Repullinen tyhmiä kysymyksiä dieseleistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 23.11.2013.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ostin turboahdetun diesel auton ja nyt pitäisi hieman perehtyä sen toimintaan. Minulla ei ole ikinä ollut dieseleitä/turboja enkä tiedä niistä mitään, eli tässä pari kysymystä:

    1. Haittaako jos auto ei katsastuksessa ahda ollenkaan? Ajattelin laittaa hukkaportin auki asentoon katsastuksen ajaksi. (ahtoja pitää laskea katsastusta varten)

    2. Haittaako jos moottori käy "laihalla" eli saa ilmaa, mutta ei polttoainetta? Bensaturbohan räjähtää noin, mutta miten dieseleissä? Vissiin ei hajota konetta? (syöttöjä pitää laskea katsastuksen ajaksi)

    3. Miten turbon kunto katsotaan, mulla se siipi heiluu sivusuunnassa siinä aika paljon, onko se silloin väljä? Siis se siipi mikä siellä putsarin takana heti on..

    Saattaa tulla vielä lisää pöljiä kysymyksiä tässä kun mietin, toivottavasti joku jaksaa vastata näihin.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tervetuloa onnellisten tupaöljymiesten kastiin.
    Mikä auto kyseessä, millä tekniikalla?

    1. Voisi olla hyvä että ahtaa, mutta ota ahtorikastus pois, ei tuota savua niin paljoa.

    2. Ei haittaa, ilman kulkua ei dieseleissä rajoiteta.

    3. Taitaa olla väljä ahdin jo, päittäin ei saisi olla yhtään klappia ahtimessa, pystysuunnassa hieman.
     
  3. Erska

    Erska Gearhead

    Dieselissä ilman määrää ei rajoiteta, ei ole kaasuläppää. jos ei saa tarpeeksi ilmaa, tulee putkesta mustaa savua, jos eitule savua lappu laudassa, voi syöttöä lisätä näin karrikoidusti. Pakokaasun lämpötiloja ruuvatussa dieselissä hyvä seurata kaiken muun ohella. Liiallisella polttoaineen määrällä ja pienehköllä ahtimella voi saada männät sulatettua. Eipä noissa muuta säätöihin liittyvää kriittistä tarkkailua ole.

    3. ahtimessa on aina sivuttaisvälystä. Se keskitetään öljynpaineella.

    Katso onko turbon siivet naarmuttomat/ehjät. Jos on niin ei ole ollut vakavia öljynpaineongelmia eikä ole ainakaan liikaa sivuttaisvälystä ollut...

    Päittäisvälys on se joka täytyy tarkistaa. Eli ota turbon akselin päästä(siitä juuri mistä kokeilit) ja kokeile vetää sitä ilmanputsarin suuntaan ja työntää pakoputken suuntaan.

    Siellä jo yli milli on liikaa. Shcwitcherin ahtimissa on hieman enemmän päittäisvälystä kuin muissa ahtimissa.
     
  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Hyviä tietoja. Tarkoitin että sivuttais-suunnassa siinä on jonkun verran klapia, mutta jos se keskittyy sillä öljynpaineella sitten. Päittäisvälystä siinä ei ollut, tai en havainnut olevan ollenkaan. Ei ollut naarmujakaan siivissä.

    Auto on vanha mersu, hx40 ja 2.5 bar ahtopainetta. Penkissä oli edellinen omistaja säätänyt sen ja sen mukaan hyvissä säädöissä nyt, savutaa reilusti kun vedättää, mutta niin kai se pitääkin(?)
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Myyjä sanoi että hän otti hukkaportin letkun irti, ettei portti avaudu liian aikaisin ja siten vähennä ahtoja ennen haluttua ahtopaine-arvoa. Jos kuitenkin haluan siihen toimivan hukkaportin jollekkin paineelle, niin onko ulkoinen hukkaportti hyvät vaihtoehto? Vai mistä se johtuu, että hx40 hukkaporti avautuu jo ennen kun haluttu paine on saavutettu?
     

Kerro tästä muillekin!