänä esim. mittariston tiedoila mitä sieltä tulee en vaan tee yhtään mitään. Ajoon en tartte kun nopeuden ja bensamittarin ja kilsat. Kello on ihan kiva kanssa ja lämpömittari nyt menettelee. Mun mielestäni esim. 60- luvun lopun cadillacin automaatti-ilmastoinnin ohjaus on yksinkertasuudessaan kerassaan nerokas uuden auton hävittäjäkojelautaan verrattuna. Valitaan lämpö, ja mihin ilma tulee. Ei valikoita, ei kosketusnäyttöjä.

    Onneks täällä on valinnanvapaus


    Tehoa saa olla muttei se mullekkaan ole se pääasia, itte katton minkä hintasen auton ostan, sitten alan kattomaan mitä sillä saan. Ulkonäkö on eka ja tärkein kriteeri ja se yleensä rajaa pois kaikki 70- luvun jälkeen tehdyt, mielellään turvapuskuriautotkin veks. Tästä turvapuskurijutusta tosin on ollut pakko tinkiä rahatilanteen vuoksi kun ne turvapuskurittomat on yeensä kalliita. Poikkeuksia on tietty esim. jaguaarit vielä 80- luvulla ja daimler-jagget 90- luvullakin ja jotkut muut mallit. Sit kun olen auton valinnut, katton mitä siihen maksaa osat, onko mulla varaa korjata vai jääkö auto seisoon jos se hajoo(rajasi jagget pois viime kerralla). Sit käydään koeajolla ja jos miellytti niin aut lähtee mukaan. Varmaan seuraavana käyttöautona tulee oleen 8joskus kaukasessa tulevaisuudessa) joku 40- luvun buikki, oldsi, ponu tai käkkylä jos sellasen amerikasta uittas. Mark V lincolniakin olen akttonut mutta varmaan vie bensaa sellaset määrät ettei pystyis ajamaan. Sit kun auto on hommattu, täytyy olla se touhutonni pari päälle millä sitten laittaa sen auton sellaseen ympärivuotiseen käyttökuntoon eli korjaa ne kaikki viat mitä olis jo viimisen 30 vuoden kesäajelujen jälkeen pitänyt korjata. Mut laittelen eka ton 69 cadillacin kuntoon ja ajelen sillä, se oli ainakin tosi hyvä ajaa kun kaikki ei ole loppuun ajettua ja mukavakin.

    Siinäsuhteessa perseestä mulle kun 2000 luvulla ei ole tehty oikeen mitään hienoa autoa, joku escalade ehkä ainuuna, 90- ja 80- luvunkin hienot autot on vähissä. Nyt ollaan menossa parempaan suuntaan mutta ei ne siltikään pärjää 40-60- luvun autoille ulkonäössä jollon ne jää kyllä ostamatta ellei niitä ihan ilmaseksi jaella. Lisäksi noi muovit ei oikeen innosta, yksikin huvittava tapaus kun lykkäsin x5 bmwtä talliin sisään lokarista, mistä yleensä nyt autoja lykätään niin lokari pullahti sisälle (??) sain sen kopautettua takas suoraksi mutta vähän ihmetytti että tästäkö nyt on 50 000 maksettu...Muovinen kojelautakin ja muut muoviset sisustan trimmit on käsittämättömän rumia kaikissa muodoissaan, en muista ikinä nähneeni hienoja sellasia. niistä vielä kun omissa autoissa pääsisin eroon niin olis hyvin asiat.

    Mulla nyt 80 vuoden auto missä suurin osa vioista ollut sellasia kun ei ollut sillon varaa ostaa parempaa yksilöä. Termostaatti ja kaasarin kunnostus ja lootan takalaakeri sekä jarruremppa ainuita mitä tulee mieleen sellasta mitä olis siihen parempaankin yksilöön voinut joutia tekemään. Sitten on ollut kiero vetari, kierä kardaani sun muuta mitä saa aikaseks vaan kun on vedetty päin rotvallia tai tehty muuta pölöä eikä sitten ne asianomaset ole noita osia vaihjtanut. Olisinko nyt 40 000 ajanut tolla yksilöllä. 15 000 aattelin pistää öljynvaihtoväliksi kun 10 000 välillä öljyt oli vielä ihan ok ja putsarikin ihan puhdas. Kyllä itte luulen että noi vanhatkin koneet kestäis nykyään monin verroin sen mitä joskus ennen kun käytetään nyky öljyjä. Se on mun uskomuksen mukaan suurin syy miksei koneet enää leikkaile kiinni tai hajoile mekaanisesti. En tiiä onko esim. kampuran laakerissa eroa materiaalissa jos menen kauppaan ja ostan flathediin laakkerit tai johonkin 2 litraseen nykyaudiin.
     
