Roadsport V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja ThunderRacing, 11.6.2006.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Omaa 89 camaroa on tullut rakennettua alustaltaan ja jarruiltaan rata-ajoa silmällä pitäen. Ehkä joskus laitan siihen kaaret ja oikeisiin kisoihin? ajamalla kisaan, ajan kisassa ja ajamalla kisoista, niinkuin kunnon katu-autolla kuuluu tehdä
     
  2. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    HEMI:lle ja muillekin

    Säännöt ovat hyvin vapaat toteuttaa itseään, ainoastaan rengas / vanne sääntö "tarkka".

    Näyttäis siltä että homma ei oo voimasta kiinni, koska tehokkainen V8-auto ei ole ollut koskaan nopein. ( tarina kertoo n. 700 hv )

    Samaan viittaa se tosiasia, että luokassa SS1300 Mäkelä, ajaa Simca:lla, on nopeampi kuin V8-autot, vaikka koneena about 740 cc Fiat + turbo.

    Samaa teho/paino/ominaisuus "ongelmaa" kuvastaa se, että A-luokassa Peltosella ( B-Ascona ) on about 150 hv enemmän kuin Niemisellä,( BMW-325 ), mutta Nieminen on voittanut useammin.

    Kyllä se voittaja selviä näilläkin säännöillä, ja luokan kunniaksi se, että sääntöjä ei ole muutettu, vaan "vanhalla" autolla voi tulla ajamaan, vaikka se oli ollut pari vuotta huilimassa.

    Naaramon kommentti kohtuullisesta budjetista ei sekään ole huono asia, vaan toivottavasti takaisi jatkuvuutta, ja ehkä myös sen, että kisaa ei olisi voitettu jo varikolla ylivoimaisella kalustolla.

    rg pekka v
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    saako noista rengas saannoista mahdollisesti hakee poikkeuksia silla perusteella etta ko autossa on ollut vakiorengaskoko jo leveempi kuin saantojen sallima maksimi, esim panteraa olis joskus kiva koittaa tollasessa jos vaan sais ajaa noilla 285/40-15 ja 345/35-15 renkailla, koska ko eturengasta ei enaa valmisteta saan ajaa ei dot merkatuilla renkailla kadulla eli slikseilla 8)
     
  4. valtope

    valtope Gearhead

    Moi


    ote sääntökirjasta

    22. Erivapauden myöntäminen

    Kilpailija voi hyvissä ajoin (vähintään 4 viikkoa) ennen kilpailua hakea Historic Race Finlandin tekniseltä toimikunnalta kirjallista erivapautta teknisistä määräyksistä, ei kuitenkaan rengaslistasta. Myönnetty erivapaus mahdollisine lisäehtoineen ilmoitetaan hakijalle kirjallisesti, ja lupa on liitettävä auton asiakirjoihin. Erivapaus on pääsääntöisesti voimassa myöntämisvuoden loppuun.

    rg pekka v
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    eli panteraa ei roadsportissa voi ulkoilutaa :mad:
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Onko ensi lauantaina Botniaring osoitteena?
     
  7. Laittaa sääntöjen mukaiset kummit alle ja vehje muuten sääntöihin niin jo lähtee ! Ei 15-tuumaisiin kottikärryn pyöriin saa oikein tarpeellisen kokoisia jarrujakaan oikein mahdutettua (vai olikos T.N:llä noinkin pieni pyöräkoko?). Jostain pitäisi tinkiä. Pantera olisi hieno piristys viivalla.
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    tieda sitten minkalaiset ne jarrut pitas olla roadsportissa, mulla on 12" x 1,25"superspeedway 48 vane wilwoodin laikat edessa ja puristimana superlite billetit, takana jaahdytetyt 11 tuumaset 081 paksut ja puristimina dynalite billetit, ja nama siis 15 tuumasten sisalla,
    karrynpyoria ja pillikumeja ei mun vehkeisiin tule,
     
