Ruåtsalaiset EPA- ja A-traktorit...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja turboman1, 25.3.2013.

  1. turboman1

    turboman1 3rd gear

    [​IMG]

    Olen aina ihmetellyt, että mistä se EPA-lyhenne tulee, mutta kun lueskelee tuon jutun, niin johan sekin selvisi...

    http://www.curbsideclassic.com/automoti ... a-traktor/

    Hauskoja pelejä nuorille rakennettavaksi ja siinä olisi juuri sopiva ajoneuvoluokka Suomen teiden tukkeeksi mopoautojen ja niiden oikeiden traktoreiden lisäksi :lol:

    Valtiovalta vinkuu että kuinka turvattomia ovat nuo mopoautot, mutta näissä EPA- ja A-traktoreissa olisi peltiä ympärillä ihan eri lailla, kuin ämpärimuovisissa nykykulkimissa (tosin muutama lasikuituversiokin taitaa olla...).

    Varsinkin nuo Volvo 740/940-versiot olisivat jo kolariturvallisuudeltaan ihan eri luokkaa, kuin nyt yleisissä mopoautoissa. Nopeusrajoitus pitäisi kyllä olla noissa vähintään 45 km/h taikka mielellään 60 km/h, niin kaupunkialueella ei olla jaloissa ja maantielläkin yllätys ei ole niin suuri kuin nykyään.

    [​IMG]

    Joku nyt varmaan älähtää, ettei noita tientukkoja tarvita lisää, mutta heitinkin ajatuksen ilmaan lähinnä rakentelun kannalta. Ja useinhan nuo mopoautotkin (ja ne isukin traktorit...) pyörivät siellä isolla kylällä ympyrää "maatalouskäytössä" (eli emännän etsintäpuuhissa) nykyäänkin eikä isolla tiellä rekkojen kiusana...

    Jos jollain on hienoja esimerkkejä huimista EPA-tai A-traktoreista, niin perään voipi lisäillä...Eikä tarvii kivittää, vaikka nyt tänne Rod & Custom -osastolle tämän ajatuksen laitoinkin... :eek:
     
  2. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Vaikka itseltäni autokortti löytyykin, niin mielestäni tuommoinen ajoneuvoluokka tarvittaisiin tänne Suomeenkin.

    Mikä muuten nykyään estää rekisteröimästä autoa traktoriksi Suomessa?
     
  3. juha745

    juha745 Gearhead

    Tekis vähän mieli tehä jostain Volvosta tollane lavamalli. Ei siis mitään EPA-hommia kuitenkaan, kunhan tuli noista kuvista mieleen.
    Joku 2-paikkaseks pakuks rekisteröity 240/740 vois olla hyvä lähtökohta.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tässä yksi suomessa rekisteröity -29 Ford traktori:
    http://www.tulijaleimaus.com/jhrd/category/kuvia/
     
  5. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    On kyllä yksi hienoimmista traktoreista, mitä olen nähnyt.

    Vaatiiko henkilöauto vain muutoskatsastuksen traktoriksi, vai onko jotain vaatimuksia esim. vuosimallista, hyväksynnistä ym.?
     
  6. spike

    spike Gearhead

    Traktorissa ei kait saa olla takajousitusta ja huippunopeus 40 kmh? Istuinpaikatkin kai maks 2?
     
  7. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ehkä jousituskin sallitaan sillä onhan noita mönkijöitäkin traktoreina ja jouset paikallaan. Jousitetulla lisäpenkillä. Eli lieneekö se ainakin joku vaatimus.
     
  8. spike

    spike Gearhead

    Onkohan sitten vain tuo huippunopeus rajoittavana? Epa traktoreissa hoidettu tiätääkseni tuplavaihteistoilla joista toinen lukittu jolla saatu kokonaisvälitys sellaiseksi että ei kulje liian lujaa.
     
  9. spike

    spike Gearhead

  10. Ck

    Ck Gearhead

    T- ja C-luokan ajoneuvo sekä liikennetraktori (traktori) on moottorikäyttöinen pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo:

    1) jossa on vähintään kaksi akselia;

    2) jonka suurin rakenteellinen nopeus on vähintään kuusi kilometriä tunnissa;

    3) jonka toiminta perustuu ensi sijassa vetävään voimaan; sekä

    4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja.

    Traktori voi olla varustettu kuormien kuljettamiseen maa- tai metsätalouden harjoittamisen yhteydessä, ja siinä voi olla matkustajien istuimia. Traktoriksi ei kuitenkaan lueta erityisesti metsätalouskäyttöön suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita, jotka määritellään standardissa ISO 6814:2000, eikä maansiirtokoneiden, jotka määritellään standardissa ISO 6165:2001, alustalle rakennettuja metsäkoneita.

    Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:

    1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;

    2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa;

    3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia;

    4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
     
  11. budweiser

    budweiser Gearhead

    Vanhat vekottimet on helpompia...iltalukemiseksi suosittelen riittävän vanhaa Tieliikenne säädöskokoelmaa, max ´60 luvulta, nuo ylläolevat lainaukset on liian uusia..
    Ei vielä "early ´60" -luvun traktoreissa ollut takanostolaitteita yms. turhuuksia, vanhan maatalous traktorin vaatimukset ovat:
    -2 valoa eteen, 1 taakse.
    -perävaunun kiinnityslaite, esim koukku tai pulttikiinnitys.
    -nopeus max 40 km/h.

    -Jouset voi olla ja huom, -ei edes hitaan ajoneuvon kolmiota vaadita kun sitä ei vielä edes oltu keksitty....(kytät on tästä kyllä varmasti ratsiassa erimieltä)...

    Tieliikenne traktori ei helposti onnistu, pitää olla hydrauli systeemit perävaunulle ja ajopiirturi.
     
  12. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tommonen EPA/A-traktor ajoneuvoluokka olisi hyvä lisä mopoautojen sekaan, huomattavasti halvempia valmistaa ja turvallisempia. Ja samalla oppii kädentaitoja.

    Eilen oli samaan aikaan tankkaamassa W210 koppanen diesel mersu a-traktori, jossa oli paikkaluvuksi muutettu kaksi, nopeus rajoitettu ja peräkontin kanteen sahattu reikä ns.lavaa varten. Kyllä tommosella olisi kelvannut ajaa junnuna.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    http://www.youtube.com/watch?v=uKWPQMZSK1Q

    puoliperävaunu 140 skania a-traktorina. onseniinväärin... :mad:

    tyhmä kysymys mutta miten onnistuisi jonkun esim ford customin f volvon tms jakelukokosen a-traktorin tuonti suomeen? meniskö traktoriksi vai kuorma-autoksi?
     
  14. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mikäs Suomessa estää vanhan Scanian tai vaikka nokka-Sisun rekkaamista traktoriksi? Ainakin äkkiseltään kun miettii, lava ja/tai vetolaite ois helppo toteuttaa. Saisikohan uudempien kuorkkien rajoittimesta muokattua neljään kymppiin rajoittavan ja asennettua paikalleen, nopeustieto vaikka renkaaseen asenenttavasta magneettianturista? Soveltamistahan se kyllä vaatisi, mutta eikös voittoa tulisi jo vakuutusasioissakin, verraten siis kuorma-auto kokonaispainon mukainen laskutus ja traktori...miten lie, luultavasti vähemmän. :wink:

    Olis maailman hienoin kauppakassi tuollainen vanha kontio/karhu/jyry -Sisu! 8)
     
  15. mikki72

    mikki72 Gearhead

  16. Putte

    Putte 1st gear

    Eikös Suomen Tivolilla ole useampikin rekan nupista tehty traktori käytössä. Mikä estää muitakin tekemästä vastaavia.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ns yleiset syyt :lol:
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Niillä on useampikin laite erikoistraktoreita. Saa kulkea tavan raksaa kovempaakin jne. Rekattu kuulemma aikoinaan 70-luvulla erikoisluvalla tivolitoiminnan varjolla. Sen takia ne niitä pitää itellään ja korjaa hamaan loppuun asti. Ei taatusti onnistu enää kellekään, millään luvalla. :odroll:
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    tivoliautot sikseen.

    mikäs se ruotsissa rekisteröity a-traktori eli kuorma-auto ois tänne tuotuna? meniskö edelleen traktorina vai tuijotetaanko sitä kuorma-auto mallia josta tää a-traktori on tehty? varsinkin jos löytyis vaikka sellainen malli jota ei suomessa ole aiemmin kuorma-autona rekisteröitynä?
     
  20. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead

    Noin 10vuotta sitten tiedä tapauksen jossa suomen tuotu epaa ei saanut kilpiin millään,ei edes aken poikkus luvalla ja autoksikaan ei saanut kun oli ruotsin papereilla epa-tractor.

    Ruotsissakin noitten hinnat on ruvenneet nousemaan kun uusia ei saa enään tehä,mutta oon nähnyt epana tollasen 2000-luvun alun v70 volvon ilmeisesti vanhemman papereilla tehty.

    Joskus vuosia sitten oon yrittänyt ostaa 50-60 luvu pitkää land rooveria oli leimattu traktoriksi.oli valkoinen väriltään ja silloin heinolan kupeessa ei havaintoa minne hävinnyt.
     

Kerro tästä muillekin!