Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. peto

    peto Gearhead

    Kävin tässä koeajamassa duunin puolesta vm.-18 Tesla model S:ää.

    Kiihtyvyys ja voimalinjan oli mielenkiintoinen. Sisusta ei itseä oikein vakuuttanut ja ulkonäkö on mitä on. Nuohan on pitkälti makuasioita.

    Isoin pettymys oli äänimaailma. Moottori piti yllävän kovaa meteliä ja rengas melu oli kova tämän hintaluokan vehkeeksi. Jotenkin oletin auton menevän ihan sukkasillaan, kuten monet tämän hintaluokan poltto/ottomootoriset menevät.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olen samaa mieltä. Teslan ongelmana on rengasäänet kautta linjan. Karkealla asfaltilla näin keväällä melua on auton hintaluokkaan liikaa.

    Model S mallin sisustuksestakin olen samaa mieltä. Toki pitää muistaa että kyseessä on todella vanha automalli ja uuden valmistajan ensimmäinen oma automalli. Joten täysin opetteluautohan se on.
    Moottorit eivät oikeasti metelelöi kovaa, se vain tuntuu siltä kun ei ole sitä "kuulumatonta" taustavärinän aiheuttamaa mekkalaa olemassa. Eipä sähkömoottorit oikein saa aikaiseksikaan kovaa ääntä.

    Omassa sähkömoottoreiden ääntä ei oikeastaan kuule kuin voimakkaassa kiihdytyksessä ja hidastuksessa. Silloin tamusta tuleva ohjaustaajuus kuuluu hieman. Mutta vertailukohtana hyvällä asfaltilla tuo on ainoa umpiauto johon 60km/h nopeudessa erottuu linnunlaulu sisään vaikka kaikki ikkunat on kiinni. Tuossa nopeudessa auto kun on vielä likimain meluton.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tessuunkin kun laittais vähä pienempää vannetta ja profiilia renkaaseen, vois tulla auto mukavammaks ja hiljasemmaks melko helpolla. Ai niin, ne 20" kaivonkannet 30 sarjan renkailla näyttää hienoilta ja pienemmät vanteet ei mahtuiskaan, koska sähköurheiluauto. :rotfl:
     
  4. koeajoin tänään naapurin sähköpyörää. varpusten ja kirjosieppojen ääni tuli todella vahvasti läpi. Toivottavasti ei tule uniin. Pitää vielä käydä kokeilemassa kuulosuojaimet päässä, jos tilanne parempi.

    On se ihana pyörä, tuleekohan minustakin "pyörähullu".... Helppoa + hiili + jalanjälki
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Luultavasti lasikatto vaikuttaa asiaan. Ylöspäin ei siis voi olla ääntä vaimentavaa rakennetta.


    Aivan varmasti vaikuttaisi. Jarrujen vuoksi ei vain voi laittaa pienempiä vanteita, eli se 18" mikä minulla on autossa, on pienin vanne. Urheiluautoja nuo ei ole, mutta kyllä suorituskyky väkisinkin vaatii jonkinlaiset jarrut. Jenkit ovat oppineet jotain -60/-70 taitteen muskeliajoista.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No kyllähän 18 vanteeseenkin saa kumia päälle, niinkuin esim 300 crysyssä näkee. Mutta tyyli menee edelle. Ne se ei ole käyttövoiman vika se. Mä en suomen teille haluasi käyttöautoon semmosia matalia renkaita mitkä puhkeehajooräjähtää jo valtatiellä. Harrasteautoissa vielä ymmärrän semmoset kompromissit, jos sattuu ulkonäöllisesti pitämään sellasista.
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    laujok tykkää tästä.
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Noniin. Onpahan tällainenkin testattu. Kaverin työsuhde BMW:llä kävin Starkista hakemassa lisää terassiruuveja.

