remmiahdin valtakunta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Monen viriviripajan sivuilla sanotaan että blowerikoneessa lca on parempi olla pienempi, 110 tai pienempikin. Nimenomaan sen takia että seosta menis vähän suoraan läpi, jäähdyttää pakokaasun lämpötilaa kummasti. Huonona puolena on tietysti bensankulutus.
     
  2. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Mä ajelin roots ahdetulla koneella 296asteisella mekaanisella nokalla 110lsa ja 76 overlappia ahtoa oli 9psi ja toimii sen verran että takapyöriltä mitattiin 435hv/6000 730nm/3100rpm eikä saatu edes kunnon pitoa joka vedolla puhalti savut renkaista.

    Niin joo konehan oli moparin 396 pikkulohko
     
  3. sbm396

    sbm396 3rd gear

    BDS sivuiltakin kun kattoin niin kaikki niiden nokat on 110lsa
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta,mikä oli ahdin ja paljonko pyörityssuhde?
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Rootsia ei ole suunniteltu koville kierrosluvuille joten sen kierrätyshyöty häviää lämpönä. Keskipakoahtimet ovat sitten kierroskoneita varten.

    Paras oli pitää ne alle 6000rpm. Toki voi lisäillä vesi/met ruiskuja tai jos ajaa ruiskulla eikä kaasareilla niin välijäähdytin on oiva ratkaisu jos vaan on kasuri sallii konepellin ylityksen.

    Nokista, overläpiä pitää olla, ja se miks pitää niin koska molemmat venttiilit on auki samaanaikaa niin sylinterin täyttö saadaan hyväksi. paineenalainen seos täyttää sylinterit ja työntää palaneet kaasut pois sylinteristä samalla.

    Juuri äskettäin tein roots ahdetun isolohkochevyn ja siihen tuli mittatilausrullanokka jossa muistaakseni 114 ast. en muista muita arvoja :oops: ja vanhassa Swingerissäni oli muistaakseni 116ast.

    Kaveri kerran väitti et on sika rikkaalla kun silmiä kirvelti ajella perässä. :rotfl:

    Oli se kyllä sitäkin

    Sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä jäähdytyksen kanssa eikä varsinkaa pakokaasujen jäähdytyksen kanssa. Metanooli- ja nitrokoneet on asia erikseen. Ei sotketa niitä tähän keskusteluun.

    Ahdinkone vie aina sikana soppaa. :rotfl: edellä mainitsemani bbc vie kuulema 50l/100km nätissä ajossa. Th400, 4.1 välläri ja normi 15" katupyörät. Saattaa tulla 4L80 seuraavaksi...


    2 pulttinen alakerta kestää katukäytössä 6000rpm ja 1 bar painetta mutta oikeilla välyksillä, ARPn kamoilla, hyvin tasapainoitettuna (kevyillä männillä ja kangilla ehkä jopa enemmän) hyvällä öljypumpulla ja maltilla.

    Mutta kuten edellä joku totes kaikki liittyy kaikkeen.

    Ja sbm396:

    Jos mittavedossa luistaa kumi niin silloin dyno helposti näytää liikaa. Siksi autot aina räikätään tiukasti rulliin kiinni.
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No ihan vertailun vuoksi:
    350sbc eli 46cid pienempi,12psi ja mekaanisella 294/302 mainosastetta,.050 244/252,112lsa pukkas kampurasta 630hv(200hv enemmän) ja 764Nm.Ja sutii myös joka vaihteella.2500-7000rpm on +600Nm.
    Ahdin on 6-71 ja pyörii 7% alinopeudella.

    Takapyöräheppoina taitaa olla 600-580hv??

    Joten kyllä sillä jotain osuutta asiaan taitaa olla?

    Isompi kone saattaisi mennäkkin pienemmällä lsa:lla ihan ok,mutta mun mielestä saattaa olla myös syynä se että jos ahdin on tilavuudeltaan vaikka 6-71 kokoluokkaa,niin jos sillä lykätään tavaraa 300cid koneeseen niin jos läpihuuhtelua on paljon,katoaa myös sylinteripainetta.

    Jos taas samalla ahtimella lykätään samaan 300cid koneeseen pienemmällä läpihuuhtelulla niin silloinhan sylinteripaine kasvaa?

    Jos taas samalla pumpulla tyrkätään vaikka 400cid koneeseen niin silloinhan ilman vauhti kannessa ja sylinterissä hidastuu?Eli jos on läpihuuhtelua niin se ei lykkää niin paljoa putkeen, kuin pienemmässä koneessa jossa air speed kovempi.

