Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Missä kaasuautossa on 7 litran bensatankki?
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eikös se uusissa ole pakotettu tommoseks minitankiks, ettei bensalla ajettais ku pakon edestä. Että joku vähäpäästöisyys toteutuis paremmin kun on saatu jotain veronalennusta kaasun ansiosta?
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    9 litraa olikin oikeampi mitta ja seat ibiza ja aronan kaasuversioissa on sen verran pieniä tankkeja. 7 litraa jäi kyllä mieleen teknarista.

    Kun ajatushan on se, että niillä ajettais mahdollisimman paljon kaasulla, eikä oikeastaan ollenkaan bensalla. Mut ei 9 litrankaan tankilla passaa oikein paljon eksyä kaasuasemien kartalta.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No eiköhän nuo ole sellaisia autoja millä ei lähdetä kovin pitkälle muutenkaan kun ovat pikkuautoja. Eiköhän tuollaisia autoja osteta ihan lähiliikkumiseen ja ostajat tietää että asemia on lähellä. Normaali kokoisella pääsee sitten bensalla sen ~300km.

    Kaasuautoilijat niin kuin sähköautoilijat joutuu hieman vaan miettimään reittejä joita ajaa että saa ladattua / tankattua.
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Joistain pikkuautoja, joistain normiautoja, joilla käydään missä tarvitaan. Kyllä noissakin jos on se tavan tankki ja nykyaikainen bensa tai diesel-kone, pääsee varmasti heittämällä sen 700km ja paljon nykyisin noilla "pienemmilläkin" ajetaan todella paljon.
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näitä lupauksia on mahtunut pari kolme vuoteen viimeiset parikymmentä vuotta.
    Mutta, kyllä akkutekniikka kehittyy jatkuvasti. Hinnat tulevat jatkuvasti alaspäin, Akkujen energiatiheys paranee jne.
     
  8. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Hyviä pointteja, ennen kuin laitetaan kaikki bensa-asemat säppiin niin on hyvä muistaa että keskimääräinen kottero on 3.6keur arvoinen ja siinä kohtaa kun koko ajoneuvokanta pitäisi sähköistää niin tulee talouden realiteetteja vastaan. Kun EU rakentelee pölhömpiäkin direktiivejä niin miksi ei määritellä akkujen rakennetta siten että autotehtailta ei saa olla monopoliasemaa akkutoimittajana ja että akut pitää pystyä vaihtamaan jotenkin järkevällä tavalla....ei siis siten kuin Tesla Model S joka ainakin videon perusteella on rakennettu akkupakettinsa ympärille vrt iPhone, Siinä kohtaa kun uuden akuston saa normiauton korjatun moottorin hinnalla töineen ( ilman että tehdas kryptaa jotain bittejä poikittain niin että kukaan muu ei voi työtä tehdä) niin alkaa ehkä tilanne muuttua? Nämä pikkusähkikiset on varmaan kätevä tapa urbaaniin kruisailuun mutta kun TM testissä saatiin Leafille 150km kantama ja edellyttää yön yli latailua( = omakotitalo tai pieni ja vakavarainen taloyhtiö) niin äkkiseltään kuullostaa että tuo on bussin , fillarin tai ratikan korvaaja eikä auton. ( tunnustuksena tehtäköön että omat arkiajot tapahtuu kaasun voimalla. On ne ongelmansa siinäkin mutta bensaa saa kaikkialta, tekniikka on 90% bensa-autosta ja kaasutankkaus kestää 3min. Jos kaasua saisi max 50km säteeltä niin näitä olisi joka nurkalla ajossa)
     
