Roadsport V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja ThunderRacing, 11.6.2006.

  1. Surf-Pete

    Surf-Pete 1st gear

    Meidän katsojien onneksi löytyy vielä harrastajia, jotka rengassäännöistä huolimatta tuovat isoa rautaa radalle. Kiitos ja kumarrus heille!

    Mielestäni T.N on ehkä parhaiten oivaltanut mistä Roadsport V8:ssa on kysymys, joten tsemppiä sinne suuntaan ja toivottavasti rauta on radalla Ahveniston Grand Racessa...
     
  2. garagektc

    garagektc Gearhead

    hyviä pointteja T.N, kieltämättä. Mutta kyllähän säännötkin hiukan vaikuttaa siihen automäärään, sitä vähän ajoin takaa tolla aiemmalla kommentoinnilla.
    tokihan kyseessä on terveellä harrastehengellä ajettava luokka, joten ei voitto ole tärkeintä, mutta kuitenkin.
    sliksien ja putkirunkojen osalta olen täysin samaa mieltä. sliksien osalta jo pelkästään sen vuoksi että kyllähän siinä alkaa vauhditkin kasvaa jo aika lailla ja kaluston rasitukset muutenkin ovat eri luokkaa. eli seurauksena voisi olla että rataa kiertäisi entistä vähemmän autoja.

    mutta voihan se olla ettei kaikilla pysy auto lapasessa katukumeilla :poff:
    tai sitten niillä on vaan niin rajut vehkeet, tallissa.

    no "open"-luokitelluille autoille varmasti saa järjestettyä alue/ tuttavapiirikohtaista ratatoimintaa, ei nuo varauslistat ihan niin täynnä vielä radoilla ole. sittenhän sen näkee kuinka kovasti kukakin oikeasti radalle haluaa ja millä hengellä on tarkoitus siellä ajaa.
    ja pääseehän merkkikerhojen ratapäiville näyttämään kilpureilla miten kovaa pääsee, jos pystyy tämmöisten tavallisten harrastajien kanssa olemaan samassa tapahtumassa mukana...
     
  3. attes

    attes 1st gear

    Aina ihmiset haluaisivat kehittää autoja nopeammiksi ja nopeammiksi. Tuo kehittäminen vain tekisi niistä aina vaan kalliimpia. Siksi on olemassa "viisaita" sääntö ihmisiä jotka säännöillä pyrkivät sitä kehitystä rajoittamaan.

    Jos ei rajoitettaisi olisi seurauksena taas yksi "super saloon" luokka jossa ajelisi ne pari tyyppiä joilla tarpeeksi syvät taskut.

    Slickseihin siityminen ei ole järkevää siitä syystä, että autot pitäisi tehdä alustaltaan täysin uusiksi, pitoa tulee niin paljon enemmän jolloin jouset, nivelet yms pitää tehdä vastaamaan tuota parantunutta pitoa. Tämä maksaa rahaa ja paljon.

    Slicks renkaat maksaa taasen enemmän kuin katurenkaat ja ei ole mitään takeita, että ne kestäisi sen pidempään.

    Jos autoa rakennettaessa aloitettaisiin aina A:stä, eli alustasta.Sitten kun huomaa, et muuten pärjää mut tehoa voisi olla vähän enempi, rupeaa lisäämään sitä moottoritehoa. Sitäkään ei kannata virittää enempää kuin alusta pystyy käsittelemään.

    Nyt tuntuu porukat aloittavan siitä moottorista. Tehdään hirviä moottori jonka ympärille se auto sitten rakennetaan ja vain sen moottorin mukaan. Sitten kun kaikki on mätsätty siihen suureen tehoon, on se rengas jo heikoin lenkki.

    Lyhyesti. Rakentakaa se auto ajatellen saatavissa olevaa pitoa, katsokaa säännöistä minkä kokoiset renkaat autoon voi laittaa milläkin moottori kokoonpanolla ja sitten tehkää auto.

