Roots-ahdin ja hihnapyörä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 21.12.2005.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tarkoitus olisi askarrella tuon pikkulohkon selkään Eatonin M112 ahdin. Kovasti mielelläni käyttäisin nykyiset vanhan malliset kiilahihnat pyörittämässä apulaitteita ja ahtimen remmin sijoittaisin niiden etupuolelle. Tähän syynä ahtimen sijoitus pituussunnassa.

    Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että kampuran hihnapyörä sorvattaisiin uusiksi. Hihnapyörän malli pysyisi muuten alkuperäisen kaltaisena, mutta sen etummaisen v-uran eteen sorvattaisiin paikka ahtimen remmille.

    Nyt kun tuo remmi tulisi pakassa etummaiseksi, niin aiheuttaako se liian suuren väännön kampuran päähän? Sehän tulee jo aika kauaksi etummaisesta runkolaakerista..

    Jos oletetaan, että pyöritän ahdinta 12000 rpm, se ottaa valmistajan taulukon mukaan tehoa noin 48hp suunnitellulla ahtopaineella. Silloin kone kiertää noin 6000 rpm. Laskelmani mukaan tämä tarkoittaisi noin 57Nm vääntömomenttia hihnapyörän pyörittämiseen. Nämä luvut ovat vasta arvailua, mutta mittaluokka lienee oikea. Kampuran hihnapyörän säde tullee olemaan noin 85mm

    Olisiko kokemuksia tai tietoa vastaavasta konstruktiosta? Onko kampura poikki ekan vedon jälkeen? :eek:
     
  2. Noihan vanhoja 6-71 ahtimia on iät ja ajat käytetty. Ei kai se hirveästi rasita, kun käytetään hammashihnaa, ei kai muutakaan käytetä? Käytännössä vääntö on akselin suuntaista.. Ja ei se etupää juuri eroa siitä takapäästä, josta kaikki voima voimansiirtoon otetaan..
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Eaton käyttää 8-urahihnaa. Se vääntöhän aiheuttaa hihnan takia aikamoisen voiman lähes suoraan ahdinta kohden ja vielä hihnapyörän säteen verran sivultapäin. Kun se hihna ei sieltä toiselta puolelta auta pyörityksessä... Eli rinnastus takapäähän ei oikein toimi. Siellähän se vääntö on kyllä suoraan akselin suuntaista.
     
  4. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Nyt sekoitetaan kaksi eri asiaa eli vääntömomentti ja taivutusmomentti. Hihnapyörän tuominen ulommaksi ei vaikuta vääntömomenttiin, ainoastaan taivutusmomenttiin. Tätä varmasti ajoitkin takaa. Hihnapyörä kannattaa luonnollisesti sijoittaa mahdollisimman lähelle laakeria. Sorvaa/sorvauta kaikkiin apulaitteisiin uudet hihnapyörat moniurahihnalle ja käytä yhtä hihnaa. Kiristäjäksi jousikuormitteinen kiristäjä (letukalta löytyy halpoja malleja). Autorotor 4180 pyöri hyvin 6-uraisella hihnalla ja max hihnan kireys oli annettu 50 N (huomattavasti pienempikin riitti).

    Matti Äyräväinen
     
  5. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Minä väkersin vaniin hihnan just noin. Tietty päätöksen tekoa auttoi se, että se on moniurahihnallinen versio (1988). Kiristimen sijoittelu on hieman hankalaa, mutta kun A.I.R-pumpun otti pois, niin tilaakin löytyi lisää. Niin ja mulla on tuossa ilmastointi.
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Juuri tätä tarkoitin. Tuli ehkä selitettyä hieman epäselvästi. Matkaa tulisi etummaiseen laakeriin pyöreästi 20 cm ja se on näppituntumalla aika paljon..

    Tuo kaikkien hihnapyörien uusiminen olikin se toinen vaihtoehto. Se tarkoittanee myös ohjaustehostimen pumpun siirtämistä koneen toiselle puolelle ja muuta pikkukivaa. Samalla ahdin myös tulee taaemmaksi ja aiheuttaa omat ongelmansa injektoreiden sijoittelun suhteen yms pientä :-?

    Mites noiden moniurahihnapyörien sorvauttaminen käy? Ei varmaan onnistu ihan jokaisessa konepajassa? Eikös tämä tarvitse työkalun, joka tekee tuon uran kertavedolla?

    Onko muuten nuo Chevyn käyttämät moniurahihnat 6-uraisia? Jos hankkisi uudemman koneen pyöryläsatsit, niin ei tarvitsisi sorvauttaa jokaikistä hihnapyörää..
     
