Saabel Garage; #FinnTyphoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Keme, 27.2.2023.

  1. Keme

    Keme Gearhead

    Sit vaa vähä suojasukkaa johtosarjan päälle ja liittimet päihi.
    [​IMG]
     
    Isamu ja JarskiV tykkäävät tästä.
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Pari liitintä ja vähä suojasukkaa, ni johtosatsi ois valmis.
    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Piti olla jo tänään käynnissä, mut eipä sit vielä ollukkaan. On tää piuhaviidakko jo sentään jossain määrin voiton puolella.

    [​IMG]
     
    LPV, Isamu ja JarskiV tykkäävät tästä.
  4. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuokin on muutettu ilma-ilma coolerille, ovatko ne orkkis vesi-ilmacoolerit huonoja vai miksi niistä luovutaan?
     
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Hyvä kysymys. Kai siinä voi olla syynä tilan loppuminen isomman ahtimen kanssa tai tehottomuus suuremmilla tehoilla. En tosin ole päässyt ihmettelemään miten suuri möykky tommonen on, et tuleeko se miten liki pakopesää.
     
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Hemmetti. Eihän tästä saanutkaan helposti triggausta jakajasta, kun ei tätä saakkaan teurastettua 6-1 muotoon. Olisikin ollut ihan liian helppoa. Pitää siis rakentaa kampuralle asentoanturi, vaikkei se ollut alunperin suunnitelmissa.

    [​IMG]
     
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Tohon sit tarvis kylkeen taikinoida joku triggerikehä ja askarrella anturille teline lohkoon. Anturiteline ny ei sinällään oo temppu, mut jostain vaan tarvii löytää tohon liki sopiva kehä

    [​IMG]
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuo 4.3 on kaiketi katkaistu SBC. Eli tuohon vois sopia suoraan pikkulohko Chevyyn tarkoitetut osat. Vai pitääkö siinä olla eri määrä hampiaita kehällä? Triggeri pyörässä siis. Mä en ole oikein tietävä sytytyslaitteiden suhteen. Joku varmaan valistaa...
     
    Keme tykkää tästä.
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Kiitos, tää oli ihan hyvä vinkki. Katselin sit noita SBC triggerijuttuja, ni tulin lopputulokseen ettei semmosen 550e satsin osto ole järkevää. Enkä nyt ihan saanut kiinni mihin väliin ne olisi tos pitänyt laittaa ja todennäköisesti asennuksen jälkeen moniurahihnan hihnalinja olisi ollut pielessä. Löysin triggerikehän jonka saa sovitettua sorvilla tohon hihnapyörään ja tallin nurkista löytyvistä romuraudanpätkistä saa tehtyä ihan ok anturitelineen HALL-anturille. Uskon, et tulee iha ok toteutus ja kokonaiskustannus jää vajaaseen sataseen. Kyl tää tästä vaa hiljakseen kasautuu.
     
    Kustom STW ja JarskiV tykkäävät tästä.
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mikset käytä auton omaa HEI-jakajaa ? :odeek:
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Tos o joka pytylle oma puola ja moottorinohjaus käskee suoraan niitä. En mä halua jakajaa tohon moottoriin. 3D printtaamalla vois varmaan päästä jakajan kannestakin eroon, ni sais siltäkin osin inasen siistimmän lookin konehuoneeseen ja vähän huttua pois moottorin ja tulipellin välistä.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  13. Keme

    Keme Gearhead

    Joo, jostain on jäänyt mieleen, et öljypumpun takia toi tarvii olla. Siksi koko jakajaa ei pysty poistamaan. Hyvä mainita joka tapauksessa, ku en mä oo koskaan aiemmin nyppiny yhtäkään SBC mosaa tai semmoisen johdannaistakaan.
    Tommonen olis kyl komee kokkare, mut tän mun nuukailun vuoksi tommonen ~230e on tähän kohtaan ehkä tarpeettoman kallis. Varsinkin, kun toi nokan synkkaussignaali ei oo tällä hetkellä pakollinen.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jakaja pyörittää öljypumpun ja sen runko tukkii öljykanavan, joka muistaakseni menee nokalle/nostajille, ilman jakajaa ei ole mitään öljynpaineita.

    Toihan on käytännössä normi Vortec koneen virranjakaja, niissä ei ole sisällä muuta kun Cam-sensor...sitten normi kannen tilalle vaihdettu tollanen matala pölysuojan nimellä markinoitu alumiininen kansi, joka maksaa $30...löytyy vaikka ebay:sta.
    Helppo rakennella itsekin kun hankkii vaikka käytetyn Vortec:n jakajan.
    Jos laitat Crank-sensorin kampuran päähän tai jakopään koppaan (?), niin tolla saisit myös Cam-sensorin järjestelmään ilmasiksi samalla kun turha jakaja piiloutuisi...

    Tossa jotain juttua
    https://www.diyautotune.com/wp-content/uploads/tw-camsync-sbc.pdf
     
    Keme tykkää tästä.
  15. Linkkailin taannoin toiseen ketjuun ison itänaapurin kaverin tuotoksen SBC:hen. Siinä on 3D tulostettu palikka optiselle anturille ja "pyörijä." Lopullista toteutuksesta ei oo kuvaa, mutta välivaiheista kyllä:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ite poistin cihhistä jakajan joka myös pyörittää öljypumppua. Katkaisin akselin jakajanrungon sisältä ja tein kierteen johon toppiruuvi liiman kanssa. Eli poistin vanhan jakajan osittain leikkelemällä
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tarvitseeko crank tunnistinta mihinkään välttämättä, ottaa kaiken jakajalta? Omassa euroharrasteessa luetaan vain nokalta.
     
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Ei tarvitsisi ja se se olikin ensimmäinen ajatus. Tota jakajaa vaan ei saanut tehtyä triggaukseen sopivaksi.
     
  19. Mä jäin miettii, että voisiko tuossa mun linkkaamassa 3D tulostehässäkässä olla triggerikin, eikä pelkkä nokka-akselianturi. Siinä on hampaita niin pirusti verrattuna normaaliin toteutukseen.
     
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Voi hyvin olla triggaus, kun noita koloja on just nii paljo. Oikeanpuoleisessa pyörässä saattaa olla tos kello kolmen kohdalla "-1" kohta, kun siitä ei oikein näy läpi.
     

Kerro tästä muillekin!