    Jos on oikeasti niin paljon rahaa ja haluaa slickeseillä ajaa, on paljon luokkia missä näin voi tehdä. Typerintä on jättää autoja talleihin ja vinettää "kun ei saa ajaa slickseillä niin en aja".
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Typerinta on kieltaa putkirunkoisten "oikeiden kilpa-autojen" osallistumiset silla etta on niin kalliita, jos jollain on varaa rakentaa parempi auto kuin jollain toisella niin mita sitten, jokamies luokka on myoskin olemassa, ei ratasarjoja tartte mun mielesta tasapaistaa niin ettei nopeimmilla vehkeilla saa ajaa tai pysty ajaa saanoista johtuen
    Onhan nuo putkirunkoset ollu jo talleissa muutaman vuoden , radalla ne pitas olla eika seista talleissa..pr..kle
    Camaro Cuppia odotellen................ :D
     
  5. attes

    attes 1st gear

    Eikös tuota varten ole se avoin luokka jonne voi mennä ajaa noilla camaroilla sun muilla "oikeilla kilpa-autoilla"? Tai baltic GT?

    Yleisin syy mihin autourheulu luokat kuolee on kustannus. Kustannukset syntyy yleensä siitä, että säännöt liian vapaat jolloin rahalla saa paremman auton...joka johtaa varustelu kierteeseen jolloin joillain ei ole enää rahaa ajaa. Lopuksi radalla aina sitten ajelee vain ne joilla oli rahaa.

    Miksei nämä rikkaat sitten mene ajamaan jonnekkin Super 2000 sarjoihin, miksi pitää tulla harrastaja luokkiin valittamaan "mulla on hieno auto, miksen saa sillä ajaa, muuttakaa sääntöjä jotta voin ajaa". Ehkä syynä on sit se, että on kivempi tulla paremmalla autolla ajelemaan harrastelijoiden keskelle, kuin mennä itse yrittämään kovempaan luokkaan.

    Sinänsä voisi v8 luokkaan sallia tuollaiset vanhat camarocup autot yms. Jos autot rengastetaan samoin kun muut, ei ne ole mitenkään ylivertaisia. Eli jos paino,moottori ja rengas säännöt on samat.
     
  6. napa

    napa 3rd gear

    miten sääntöjen vapaus tekee kilpa-auton rakentamisesta kallista :odroll: itse olen rakennellut ilman mitään sääntöjä/määräyksiä, enkä ole saanut menemään yli 5000 € vieläkään, ja auton suorituskyky kyllä pitäis olla olla "hieman" parempi, kuin jossain sport tai super 2000 autossa 8) (paino alle 700 kg ja teho yli 600 hp :p ) alustankaan osalta ei pitäis olla suurempaa valittamista :odroll:

    jos ajohaluja on, ei kisoissa pärjääminen voi olla se pääasia, itse ainakin ajelen mielelläni omaksi ilokseni, vaikka ei mihinkään viralliseen kisaan tuolla mun autolla tule ikinä olemaan mitään asiaa...
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    voitko napa hiukan valottaa tuon keksinnön anatomiaa, kuulostaa aika houkuttelevan kiinnostavalta... :D

    aika kaukaa haettu tuo jokamiesluokka vertaus ja toisaalta ei ole ihan halpaa huvia sekään siinä vaiheessa kun pyttyjä pokataan.

    samaa mieltä attesin kanssa siitä että baltic gt viivalle vaan jos tuntuu että vehkeet on liian rajuja muihin sarjoihin. siellä vaan voi tulla realiteetit vastaan jos meinaan on tarve olla nopein...
     
  8. attes

    attes 1st gear


    No omaksi iloksihan tuolla ajellaankin mutta kun mennään kisaan on silloin se idea kilvan ajaminen, ei ainoastaan kilvan ajaminen, jolloin sinne mennään pärjäämään, ei ajelemaan viimeisenä.. jolloin jos toisella nopeampi vehje niin on sinunkin upgreidattava.