  9. garagektc

    garagektc Gearhead

    oman projektin tiimoilta selailin roadsportin sääntöjä ja ihan asialliseltahan tuo vaikuttaa. ainut vaan että oma auto on liian uusi. mutta kun kyseessä on mustang niin periaatteessa muita muutoksia ei ole kuin että uudemmat on ruiskulla. muuten aikaslailla sama peli kuin -79 vuonna tehty fox 3.

    toivottavasti camaro ja mustang porukoiden yhteistyö kehittyy hyvään suuntaan. siinä porukassa on ainakin kalustopotentiaalia muutamankin sääntöluokan autojen ajattamiseen. ties vaikka sinne tehtäisiin x-luokka johon vois mennä kohtuu vapaalla kilpurilla.

    jos katuhyväksytty rengas pidetään alla niin saahan sitä tunata. jääpä viivaa sitten enemmän :D
    katsomon puolella ainakin kaipaa jytinää.

    ja jos jollain on pokkaa estää panteran tulo radalle pelkästään vedoten renkaisiin niin enpä löydä sanoja. kaarethan siinä tietty pitää olla sääntöjen mukaan.
    jo ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä kuinka sellainen etenee.
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

  11. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mitä olen kuullut juttuja kerrottavan niin ennen loppuu ominaisuudet kuljettajalta kuin Panteralta. Tämmösiä juttuja olen kuullut. Kuulostaa kohtuu tymäkältä nim. Panteran jarrut :eek: Mites noiden 345/35-15 renkaiden kanssa onko muita valmistajia kuin Pirelli Pzero system? Ei tuollaista 325-345 leveää 15 tuumaista löydy n. 45 profiililla?
     
  12. janne75

    janne75 1st gear

    Tosta panteran hyväksymisestä. Ei sitä kilpailijoilta kysellä saako sellainen auto tulla ajamaan. Vahvasti epäilen ettei järjestäjä anna lupaa ajaa 100mm leveämmillä renkailla kuin mitä säännöissä on.

    Onko jollain kokemuksia automaatin käytöstä radalla? Jenkit ovat käyttäneet automaatteja ovaalikisoissa joissa on lentävälähtö. Näissä on turbiini ollut toimimaton, eli työntämällä liikkeelle ja sitten vaihde päälle. :D
    Tälläinen "automaatti" ei tietenkään käy roadsporttiin. Meinasin ihan 727:aa manuaalikoneistolla ja lähes vakio turbiinilla että se ei haittaisi mutkan ajamista.
     
  13. janne75

    janne75 1st gear

    Komeita pelejä, olis kiva kokeilla.
    Noi tuon levyiset sliksit ovat tosi pehmeitä ja ne maksaa 400-600€/kpl ja niillä ajaa vain n.25 kierrosta.
    Siinä on polttoainekulut suhteessa aika pienet. :lol:
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jep, 89 ja 86 camaroilla ja 90 ford transitilla (huoltoauto, ei kilpuri :rotfl: )
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla olis valmiina gdy sliksit 13x26x15 ja 10x26x15 eika maksanu uutena kun 600 yhteensa, winston cupi slickseja, seos on liian kova naille leveysasteille ei saa lampimaks ,nyt jo kovettunnu ja kestaa ajamista isalta pojalle

    noita 345/35-15 kummeja tekee yokohama AVS ja pirelli asymmetrico
    45 sarjaa ei ole
     
  16. No ite laittaisin eteen jotain isompaa tuohon käyttöön.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    12,18 on suurin roottori kun menee 15"vanteen sisalle, nascarissa parjaavat hyvin noilla rojuilla , siella on 15 tuuman teras bartti vanteena ja silti ajavat kovempaa kun formulat ja 600 mailin kisoja, toinen syy etta luulen noilla jarruilla olevan resursseja rata-ajoon on se etta painojakauma on 45/55,
     
