Rungon kuumasinkkaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 79pete, 26.5.2014.

  1. 79pete

    79pete 1st gear

    Olen -66 mallin chevellestä hiekkapuhaltanu rungon ja boxannut sen ja kävi mielessä että käyttäis sen kuumasinkkauksessa. Mitä mieltä porukka on ajatuksesta? Onko riskiä että runko vääntyilee käsittelyssä? Ym. Haittoja / hyötyjä? :odroll:
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Itse en lähtisi moiseen jos kuitenkin kyseessä "kesäauto". Kunnon värit(epoksit) ja hyvät pintavärit päälle niin eiköhän kestä..
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Täällä on aiemmin käyty keskustelua aiheesta puolin ja toisin ja sinkkauksen vastustajat eivät ole sinkanneet mutta mielipiteitä tuntuu olevan moneen suuntaan. Joku varmaan löytää ja linkittää tähän sen vanhan keskustelun...

    En olisi muuten kommentoinut tähän mutta kun tänään tuli tekstiviesti että mun pickupin rungon sinkkaus on valmis ja sen saa noutaa. Saa nähdä onko vedellyt kun loppuviikosta haen pois...

    :D
    - Jani -
     
  4. 79pete

    79pete 1st gear

    Jos epoksit laittais pintaan niin riittääkö pelkkä kotelosuoja aine sisäpuolelle vai pitäiskö sinnekkin ruutata maali?
    Paljonko Jani rungon sinkkaus tuli maksamaan?
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla oli rungossa paksu massa sisällä ja ulkona joka paikassa mutta sieltä missä massa oli mennyt rikki oli ruoste syönyt tosi pahasti ja reikiä tuli puhalluksessa. Ajattelin että kun rungon nyt kerran käyn läpi niin halusin sinkin sisäpuolelle ettei ruostu enää sisältä käsin hitsisaumoista. Ulkonäollä ei niin väliä ja hinta pitäisi olla parin sadan luokkaa eli on laskenut melkein puoleen edelliskerrasta kun teetin saman homman vastaavaan runkoon n.10 vuotta sitten...

    - Jani -
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Edelleen huomatkaa nyt kesäauton ja käyttöauton eroitus. Varmaan kannattaa mieluummin olla huolissaan niistä lokasuojista ja kivistä jotka siellä sinkoilee.
    Kyllä kotelosuojaa kotelorakenteeseen.Ja tietty hengittävä rakenne. Ja tottakai hyvät säilytys olosuhteet autolle.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Harraste auton jos rungosta sinkkaa niin eipähän tartte sit seuraavaan harraste iän kiertoon miettiä kestääkö vai ei.


    Eli ite ainakin käyttikseen jota joutaa harsia leimalle nippuun laittaisin maalia, mut sellaiseen jolla on tarkoitus vain fiilistellä niin varmaan sinkkaisin korin lattian ja kynnyksetkin
     
  8. kinde

    kinde Gearhead

    Olen joskus kuumasinkannut lattarautoja. Ne heikkeni paljon. Jos niitä yritti taivuttaa niin poikki napsahti. En tiedä mitä tapahtui...
    Kyllähän peräkärryjä sinkitään
    Pitää varmaan tietää miten minkäkin tekee.
    Varmaan sinkkityslaitoksessa osaavat parhaiten neuvoa.
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Sanoisin että paljon on perusaineesta kiinni ja kuinka se sietää lämpökäsittelyä. Matalahiilisen rakenneteräksen ei pitäisi sanottavammin muuttaa ominaisuuksiaan mutta esim. jousiteräs saattaa hyvinkin mennä hauraaksi.
     
