Ruiskua letukan isolohkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zet28, 9.6.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millasia lukemia noilla "oikeilla" ruiskuilla on porukat jarrutelleet?
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead


    mun 406 pikkulohkosta lähti seuraavasti pumppubensalla. Ohjaimena Electromotive TEC³r http://www.distributorless.com/products/tec.php


    [​IMG]
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Helppo varmasti.Mää kun kaiken koitan halvalla tehdä laadusta tinkimättä. :)
    Toi possilainen puolan ohjain on 2 päätteellä eli yhtä 4 tolppasta hukkakipinäpuolaa ohjaa.Plussana siinä on varautumisajan sisäinen ohjaus.Eli kms riitti kun laitto varausajaks 1ms.Joo mulla on vehkeet toiminu mut mites muilla?
    Esim nää megamiehet.
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    olikos tuo hieno tulos siis takapyöristä vai siitä laskettu ns. moottorin teho... ainakin ennen heillä on ollu tapana antaa siellä se ns. laskennallinen mottiteho eikä rattailta tuleva. näin oli siis viimevuonna ja ihmeellistä silloin oli se että heittoja vetojen välillä oli 50hp vaikka mittään muutoksia ei tehty muuta kuin juotiin siideriä taukopaikalla.ehkä rattaat ei pitäneet rullilla ja onneksi tulos parani joka kerta .:rotfl: ... hauska tapahtuma se oli kuitenkin !!

    laittakaas muutkin noita dynolappusia... niitä on kiva kattella ja vertailla
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Pari kesää on ajettu megan voimalla ilman ongelmia. Mulla on TEHDASTEKOINEN mega. Niin juuri, ei sitä ole pakko kolvata itse jos ei halua.

    Ainiin. mulla on kiinalainen pikkukantinen hei kiinalaisella 8 pin moduulilla jonka ennakoita mega ohjaa. 0.8mm kärkivälillä kipinä riittää ainakin 1bar ja 6500rpm. katotaan paljonko paranee kun sais ton hyllyssä lojuvan msd7 boksin kiinni.

    koneena siis chevyn 305. Tehoja ei ole päästy mittaamaan kun th350 laatikoita menee kuukauden välein.
     
  6. 144

    144 3rd gear

    Kun nyt kaikki pelkkiä mielipiteitä esittää ni kerrotaan nyt omaakin. Mega toimii ja jos ei ni oma vika siinäkin. (ittellä ollut huomattavia ongelmia ja varmasti halvempi olisi ollut valmis asennettu järjestelmä) Kokemusta on kaupallisista ainoastaan Poutasen Pro Sparkista josta tykkään, yksinkertainen ihminen tykkää yksinkertaisista asioista ja tossa sitäkautta toimintavarmuudesta. Mut se on hieno yksinkertainen, erittäin toimintavarma ja ehkä aavistuksen rujo ominaisuuksiltaan. Tosin nykyiset versiot omaavat jo enemmänkin ominaisuuksia.

    Mutta jos ei puhuta kilpurista vaan semmoisista laitteista joilla pitää olla sivistynyt käytös ja muuten ovat korkeatehoisia ja sitäkautta vaativat sekvensialisuutta, tai muuten vaativia apulaitteiden ohjauksia alkaa prosessoritehon tarve olemaan sitäluokkaa ettei noissa perusraudoissa heti riitä ominaisuudet. Onneks ittellä nykyään on jo pää rauhottunu et kylä ja käyttöautot on erikseen ja sit toi ikuisuusprojekti jolla ehkä voi äkkilähtöä joskus päästä ajamaankin erikseen.

    Hattua täytyy nostaa kaikille jotka jaksavat rakentaa kamppeita jotka ovat sivistyneitä ja nopeita, sekä ylipäätään kaikille jotka jaksavat näiden eri ohjaimien kanssa painia. Helpolla ei mikään kuitenkaan tule vaan vaatii joko ammattitaitoa tai järjettömän sitkeyden että saa kantapään kautta opeteltua kamppeet toimimaan. Lainatakseni erästä lentävää lausetta: "Hyvät päätökset syntyvät kokemuksesta, kokemus puolestaan syntyy huonoista päätöksistä."
     
  7. f-85

    f-85 Gearhead

    Prochargerin ahtimella varustettu 540 bbc tuotti KMS:n ohjaamana 1430hp ja 1450nm n.7300rpm.
     
