Rekisteristäpoistuneen museoauton uudelleen rekisteröinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja 19Ford59, 20.7.2008.

  1. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Eli minulla on auto joka on ollut ennen rekisterissä museoajoneuvona mutta on sittemmin poistunut rekisteristä ns. käyttämättömyyspoistona kun on vuosituhannen alussa jäänyt vuosikatsastukset tekemättä useampana vuonna. Museoajoneuvotarkastus on tehty 8/1998. Nyt olisi tarkoitus rekisteröidä auto uudelleen. Tarvitsenko uuden museoajoneuvotodistuksen jotta saan auton rekisteröityä museoajoneuvoksi vai kelpaako tuo noin 10vuotta vanha paperi vielä.
    Kyselin tätä samaa jo tuolla SA-HK:n foorumin puolella mutta siellä on keskustelu nykyään melko vähäistä niin josko täällä jollain olisi kokemusta tai varmaa tietoa asiasta.
     
  2. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Mielestäni MR-autojen piti pysyä muita kauemmin rekiserissä. Kannattaisi ehkä tarkistaa, onko varmasti poistunut aiheellisesti. Mikäli todella poistunut, MR-tarkastus pitää tehdä uudestaan.
     
  3. GMies

    GMies Gearhead

    Jos sinulla kerran on tuo vanha museoajoneuvotodistus, niin käännä sen takapuoli ja lue sieltä, on voimassa 6 kuukautta. :eek:
     
  4. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Enpäs ole ennen huomannutkaan katsoa tuon paperin taakse, se kun on aina ollut kansiossa muovitaskussa ja muita papereita takana. Sieltähän löytyi paljon tietoa (joista osa kyllä jo vanhentunutta).

    Nyt kun tarkemmin papereita tutkin niin auto on katsastettu viimeksi 18.4.2001. Milloin tuli se muutos ettei autot enää poistu rekisteristä vaikka jättää katsastamatta?

    Täytyy nyt tutkia papereita tarkemmin mutta olen ollut siinä uskossa että auto olisi poistunut rekisteristä, enkä muista siitä käyttömaksujakaan maksaneeni vaikka se tuli minulle 2006. Ostin silloin useampia autoja kerralla ja niiden paperit on olleet hyllyssä odottamassa että ehdin autot kunnostamaan ja katsastamaan yksi kerrallaan.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Jos autosi otteessa lukee museoajoneuvo eli siis aikoinaan jo keritty sen 6kk:aikana rekisteröidä ma-autoksi se on vieläkin ma-auto.Ei katsastamattomuus muuta sitä,vaan jos auto ei enää ole ma-kunnossa on nykyään katsastusmiehillä jos haluavat?Oikeus arvioida nykyinen ma-kunto tai uusi ma-tarkistus jos auto vaikuttaa rapistuneelta,muutetulta t.m.s.Ja tämäkin konttori ja katsuri kohtainen juttu.
     
  6. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Taas on ilmassa kahdenlaista "tietoa" eli tarvitaanko rekisteristäpoistumisen jälkeen uusi museotarkastus vai ei? Vanhassa otteessa lukee: ´Ajoneuvoryhmä: Museoajoneuvo´. Ja auto siis todella on poistunut rekisteristä koska katsastukset ovat jääneet suorittamatta vuoden 2001 jälkeen. Rekisterikilpiä ei ole palautettu. Kuntonsa puolesta on ihan samassa kunnossa kun tarkastushetkellä vuonna 1998.
     
  7. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Itse liikennekatsastamattomuus ei mitätöi MR-statusta, erään kaverin auto ol vaikka kuinka kauan leimaamatta, tosin se oli <1959, eli leimalle vain joka neljäs vuosi. Käsitykseni mukaan vain rekisterissä oleva ajoneuvo voi olla MR, eikä MR-vakuutustakaan anneta ennen rekisteröimistä tai muutoskatsastusta. Todistus on voimassa 6 kk, jonka ajan sisällä rekisteröinti on tehtävä. Nykyisin ei enää tarvitse uusia MR-tarkastusta 15 vuoden väliin, vaikka jotkut tahot niin vaativat.