    Muokattu: 2.5.2016
  16. sämpy

    sämpy Gearhead

    Hei täähän liukuu siihen mitkä on hyviä autoja. Pitääkö itekkin laittaa jotain tähän "loputon suo" -aiheeseen.
    On kumminkin aika laajaa näkemystä, kun käytössä itellä koko ajan autoja 70-luvulta 2000 luvulle ja kokemusta ihan tän vuoskymmenen autoista niin ajaen kuin huoltaen.

    -Ajofiilistä antaa eittämättä sitä useammat, mitä vanhemmasta on kyse. 2000-lukuisistakin löytyy aivan varmasti sellaisia, jotka innostaa ajamaan. Niitä siis on, ihan kaikkien vuoskymmenten autoissa. En pysty sanomaan että ainoat oikeat autot olisi tehty silloin ja silloin.

    -eniten "premiumia" tuntuu olevan 90-luvun lopun autoissa, kun ei vielä koitettu säästää painossa ja äänieristystä on riittävästi. Silti ovat tunnokkaita ajaa. Tän vuoskymmenen kalliin pään saksalaiset ainakin ovat kovin keinotekoisen oloisia, kuski kyllä eristetty ulkomaailmasta. Mutta rengasmelu ja äänimaailma on silti miellyttävämpi 90-lukuisissa, sellaisella mieluiten pitkää siivua jos saa valita.

    -Aivan selkeästi autot kestää paremmin, eritoten sisustat ja himpulat ei repsahda sillä lailla väljiksi ja risaisiksi. Huoltoväli voi joo uudella olla 30-40tkm, mutta ei sitten kun mittarissa on 200tkm. Juu on nähty 400tkm pitkillä huoltoväleillä ajettuja premiumin koneita, täynnä skeidaa kuin 60-lukuinen amerikantuonti. Mutta sisustat monasti ehjiä ja siistejä. Alustan pultit lähtee yleensä auki, pienetkin. Toisaalta ei vikoja tartte olla montaa, niin auto on paalitavaraa. Yllättävän vaikea löytää ehjiä purkuosia, monasti ainoa vaihtoehto marmoritiski. En tiedä mihin nää häviää ja miksi niitä ei pureta. Onko jotenkin ekologisuusjuttu, että kun ikää tulee 10+, niin kaikki muualla kuin täällä Suomessa olevat menee sitten suoraan sulattoon, eikä osia edes kysellä. Kun uudet automaattiset tai sähkösäätöiset iskarit maksaa pari tonnia, niin nauru on vähissä. Siihen päälle renaava lämppärin ohjaus ja mystinen moottorin ohjausvika, niin liki kympin autokin saattaa olla siinä tilassa ettei kannata korjata.

    -uudet ihmelaitteet ei taas toisaalta tunnu toimivan. Tutkat ja anturit menee epäkuntoon, softa jumii. Erilaiset kaistavahdit ja avustimet siis. Tehkää vaan itse ajavia autoja, mutta ei ne montaa vuotta toimi. Eikä suomalaisella ole varaa niitä laittaa kuntoon, tai luultavasti maahantuojakaan ei saa kaikkia korjattua kuten ei saa nytkään. Sen jälkeen ne on ihan perinteisiä autoja.

    Itellä ei selvästikään ole hinkua mihinkään mukavuusvarusteisiin saati kosketusnäyttöihin, kun hommasin just 70-lukuisen karun työkalumaasturin ja olen siitä ihan innoissani. Vaikka pihalta löytyykin 2000-lukuista ilmastoitua ja varusteltua vähän sporttisempaa kulkinetta. Mutta sekin on perinteisellä manuaalilla oleva ilman alustan sähkösäätöjä ja ohjaustehostinkin hydraulinen. Ei tuon uudempaa autoa minulle, kiitos.

