Rokesteri starttuuttaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Johnny Motör, 30.9.2006.

  1. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    Vaihdoin 350 sbc:hen 600:sen rokesterin vanhan 650 tuplapumpun tilalle, muuten toimii hyvin vetää alaalta paljon paremmin jne. mutta yön yli seisoessaan starttuuttaa todella pitkään ennen kuin räjähtää tulille. suodattimen vaihdoin kaasariin eli ei pitäisi valuttaa enää tyhjäksi sitä, mutta niin tuntuu tekevän. Rikkaalla tuntuu käyvän mutta sillä ei vissiin pitäisi olla vaikutusta asiaan. Mikä vikana? Etsinkö uuden kaasarin vai...?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiihdytyspumppu, perinteinen paikka näissä vehkeissä?

    Mulla on vähän samaa oiretta vaikka rokkiorkesteri on käytännössä uusi (factory rebuild, ajettu jotain alle 2tkm). Tässä taas veikkaukseni on bensapumppu joka on jo liiankin vanha mutta vaihtuu ihan piakkoin.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitenkä tässä uudessa kaasarissa ryyppy toimii verrattuna vanhaan? Samat säädöt?
     
  4. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    vanhassa ei ryyppyä ollut ollenkaan toiminnassa ja uudessa manuaaliryyppy
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Onko suodatin sellaista mallia, jossa on venttiili polttoaineen putkistoonvalumisen estämiseksi ?
     
  6. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    juu venttiili löytyy
     
  7. Onko suodatin oikeinpäin? :odroll:
     
  8. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    pitäs olla
     
  9. Tossa joku kysyikin jo ryypystä,

    Hups olimpas kömpelö, pitäis lukea tarkemmin :rotfl:

    No sitten seuraava kysymys;
    Miks vaihdoit kaasarin ylipäätänsä, oliko edelliselläkin tätä ongelmaa?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko suodattimen takana se jousi paikoillaan? Ja onhan kyse Quadrajet-mallista? Outoa tuo "rikkaalla" käyminen ja käyntiinlähtöongelma.

    Mahdollisen kohokammion tyhjenemisen voit tarkastaa kylmänä ennen käynnistämistä kurkkaamalla ensiökurkkuihin ja painamalla kaasua, pitäisi lentää pienet suihkut bensaa kurkkuihin. Kiihdytyspumpun volyymi on Quadrajetissä huomattavasti pienempi kuin Hollyessä, tässä on pienemmät ensiökurkut ja parempi polttoaineen sumuuntuminen ja Off idle porttien toiminta, mikä on hyvä juttu kulutuksen ja toiminnan kannalta. Toisaalta Quadrajet on tarkempi rikastimen toiminnasta, koska bensaa ei heitetä kurkkuihin "desilitrakaupalla" aina kun kaasua painetaan.

    Manuaalirikastin oudoksuttaa myös, onko se sellainen malli että rikastinläppä pääsee aukeamaan hiukan imun voimasta vai joku "kiinteä" tee-se-itse tai jälkiasennus -malli? Jos on kiinteäläppäinen (sellainen halpaHollye-malli), niin ei tietenkään toimi, kastelee koneen. Quadrajetissä rikastinläpän kuuluu aueta yläreunastaan alipainekellon voimalla noin 3,5 - 4,5mm kun kone käynnistyy.

    Miksi et käytä automaattirikastinta (esim. sähköinen), toimii erinomaisesti Quadrajetissä, paremmin kuin mitkään mauaalikököttimet. Normaalisti toimii siten että painetaan kylmänä kaksi kertaa kaasua ja kone käyntiin, vaihde päälle ja ajoon.
     
  11. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Kaasarinkannen tiiviste? Mahtaako vuotaa? Itsellä oli vuotamisen jäljet ja ongelma samankaltainen . Pidemmän seisomisen jälkeen joutui sahaamaan ja pummppaamaan soppaa koneeseeen kiihdytyspumpulla. Vika korjaantui kannen tiivisteen vaihdon myötä. Kaasarista siis bensat haihtuivat taivaantuuliin pidemmässä seisonnassa. Varsinkin kun kone oli ajon jälkeen lämmin.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vaikea uskoa että tiivste olisi pelkästään kohokammion tyhjenemisen aiheuttanut. Kohokammio on avoin ilmapuhdistajan sisään (se pystypilli) ja haihtuisihan se polttoaine kaiketi sitäkin kautta jos se niin helposti haihtuisi.

    Mutta kai kysyjällä on se paksu lämmönsiirtymistä eristävä alkuperäismallinen imusarjatiiviste paikoillaan?
     
