Ruostesuojaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kane, 13.8.2007.

  1. kane

    kane 1st gear

    Kyselin hintaa Suburbanin suojauksesta eräästä liikkeestä Vantaalla, hinta olisi 1200€ (Dinitrol) alusta + ovet 30cm ylös. En uskonut hintojen olevan ihan noin mukavia...?!

    Onko tosiaan hintaluokka jo yli 1000 ekua yleensäkkin? Onko kellään esimerkkiä omansa massauttamisesta pk-seudulla?

    t.kane
     
  2. zeuss

    zeuss 3rd gear

    Suojaus

    Itse teetin www.takuusuojaus.fi (Savonlinna) hiekkapuhallus maalausta massaus kaikki kotelot 850€ Samaa ketjua espoossa http://www.autosuojaus.fi/ sieltä vois kysellä. Kyselin monesta paikasta eivätkä mielellään suojanneet vanhaa Jimmyä 83 sen verran pinta ruostetta jo oli eikä hiekka puhallus kiinnostanut koska pelkäsivät rikkovansa polttoaine linjat ja aikasempi suojaus olematon mutta sain homman Savonllinnassa kuntoon ja jälki mielestäni todella hyvä +++++
    voin laittaa kuvia + Autosta tehtiin kuntokortti ja tuleva uudelleen suojaus ohjelma :D
     
  3. dallas

    dallas Gearhead

    no voi vittu,munkin pitäis käyttää subbari ruostesuojauksessa syksyyn mennessä...
     
  4. migel

    migel Gearhead

    Hei tossa jos jossain voi säästää kun työn tekee itse. Puhalsin sportsiden rungon ja maalasin kahteen kertaan epoksilla ja nyt kaks vuotta ajeltu eikä mistään vielä ruostunut vaikka täällä saaristossa riittää paskateitä ja kelejä riittämiin. En muista mitä maalit maksoi mut ei kait 100 euroo enempää menny koko paskaan ja tänä päivänä kun painepesurilla vetelee runkoa ja vielä sienellä pesee mistä nyt ylettyy niin hieno musta pinta tulee esiin. Suosittelen!
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos itse tekee niin milläs kuivataan kotelot. ovien sisukset, palkkien sisäpinnat. ym. ym. Pari päivää kuivassa tallissa ei riitä, ne pitää kuivata koneellisesti.

    Rysleri suojataan ensi talvena, viime käsittely tehty vajaa 4 vuotta sitten. Tectyl käsittely 530€ (muistaakseni)

    Lisätään vielä että käsittelyyn menee 3 työpäivää.
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Jos on taitoa ja paikka missä saa rauhassa laitella niin kannattaa isommissa remonteissa vaikka laittaa ajokki seisontaan ja siks aikaa joku edullinen räppänä laittaa..
     
  7. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    :eek: empä tiennykkään että on ruostesuojaus NOIN kallista, mää luulin että jotain max 300€ :D , thank guud että on tullut ostettua ruostesuojaus värkit ^^
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse suojauttanut useamman auton ja max. 600 e on ollut hinta. Typhooni (= Jimmy) oli justiinsa tuon 600 e.
     
  9. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Massasin oman Suburbanini viime viikonloppuna. Hintaa massoille kertyi n. 50e (Dinitrolin mömmöt) ja työtä yhteensä n. 8h siivouksineen.
    Edellisenä iltana alustan pesu painepesurilla (kohtalaisen paskainen ja märkä homma :) ) n. 3h. Auto yön tallissa jossa puhallin kierrätti ilmaa auton alla, jotta kuivuisi paremmin. Seuraavanapäivänä sitten itse massaus n. 5h

    mielestänin noita helma- ovi koteloita ei kannata pestä jos ne ovat puhtaa. Helmoissa on semmoisia 40-60mm tarkastus/massaustulppia n. 50cm välein, jotenka kunnon tarkastus onnistuu törkeän helposti :D
    Lisäksi koteloiden vedenpoistoreijät ovat niin isoja ja niitä on sen verran paljon, ettei kuivatuskaan ole mikään mahdottomuus kotokonsteinkaan.
    Auton pohjassa ei sitten kovinkummoisia koteloita olekaan, joten nuo tonnin hinnat kuulostavat aika kovilta. Eri asia onkin sitten ne japanialaiset karkkipaperista käärityt kantavakoriset autot, joissa auton pohja on pelkkää koteloa ja pokkauksia :D .
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, ja viimeaikaisten kelien jälkeen alusta on KUIVA, pitäis tässä kans suojata buickin pohjaa lisää ens talvea ajatellen eli meinaan tehdä itse ja ennen kuin kelit taas kostuu.

    Just käytettiin anopin nissani dinitrol käsittelyssä, maksoi 430,- , subu tekis varmaan tuplasti mut ei silti toista tonnia. Täällä maalla lienee hinnat halvempia?
     
  11. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Minkälaisia työkaluja teillä on ruostesuojaukseen ?
    Kertakäyttöhaalari on vissiin järkevä kun suojaa ?
    Minkälaista alustasuojaa olette käyttäeet auton alla lattiaa suojaamassa ylimääräiseltä aineelta ?

    Mitähän nuo ammattilaiset käyttää, kun pohjassa on ruostetta niin sen poistamiseen ja paikkamaalaamiseen ?

    Bilteman kotelosuoja voitti TM-testin 2/07.