    Muuten ihan kuin ajaisi normi bensa-autoa. Mutta aikamoinen vääntö löytyy heti kun pedaalin painaa lattiaan. Ihan kun olisi ajanut esim. 455 Buick GS -kärryä. Yllättävän ripeä, ollakseen normi neliovinen perheauto.
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Se on juu ja kun vääntö alkaa välittömästi ilman viivettä. Muijalla on ladattava hybridi jossa ei ole kuin 60 kW sähkömoottori, mutta perstuntumalla se kiihtyy normaaliajossa haluttuun nopeuteen siinä ajassa mitä mun tuplasti tehokkaammalta turbodiesel-automaatilta kuluu pienemmän pykälän hakemiseen ja kierrosten kelaamiseen.

    1.2 l/100 km on ollut bensan kulutus emännän töpselihybridillä ensimmäisen 5 kk:n ajalla.
     
    Muokattu: 2.6.2020
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Voit kuvitella miltä se sitten tuntuu kun se sähkömoottoreiden teho on viisinkertainen tai enemmän...

    Omani ei ole mikään tehomalli, mutta siltikin oikein odottaa että maantiellä tulee ohitettavia. Rekka tai kaksi, aina parempi. Ja mikä parasta, "polttoainekulut" ei juuri kasva moisesta kun ohituksen jälkeisessä hidastuksessa otetaan energia takaisin - häviöt.

    Sähköllä voimaa ja vääntöä saadaan tavalliseen perheautoon halvalla, joten sitä kannattaa sitten sinne laittaa kun se tulee melkein puoli-ilmaisesti.

    Tätä nykyä normi sähköperheauto menee vartilla korkeita 11 aikoja, perffimallit matalia tai reilusti 10s puolelle.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitkä mallit määritellään normi sähköperheautoksi?
     
    faikku66 tykkää tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    millainen on normisähköperhe?
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    epäilen että taas puhutaan liki 100k€ autoista millä voi sekä säästää että syödä sitä kakkua. Normisähköperse.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Normi perheauto on 13 vuotta vanha ja maksaa muutaman tonnin.

    Vielä tällähetkellä kaikki sähköautot on varakkaiden kulkineita/leluja.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kai semmonen Tesla just perheautona menee, koska aikuinen ei sillä takapenkillä viihdy 15 min pidempään...
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Perheauton määritelmänä pidän neljää ovea ja tavaratilan koko vähintään 450 litraa. Sen saa ostaa kaupasta eikä kyseessä ole mikään erikoismalli tms.

    Sähköautoista tuohon istuu hyvin Teslan Model 3. Audi, BMW ja esim VW tuo omansa tarjolla pian. Autot ovat tuota aika samaa kokoluokkaa, eli ulkoa ns. Passat kokoluokkaa tai vähän pienempiä, sisältä taas lähempänä pykälää suuremmat autot.

    Hintaluokka uutena 45 000,- ja siitä vähän ylöspäin. Eli, ei puhuta mistään 100 000,- autoista. Sillä rahalla pääsee sitten jo 10s puolelle varttimaililla täysin vakiona.

    Se onko kaikilla varaa sellaista ostaa ei kiinnosta minua. Kaikilla ei ole varaa ostaa mitään uusia autoja, senkö vuoksi mitään uutta autoa ei voi kutsua perheautoksi? Ja perheautoksi voinee kutsua vain autoa jos se on riittävän vanha ja halpa jotta joku jolla ei satu olemaan kyseistä summaa enempää rahaa voisi ostaa sen. Jos se olisi kriteerinä, meillä kenelläkään ei olisi perheautona kuin jotain maatuvia paskoja.
     
    Kruunusaari ja Pertura tykkäävät tästä.
  17. "Se onko kaikilla varaa sellaista ostaa ei kiinnosta minua."