    Aika nopeasti katoaa into ajaa omaksi iloksi jos ajelee viimeisenä ilman ketään kilpakumppania (kun muut menneet menojaan).

    Jos haluaa vain omaksi iloksi radalla ajella, on silloin halvempaa osallistua ratapäiville kun mennä kilpailuihin. Ratamaksut yms kisoissa sitä luokkaa, et siihen rahaan ropaa autoakin aika paljon.
     
  9. peto

    peto Gearhead

    Samat sanat, toi Navan vehje kiinnostas täälläkin. :wink: Muistaakseni vanhassa super salonissa oli minimipaino sääntöjä tasaamassa sitäkin luokka.
    Historic race Ry on tehnyt hyvää työtä kun ovat ottaneet pikku super salonit kisoihinsa. Ja jos haluaa tehdä uuden putkirunko auton niin sen voi tehdä Locost luokkaan. Molemmissa luokissa ajetaan slickseillä.
    Ja vielä tosta baltic Gt:stä sen verran että taisi olla että viimeisimmän osakilpailun voitti ylivoimaisesti Radical Sport 1300cc koneella, joten ei se iso teholuku vältämättä auta mitään :poff:
     
  10. garagektc

    garagektc Gearhead

    perkeleen starttimoottorit!!!
    tietty hatuttaa vielä enempi kun pörisevät horisonttiin ihan vastustamattomasti.
    no, ei passaa liian tosissaan suuttua, kiloja pitää saada pois, mutta rajathan siinä tulee vastaan väkisinkin kun ameriikanrassia touhuaa.

    ja hyvä pointti attesilta, kyllähän jos kello käy ja kypärä on äijällä päässä niin pärjätä pitää...ellei ole marjastamassa.
     
  11. T.N

    T.N Gearhead

    Ja nyt spekulaatiot minimiin ja tallille tuhertamaan koko sortin sakki ,
    grand-raceen enään kuukausi aikaa ..... :D :D
     
  12. attes

    attes 1st gear

    no mä puhun vain omasta kokemuksista Roadsport C:ssä.... pärjäämättömyys ei motivoi. Voittaa ei ole pakko, mutta ajakseen kilpaa sitä pitää tahtoa. (muuten ei kantsi ajaa kilpaa)
    nyt se auto on palasina eikä siitä kisoihin autoa tehdä.

    V8 luokka viehättäis tai locost....eikös locostiin saisi laittaa lamborghinin 2.5 V8 koneen??? tosin olis pikkuisen "halpaa" korjata tuollaista konetta..

    V8 luokassa ehdottomasti parhaat soundit ja fiilis ainakin katsomosta katsottuna. Muistan sen kun ajoin botniaringing harjoituksissa (joskus aikapäivää sitten) ja tuli V8 avo corvette ohi. Veten moottorin ääni peitti oman vessan äänen jo kaukaa ja ohi mennessään tuntui mun riisikippo lentävän kumoon..sitten kun vette oli mennyt menojaan kuulin taas oman moottorini äänen.
     
  13. garagektc

    garagektc Gearhead

    älä veikkonen lähde lambon myllyä tunaamaan, sen kanssa pelaaminen on halpaa kuin saippua :D

    ja spekulointiahan on pakko jatkaa kello neljään, sitten pääsee töistä!!!
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Loytyisko tasta juuri se muutosvastarinnan syyt, ei haluta etta radalle tulisi sellaista kalustoa jota yleiso haluaisi nahda.
    Attesin ajatuksia on mun ainakin vaikea ymmartaa ,kun aina on niita jotka satsaavat enemman ja aina on niita jolta resurssit loppuu ennemmin kuin joltain toiselta, olkoon saannot mitka hyvansa.
    edelleen camaro cuppia odotellen :D
     
  15. napa

    napa 3rd gear

    tuo oma "peltoauto" on se fiat 600 kori + mitsu "gt3000", eli 3 litrainen turbo moottori + audi 100 vaihteisto + mersun taka-akselisto ym. "romis tavaraa" yhteen sovitettuna :p

    auto siis keskimoottorinen ja ilman mitään rajoituksia (sääntöjä) rakennettu/rakenteilla.