  7. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    En ulkoa asiaa muista onko 6 vai 8, mutta Eatonin m90:ssa oleva moniurapyörä oli ihan sama chevyn pyörien kanssa. Hihnan mittasin narun pätkällä ja eikun pujottelemaan. Pari extra ohjainrullaa vaati. Rullina käytin normaaleita urakuulalaakereita sellaisenaan.
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Mites noiden moniurahihnapyörien sorvauttaminen käy? Ei varmaan onnistu ihan jokaisessa konepajassa? Eikös tämä tarvitse työkalun, joka tekee tuon uran kertavedolla?

    Onko muuten nuo Chevyn käyttämät moniurahihnat 6-uraisia? Jos hankkisi uudemman koneen pyöryläsatsit, niin ei tarvitsisi sorvauttaa jokaikistä hihnapyörää..[/quote]


    Sorvaaminen onnistuu nimenomaan parhaiten muototerällä, joka tekee yhden uran kerrallaan. Terällä, joka tekisi kaikki urat kerrallaan, lastun poikkipinta-ala kasvaisi todella suureksi =värinöitä ja huono pinnanlaatu. Hihnapyörien sorvaaminen onnistuu jokaiselta sorvaustaitoiselta. Omat hihnapyörät sorvasin alumiinista ja ne anodisoitiin mustaksi. Anodisoinnissa ei ollut havaittavissa minkäänlaista kulumaa 13 tkm:n ajojojen jälkeen.
    Chevy pick-upin kiristäjän pyörä oli 6-uraisen levyinen.

    Matti Äyräväinen
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Olisiko suosituksia, että kenellä lähtisi noita hihnapyöriä teettämään? Piirustukset järjestyy vaikka cad-kuvina. Tarvitaan ainakin se kampuran hihnapyörä ja luultavasti myös muutama muu apulaitteille.

    Saa ilmoitella yksityisviestillä, jos ei halua julkisesti ehdotella :wink:
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Juu, GM käyttää 6-uraista ja Ford 8-uraista hihnaa.
    Montakos aparaattia sbc:ssä oli, mitä voi pyörittää samaan suuntaan yhdellä hihnalla ennenkuin joutuu siirtymään reverseflow vesipumppuun? Eihän nekään niin kalliita ole, mutta jossei vanhassa pumpussakaan mitään vikaa ole.
    Wanhaa GMC-pumppua olen pyöritelly perinteisen mallin mukaan, hammashihna muitten eteen, ja hyvin on kestäny.
    Tietysti jos haluais varmanpäälle, siihen eteen vois askarrella tukilaakerin. Sbc:ssä vois hyvin käyttää niitä classicin koneenkorvakkeen jenkoja tukilakrun kiinnitykseen.
    Oletteko selvittäneet moniurahihnan profiilin mittoja? Yhden uran? Olisko sen uran kulma 60-asteinen? Eli vois tehdä kierre terällä? Tietysti käyttämällä kierreterää pistoteränä.
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mitäs tuommoinen pumppu ottaa tehoa pyörittämiseen? Olisi mukava tietää vertailun vuoksi..

    Noista remeleiden sijoittelusta vielä. Jos unohdettaisiin se ahtimen remmin sijoittaminen kiilahihnojen etupuolelle, niin seuraavaksi vaihtoehdoksi tietty tulee laittaa se kiilahihnojen paikalle. Silloin kyseinen hihna tulee muutaman sentin lähemmäs runkolaakeria. Ei varmastikaan paljoa merkitystä. Sentti sinne tänne...

    Seuraavana vaihtoehtona on teettää kaikki hihnapyörät kokonaan uusiksi siten, että ahtimen remmin saa sijoitettua vaikka millin päähän dampperista eteenpäin. Sijoitus olisi varmasti paras mahdollinen taivutusmomentin minimoinnin kannalta. Tässä vaihtoehdossa sitten pitää unohtaa tuo nykyinen mekaaninen vesipumppu ja sille pitäisi keksiä vaihtoehto. Sähkökäyttöisen vesipumpun käyttöarvo kadulla on käsittääkseni hieman kyseenalainen. Näitä saisi käsittääkseni myös sellaisena letkujen väliin laitettavana mallina. Onko kokemuksia?

    Vai olisiko jollakulla mielessä semmoista pientä universal-tyyppistä korkeintaan aplarin kokoista mekaanista vesipumppua :)
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei aavistustakaan. Onhan siinä kyllä massaa kiihdytettävänä ja mahdollinen paine lapoja vasten vielä päälle. Tekis kyllä mieli soveltaen lainata turbottajien hokemaa; se pyörii kampiakselin hukkateholla.
     
  13. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Oletteko selvittäneet moniurahihnan profiilin mittoja? Yhden uran? Olisko sen uran kulma 60-asteinen? Eli vois tehdä kierre terällä? Tietysti käyttämällä kierreterää pistoteränä.[/quote]


    Kulma on 40 astetta. Urien jako 3,56 mm.