    Dinitrolin ohje:
    http://wwwold.sealco.fi/re-esite.pdf

    Mika
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minun käsittääkseni ei mitään - siis nämä ruostesuojausfirmat. Vain pesu ja suojaus. Pohjaan vedetään ensin ohkaisempi aine (lienee ainakin liki samaa kuin kotelosuoja), joka imeytyy alkavan ruosteen kapillaareihin ja estää ilman ja kosteuden pääsyn ruosteen sisään ja näin hidastaa (ei varmaan täysin pysäytä) ruostumista. Päälle tulee sitten sitkeämpi aine, joka kestää kulutusta.

    Kovin ruosteisiin autoihin eivät muistaakseni suositelleet tuota päälimmäistä kerrosta ollenkaan, toki suojaus ei silloin kestä niin kauan, mutta mennee ainakin kesäkäytössä ihan OK. Ja hintakin on silloin tietysti halvempi.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ilmeisesti sitten erojakin löytyy, veljen Mondeo suojattiin reilu vuosi sitten ja siitä oli pyyhkäisty näkyvät pintaruosteet paperilaikalla tms pois ja ne kohdat oli pohjamaalattu ennen käsittelyä.
     
  14. Luulija

    Luulija Gearhead

    Oma käyttörottelo kun tervattiin alan liikkeessä parisen vuotta sitten oli homma hyvinkin perusteellisesti tehty. Ei voi kuin kehua. :D

    Seuraavana päivänä kun olin auton vienyt, jo soiteltiin perään ruosteista. Muutama pintaruosteinen ko autossa hyvin tyypillisesti ruostuva paikka hiekkapuhallettiin, maalattiin ja ruostesuojattiin perusteellisesti. Kuvia ja väliaikatietoja tippui outlookkiin sitä mukaa kun homma pajalla eteni.

    Ei harmittanut pätkääkään kun autoa pois hain vaikka laskun loppusumma kasvoikin parilla sadalla alkuperäisestä kustannusarviosta. 8)

    Itsekin on tullut eräs kiesi suojattua, toiste en siihen hommaan enää ala! :mad:
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Taas esimerkki, jossa euro nostanut hintoja kuusinkertaisesti. Tai eihän se hinta ole noussut, vaan rahayksikkö vaan vaihtunut.
     
  16. kane

    kane 1st gear

    Espoon Autosuojauksessa hinta 1100€... laittaisivat ovetkin ikkunoihin saakka. No, olisihan se kunnolla laitettu sitten.
    Kerran se kirpaisee kun maksaa pois :eek:

    t.kane
     
  17. bluedog

    bluedog 1st gear

    Eläkää ny hyvät immeiset alakako ruostetta suojaamaan ...
    Pois se pitää saada ja sitten ruosteenestokäsittely päälle.

    Okei, kaveri on alalla ja aina jaksaa oikaista minua samasta aiheesta joten pistämpä piruuttani kiertoon.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Aika käsittämätön hinta turhasta? työstä. Tuttavapiirissä kaikkein ruosteisin auto on säännöllisesti ruostesuojauksessa käytetty. Itsellä on käyttöautoja -90, -94 ja -99 yhtäkään ei ole ruostesuojattu (eli tuonti vehkeitä). Ruostetta on hieman, mutta sitä on paikoissa joita ei muutenkaan suojattaisi. Jos maksaa suojauksesta 1000eur ja ehkä auto on ruosteettomampi 15 vuoden päästä, paljonko sillä on vaikutusta auton myyntihintaan ? Sitten jos haluaa säilyttää takuun tuossa ruostesuojauksessa niin monta kertaa auto täytyy käyttää 1000 euron suojauksessa 15 vuoden aikana ? Tässäpä muutama kysymys pohdittavaksi. 1000 eurolla muuten hitsaa aika monta paikkaa pohjaan.

    Ai niin senverran vielä, että on autoja joihin ei kannata/saa tehdä ruostesuojausta. Eli joissain autoissa on sinkitty kori jolloin ruostesuojaus kielletty (esim. VW) ja joissain autoissa niin pitkä ruostumattomuustakuu, ettei ruostesuojausta ole järkevää tehdä (esim. MB). Itsellä vanhin käyttöauto -90 (käyttöönotto -89) johon ei ole ikinä tehty ylimääräisiä ruostesuojauksia. Pohjassa ei ole reikiä, mutta pintaruostetta on joissain paikoissa. Todennäköisesti siinä olisi pintaruostetta vähemmän jos toi 1000euron käsittely olis tehty muutaman vuoden välein, mutta olisko sillä ollut vaikutusta myyntihintaan ? Auton arvo tällä hetkellä 3keur-4keur.
     
  19. Luulija

    Luulija Gearhead

    No jokainenhan tekee tai on tekemättä omalleen mitä tykkää. Tuo oma ritsa on sen verran "yksilö", että on tarkoitus pitää omana ainakin sen 10 vuotta.

    Luulisi myyntihinnassa olevan hiukan eroa, myykö hyvin suojattua täysin hitsaamattomana säilynyttä tai tuhannella eurolla hitsattua? :-?

    Oma kokemukseni hitsuuhommista sanoo että montaa metriä kynnyskoteloa ei tuolla tonnilla asianmukaisesti toimien vaihdeta.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sinkitty kori ei kyllä estä ruostesuojauksen tekoa, todellisuudessa se "sinkki" on niin ohut kerros ettei siitä juuri suojaa ole. Jos takuu estää täyskäsittelyn niin siihen on menetelmä jossa ylimääräisiä reikiä ei tehdä mutta lisäsuojan se antaa.

    "Ruostumattomuustakuu", hyvä vitsi. Mersut on kyllä mätälistojen keulilla.

    Mutta niinkuin Luulija kirjoitti niin kukin tavallaan.
     

Kerro tästä muillekin!