remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. oovos

    oovos 1st gear

    itellä oli nimenomaan käytetty joten kokemukset vähän huonoja :(
    se klimppi maksaa noin 150e ja se on melkolailla hinta jonka joudun ite maksaan koko touhusta. tig hitsaus maksaa kuitenkin jonkun verran ja joutuis siihenkin ensin koneistaan osat jotka sit hitsaa.

    mutta siis juu teen ihan cnc:llä ja ohjelman ainakin osittain camilla.
    en tiä sit siittä kaasarihommasta jaksanko sitä miettiä sen enempää kun niitä imusarjoja kyllä löytyy kohtuu edullisesti.
    mites se ahtimen sijotus? nyt suunnitteilla niin että tulis noin sentin keskilinjasta jakopäähän päin. tosin sitäkän ei voi paljon muuttaa kun pitää jakaja mahtua...

    niin ja toi imusarjan tilavuus? onko merkitystä? eli siis koitanko saada suuren tilavuuden ahtimen alle vai onko käytännön merkitystä?
     
  2. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    hyvältä se näyttää. älä sitte vain unohda tuota takapotku venttiiliä,jos tuo keskiosa jää noin suureksi niin kyllä paukahtaa kun se on täynnä bensa höyryä.
    kyllähän jyrsimällä hyvä tulee ja jää sitten pois ne hitsauksen jälkeiset oikomiset
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ahdinhan tulee sijoittaa niin taakse kun saat, roottorit "kuljettaa" seosta eteenpäin. Tilavuudella ei niin väliä, rootshan perustuu ylitäyttöön, 10L ämpärillä 5L astiaan.

    Reilut tiivistepinnat ja tukeva ahtimen kiinnityslevyn (drivelevyn) kiinnitys. Ja ei pidä unohtaa pop-off ventiiliäkään ettei repiä siisti uusi sarja...

    Jos noin hyvin sen tekis niin tekisin piene muutoksen suunnitelmiisi:

    Nyt olet piirtänyt ylätason suoraksi tasoksi, muuttasin sen niin että se olisi kaksi tasoinen. Drivelevyyn pitäisi koneistaa myös eritaso mutta olisi tulevampi ja tiivistyksestä tulisi varmempi. Backfiren sattuessa on lemtänyt niinpaperit kuin teflon-nauhatkin välistä pois.

    Itse hitsailen noita imusarjoja/ välläreitä ja kaikenlaisia muitakin alu-juttuja mut käytetystä imusarjasta en rupea tekemään. Se kuitenkin on niin huokoista et on bensaa täynnä ja hitsauksesta ei tule mitään. Kuohuu vaan ja jatkuvasti saa olla avaamassa uudestaan. Ei auta kemikaalit, ei uunitukset.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Olen antanut itselleni kertoa villiä huhua että joku hurja noita ahtimen sovitusosia on liimannu kiinni ihan plastic paddingin kemiallisella metallilla. :eek: Nämä on sitten ihan henkilökohtaisia mielipiteitäni ilman absoluuttisia todisteita rakenteen paremmuudesta suhteessa johonkin muuhun; jättäisin plenumin pienemmäksi niin että jää selkeämmät kanavat keskiosasta kansiin päin. Jos se plenumi keskellä olis noin ahtimen purkuluukun kokoinen, saisit koneistettua ne 6v:n vinojen keskipulttien kierteet suoraan itse imariin. Nyt ne kai tulee pelkästään kanteen ja vetävät kantta irti imarista, päinvastoin että puristaisivat kantta imariin ja parantais tiivistystä. Toinen juttu niissä kanavissa olis että kun 6v:n runko on alhaalta normi huuhtelupumppua kapeampi, niin sinne saattais mahtua paikat ruiskusuuttimille. Näin saisit tasaisen seoksen joka pytylle, ahtimen yläpuolella jaetulla sopalla et. Vastaavan rakenteista imaria jyrsiessä tein uran o-renkaalle kannen tiivistämiseksi. Ne paperi, ym, tiivisteet on melko huonoa pilaa ja pelkkää itsensä kiusaamista.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Yksinkertaisimmin vissiin lähes mistä tahansa teollisuustarvikekaupasta.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Juu, esim. Etralla on aika hyvät valikoimat ja luettelo netissäkin, pääsee virtuaalisestikin pähkiin.
     
  7. oovos

    oovos 1st gear

    juu mietin tota ruisku hommaakin mutta tolla imarin korkeudella ne suuttimet tulis johonkin yli 100asteen kulmaan kanavaan nähden. mutta parempi sekin silti tietty kun kaasari tai suuttimet kaasaarin tilalla. täytyy viä suunnitella lisää :) kannen teen joka tapauksessa niin saa sit vaikka normi 6-71 laitettua vaan kantta muuttamalla.
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Niistä suuttimen suuntauksista on vähintään kaks eri koulukuntaa. Että ei kai se niin vakavaa..
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mitenhän tuo on, koska kaikki ahtimen kiinnityspultithan PITÄÄ olla alumiinisiä niin sen vedon kansaa voi olla vähän heikkoa. Ei kannata teräspulteja laittaa, jos pamahtaa niin nousee ahdin oikeaoppisesti irti eikä räjähdä kappaleiksi.

    Itsekin koneistin O-rengasuran ja kokeilin halkaisijaltaan oikeankokoista, pykälää ja kahta isompaakin rengasta, sen jälkeen teflon tiivistenauhaa joka on tarkoitettu korkeisiin lämpötiloihin ja -paineisiin. Ei kestäny.

    Jos kone pääs aivastamaan niin vissiin drivelevy pääs nousemaan sen verran et lähti välistä. Levy oli kuitenkin 10kpl M8 pultilla kiinni.