    Nyt pystyn vielä korjaamaan sivutoimisena monimerkkikorjaajana 2000-luvun autoja suht ongelmitta, peruslaitteilla ilman mitään erikoistyökaluja tai sofita, mutta hiukan olen huolissani mitä teen 10 tai 20 vuoden päästä. Noi alkaa ihan oikeasti olemaan sellaisia, että on pakko erikoistua ja hankkia välineitä. Tähän asti olen voinut viitata kintaalla niille, jotka väittää ettei näitä nykyautoja pysty enää huoltamaan ja korjaamaan. Ehkä näin on kumminkin jatkossakin, ihan samalla lailla niissä on tukivarret ja nivelet kuin ennenkin.

    Ja lopuksi tv-sarjoista. Ei mitään sitä vastaan että niitä tehdään ja kai niitä saa katsoakin ja fanittaa. Onhan se jossain määrin voittoa autoharrastukselle yleensäkin. Moni kauniimman sukupuolen edustajia on tuntunut innostuneen jenkkiautoihin noitten myötä. Eipä olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, kuinka paljon tulee autojuttuja televisiosta. Tänä aikana, jolloin autojen ei pitäisi kiinnostaa enää ketään ja harrastuksen olla viimestä naulaa vaille kuollut.

    Harmi vaan, että väistämättä tv-tuotanto vaikuttaa myös tällaisen perusharrastajan profiloitumiseen muitten silmissä. Tuntee olonsa jotenkin entistä enemmän itsetuntovammaiseksi epäkypsäksi elvistelijäksi kun lähtee avojenkillä tai muulla näyttävällä harrasteella liikenteeseen. Mutta sellaista tää on ollut viimeistään siitä saakka kun tyhjäpäät tuli teattereihin ja tuuninkibuumi iski. Vaikka kuinka koittaa keskittyä omaan juttuun, niin silti muitten ihmisten ajatukset vaan väkisin vaikuttaa.

    Ehkä juuri siksi karu romu wanha brittiläinen maasturi ajossa, eikä avoponi. koska "autot on mun vaatteet".
     
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Itse seuraan näistä "realityistä" vain Wheeler Dealersia ja Fast & Loudia + (Misfit Garagea)
    Jos jotain muuta toivoisi ruutuun esille, olisi se Roadkill ja Leepu takaisin.

    Ainoa edes teoriassa reality noista on WD, loput on puhtaasti käsikirjoitettua viihdettä.
    Myös Steert Outlaw on turhan pitkäpiimäistä katsottavaa ja tekemällä tehtyä.
    Aavikon autokunkuissakin on ripaus realistiikkaa.

    Uusina sarjoja mainostetaan mm. Diesel Brothers ja Unique Cars tms. Pitänee katsoa muutama jakso, mutta taitaa mennä molemmat romulavalle ilman sen isompia ihmettelyitä.

    Bisnes on bisnes ja Mooses on Mooses, rahan vuoksi noita sarjoja tehdään. Katsojaluvut (mainostulot) ja oheiskrääsän myynti ovat osa tuotepakettia, joka on tarjolla ihan selkeästi. Olisi tyhmää tehdä sarjaa ilman tuotesijoittelua ja samalla heittää rahaa ulos ovesta.

    Vaikutus autojen hintoihin on nähtävissä, mutta markkinat pitää samalla huomioida. Jostain siististä Challengerista voi saada 50000 ja nimekkään pajan laittamana sillä voi olla jopa arvoa nostava vaikutus. Amerikan maalla vastaavia autoja on myynnissä samaan aikaan tuhansia ja rahakkaita ostajakanditaatteja satoja tuhansia. Suomessa vastaavia vehkeitä voi olla kaupan pari kappaletta ja potentiaalisia ostajakanditaaatteja ehkä muutama kymmenen.

