Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. Rotten

    Rotten Gearhead

    Siis nyt on se 750 edeli!

    Monacossa oli holley! Sitä en saanut pelaamaan, mut kaverilta sama holley, sen sain persetuntumalta vesisateessa parkkipaikalla toimii. Kiire oli tankkaamaan! Muute tosiaan hyvä, mut ilmeisesti seisonnassa (hyllyssä) oli tiivisteitä kovettunut, nii vuoti bensaa!

    Oma seitin ohut arvailu, tuohon miun hollikkaan, kun kerran toisen sain pelittää, omaa en, et siellä kanavissa tai jossain, mistä en ollut putsannut, ois paskaa! Kitit hommasin, vaihdoin valvet ym..
    En epäile, ku rupeen ruuvvaa tuota edeliä, etteikö sekin toimisi, vaik yhtä hyvin tai huonosti kuin nyt, mut ku ei oo minkään näköistä kaapeeta tai laajaa kaistaa, nii se nyt sit miun "kokeneella" perseellä ihan yks lysti! :oops:
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Edeli on kyl helppo säätää sinä mieles kun neuloja ja jousia vaihtamalla pääsee jo aika pitkälle, eikä tarvi koko kaasaria purkaa kun ovat pienten luukkujen alla.
    Sit kun noihin neuloihin löytyy monta vaihtoehtoo cruisen/powerin suhteelle, se näissä jenkki kaasareissa on puute jos siirtymä vaihetetta pitää säätää niin se menee sit poraamiseksi ja virittämiseksi.
    Mulla oli -90 luvulla 389cid ensin uusi holley ja sit uusi carter afb niin kumpikin kyllä toimi, mut enemmän tykkäsin carterista.
    Paras kaasari mitä oon säätäny -80 luvulla oli dellorto tuplat ja ihan perstuntumalla ja hienosti toimi, niihin sai vaikka minkälaista emulsioputkea ja ei ollu ongelmaa siirtymän säädössä tai missään.
    Hommaa Rotten nyt ekaks se lambda mittari niin sen kanssa säätö on tosi helppoa kun heti näkee missä kohtaa on ongelmaa.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu aivan joo!

    Paljos tässö myllyssä oli ruttuja? Kannattaa säädöt miettiä myös venäjää varten, lähinnä sytkä ym.


    Jos sen säätää hyvälaatuisella venäjän 95 tappiin, niin laadun notkahtaessa voi kilistä.
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ja täähän koko idea kysyä ruiskua, lähti myyjältä keneltä auton ostin! Kun ja rupesin hämmästelemään keskikulutusta!
    Harrastaa rallia, nii sillä ilmeisesti vehkeet, toimivuudeltaan ja säädöissään vimosen päälle!
    No tosiaan, liikkuvia osia kaasarissa, ja aito seissyt pidempään kuin ollut ajossa, nii kaiketi siellä joku voi muuttua?
    Katotaan nyt alkuun joku putsaus litku tankkiin, säädätys, joko ammattimieheltä joka osaa korvakuulolla tehdä, tai sit et on näitä mittareita ja himmeleitä, et saadaan tontille ja viimoset sit keväällä rullilla!
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Reilu kymppi, en oo uskaltanu paljo 98pienempää laittaa, voi olla joo, et kilisee tai ei sammu??
    Eli 98 tankkiin ja vois viel kattoo jos oktaanin korottajaa käyttäis!
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oktaanin korottaja ei mulla ainakaan lohtua tuonut. Eli jos meinaat Venäjällä tankata niin... Nakutusanturilla oleva ruisku vos olla fiksu, miten lie nää paketilliset toimii?


    Syy miksi sen oman tiukkaruttusen myin, oli se että rus bensalla ei saanut voimaa ulos. Piti ennakotkin vetää tosi pienelle.


    Mut jos tankkaat tätä Suomessa niin unohda äskeiset :D
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tää on vielä aavistuksen lasten kengissä, tää miun touhu!
    Eli kämpän remontti kesken, et nyt ei oo päässyt kerennyt kuin huoltaa ja pakolliset korjaukset tekee ja nauttia kyydistä!
    Kunhan tää kämppä on redi (toivottavasti joulukuussa, ja vielä tätä armon vuotta)
    Nii sit asiakseen kattoo, pikku laajennuksella, autokatos, välttäväks talliks, vai jotain muuta! Nyt se on täynnä puuta! (<- runosuoni meinas lähtee, ihan vahingossa)
    Työpaikan hallissa, tehty sit, pykälää aikaa vievämmät hommat, yhtäkyytii, ku ei voi jättää kesken ja levälleen!
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Venäjällä joo, korottajaa vain, et jos miten siellä tuo laatu heittelee, nii ei sit tultais liian alas!??
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla ei ainakaan mikään korottaja auttanut kilisi jos kilisi kunnes tosiaan sääsi sytkää alas.


    En tiedä onko tyhmä idea, mutta venäjän tuntien säätäisin ehkä hyvän 95sen mukaan sen laitteen, niin ei 98 heittely haittaa. Tai jos saa jonkun säädettävän digisytkän millä voi laatueroja kompensoida en tiiä sitten....


    Kaasari ja kova ruttu on Venäjällä aiheuttanut välillä haasteita, ruiskuhan sopeutuu jopa tbi
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin, nuo peruskaasarit db mukaan luettuna on tuota mitä mainitsit. Paremmat versiot taas tarjoaa säätöjä, myös tuonne emulsiopiiriin mukavasti enemmän vaihdettavilla suuttimilla. Omassani taitaa olla kaikki suuttimet mukaa lukien 38kpl vaihdettavia suuttimia yhdessä kaasarissa millä säätää jo kohtuu mukavasti siirtymät sun muut.