    Suuttimien asennosta väitellään kuin GM/Mopar konsanaan, suurin tekijä on varmaankin suuttimien asennussyvyys ymmärtääkseni..

    Saa toki korjatakin jos olen (taas) väärässä...
     
  10. Sheikki

    Sheikki 3rd gear

    Onx kukaan remmittänyt dieseliä esim. 6.2 gm konetta.
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Irtosko ahdin oikeaoppisesti? Tähän alle voi kirjoittaa kokemuksiaan kaikki jolta on aivastaessa katuauton ahdin haljennut. Eli mulle tulee alsapultit samassa päivityksessä jarruvarjon kanssa.
    Tiivistyksen ja tiivistepinnan jäykkyyden kannalta tollanen kyseessä oleva malli missä kansilevy pultataan reunoilta kiinni imarin alempaan osaan on aivan eri asia verrattuna avattuun tunnelramiin tai 2x4:seen pultattuun/hitsattuun levyyn. Oovoksen piirtämän imarin kansimateriaaliksi harkitsisin vakavasti muovia. Eristää lämpöä.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No minäpä kirjoitan, tosin EI ole haljennut mutta alsapultit on katkenneet ja ahdin irronnut imarista. Ahdin V6-71, nurkissa pinnatapit drivelevyn (20mm alsa) läpi ja ne 4 pinnatappia tietty.

    Kaikki ONNEKSI poikki, ahdin irti ja kone seis.

    Olen nähnyt valokuvan jossa peltikeulaisesta Chargerista jonka keula kuin sirpalekranaatin jäljiltä ja pyörän hieressä verinen "mytty" jolla Levikset jaloissa.

    Oikein toimivan koneen ei pidä paukkua, se kertoo laihasta seoksesta ja/tai kylmästä koneesta...

    Ajatelkaas tätä: 6-71 on tilavuudeltaan reilut kuus litraa, valmista seosta odottaen sytytystä. Siksi pop-off JA alumiini pultit ovat olemassa.

    Itse EN haluaisi tilanteeseen jossa onnettomuustutkintalautakunta tutkii moottorin(ahdin) räjähdystä jäähallin parkkipaikalla jossa kuollut ja loukkaantunut sivullisia. Kaikki sen takia kun joku ei maksanut muutamaa euroa oikeista turvavarusteista.

    Eihän haulikkokaan varmistinta tarvii...

    Jokainen tekee niinkuin tykkää... Toiset ei tee mitään..
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    On toki, Sämpyllä on tollanen ruuviahtimella. Ja Jeselin vipoilla. :rotfl: Anto muistaakseni luokkaa 300 heppaa.
     
  14. Joller

    Joller 1st gear

    Tollanen pitäis olla jokaisessa vanhassa perusvanissa ym. jo vakiona :rotfl:
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jaa. Toi motti on veneessä.
     
  16. oovos

    oovos 1st gear

    http://kuvablogi.com/nayta/3403778/

    tossa nyt uusin versio. Tein ton O-rengas uran 2mm renkaalle. Luulis pysyvän paikalla kun rengas kiertää noin läheltä pultteja... pop offille ainoo paikka on tuolla. todellisuudessa ei tuu ehkä ihan noin leveetä mutta lähelle.
    Tohon mahtuu nyt ne suuttimet ainakin nopeesti piirreltynä :D laitan siitäkin kuvan sit kun saan ahtimen/koneen/suuttimien mitat että tulee varmasti oikeeseen kohtaan ja kulmaan.
    Tuntuu kans että ne alsapultit tulee kyseeseen sit kun puhutaan timmeistä ahtimista... itellä ainakin tää ahdin on sen verran väljä että kun aivastaa niin tulee kaasaristakin kunnon yskä.
     
  17. oovos

    oovos 1st gear

  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Matala. Mä en oikeen ymmärrä et mikä niissä alsapulteissa pelottaa, miksei sellasia vois käyttää?
     
  19. oovos

    oovos 1st gear

    miten määrittelen sen syvyyden?

    voi niitä käyttää mutta montako kiristystä ne kestää kun kuitenkin nypitään vähän väliä auki?
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Eihän aivastus johtunut pulttien venymisestä/lämpölaajenemisesta johtuneesta vuodosta? Ovat v-71:ssä aika pitkät.. Eli syy vai seuraus?
    Ei sattunut Charger-mekatsulla olemaan Levisten parina NOS-paitaa?
    Ylempänä esitettyjen aivastussyiden lisäksi mulla on aivastanut myös imuventtiilien kantamisen vuoksi. En työnnä moottoriini ilokaasua, alkoholin käytän itse ja nitrot säästän eläkepäiville. Oikein mitoitettu ja toimiva pop-offi on riittänyt pitämään hampin hengissä. Alsapultit on varmasti omiaan leikittäessä em kemikaaleilla, mutta kesäisessä käyttöautossa minkä mottia ei avata ja pultteja vaihdeta varmuuden vuoksi joka kauppareissun jälkeen pro-varustus naurattaa kuin naarmuttomat wheelibarsit. Mikä kilpureissa muuten on alupulttien vaihtosykli? Jos ei avata/vaihdeta, kuinka usein kireys pitää tarkastaa?
    Olen ollut paikalla vesipumpun akselin katketessa, jäi flektistä vittumainen jälki koivun runkoon. Pitäisköhän vetää joka kerta maihin kun näen ei-sähköflektillä varustettua autoa ryntäytettävän? Eli esitetyistä kauhuskenaarioista huolimatta saa ilmastointiasentaja pitää kevyt-kierretankonsa. Varsinkin tulevaisuudessa kun potkurien läpi menee pelkkää ilmaa.
     

Kerro tästä muillekin!