    ainut rajoitus on oma mielikuvitus, tuos rakentamises ja tietysti raha jossain vaiheessa aiheuttaa rajoituksia, eli ei voi ihan formula 1 auton osia käyttää, esim. joku indy formulan laatikko olis varmaan parempi, kuin tuo audin laatikko :wink:
     
  16. garagektc

    garagektc Gearhead

    no huh huh, voipi olla että ruorissa pitää kiirettä tommosella laitteella.
    on kuitenkin akselivälikin 600:sessa vakiona mikroautoksikin lyhyt...

    täydellinen hatunnosto oma-aloitteellisuudelle. aina lämmittää kun bolt-on kirosanoja ei koko ajan viljellä ja omaa tekoa on muutakin kuin öljynsuodattimen loppukiristys ja kromisten venttiilikoppien asennus.

    mikskäs muuten camaro cup aikanaan hiipui, eihän ne nyt ainakaan liian kalliita voi olla...???
    olisko siinä hyvä pähkinä jollekkin joka tietää miten asiat pitäis tehdä niin järjestää semmoinen luokka ja sarja joka miellyttäis v8 harrastajia.
    eli vapaat kädet v8 moottorilla.
    (kaariahan ei saa tietenkään vaatia, vakiovyöt pitää määrätyissä autoissa hyväksyä, joidenkin pitää saada erivapaus muistakin turvalaitteista, kaikkien kiinni ruuvattavien osien tulee olla uusia...) :poff:
     
  17. Paskan marjat, ehkä rata-sm touhuissa on se ongelma muttei Historic racen piirissä. Kattoo paljonko apparan rinteessä on lössiä Grand Racessa... Makkaraako ne on tulleet ostamaan ?

    Jotenkin rupee paistamaan läpi, että huudellaan esson pöydässä, että on "sitä ja tätä tallissa ja lähtisin heti viivalle mut säännöt on perseestä". Toiset on viivalla oli säännöt mitkä hyvänsä ja toiset selittelee. Näin se menee..
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Avaruusrekkamias voisi lukea kirjootukseni tarkemmin, toivomus oli etta nama camaro cuppi autot ja putkirunko supersaloonit tulis radalle takas, sitten minakin ilmestyisin katsomoon :soosoo:
    edit makkaraa ostaan..........
     
  19. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niinpä minäkin voisin ruveta käymään niissä tapahtumissa useemmin.

    Tuolla yhessä vaiheessa kun unelmoin löyhemmistä säännöistä ja rajummista rasseista niin kyllä niitä olis ilo seurata....vauhtia ja tilanteita riittäs ja kuulostas hyviltä jne jne 8)

    Joku sport 2000 luokka ja sen tapaset on kyllä niin tylsää katottavaa...ei oikein mee mihinkään, ei luisuja, autot tylsiä kikkareita...eikä edes kuulosta hyvältä :lol: kerran olen sellasessa tapahtumassa käynyt ja se riitti. Drag raacingissa on enemmin äksöniä vaikka ne ajaa vaan suoraan :wink:

    Historicissa ja v8 luokassa on vielä meininkiä ja tunnelmaa v8 luokkaan sais vielä enemminkin meinikiä jos vaan sallittas :wink:

    Mutta olishan se niin ikävää ja epäreilu jos jonkun auto kyykyttäs kaikki 6-0 ja varsinkin jos se olis jenkki.
     
  20. Ookay, harvinaisen totta ! Akk:n linjavedot ei mene todellakaan jakeluun. Nuollaan driftaajien ja tuninkipiirien peppuja, että tulisi vähän yleisöä ja teinejä kiinnostaisi ja toisaalta yritetään teknisellä puolella listiä kaikki mikä viittaa harrastamiseen eikä liity tonnikuussatasiin nissaneihin ja sutsukeihin. Tältä se ainakin näyttää.
     

Kerro tästä muillekin!