    Mikään ei estä sinua katsastamasta autoa, ja jos katsastusmies merkitsee sen edelleen MR-ajoneuvoksi olet säästänyt 120 ecua. Jos ei, säästäväisen harrastajan kannattaa jättää varsinainen rekisteröiminen siihen saakka kunnes löytyy MR-tarkastaja, joka hyväksyy auton ja sen jälkeen suorittaa muutoskatsastus ennen rekisteröintiä, niin säästyy käyttömaksulta.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Peesaan Fiskistä, jos otteessa lukee mr-auto se on sellainen vaikka leima olisikin ummessa. Jos auto vastaa todistuksen kuvaa katsurilla on tuskin tarvetta alkaa kinaamaan kunnosta ja kun noi uusintatarkastukset ovat historiaa pitäisi mennä kilpiiin ihan normaalisti.
     
  9. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Kiitoksia selvennyksistä. Taidanpa tehdä niin että nyt hieman jarruja laitan kuntoon kun ovat päässeet pitkän seisonnan aikana menemään jumiin ja sitten ensi keväänä käytän ensin rekisteröintikatsastuksessa ja jos vaativat uuden museoajoneuvotodistuksen niin sitten tehdään uusi tarkastus.
     
  10. Toke

    Toke Gearhead

    itellä samanmoinen juttu edessä keväällä, museotarkastettu -96 ja viimeksi leimattu 2000, eli poistunut rekisteristä automaattisesti. konttorin päällikkö meinas että jos auto on edelleen museo kuntoinen ja se rekisteröidään niin auto siirtyy museorekisteriin takaisin. asiaa soiteltiin ja varmisteltiin myös muualta.
     
  11. poku

    poku 1st gear

    Empäs ole moiseen törmännyt ja kun asiaa miettii niin vastuu sen ajoneuvon ma kuntoisuudesta siirtyy katsastuspaikalle. Aikas haastavaa.
     
  12. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Katsurin hommiin kuuluu vuosikatsastuksen yhteydessä myös tarkastaa ajoneuvon ma-kelpoisuus ja tarvittaessa voi vaatia uutta ma-lausuntoa. Näin se on ollut aina, vaikka SAHK onkin aiemmin koittanut tämän asian valvoa 15v välein suoritettavalla uusinta tarkastuksella, joka on todettu ajoneuvoasetuksen vastaiseksi. Tätä asiaa yleensä katsurit eivät edes itse tiedä, väittivät jopa valvonnan kuuluva ma-tarkastajille.
     
  13. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Tuossa pari kohtaa AKE;n ohjeesta, 22.8.2003 2416/208/2003

    Katsastuksessa voidaan hyväksyä valtakunnallisen museoajoneuvojärjestön antama lausunto, joka on annettu enintään kuusi kuukautta aikaisemmin. Jos museoajoneuvoksi hyväksytty ajoneuvo on poistettu rekisteristä ja tarkoituksena on ottaa ajoneuvo uudelleen museoajoneuvona käyttöön, on ajoneuvosta esitettävä aina uusi lausunto.

    Museoajoneuvon määräaikaiskatsastuksessa katsastajan tulee teknisen kunnon tarkastamisen lisäksi varmistua siitä, että ajoneuvoa on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Jos ajoneuvo ei enää täytä määräaikaiskatsastuksessa museoajoneuvolta edellytettäviä vaatimuksia, on ajoneuvo määrättävä ajoneuvolain 61 §:n mukaiseen muutoskatsastukseen. Jos todetut viat tai puutteet ovat vähäisiä, voi katsastaja määrätä ne korjattavaksi kohtuullisen ajan kuluessa.

    Koko ohje löytyy tuolta: http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf
    :) :) :)
     

Kerro tästä muillekin!