    En sano että nää olis jotain totuuksia,vain asiat ninikuin olen ne kokenut ja ymmärtänyt.

    Mutta se on totta että saa viillennettyä pakovenoja lisäbensalla,mutta samaa voi tehdä vaikka lisäämällä bensaa koneeseen.Ja siihen pakovenan lämpöön vaikuttaa monet asiat.
    Vakio kannella 6-71 ahtimella 10% ylivälityksellä varmasti hehkuu pakovena punaisena.Se johtuu taas ilman lämmöstä joka alkaa ahtimesta.
    Tähän kun vaihtaa kannet joissa pakopuoli parempi ja hidastaa sitä ahdinta niin ongelma pienenee.Samalla vaikuttaa puristussuhde ja sen takia käytetty ennakko.

    Sen mitä aikoinaan tutkiskelin blower koneiden nokkia niin se on kanssa sekalainen seurakunta.

    Toiset puhuu että "olemme huomanneet että 112-114 lsa nokat ovat hyviä mutta 110lsa antaa enemmän voimaa meidän moottoreissa."

    "110lsa:lla oleva vapari saattaisi olla tuskissaan yläkierroksilla mutta roots auttaa siinä kohdassa,110lsa on tiukka rootsille mutta viilentää pakovenoja ja meidän venemoottoreissa se on ollut parempi"

    "112-114lsa nokilla saa kasvatettua sylinteripainetta,parantaen vääntökäyrää ja tehoa ala ja keski kierroksilla"

    Toiset taas vannoo "112-114lsa nokkien puolesta ja sanovat että 110lsa on ehkä liian tiukka roots koneelle."


    Ok varmasti totta muka mikä oli se kombinaatio jossa tämä todettiin?
    Ei se kaikissa voi olla sama?Vai voiko?

    Lopullinen paremmuus vissiin sitten määräytyy sen mukaan että mikä se muu moottori on?Mikä sen käyttötarkoitus on?

    Korjatkaa jos väärässä.Oppimas mäkin täällä oon:)
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ja kulutukseen,tuo mun rottelo vei maantieajossa 80-100kmh vauhdilla alle 20l sadalla.Ei hirveesti mun mielestä.
    Onkohan tuossa sitten overlappia joku 24ast?int opens 15 ja ex closes 9.

    Eikö ne palaneet kaasut poistu palotapahtuman jälkipaineella enemmänkin?
    Näin mä sen ymmärtänyt mutta vissiin kuullut väärin :D
     
  8. HEmiTERO

    HEmiTERO 1st gear

    roots ahtimien ahtoilman jäähdytykseen oiva konsti on ETHANOLIA tankkiin :D :rotfl: 8) ........
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minä kun olen luullut et mäntä työntää tullessaan ylös :eek:

    No joo , sii sylinterin (yli)täyttöön sillä pyritään.

    Tossa helpoin tapa laskea overlappi:

    The easiest way is to add the intake opening times to the exhaust closing time. Seat to seat times (advertised duration) must be used. .050" durations or timings will not give the correct overlap.

    Example:
    Comp Cams EX268H
    Adv dur: int 268º, exh 280º
    110 LSA, 106 ILC (4º advance)
    Valve timing @ .006"
    intake opens @ 28º BTDC
    Intake closes @ 60º ABDC
    Exhaust opens @ 76º BBDC
    Exhaust closes @ 26º ATDC

    In this example the overlap is 54º (28º+26º)
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No vähän samaa asiaa hain.Myönnän ajatusvirheeni,sorry.

    Ja pitipä kurkata kortista niin olihan ne .050 asteet mitkä laskin.

    eli .015 nostolla se on 40+34 eli 74ast.

    Mutta selkokielistä asiaa kirjoitit.
     
  11. Dna Kerma

    Dna Kerma 3rd gear

    Jeap, on rakenteilla, vaan paljon pienemmän kokoluokan hyrrä, kun ei sitä oo tarkotus kaseihin laittaa, en edes oikein oo vielä lopullisesti päättänyt että mihin vekottimeen se tulee, kun näitä kandidaatteja on muutama.. :rotfl: ja enemmänkin alkutekijöissään vielä. Itse ajattelin ratastaa sen pyörimään hieman vinhempaa vauhtia, 100000++, jos se kerran alunperin turbokäytössäkin on sen verran jenkaa ottanut, niin kai nyt itsekötystettynäkin.. :D
     
  12. oovos

    oovos 1st gear

    luin kans jostain tota et pitää olla overlappia niin jäähdyttää. mut kyseessä tais olla joku kisakone joten se on hiukan eri juttu kun normi katu vehje.

    ootteko käyttäny jotain esim comp campsin valmista bloweri nokkaa 6-71:llä?
     