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tuossa FB-julkaisussaan tämä Linturi mainitsi näin "...nyt siis puhutaan teollisesta toimijasta ja melko täsmällisistä suoritusarvoista, selkeästä jo aiemmin paljon tutkitusta lupaavasta akkukemiasta ja kolmannen osapuolen suorittamasta testistä."
    Mahdoton sanoa tällä tietämyksellä että tuleeko tuutista pelkää potaskaa, mutta tosiaan yhtä varmasti kuin polttisautotkin on kehittyneet harppauksin niin tämä akkuteknologiakin tulee kehittymään.
    Liippaa vähän aihetta, mutta tuulivoimallekin naljailtiin pitkään että "kyllähän se valtion avustuksilla..." mutta tämäkin tuotantomuoto on jo kilpailukykyinen ilman tukiakin. Aurinkopaneelien hinta viidessä vuodessa näköjään tippunut lähes kolmasosaan, kun sattumoisin tsekkailin tuota.
    Tosin juuri nyt öljytisleillä vissiin suht edullista pöristellä menemään (kylläkin verotuksesta riippuen), kun maailmasta meinaa loppua ämpärit pumpatulle tavaralle.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sepä vasta pölhöä olisi jos autojen suunnittelu lukittaisiin direktiivillä akun muotoon.

    En oikein näe tuossa ongelmaa. Mitä väliä akun ulkoisella muodolla on kun sisäosat ovat jo nyt standardikamaa, eli käytännössä AA-sormipariston kokoisia akkukennoja tai jotain muuta vastaavaa mitä voidaan vaihtaa vaikka yksittäin.

    Tuo Teslan akkupaketti irtoaa autosta erittäin nopeasti, nopeammin kuin monen nykyauton laturi. Ohjeaika akun, invertterien ja sähkömoottoreiden vaihtoon on n. 3 tuntia. Pelkkä akku ei ota tuosta kuin pienen osan.

    Auto nosturille, akun alle toinen nostin, 12 pulttia irti ja liittimet akkusta. Sitten lasketaan akkua/nostetaan autoa ja sama toisinpäin, valmista tuli.

    Itse akku on sitten huollettavissa aivan normaaliin tapaan. Suomestakin löytyy yritys moiseen, tosin Teslojen akkuja siellä ei vielä huolleta koska kaikissa Tesloissa on vielä valmistajan akkutakuu voimassa. Mutta juu, akuston saa korjattua hyvinkin tuohon normiauton korjaton moottorin hinnalla töineen, monesti riittää puoletkin siitä.
     
    Kruunusaari ja jpalvima tykkäävät tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vielä parempi olisi, jos kaikki autotehtaat tekisivät yhtä direktiivin mukaista automallia.
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin noista sähköauton"pattereista" sen verran, että hahmottelin jotain seuraavanlaista:

    Auton takakontin alla olisi ns. akkutila, johon esim. sylinterin muotoisia akkuja voisi tarvittaessa vaihtaa. Joko ulkokautta avaamalla luukun puskurissa tai sisäkautta kontin pohjan nostamalla. Jälkimmäinen olisi parempi varkaussuojaltaan mutta hankalampi käytöltään, koska konttiin nostettavien akkujen paino olisi maksimissaan 25 - 30kg käsittelyn vuoksi.

    Puskurin luukun kautta vaihdettavat "patterit" voisivat olla vaikka 50kg painoisia, suurempia halkaisijaltaan ja/tai pituudeltaan. Kontin alle menevään tilaan saisi riittävän kapasiteetin ja painonjakauma olisi vielä hallittavissa. Jos ei, niin akkujen sijoittelua voisi harkita myös muualle ajoneuvoon.

    Akkujen vaihto helpottuisi oleellisesti vaikka määräaikaishuollon yhteydessä tai varttitunnissa lähimmällä "latausasemalla" tyyliin tyhjät vaihtoon ja täyttä tilalle.
    Luonnollisesti akkuja voisi myös ladata pistokkeen kautta.

    Irrallisten akkujen lataaminen pikalaturissa olisi turvallisempaa ja hallitumpaa.
    Diagnostiikka kertosi laskeneesta kapasiteetista tai virtavuodoista kyseisessä akkupaketissa, jolloin korjaaminen olisi helpompaa ja nopeampaa kuin koko akuston irroitus ajoneuvosta. Olisihan se hienoa saada huollon yhteydessä autoon entistä tehokkaammat akut, jolloin kiinnostus lisätehosta ja kapasiteetista parantaisi markkina-arvoa myös tulevaisuudessa.