    On kuitenkin tyhmää kuvitella, että jos löytää jostain ruosteisen Challengerin puolikkaan, se olisi automaattisesti hyväkin bisnes. Autoon joutuu upottamaan sen verran rahaa ja töitä, että omiaan ei pois saa mitenkään. Lisäksi aihio voi osoittautua niin huonoksi, ettei edes kannata aloittaa koko projektia. Läpilaho kori ja runkopalkit ovat menetetyn kauran merkki.

    Nettiautossa voi myydä kaikessa rauhassa esim 1 Gen Camaroa 35000 euron hintaan, mutta kun vastaavankuntoisen saa Ruotsista 7000 - 10000 euroa halvemmalla, on rahojen suunta melko selvä. Jos ja kun auto on myytävänä kolmatta vuotta nettiautossa, on sen hinta aivan metsässä. Jos autosta ei tule yhteydenottoja kahdessa viikossa, on sen hinta liian korkea.

    Nettiautossa on selviä kiintotähtiä ja ylilyöntejä, esim tämän Spe(e)de(r)manin hinnoittelu herättää itsessäni suurta hilpeyttä. 8000€ rohjosta pyydetään surutta 20000 - 30000€.

    Summasummarum; jos hinta on kohdallaan, alkaa kiinnostus nousemaan ja kauppa käymään. TV-sarjan Hi-Po-helmen hintaa ei normiaspenista saa, mutta kelpo harrastepelin kylläkin. Tuskimpa esim. Aspeniin kannattaa kymppitonnia hakata rahaa ainakaan bisnesmielessä.

    Bisnes muuttuu harrasteeksi juuri siinä vaiheessa, kun omiaan ei saa takaisin enää mitenkään, ainakin omalta kohdaltani koettuna.

    IS
     
  18. z-11

    z-11 1st gear

    Kyllä ennen oli kaikki paremmin, näköradiossa näkyi vaan kaks kanavaa ja nekin vain muutaman tunnin illassa, ei tullut amerikkalaista käsikirjoitettua huttua. Lattiat tehtiin laudoista ja autojen jakopäät kesti ikuisuuden, keittiön pöytääkin pystyi vaikka lekalla hakkaamaan. Talvet oli kylmiä ja kusi jäätyi kaarelle... Kannattaisko joidenkin mennä sinne talliin rassaamaan niitä romuja sen sijaan että länkyttää nettifoorumilla joka aiheesta jotain "fiksua"?

    Mun television kaukosäätimessä (on muuten paska keksintö sekin, en keksi miksi mutta pakko siinä jotain vikaa on olla kun on niin uusi :D ) on semmonen punainen nappi mistä se kapine vaikenee jos alkaa tarpeeks ärsyttämään!
     
  19. sämpy

    sämpy Gearhead

    Nyt kandeis ehkä sammuttaa tietokone tai känny, kun alkaa selvästi netti ärsyttämään.

    Tossa viimosessa F&L koosteosassa joka tuli eilen, niin sir rikhardi sentään jätti ostamatta selkeästi huonoja autoja. Eikä Mikekään ostele jos autossa on lokarin reunat mädät. Jo American Hotrodissa tehtiin melko selväksi, miksi niihin hommiin ei osteta mitään huonopeltisiä projektiautoja.

    Että ei noista pitäisi saada vääristynyttä kuvaa huonon yksilön hinnasta tai haluttavuudesta. Sen sijaan auttavat ehkä ymmärtämään, miksi se hieno ja paljon rakennettu oikeasti maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin metsäraato. Ja miksi siitä kannattaa maksaa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Juu meen rassaamaan romujani. Ei netti itsessään ärsytä (oliko toi edes mulle tarkotettu?), vähän kaikki mitä siellä täytyy pakosti tehdä ärsyttää esim. lomakkeiden lähetys kun ei voi postissa lähettää. Nettipankki tosin on hyvä. En minä kaikkea uutta inhoa, musiikki lienee ainut missä voi vetää vuosrajan, en muista kuunnelleeni yhtään todella hyvää 90- 2000 tai 2010 luvun levyä.

    Mun kokemusten mukaan se punanen nappi hermostuttaa muut telkkarin katsojat, en uskalla painaa sitä.
     
    Muokattu: 2.5.2016
    Saetkae tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!