    Matti Äyräväinen
     
  14. Anssi

    Anssi Gearhead

    Nyt alkaa suunnitelma hahmottua. Laitan kuitenkin kaikki apulaitteet pyörimään samalla hihnalla. Luultavasti käytän tuota 8-uraista. Vesipumpuksi reverse-tyyppinen lyhyt malli ja hihna niin lähelle lohkoa, kuin mahdollista. Kaikki rullat tehdään siis uusiksi. Tuleepahan samalla mahdollisuus hienosäätää apulaitteiden välityksiä.

    Siitä hihnapyörien teettämisestä.. Kuulin huhua, että ammattikorkeakoulut voisivat ottaa tuommoisia pieniä hommia harjoitustöiksi, eikä hintojenkaan pitäisi pakottaa päätä. Onkos kukaan teettänyt täällä pk-seudullapäin missään tällaisia? Kokemuksia/suosituksia?
     
  15. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Tommis billet kaarinassa tekee hyvää jälkeä nopeasti
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kiitokset vinkeistä!

    Hieman aihetta liipaten.. Olen ollut huomaavinani, että hihnoja reititellään useinkin siten, että ennen ahdinta on samalla hihnalla laturi tai muu apulaite, kuten esim tässä: http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... r_11_z.jpg

    Olisikohan näin, että nuo GM:n laturit kestäisivät laakerointinsa puolesta vastaavan setupin, vai tarvitaanko tuollaiseen joku "heavy-duty-bearing" -laakereilla varustettu laite. Olen aiemmin ollut siinä käsityksessä, että tuon ahtimen tulisi olla vetopuolella ensimmäisenä sen suuren tehonoton takia..
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tiedä tuota...yleensa GM:n moniurahihna kulkee ensin kampuralta -> ilmapumpulle/ohjainrulla (jos on) -> Ilmastointilaitteen kompura -> hihnan kiristin -> mahdollinen ahdin -> laturi -> ohjaustehostimen pumppu -> vesipumppu -> takasin kampuralle.

    Ahtimen kanssa hihnankiristin yleensä siirtyy poisjäävän ilmapumpun paikalle ja ilmastoinnin kompuran jälkeen ennen ahdinta tulee ohjainrulla,samoin heti ahtimen jälkeen.

    Tällöin hihna tulee ahtimelle ilastoinnin kompuralta 1. ohjairullalle joka kääntää sen suunnan suoraan alhaalta ylös päin,hihna kulkee ahtimen hihnapyörän kehää pitkin väh.50% osalta ja palaa seuraavalle 2.ohjainrullalle taas suoraan alaspäin joka käänttää sen sitten kohti laturia.

    Nämä ohjain rullat poistavat siis käytännössä kaiken ylimääräisen rasituksen kompuralta ja laturilta kuten muiltakin apulaitteilta.Lisäksi ne ohjaavat hihnan siten,että mahdolllisimman suuri osa hihnasta koskettaa kerralla ahtimen hinnapyörää.

    Näin ollen jos tarkoitat apulaitteiden laakereille kohdistuvaa vääntörasitusta,niin ei se minusta lisäänny.

    Tietenkin hihna joutuu kuljettamaan suuremman voiman kokonaisuudessa jos mukana pyörii vielä ahdin...se on sitten toinen juttu se.

    [​IMG]
    Henkilöauton serpentiini hihnan kulku.Kuvassa ilmapumppu poikkeavasti ilmast.kompuran paikalla...normaalisti kompura siinä ja mahd. ilmapumppu ohjainrullan paikalla alapuolella...

    [​IMG]
    Whipple ahtimen hihnan kulku
     
  18. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tarkoitan sitä ahtimen pyörittämiseen tarvittavan voiman välittymistä apulaitteiden laakereille. Eli tuossa kakkoskuvassa kyseeseen tulevat laturi ja ohjaustehostimen pumppu.

    Ilmeisesti kuitenkin niiden laakeroinnit ovat melko kelvolliset, jos tuollaista reititystä voidaan käyttää. Tosin eri ahtimet ottavat eri verran tehoa, joka sekin lienee syytä ottaa huomioon. Omassa setupissa olisi tarkoitus laittaa laturi ennen ahdinta. Se on sitten vaan hankittava tukevampi laturi, jos laakerit alkavat pettää :)
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tiedä onko noissa tavallisista kiilahihnaa ja moniurahihnaa käyttävissä latureissa eroja laakeroinnissa...mutta jos on,niin voisithan hommata tollasen uudemman 100A:n moniuramallin...
     

Kerro tästä muillekin!