    Näin ratkeaisi latauskapasiteetin ongelma ja tarvittaessa kantaman ongelma myös, puhumattakaan jälleenmyyntiarvosta. Tuskin on vielä tähtiin kirjoitettu, millaisia sähköautot ovat kymmenen vuoden päästä. Onko Vartalla mallistossaan ISO A-patteri ja ajetaanko varttimailia kondensaattoriautoilla, aika näyttää ;)

    IS
     
    Kruunusaari ja leivonharri tykkäävät tästä.
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuossa vartin vaihtoajassa lataa ne kiinteät akutkin, joten ei oikein tuo etua. Omallani olen ajanut nyt noin 6500km enkä tänä aikana ole odotellut kertaakaan akkujen latautumista vaan tarvittava lataus on hoitunut sillä aikaa kun juon kahvin. Eikä matka-ajossakaan joka kahvitauolla ole ollut tarve ladata vaikka pikalaturi olisikin ollut tarjolla.

    Vaihtaminen ei muutenkaan ole tarpeellista, nykyiset akut kestää saman minkä diesel-moottoritkin. Eikä niillekään mietitä, olisiko jokin standardisoitu pikavaihto tehtävissä.

    Patteriautot on tarkempaan optimnoituja kuin polttomoottoriautot. Pienet sähköautot on tarkoitettu kaupunkiajoon tai naapurikaupunkien väliseen ajoon. Jos on tarve ajaa pitkää matkaa, on siihen valittava sitten keskikokoinen tai suurempi automalli. Niissä toimintasäde ja latausnopeus on sitä luokkaa ettei ongelmia ole matka-ajon suhteen edes talvella normaalilla käyttäjällä.

    Otetaan esimerkkijä vaikka omalla patteriautollani. Kuvitellaan että asun Helsingissä vaikkapa Pasilassa.
    Lähden käymää Jyväskylässä. Nopein vaihtoehto olisi ladata Jyväskylässä palaverin aikana akkuun aavistus virtaa. Esim minulla on meidän Jyväskylän toimistolla ilmainen latausmahdollisuus.
    Mutta, jos vain käväisen Jyväskylässä ja ajan heti takaisin, joudun paluumatkalla Lahdessa lataamaan 12min, eli hätäisesti ehdin käymään kusella ja juomaan kahvin. Muuten auto odottelee minua.

    Oulun matka, Sinne mennessä Hirvaskankaalla tarvitsen yhden 16min stopin. Koska varmaankin syön lounaan, menee siinä vähän enemmänkin aikaa.

    Turku. Sanomattakin varmaan selvää, en tarvitse latausta edestakaisella reissulla.
     
    Roc ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  15. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Lukaisinpa eilen uudesta Tekniikan Maailma-lehdestä Nissan Leaf kestotestin loppuraportin. Pärjäsi kaiketi ihan hyvin ko. testissä, mutta... 3:n vuoden arvonalenema parin tonnin rahoituskulut mukaanluettuna, yli 18k€. Voiko tollaisella, tai millään muullakaan uudella autolla säästää yhtään mitään, kun yli 6tonnia vuodessa tulee sippiä pelkästä arvonalenemasta? Kokonaiskulut oli suuruusluokkaa 42€/100km. Ei kuullosta halvalta ei.
     
    Imusihti ja Pikuppeilija tykkäävät tästä.
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Oliko mainintaa miten arvon alenema ja kulut eroaa bensa- tai dieselautosta?
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sähköautojen arvon alenema on ihan luonnollista tässä vaiheessa, kun uusia, aina edellistä parempia malleja tulee markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Sitten kun sähköauto on se "uusi normaali", niin polttomoottoriautot ovatkin sitten niitä arvoaan pudottavia.

    Kun älykännykät tuli markkinoille, niin moniko kuuli jonkun sanovan, että; "Minä en tuollaista älypuhelinta laita. Tällä näppäinpuhelimella pystyy soittamaan ja laittamaan tekstiviestin, muuhun en puhelinta käytä." :D
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    voi

    https://www.electrive.com/2020/04/30/london-trial-finds-electric-vans-viable-alternative-to-diesel/
     
  19. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Itseäni lainaten: "millään muullakaan uudella autolla"
     
  20. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Järkevintähän on ostaa halpa kinneri ja sijoittaa rahat indeksirahastoon. Auto on sijoitusmielessä aina huono ellei ole joku harvinaisuus tai klassikko.. :)
     
    ari2004 tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!