remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. pile

    pile Gearhead

    mihin sun pitäis löytää. kokeile vaikka eniroa sillä on aika hyvä reitti haku.
    :rotfl:
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mihin niitä karttoja tarvii täältä löytyy tarvittava tieto C2 ahdin olis aivan sopiva tai niin ainaki luulen.

    http://www.procharger.com/models.shtml
     
  3. maxy

    maxy 3rd gear

    Moroo kaikki ahtaajat! Mulla on 6v/71 pumppu ja olis tarkoitus laittaa se tuohon sbc:hen. Kysymys kuuluukin et minkä kokoiset nuo hihna pyörät pitäs olla jos haluais ajella vaikka 0.5-0.8 bar ahdoilla? Elikkä paljoko hampaita kummassakin? Pitäs hankkia nuo pyörät mut ei tietoa koosta.
     
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Sanoisin että 1:1 välityksellä osuu tuohon haarukkaan. Mulla oli 6v-71 396 koneessa 10% ylivälityksellä painetta 0.6-0.65 mutta oli kyllä 296 nokka täysin portatut kannet ja peltisarjat kaikki vaikuttaa saavutettavaan paineeseen.

    Painehan ei ratkaise paljo mitään vaan virtausmäärä viimesen päälle rakennettu turbo/centrifugaali pikkulohko voi kilon paineella kehittää 900-1000hv
     
  5. jus57

    jus57 Gearhead

    Katohan oiskos tuosta apua http://kuvablogi.com/nayta/2860294/
     
  6. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Voihan sitä ensin tehdä/teettää vaikka kolme-neljä -riviset siimapyörät joita on helppo muuttaa sorvaamalla niin että halkaisijoiden suhteen saa selville, sen jälkeen hommata htd-hihnapyörät samalla suhteella.
     
  7. maxy

    maxy 3rd gear

    En oikein ymmärrä noita kaavioita! Voisko joku suomentaaa! Onko joku sorvaillu ite nuita hihnapyöriä? Olisko mittoja/kuvia/piirustuksia? Vois tietättää tuolla amiksen metallipuolella. Entäpä minkä pituinen pitäs olla sen hihnan? :D
     
  8. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    ylärivillä on yläpyörän hampaiden lukumäärä ja vasemmalla pystyrivi alapyörän hampaiden lukumäärä, esim:35 ala ja 35 yläpyörä on 1:1 pyöritys ja sitten vaikka 35 ala ja36 yläpyörä on -3% alipyöritystä eli vaaleammalla pohjalla on ylipyöritys ja harmaalla alipyöritys. mitä lujempaa pyörittää sitä enemmän lämpöä ja taas huononpi hyötysuhde
     
  9. maxy

    maxy 3rd gear

    Sulla näkkyy olevan samanlainen ahdin! Multa uupuu tuo päätykoppa mihin tulee tuo "nenä" kiinni. Ajattelin tietättää uuden mut mitä virkaa sillä pienemmällä reijällä on? Entäpä minkälaisen kokoonpanon ajattelit laittaa? Onko tuo lohko 5l vai 5.7l? Mitä kansia ajattelit käyttää rautasia vai alumiinisia?
     
  10. maxy

    maxy 3rd gear

    Joo kyllä nyt ymmärtää nuita kuvia tämmönen maalaistollokin! Rautalangasta ku viel vääntäis niin muistais jatkossakin! :D
     
  11. maxy

    maxy 3rd gear

    Eli 35 hampaiset ylä/ala mikä lie halkaisia nuilla pyörillä? Entäpä leveys? Piru ku olis malli mistä sorvailla! Ei kellään olis jääny vaikka rikkinäistä niin sais vähän mallia katottua? Maksaa hunajaa nuo uudet! Tuommoseen hihnankin ku olis niin siitä kans sais mallia katottua nuita uria tehdessä!
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis kummanlaisia pyöriä kaipaat, 1/2" vai uudempi 8mm?

    Tallinhyllyllä on pari 1/2" x 3" hihnalle tarkoitettuja pyöriä.

    Siis hihnan hammas jako on puolituumaa.

    Uudempi malli on 8mm jossa pyöreämpi hammas.

    Siis sorvaushan ei ole tässä SE temppu vaan jyrsintä, se et jostain löytyy oikeanlainen terä ja oikea jakoympyrä.

    Oikeesti ei ne uudet ole kalliita jos vähänkään lasket työtunnille hintaa.
     