  13. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    Tosiaan Quadrajetti kyseessä. Manuaaliryyppy lähinnä sen takia että alipainekello hävitetty, eli oma kötöstys. Sekin jännää että ilman ryyppyä en ole vielä kylmänä saanut käyntiin. Suodattimen jousi on paikallaan. voisiko olla että kiihdytyspumppu on hengetön ja sen takia käännetty rikkaalle. Ostin kaasarin koska halvalla sain enkä tiedä aikaisemmista vaiheista. Vanhan vaihdoin pois koska vuoti bensaa läppäakselin välistä imusarjan päälle ja oli alakierroksilla niin uskomattoman hengetön
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo on hyvä kaasutin. Jos siitä on poistettu se alipainekello (edestä katsoen vasemmassa etunurkassa), niin se selittää ongelman.

    Toisiopuolen ilmaläpät pääsee avautumaan ennenaikojaan ja niiden suuttimet avautuu. Alipainekellon tehtävä on ohjata rikastinläpän avautumista JA toisiopuolen ilmaläppien avautumista. Eli ne on lukittuna kevyellä kaasulla. Alipainekello maksaa jotain 25-30€ ja se täytyy tilata kaasuttimen koodin mukaan. Todennäköisesti tuosta puuttuu sitten se välitanko joka lukitsee toisioläpät, eli se tarttis myös.

    Nuo kun korjaa, niin löytyy voimaa huomattavasti lisää kevyellä kaasulla ja välikaasulla. Samoin seokset asettuu kohdalleen.

    Jos kaipaat apua tai tarvit osia, laita yv.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Itseasiassa, minun oldsissa on sama vaiva. Jos ihan joka päivä ajaa, niin lähtee kyllä hienosti käyntiin mutta jos vaikka 3 vrk tai yli seisoo, niin sitten joutuu sahaamaan.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    jep, suunnilleen noin se menee.
    Minulla on tuo ryyppy kokonaisena ja toimii ihan ok, mutta siltikin menee sahaamiseksi seisonnan jälkeen. Bensansuodatin on paikallaan jousen kanssa ja vieläpä oikeinpäin :) Mä epäilen siis omassani bensapumppua ja jos se ei auta niin sitten seuraavaksi vaihdan kiihdytyspumpun osat ja jos sekää ei auta niin sitten otan ryyppymekanismin vivustot jotka kiillotan ja käytän pinnoitettavana jotta toimii varmasti herkästi(keltapassiivi)

    johnny motör: Se alipainekello löytyy varmasti ja helposti varaosana mutta jos vivusto siitä vierestä puuttuu niin ongelma on hieman vaikeampi selvittää. Kiihdytyspumpuksi taitaa saada Edelbrockin viriviri-kikkulaa.
     
  17. hyde

    hyde Gearhead

    Täällä yksi lisää joukkoon.Meillä riittää yksi yö niin sahata saa.
    Kaivoin esiin vanhan kirjan Q-jet:stä, jossa ilmeni mm se että, tuo venttiili
    tuli vasta 81 ja siitä eteenpäin malleihin.Vanhemmissakin malleissa on
    tuo jousi mutta sen tarkoitus on suodattimen tukeutumis tapauksissa
    päästää bensa ohi koko suodattimen,jotta ei jäädä jollekkin aavikko taipaleelle.Tuli vaan mieleen että lähtivätkö ne autot vähän huonommin
    käynttiin silloin ennen jo 'tehtaalta'.Ostajat kun ovat halpaa testimateriaalia.Uskon että ratkaisu vois olla sähköinen bensapumppu.
    Nehän pumppaa heti kun laittaa virran päälle ja kun hetken odottaa niin
    uskoisin että tää nykyajan teknolokia takuulla ruokkii Q-jet:kin.
    Aijon kuitenkin kokeilla koska tähän nykyajan hapatukseen tottuneena
    'kuin palmupuun alta'en enään jaksa tehdä niitä käynnistys rituaaleja.
    Museoautoihin se vanha 'huikka kaasariin' tiukan paikan tullen on sitten
    ainoa vaihtoehto.
     
  18. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    pitänee metästää osia jahka ehtii jos sais ton toimimaan. käyntiin kun saa niin toimii tommosenaankin paremmin kuin vanha holley.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Do diih, ratkesi tämä ongelma minun tapauksessa.
    Uusi bensapumppu paikalleen ja nyt se käynnistyy niinkuin sen pitääkin Owners Manualin mukaan. Painetaan kerran kaasu pohjaan ja annetaan avainta ja siitä se hörähtää röpöttämään :-D

    Ilmeisesti siis vanha pumppu joko vuosi linjaa tyhjäksi tai ei tuottanut tarpeeksi painetta? Kun ottaa tuon wanhan pumpun käteen niin vivun pystyy painamaan pohjaan asti vihellyksen saattelemana.
    Tuo saattaa olla orkkis pumppu tammikuulta -70 tai jotain....en ole vielä debugannut sen päiväkoodia loppuun asti.
     

Kerro tästä muillekin!