    No, mutta jos kuitenkin pidettäisiin tämä harrasteautoiluun liittyvänä palstana ja meitä ei kiinnosta kiinnostaako sinua meidän varallisuus. Taitaa olla enemmän kyse siitä että ei vittuakaan kiinnosta. Tee tänne sitten juttua kun saatte pidettyä ensimmäisen sähköautomeetingin, siinähän on hyvä mittari sille että mikä on harrasteauto. Siihen ei riitä se että on ladannut jotain singeriä konginkankaalla tai että montako euroa säästää kuusamon välillä.

    Mää eilen ajelin hot rodilla 20l sadalla. Novallakin kävin päästelemässä ja bensa kuitenkin maksaa jotain (VP 109MS + jatkettu Gulf 100 bensalla) +5e litra.

    Mulla on muuten sähkötraileri. siellä on kuiva-akku juuri lataamassa samalla kun kiinnittelen sisälle nos puteli kiinnikkeitä jne. Milloin on eka sähkötrailer meeting? I´ll be there.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tämän keskustelun tiimellyksessä on tullut monesti selväksi että Aulista kiinnostaa kovasti. Aina vähän väliä tulet selittämään miten ei vittuakaan kiinnosta. Vittua ei varmaan kiinnosta mutta Hämeenkorpea tuntuu kovasti kiinnostavan.

    Yliajofoorumilla on monta ketjua ns. "ei harrasteautoista". Jostain syystä Aulis ei käy niissä vainoamassa tätä samaa jargoniaan mitä täällä käy. Avaa aulis oma nettisaitti niin pääset tekemään juuri sellaiset säännöt millä sinä tykkäät leikkiä. Anna meidän muiden olla rauhassa.

    Moni muu on tämän sinulle jos sanonut, mutta sanon minäkin. Jos ei kiinnosta niin älä ole tyhmä ja lue tätä keskustelua. Fiksu ymmärtää asian yleensä ehden mokan jälkeen, vähän tyhmempi toisella kerralla, en tiedä mikä on määritelmä sellaiselle joka ei vielä toisellakaan kerralla ole asiaa ymmärtänyt.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tähän asti en ole jaksanut kommentoida Auliksen viestittelyä mutta nyt alkukesän kunniaksi ajattelin tehdä koosteen Auliksen kateuden kukkasista:




    Tosin on Aulis aikaisemmin itsekin osallistunut tähän samaan ketjuun, silloin häntä ei tuntunut häiritsevän että ei keskustella hänen harrasteautoistaan.

    Taustaa tälle auliksen vanteen kiristykselle. Heppua en ole koskaan tavannut (ehkä onneksi) enkä muutenkaan tunne. Sain viime vuon puhelun aulikselta. Kovasti oli heppu kiihtynyt. Jossain Overdiven keskustelussa joku oli sanonut aulikselle vastaan ja kait joltain osin pahasti (itse en edes muista merkityksetöntä keskustelua) ja minä hyväkäs olin mennyt tykkäämään viestistä.
    Siitäkös aulis sitten suivaantui ja päätti oikein soittaa minulle. Sen jälkeen on käynyt närppimässä minun keskusteluja. Mitään oikeaa vastaan sanomista ei keksi, mutta pientä vittuilua harrastaa ja kaikki jonkun viestin tykkäyksen vuoksi.

    Toistaiseksi taas tästä eteenpäin jätän auliksen viestit omaan arvoonsa, tämä vain välikommenttina jotta muutkin pysyy kärryillä miksi tämä yksi häirikkö käy asiasta jankkaamassa.
     
    Kruunusaari, artsiracing ja Lowry tykkäävät tästä.
  20. J.J.

    J.J. Gearhead

    Itse tarkoitin tuolla perheauto kommentillani lähinnä sitä puolta asiasta että Suomessa keskimäärin auton ikä ja hinta ovat nuo mitä sanoin.

    Eli menee vielä vuosikymmeniä että sähkö tai joku muu energiamuoto kuin bensa/diesel on autoissa valtavirtaa, eikä pelkästään mitään yksittäisiä kappaleita satunnaisilla ihmisillä.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!