  13. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Nuo hammashihnapyörät samoin kuin normi hammaspyörätkin tehdään standardin mukaan eli kunhan sulla on oikea terä niin mistään jakoympyröistä ei tarvi välittää. Multa löytyis muistaakseni 8mm htd-hihnalle vierinterä mut yksittäiskappaleiden teko on vähä sellaista hommaa että kannattaa ennemmin tilata kiinanpojan tekele. Että juuri sen takia ehkä kannattais teetättää vaikka siellä amiksessa pari testipyörää hampaattomalle kiilahihnalle niin ei tarvi montaa eri hammaslukuista hammashihnapyörää sitten valmiiseen pakettiin hommata. Esim tuossa htd-8M hihnassa on nimensä mukaan 8mm jako eli se kertaa hammasluku niin saat karkeasti pyörän ympärysmitan. Pyörien leveydet tehdään hihnan mukaan, ei siinä sen kummempaa. Voi myös kysyä esim konaflexiltä tarvikkeita, sieltä saa myös esiporattuja hihnapyöriä johon voi itse tehdä oikeat reiät ja kevennykset ym.
     
  14. maxy

    maxy 3rd gear

    Moni hampaiset ne pyörät on? Löytyykö noille pyörille vielä hihnoja?
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    Bds:n tai Dyers Blowerin sivuilta lyöty ainakin muutama vuosi sitten hyvät infot välitys suhteista sun muista.Mulla osu aika lähelle heidän teoriittisiä arvioitaan.Kyseessä tosin Moparin isolohko,viimeisin tehomittaus tuotti kohtuulliset 808 hp :D
     
  16. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    se on kaikkien hylkäämä 5 litraanen vähän kairatuilla vakio kansilla ja vakio kampuralla. sisälle tulee parempaa veiviä,hypereutectic +12cc mäntää,rulla vermeet venttiilien seuraksi ja tarkoitukseen paremmin soveltuva nokka keppi ja ahdinta olis tarkoitus ali pyörittää 8-10%
     
  17. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Powerdynellä menty neljä tai onko jo viisi vuotta. Vakiotehot on yli tuplattu ja kai ton käyttikseksikin voi lukea kun sillä ajettiin ahdettuna viimeiset neljä talveakin. Painetta tuottaa n. 0.7bar
    Edullinen, suht helppo asentaa ja kulkuakin on talviautolle ihan ok(11.9s./186km/h).
    Amerikan sivuilla vähän parjattu merkki? mut jos n. 25 000km on tolla setillä ajettu Suomen olosuhteissa ympäri vuoden, niin ehkä se on liian halpa ja ehkä amerikan Joet ei tiedäkkään ahtamisesta ihan kaikesta kaikkea...
    RP:n kautta setti tuli aikoinaan tilattua.

    Tuolta sivulta: http://www.streetbomber.net/trailer.html ekasta klipistä näkee parin keskipakoahdetun pelin fun factorya. :pinup:
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    pieniä, oisko 35 ja 32 hampainen, mut ne ei ole myytävänä.

    Jätkähän mullistaa koko manuaalisesti koneistavan maailman. :eek:

    Jos jakoympyrää ei enää noissa tarvii niin helpoks menee toikin homma. Mites tehdään hammasrattaat nykyjään? Pari kolme vuotta pois "sorvin" äärestä ja jo on maailmassa muuttunu. Jakoympyräjutut olikin niitä v....mäisimpiä opittavia ainakin itselleni.
     
  19. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No jakoympyrähän on muutenkin sellainen teoreettinen arvo ettei sitä mistään voi varsinaisesti mitata. Mut hammaspyöräthän tehdään niin että päähalkaisija lasketaan suoraan modulista ja hammasluvusta ((hammasluku+2) * moduli) ja karkea hampaan korkeus on 2,25 * moduli. Tarkempi hammasvälimitta sitten lasketaan kaavasta tai katsotaan taulukosta. Ainoa mihin jakoympyrää tarvii on jos hampaassa on profiilinsiirtoa tai nousua mutta ei se silloinkaan ihan pakollinen tieto ole. Mutta esim booriakselin mitat tulee suoraan tyypistä, jos on joku din boori 55x60 niin päähalkaisija on 60 ja hampaan pohja 55, jollain reilulla toleranssilla, hihnapyörät tehdään myös ihan pohjahalkaisijan mukaan ja hihnallehan ei mitään profiilinsiirtoja ole samoin kuin ei ketjupyörällekkään, hihnassa ja ketjussa on tietty jako ja sen mukaan eletään. :)
     
  20. pile

    pile Gearhead

    kun tuon luki niin kylläpä on yksinkertaista. täs tuntee itsensä tosi noloksi ja myös ystäväni oli aika nolo ilmeisesti,me nimittäin tehtiin noita hammaspyöriä ahtimelle ja ei van ensin tahtonut se viimeinen väli ollkkaan sama kuin muut mutta tulihan ne lopuksi tehtyä oikein toimivatkin hammashihnapyörät.
     

Kerro tästä muillekin!