  8. Akke

    Akke Gearhead

    Tere

    Kyllä taisi niin olla että sillä jokin muunnin millä määrittelee koneesta tulevat hepooset. Meillä käytössä vielä "pieni" alapyörä ahtimelle ahtoja noin 0,9 mutta eikös se tuosta jossakin vaiheessa.

    T.Akke Sometime Racing
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mullakin oli tollanen Holley Pro Jection joskus muinoin. Bensapumppu, se kuulakärkikynän näköinen ja kokoinen laite, antautu suht pian, laitoin tilalle Boschilaista. Aluks oli ongelmia siinä, ettei säätely oikeen vaikuttanut mitään, tilanne parani sitten kun laitto Boschin regulaattorin myös; bensapaineet putos ihan dorkana rasituksessa, oma regu ei pysynyt mukana. Tää siis motissa joka veti 240 kw viisariin pyörätheossa rullilla tappiin 4000 kierroksella ja tuotti parhaan tehon 5000:ssa mopar perfin putsari kiinni ja 5500:ssa ilman. :rotfl: Kyseessä oli ihan pikkasen priistetty perus 440. Mulla oli myös toi closed loop, ja mä olin sen toimintaan ihan tyytyväinen. Luovuin tosta aika pian ja korvasin kaasarilla koska mulla meni tulpanhatut niin liki peltisarjoja, etten saanut niitä kestämään, ja aina kun tuli ylimäärästä virtaa konehuoneeseen toi spruutta sekos. Samalla kyllä luovuin niistä sarjoistakin. :rotfl: Mut kyllä siinä oli toiminnallisesti ihan miellyttäviä ominaisuuksia, lähinnä siis toi tyhjäkäyntiosasto ja ajo-ominaisuudet kylmänä verrattuna ryypyttömään Holleyhin. Johki käyttistyyppiseen laitteeseen olis varmaan ollut onnen omiaan. Mulla muuten on tollaseen vissiin suomennettu käyttöohjekirjakin jossain jos kiinnostaa.

    VIPissä on Autronic SM4, sitä ei ole dynotettu. Sytkä on hal sensorilla nelinapaiselta kampuran hihnapyörältä joka antaa signaalia MSD:lle, nokkatunnistus on orkkisjakajalta joka lukittu ja poistettu nastoista seitsemän. Mä luulen, et Megallakin kyllä pärjää jos tietää mitä tekee ja osaa tehdä. Muissakin tuntuu olevan ongelmia, ja ne menee vähän ristiin noi kokemukset niistä. Mun mielestä tärkeintä on, että myyjä/tekijätaho on asiantunteva ja siltä saa tukea jos tarvii. En oo ite hirveesti perehtynyt tohon ruiskuun kun ei oo ollut tarvetta. Edelleen mennään alkuperäisillä "out of hattu" kartoilla ja säädöillä, koko skaalaa on pari kertaa hoikennettu ja nyt ruvetaan sen suhteen olemaan alueella. Vielä olis kylmäseoksisssa enempikin tekemistä jos vaan viittis, mut ei oo viittiny. Laite on tosiaan toiminut siitä lähtien kun se ekaa kertaa saatiin käyntiin aikalailla moitteitta, ja sitä mä pidän kyllä varsin suurena ansiona. Ruisku on silloin helvetin hyvä jos sen olemassaolosta ei tarvi olla lainkaan tietonen.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onko siinä ohjeet suuren lohkon ja pienen lohkon sovelluksiin :rotfl: . Mulla on jonkun tekniikasta tietämättömän suomennos ja huonolla enkulla asennus oli helpompaa enkunkielisestä ohjeesta.
    Toi hollikan pruutta muuten sekos MSD boxista ja vaati jonkun tach adapterin vai mikä perkeleen käikäle se oli sinne johtoihin mukaan.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo, oon ton ihan ite suomentanut, et käsityön leimaa varmaan siinäkin. :rotfl:
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Tässä viimeisessä lauseessa kiteytyy koko autoharrastus :rotfl:


    Kun tota omaani käytin tatechin dynossa niin siellä kaikkitietävä tietokone laski että th350+ford9 aiheuttaa 20% tehohäviön. Kuullostaa vähän suurelta?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niin, on se toisaalta mukavampaa välillä ajellakin kun pari ekaa vuotta ratkoa ongelmia, Akellakin siitä lienee jonkinverran kokemusta megasta huolimatta. Mä voin vakuuttaa, että vaikkapa mun laitteilla ajamisisssa on aina ollut pari muutakin juttua kun yks spruutta jotka toisinaan kaipaa pikku huomiota; kun niistä edes yhen saa veke voi olla tyytyväinen. Mielellään tietty useemmankin. Mä takaan, et sitä "autoharrastusta" riittää kyllä ihan mukavasti ilman niitä ongelmiakin ja loputonta puuhastelua.
     