  10. kinde

    kinde Gearhead

    Nyt kun oikein muistelin niin taisin väännellä 52 laatuisesta latasta joka on kovempaa kuin 37. Mitä ne sitten nykyään onkaan. :-?
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :eek:
    Halpaa kuin saippua..
    Viime kesänä käytin K2500:n rungon Aurajoella, Lievestuoreella sinkissä ja ei jättäneet kyllä kun tuulen huuhtoman perseen paljaaks niillä hinnoilla.. :argue: :wc:
    Hinta oli päälle neljä sataa. Reilu kymmenen vuotta sitten hinta oli n. euron kilo/SINKKIÄ, kun peräkärryn runkoa siellä käytin, mutta nyt hinta oli pari euroa kilo/koko helvetin teräsrakenne!?! :mad:
    Olis kyllä jäänyt viemättä, jos olis ollut selvillä tuo niiden nykyinen hinnoittelu.. :wc:
     
  12. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Hyviä puolia:
    -Pitkä korroosionesto

    Huonoja puolia:
    -Vaikea hitsata jälkeenpäin. Kiinnikkeiden hitsaus hieman epävarmaa.
    -Massa kasvaa noin 20% alkuperäisestä(enemmänkin jos kasto tehty väärin ja sinkkiä jää sisäpuolelle)
    -Vaikeampi pintakäsitellä(maalaus)
    -Pintakäsittelyn pohjista vaikea saada näyttelylaatuista tai vaatii paljon työtä jos sellaiseen tarvetta
     
  13. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ja tuohon edelliseen lisäten jotta kiinnike reiät pienenee humattavasti joten poraa etukäteen isommaksi tai sitten jälkeenpäin sinkit pois.. itse en tuhon rumbaan lähtisi.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mitä tapahtuu sinkityksessä kun koteloiden sisältä ei saa massaa ja ruostetta pois? Vai saako?
     
  15. Turpower

    Turpower 1st gear

    Mun GM G-body runko sinkittiin pari vuotta sitten hyvinkään kuuma galvanoinnissa.
    Punnitsin rungon ennen hiekka puhallusta.puhallettiin sisältäkin reijistä niin paljon kuin mahdollista. sen jälkeen boxasin ja vahvistelin muitakin paikkoja.
    Sen jälkeen runko kävi happo altaassa ja sitten sinkki altaassa.
    Lopputulos oli hyvä ja painoa ei tullut juuri lainkaan lisää kun rungosta lähti
    vuosien paskat ja ruosteet pois.
     
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Reiät joutuu tosiaan käymään läpi poran ja kierretapin kanssa, eli niistä sinkit sitten lähtee, mutta lotraan tuon rungon ihan läpeensä vielä kotelosuojalla, niin ei näytä niin sillankaiteelta.. :lol: Saapahan reiätkin samalla suojaa.

    Itselle tuossa menetelmässä ei ollut muuta huonoa kuin järkyttävä hinta. Kuormurin rungossa ei pieni painolisä haittaa ja suorana tuo ainakin säilyi.
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis kuumasinkkaus auton rungolle 400e? Pelkkä runko? Eiks olis sama vetää koppakin niin olis sit kotelot suojattu :)

    Kuuluuko tuohon 400 hiekkapuhallus?
     
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    ruoste ei sitten haittaa sinkattavissa kamoissa, mutta maalia ei saa olla. Happokylpyyn ne kamat menee kuitenkin ennen sinkkiä.
    Se että miten kierona rungon saa takasin, riippuu siitä miten runkoa on roikotettu altaaseen laskettaessa. Teen päivittäin lavanrunkoja jotka sinkitään Hyvinkään kuumagalvanoinnissa, tosin siistimmän pinnan saa Järvenpään Teknotyöllä... Mitään umpinaisia kotelorakenteita ei sitten saa olla, ja on muutenkin hyvä kattoa että sinkki pääsee valumaan kaikista poteroista pois, muutoin voi jäädä isojakin sinkkikerrostumia runkoon...
     
  19. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ei kuulu.
     
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuttu ovitekijä laittoi tavallista silikonia reikiin ja kierteisiin ennen sinkkausta, oli helppo putsata jälkeenpäin. Oli keksinyt jonkin vielä paremman tavan sittemmin mutten muista nyt minkä.
    Ja sanoi että osat pitää olla ruosteessa jotta sinkki tarttuu, liian puhtaat jätetään pariksi viikoksi pihalle??
     

Kerro tästä muillekin!