Rodin katsastus SBC-koneelle...vieläkö Trafin poikkeuslupa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja budweiser, 24.10.2010.

  1. budweiser

    budweiser Gearhead

    Nykyään kun joka kylässä alkaa olla rakennettuja rodeja niin onnistuuko jossakin katsastaa 350 Chevyn pikkulohko motti ilman Trafin poikkeuslupaa 85 hp lättäpään tilalle....?
    kyseessä olis ´70 luvun lopun 350 saastekone n.185 konilla...vai onko hommattava semmonen 262 tai 283:nen...lieneekö lankkukylkien 305 pannutkin liian tulisia vajaalla puolellatoista sadalla konillaan... :eek:

    Autoon tehty tyypilliset muutokset: Mustang II etupää hammastanko ohjauksella, levyjarruilla ja takana voortin 9" perä 11" rumpujarruilla.


    Vieläkö lienee voimassa Ake:n aikaiset rodien rakentelu asetukset, onko tullut parannuksia tai huononnuksia...

    Jos jollakin on tuore versio noista asetuksista niin ois upeeta jos postais tänne tai linkki oikealle Finnlexin sivulle että olis jotain kättä pidempää konttorilla näytettäväksi..
     
  2. Wesku

    Wesku Gearhead

    Tämä kiinnostaa minuakin. Autossani kun on jo valmiiksi 350 keulallakin...
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Käypä kysymässä omalta konttorilta, siellä kertovat ilomielin kun viet kahvipullat mennessäsi. Sinänsä Ake/Trafi-nimenmuutoksen yhteydessä ei rakentelusäännöt ole muuttuneet.
     
  4. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    rodi

    Kesällä katsurin kanta oli, että Trafi lupa tarvitaan myös tuontiautoon. Samat säännöt kuin täällä rakennetuilla.
    350 alkaa olla ison puoleinen, vaikea kenties olla tarpeeksi pienitehoinen versio. n.viisilitraisissa ja alle sen on jo paljon heikkotehoisia versioit erimerkkisissä koneissa. Ehkä joku seuraavista,
    Chevyt 262, 265, 267, 283, 305, 307
    Ford 221, 255, 260, 302
    Mopsi 273, 318 ja vanhat 241+270 pikkuhemit
    Olds 307
    Ponu 301
    Buick/olds, Rover 215 kevyt alumotti hankalampiin
     
  5. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Rodeillakin on samat säännökset kuin uudemmillakin autoilla. Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta antaa rajat muutoskatsastuksessa hyväksyttävistä muutoksista ja jos menee esim. moottorin vaihdossa yli sallittujen prosenttien niin tarvii sitten Trafin poikkeusluvan.

    Muutamia lupahakemuksia on tullu väännettyä ja Trafin insinöörien kanssa keskusteltu aiheesta paljonkin. Siellä poikkesuluvan myötämiselle on annettu rajat:
    - moottori max 350ci
    - 2-kurkkuinen kaasari
    - valmistajan ilmoittama teho max 150hv
    - levyjarrut eteen, takajarrut mielellään ns. samaa sarjaa (esim. GM G-body)
    - alustaan 4-linkkiä, putki-iskaria, parempaa? ohjausta jne.
    - rungon boksaus

    Eli normaaleilla street rod muutoksilla saanee poikkeusluvan.
     
  6. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Re: rodi

    fordin 289??
     
  7. budweiser

    budweiser Gearhead

    Thank You Hezuz tyhjentävästä vastauksesta, noilla eväillä se vaan on edettävä. 85 hp lätyskän tilalle +20% hv tehon lisäys pykälän mukaan ei näköjään ilman poikkeulupaa mene edes pikkuruinen 262:nen 110 laiskalla hevosellaan kun siinäkin on 8 heppaa liikaa... Ei kai se auta ku taas kerran alkaa väsätä poikkeuslupa hakemusta...kaivelee vaan ku viimeks meni hakemuksen käsittelyssä 2 vuotta ja 4 kuukautta hakemuksen jättämisestä.... eikä kuulemma kovin nopeeta oo nykyäänkään...
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Omavalmistemoottori ja dynolappu tehoista pitäisi onnistua kanssa?
     
  9. budweiser

    budweiser Gearhead

    Tuo omavalmiste moottori on kyllä ajatuksena hieno, lieneekö joku jo kokeillut kasata aftermarket osista...Tehojen puolesta tässä tapauksessa ei haittaisi vaikka viritys epäonnistuisi pahemman kerran ja syntyisi vain noin 100 heppainen ahdettu Hemi tahi joku muu hyvännäkoinen malmikasa. :rotfl:
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    On niitä.
     
  11. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

  12. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

Kerro tästä muillekin!