  13. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Ahdin oli 6v-71 eli pienempi tuotto kuin 6-71 ylivälitystä 10.3% kone kävikin aika kuumana ilmanlämpö imusarjasta mitattuna vähän alta 100c täyskaasulla. Puristusta oli 8:1

    chevy2:sen kone on kyllä hyvin onnistunut kokonaisuus
     
  14. oovos

    oovos 1st gear

    Pystytkö remmiveto vielä hiukan selventään tota ajatusta et pitää olla overlappia jotta tulee hyvä täyttö? itellä on tollanen street supercharging kirja jossa nimenomaan sanotaan että ei overlappia koska sillon heti kun imu aukee ja pako on vielä auki, niin tavaraa menee suoraan putkeen kun se menee sinne välittömästi eikä niinkun vaparissa kestää hiukan aikaa virrata. eihän siellä sylinterissä enää sillon mitään kaasuja oo ainakaan merkittävästi, kun imu aukee, koska kyllähän se ahdin auttaa siinä kaasujen poistumisessa siinä mielessä että kun on painetta niin sylinterin painekkin on isompi siinä vaiheessa kun pako aukee.

    Siis ja chevy2 on päässy 20l/100km kulutukseen 74ast overlapilla? :eek:
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    luin viimeisen kirjoituksesi kolme kertaa ja aina samaa mieltä.

    Sinähän vastaat itse kysymykseesi:
    -"eihän siellä sylinterissä enää sillon mitään kaasuja oo ainakaan merkittävästi, kun imu aukee, koska kyllähän se ahdin auttaa siinä kaasujen poistumisessa siinä mielessä että kun on painetta niin sylinterin painekkin on isompi siinä vaiheessa kun pako aukee."

    Nimenomaan tuon takia. Siis sylinterin paine suurempi kun pako aukee, joo, se taas riippuu monesta tekijästä et onko noin. Muista et siinä on ollut työtahti välissä mut mitä muuta sillä (venttiilien yhtäaikaisella aukiololla) haetaan?

    Toki täytyy sanoa et onhan moottori-/nokkateknologia mennyt eteenpäin viimeisen kymmenen vuoden aikana huimasti. Ennen tehtiin ahdetut koneet malliin perusruttu 6:1 ja painetta +2 kiloo, nykyjään saadaan enemmän vakio koneesta ja painetta 0.5 kiloo.

    -"Siis ja chevy2 on päässy 20l/100km kulutukseen 74ast overlapilla?"

    Siis edelleen , kaikki liittyy kaikkeen.

    Kuinka painava auto,
    tai kaasujalka,
    matkanopeus,
    mikä laatikko,
    turbiini,
    perävälitys,
    takarenkaiden halkaisja
    ym
    kaikki em vaikuttaa kulutukseen.
    Esim: itse ajelin aikoinaan Swingerilla 727 loota 3800-4200 stall ja 4.56:1 perä, 30" mickeyt= kulutus 60L/100Km
    Vaihdoin laatikoksi Gm (yäk) :argue: 4L60E kaikkine tykötarpeineen säädettävineen boxeineen . Siis vain laatikon, 3500 lock up turbiinin ja kardaanin= kulutus oli enää 18L/100Km
     
  16. askut

    askut 1st gear

    eikäkö methanolia
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, methanolilla lähtee kyl kone käyntiin, ainoo et näkö lähtee.
     
  18. oovos

    oovos 1st gear

    en tajunnu :D

    eli mihin sitä venttiilien samanaikasta aukioloo nyt tarvitaan remmiahdetussa?
     
  19. oovos

    oovos 1st gear

  20. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Täällä rakenteilla allaolevan kaltaista;

    - 540 indy alakerralla
    - B1 CNC portatuilla kansilla
    - Lunati custom, LSA 114 , 265/275dur @.050" ja .700 lift... (Koneen entinen omistaja valitteli kovasti kun oli pahasti soutavaa idleä, avasin padan ja katsottiin nokkakorttia 108LSA.. eli keppi vaihtoon). Sopivaa nenua jaakattiin Vipottajan sekä Musclemotorsin miehen kanssa pariin otteeseen ja päädyttiin tohon 114LSA:lla olevaan.
    - pumppu 12-71 BDS
    - vesi-metanoli ruisku (maksaa täällä about 34$ 5 gallonan pönttö metanolia)

    lopputulos on jotain, riittänee mun söndaagikruisailuun
     

Kerro tästä muillekin!