    Rallimmissa moottoreissa ei nakutusanturit tahdo toimia. Venttiilikoneista antaa sellaisen rallatuksen että nakuanturit tahtoo seota pasmoissaan.
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä olis vaikeata tuon Dartin kanssa kaasarilla nyt nollakelissä kun se piti ottaa jarruvaivaisen Fordin tuuraajaksi. Mut niin buuttaa kuin nykyauto kun kuusi injectoria sumuttaa bioaineen imusarjaan. Ja heti on pirteä menemään.
     
    Mudracer tykkää tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus 20v takaperin tällättiin "super six" pyllykynään GayMobile Astron pruutta piuhoineen paikalleen ja se rokkas heti ensi startista niinku kuuluu. Tosin ei ollu vaihtoehtoa kun mitään säädettävää ei ollu.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxi-Marketit (oisko ollut edesmennyttä E-osuusliikettä?) myivät joka syksy "tarjouksessa" 5mk / litra "kaasutinspriitå", jota tämäkin virittäjä haki heti muutaman kymmentä pulloa. Piti olla heittänyt "ahdistava" snorkkeli huitsan vi##uun ja avoin putsari ofkoos, jotta muuten vakio vati saa ilmaa.

    Ja nyt mietitään, pilaako alkomasholi jonkun tiivisteen.
     
  14. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ööh, en ruiskua hauku, emännän vani lähtee nätisti käymään, mut viime talvi monacolla, kaasarilla, ei ongelmia -15 asteen pakkasissa?
    -0kelillä yorkkerilla nut kaasarilla, oon kyllä senkin saanut käyntiin, joutuu pari kertaa höräyttää, ja sit polkimen kanssa "lirputella" ryyppyä, anna kuin itselleni! ;)

    Meinasin kyllä saada kylmemmilläkin keleillä itseni liikkeelle!
    Oisinkohan tarttenut viime talvena kerran apuvirtaa dotsin kanssa, kun menin sen ryypyn kanssa leikkii ja harjoittelee kovimmilla pakkasilla, nii kastelin koneen!
    Mondeo-99 vuonna noin jotain 05/+ nii kyl siinä oli isompia ongelmia saada oikeilla pakkasilla käyntiin!

    Edelleenkään en, hauku toista, kaasaria tai ruiskua, toisille sopii, toisille ei! Jos ois oikeesti hintaa, nii kokeilisin ruiskua tuohon, niin sit ois joko kehuttavaa tai haukuttavaa ja porukalla voitais todeta, et en osannut!
    Ja jos ois viel enemmän hintaa, nii sit löytyis myös remmi sekä puolikkaan ämpärin kokoinen puhallin!
    Mutra kun ei ole, näillä mennää millä tullaan toimeen ja kysellään tyhmiä, jos joku askarruttaa ja tähän mennessä saanut hyviä vastauksia ja niistä rakentelen itselleni mielipidettä, miks näin jatkan, tai....
     
    Muokattu: 17.11.2017
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Omat kokemukset kaasari vs ruisku. VW Golf -86 1.8 85hp vai 90hp kaasari, kulutus maantiellä 7-8l/100km. -85 8v Gti 112hp, k-jetronic maantiellä 5.5-6l sataselle.
    Molemmissa sama laatikko, koneen erot ruisku vs kaasari imusarjoineen, Gtissa isommat imuvenat ja "ärjympi" nokka. Muuten paino yms samat. Tosin Pierupurkille ominaisesti vahaventtiili ei toiminut kylmänä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jotkut k jetit menee aika pienellä, toiset taas vie ihan simona.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    -32 vai -31 kun oli niin ei jaksanu enää oldsi pyörittää mulla. Hain traktorista ison akun ja sillä räjähti käymään

    Mut sama mulla, vois tollasta ruiskua testata mut on aika ylihintasia, sit kun ne maksaa sen kaasarin verran eli joku 400-600 niin voisi koittaakkin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos joku luulee että kaasarin tai sähkösen ruiskun sovitus jjohonkin koneeseen on vaikeeta. Ei ole ikinä kokeillut vapari koneeseen joka on ahdettu ja siihen kuulumattoman k-jetin sovitusta.... Siinä herrat palaa muuten muutama olut ja wiskipullo, tupakka jos polttaa ja hermo... suosittelen kesälomaa millon emäntä on sukulaisissa yms poissa muksujen kanssa.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko ahdetun ja ahtamattoman koojeteissä eroja? Oon kuullu legendoja et menee, ei mene yms. mut mite o?

    Mul on koo jetitys alkamassa, mut on k jetti alunperinkin ahdetusta.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On eroja ahdetuissa ja ahtamattomissa, ohjauspaineesäädin on erillainen.
    Esim 1.8 8v Gti k-jetti vapari, joka turbotetaan, niin siihen kun yhdistelee Saab 900T, Audi 5syl T yms osia niin soppa on aikamoinen... ja niin myös toiminen.
    Muutamiin suosittuihin comboihin löytyy ohjeet, Saab, mutta muut on yritys erehdys tyylisiä. Eli repullinen mäntiä mukaan.
    EDIT, myös lautasen nousun vaikutus, kun se lautanen ja kartio on erillainen VW, Mersu, Porsce,Audi yms.... eli voi toimia hyvin alhalla, keskellä, mut ei ylhäällä...
     

Kerro tästä muillekin!