Roosa Master & Oldsmobile 5.7D käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja J-V67, 12.2.2024.

  1. J-V67

    J-V67 1st gear

    Terve, löytyskö vinkkiä missä vika piilee.

    Chevy C10 (vm 1981) Oldsmobilen 5.7 dieselillä, Roosa Masterin DB 2825 syöttöpumppu ja kynäsuuttimet.

    Moottorin kierrokset seilaa yläkierroksilla ja kun päästää tyhjäkäynnille, niin moottori rykii muutaman kerran ennen kuin kierrokset/käynti tasaantuu. Joskus kone voi sammua, kun auto on paikoillaan ja pudotetaan kaasu nopeasti yläkierroksilta tyhjäkäynnille. Kevyellä pintakaasulla pyörii tasaisen ok. Kun kone on kylmä niin starttia joutuu pyörittämään jonkin aikaa ennen kun käynnistyy. Lämmin kone käynnistyy saman tien. Tuo käynnistyminen taitaa olla normia noille moottoreille.

    Polttoainelinjassa ei (pitäisi olla) ilmavuotoa. Naftasuodatin vaihdettu. Siirtopumppu on uusittu. Polttoaineen paluupuoli on auki takaisin tankille ja se syöttöpumpun kannen yläosassa oleva lasikuulaventtiili ei ole jumissa.

    Mistähän nuo oireet indikoi. Pumppu saa jostain ilmaa? Suuttimet?

    Taikka sitten itse se syöttöpumppu… Löytyyköhän jostain korjaamoa, jossa osataan vielä nuo Roosa Masterin ja 5.7D:n oikut (Uudeltamaalta? ja totta kai kohtuuhintainen)
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vanhoja, kun muistelee, niin oireet on varmaan takerteleva ennakkosäätömekanismi, eli ainakin pumpun avaamiseksi mennee.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kohtuuhintaisesta en tiedä, kun ei ole kokemusta mutta yleensä nuo syöttöpumppuhommat vähän maksaa.
    Tuo löytyi googlella:
    https://www.dieselasennus.fi/dieselkorjaamo/stanadyne-diesel-service

    Tammer-diesel sanoo olevansa kanssa stanadynen pumppujen virallinen huoltopiste.
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Noh,yli 40v vanhan historialtaan,ajomäärältään ja kunnoltaan sekä edellisten remonttien tasojen ym pikkujuttujen osalta täys arvoituksen omaavan moottorin kaukoparannus yksi risti kaksi tasoa mutta tosiaan tässähän voi olla montakin ns vikaa joka yhdessä oireilee tuolla tavoin,onkohan tämä ilmennyt aikapäiviä,yhtäkkiä vai jonkun operaation jälkeen tai pikkuhiljaa hiipien?

    Aiemminkin näitä 4,3 kuin 5,7 V8 dieseleitä kommentoinut ja muistellut mutta mitähän starttiajat kenellekkin tarkoittaakin mutta kesää talvea mikäli lämpimänä tai aamukylmänä kesäolosuhteissa ei se pidempään starttauttanut kuin tuon ajan bensakonekkaan jossa pikkasen pitkä vieteri eikä kylmänäkään jahka punainen valon antoi rauhassa vaihtua vihreäksi ,samaa luokkaa.
    Kovasti avitti mikäli antoi pikkasen vihreän palaakkin ennenkuin hätäili starttaamaan,pari sekunttia extraa, mutta minun Gm diesel ajoista ..hmm..yli 35v eli ne oli tuoreita tapauksia vs nyt jolloin nähneet ja kokeneet jos vaikka mitä hoitoa tai seppää mekaanikkona.
    Myöhemmissä versioissa saattoi olla ettei tällä viherkikalla ollut vaikutusta eli hehkutus katkesi automaattisesti heti vihreän sytyttyä ..en muista enää mutta hyvinhän ne starttaisi paukkupakkasillankin kun akut ok ja moottori hyväkuntoinen.

    Enpä muista että ikinä olisi pakkanen purrut niin ettei käyntiin olisi lähtenyt kylmänäkään vaikka olisi lämmittäminen unohtunut,ei nyt varmaan miinus 25 mutta 20 miinukseen asti varmasti kertahehkutuksella mikäli hehkut ja akut hyvät ,öljynä sitä perinteistä mineraalia.

    Tietty kannattaa tsekata jotta ruiskuputkien liitokset ok kuin polttoaineen suodattimenkin liitokset ei päästä ilmaa systeemiin tai vedenerotinkaan ei lisänä oikuttele.. jollainen toivottavasti on,ellei asenna joku yleismallinen tai jostain toisesta diesel vanhuksesta riisut ja värkkäät,suosittelen erittäin lämpimästi ja kokemuspohjalta.
    Elintärkeää myös sen säännöllinen tyhjääminen...

    Roosa mastereita löytynee varmaan Ebayatakin,tokko ovat kullan hinnoissa...ongelmajätettä molemmin puolin atlanttia nykyään siinä kun maailma muutenkin muuttunut mitä kysytään ja nämä dieselit ei taida häävi n harrastettuja olla missäänpäin elinkysynnän ja tarjonnat lailla voi löytyä ehjä vähän ajettu tai peräti ihkauusia NOS pumppujakin maailmalta ja jopa suomesta tai ruotsista kun tahtoo tuo availu ja ruuvailu erikoiskorjaamolla (ja mistä osat Roosa masteriin täältä) olla melkoisen kallista hupia kuten dieseltouhut yleensäkkin bensakaimoihinsa.

    Mietittävä josko pumppu tiensä päässä muutenkin mikäli yhä avaamaton orkkispumppu ja tietty se kuntoon kannattaa laittaa jos päädyt sen viemiseen korjaamolle, mutta tosiaan hinta voikin olla usemman satskun helposti.

    Onhan tuota monta vikamahdollisuutta vanhoissa vehkeissä,aloita toiveikkaasti halvimmasta päästä eli noista ilmavuotojen tutkimisista ym edellämainituista.
     
    Muokattu: 20.2.2024
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kustom STW tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!