  18. garagektc

    garagektc Gearhead

    ihan pikku huomautus kun verrataan nascaria formula ykkösiin. eikä ole tarkoitus aliarvioida nascaria!!

    mutta mutta, jos en aivan väärin ole ymmärtänyt niin nascarissa jarruja käytetään etenkin ovaaleilla aika eri tapaan kuin formuloissa, sama millä radalla.
    kovempaa ajaminen on aina hiukan erheellistä, tai no, millaisenhan kierrosajan nascar autolla saisi jollain nopealla radalla esim kanadassa? indy auto on siellä viitisen sekkaa ykköstä hitaampi. olen luullut että indyt on nopeampia kuin nascarit...
    ykkösten jarrut on hiilikuitua ja mitoitusperuste aikalailla erilainen kuin nascarissa. koko paska kuluu ei siis pelkästään pala niinkuin normaalisti teräsjarruissa, vai...

    paljonko on pantterilla kisakuntoisena muuten taistelupaino? varmaan satoja kiloja kevyempi kuin nascari joten sitäkin taustaa vasten jarrut varmaan piisaa. olisko ideaa kasvattaa takalaikat 12 tuumaan??

    tai mitä kukin nyt sitten tarkoittaa kun puhutaan riittävyyestä. toisille pitäis olla jarrukataloogin isoimmat jarrut, toisille käy ne joiden kanssa voi elää todellisuudessa.
    esim mustangiin saa pelkkiä etujarruja joiden hintalapu ylittää 5000 euroa. ehkä hiukan ylimitoitettua roadsporttiin :D
     
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    menee oteeksi ,mutta toi nascar kommentti oli nyt sita varten etta ei se iso halkaisija tee autuaaksi, 15 tuumasen sisaan saa kylla jarrut joilla kilparadoilla parjaa, tasta nascar ja 15 tuuman vanne koko on hyva esimerkki.

    Formulaan koppiautoa on turha verrata mutta kun nascarin huiput esim talladegassa, daytonassa ,texasissa ym pitkilla superspeedway radoilla yllittaa 200mph vauhdin, ollaan formuloiden vauhdissa, ja vaikka jarruihin ei tarvis koskea kuin 2kertaa per kierros, 500-600mailin kisapituus ja 200mph vauhti vaatii kylla jarruilta melko paljon

    Jarrujen updeittausta harkitsevien kannattaa ostaa Brake Handbook by Fred Puhn, kuuluu HPBooks valikoimiin jossa on 176 sivua tietoa jarruista ja osoittautu ainakin mulle erittain hyodylliseksi kun ei tuota ratajarrukokemusta juurikaan ole.

    Toi mun wilwoodin komponenteista rakennettu paketti tuli kustantaan kokonaisuudessaan paasylintereinee, inline tube rosteri jarruputkineen , russel punosletkuineen ja proportioning venttiileineen alta 2000e,
    tolla rahalla taitaa saada just 2kpl alconin 6-manta satulaa suomalaiselta osatoimittajalta, mika kannattaa ja mika riittaa, yleisemmin ei kumpikaan, mutta tama on mun valitsema tie :wink:
     
  20. garagektc

    garagektc Gearhead

    ja hyvä tie onkin. ainakaan mun mielestä pantera ei tarvi ulkonäöllisistä syistä 20 tuumaisia vanteita.

    aattelin vaan että tolla painonjakaumalla takajarruja voi aika hyvin käyttää hidastamiseen kun olettaa saattaa että alustageometriakin toimii jarrutuksissa niin ettei perä hyppää pystyyn :D
    vaatii toki vähintään sliksit heittää rauta cleveland tuon varren päästä etukautta yli :wink:

    eikä tosiaan ollut tarkoitus vähätellä nascaria, kuten jo mainitsin.
    säännöthän niilläkin rajat luo. jos olis 17 tuumainen vanne ja 13 tuumainen levy sallittu niin eiköhän niissä semmoiset olis...ei se jenkkikään aivan idiootti ole.
     

Kerro tästä muillekin!