  14. Akke

    Akke Gearhead

    Tere
    Joo näinhän ne asivat on kokolailla puuhasteluahan ainakin meillä kaikki touhu. Ja jos ei jotakin vikaa ole niin sellaista tulossa eiköhän se kilvanajo vaikka pienissäkin määrin ole tuollaista. Ei muutakuin uutta pattitilannetta kohti jospa Porissa lauantaina.

    T.Akke Sometime Racing
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä luulen, siis oletan, eli musta tuntuu, että ongelma oli vaan siinä, että se Hollikan boxi ja MSD oli liian lähekkäin. Mulla aikoinaan ei ollut mitään ongelmia kun noissa oli yli puoli metriä väliä.

    Kysyessäni tota samaa huolissani Motecilta ton sekoamisen suhteen siis MSDn kanssa, nauroi se heppu siellä ja vastasi, että : MSDn voi vaikka vetää jeesusteipillä Motecin kanssa yhdeksi paketiksi vetäen vaikka kaikki tulpanjohdot ja puolanjohdon sinne mukaan tai sieltä omille paikoilleen, nii mitään ongelmia ei tule :rotfl:

    Mitenkäs toi Mega ja MSD :eek:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ne tulee paremmin toistensa kanssa juttuun kuin eri merkkisten vehkeitten harrastajat :rotfl: .
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Autronicista tuli mieleen allaoleva erään jenkin viesti jonka justiinsa postasin esimerkkinä tuonne toiselle palstalle. Ilmeisesti GM:n oma PCM - ja HP Tuners jolla boksia säädetään - on hieman monimutkaisempi, mutta toki niin lienevät kaikki nykyaikaiset autotehtaitten ohjainboksit:

    "Hi, I have some experience in DIY tuning using other ecu platforms like Haltech, Autronic, UniChip etc. This is my first time using HPtuners and i'm finding it rather complex. It is different from the other ecus i've tuned before. There are just so much more parameters on the HP tuners ."

    Onhan siellä joo paljon parametreja. Suurin osa ihan tarkoituksella eikä pilanpäiten.

    Niin ja missä se bensakartta oikein on:

    "Under the engine-fuel control there are many sub categories. I've scrolled through all of them but most are offsets etc. Where is the Main fuel map which the EMU reads off?"

    Siellä siellä, katso tarkemmin, vastaa HP Tunersin tuki:

    "There is no main fueling map, stock pcm's have multiple tables that interact with each other."

    Vaan kyllä se siitä kun opettelee. Ensikertalaisella voi kestää enemmänkin kuin päivän tai kaksi. Ei ole boksin vika.
     
  18. chaddy

    chaddy 1st gear

    http://www.mrm-racing.se
    Sieltä haettiin koko paketti suorasytytyksineen SM4 2kirjaa Englantin ja Ruotsin kieliset. 1.09versio helpotaa säätämistä.
    Toi MRM racing on hyvä esimerkki kuinka asiakas (osaamatonkin) Opastetaan 2 tunnin opastuksella faktoilla ja juuri niilä tiedoilla mitä käyttäjä tarvitsee(asentotunnistimien paikat ja perusjutut liitimet ja johdotukset).
    Kirjat sopivat myös muiden ruiskujen rakentajille, koska niisä käsitellään aika pitkälle ruiskujen perus asioita (Englanninkielinen) taas Ruotsinkielinen on huomattavasti laajempi.
    Mahtaakohan suomen edustajalla löytyä opusta Suomenkielellä.
    Norjan ja Tanskan kielellä ainakin löytyy.
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei ainakaan silloin lyötynyt kun me omamme ostettiin, kolmisen vuotta sitten.
     
  20. chaddy

    chaddy 1st gear

    Onko sulla toi Ray Hall Turbos Englanninkielinen?
    Asiasta kolmanteen,
    Onko sulla lajakaista lambda siis Autronic oma?
    Multa löytyy inovative se halvempi malli,kannataiskohan kuitenki hommata
    ton opuksen sivu 107 mittarin. Kuinka luotettavia arvoja inovativestä ja onko toi autronic sen kummempi?
    Muutenhan tosta opuksesta löytyy hyvin perus säätöarvo taulukot kun noittenmukaan näpyttelee niin ei kaukana voida olla.
     

Kerro tästä muillekin!