Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Suomen myydyin auto taas on, monetta vuotta, Skoda Octavia. Jos pitää perheautobarometriin hakea nollakohta, niin valkoinen farmari-octavia lienee juuri se. Sen lisäksi, että melkein volkkarissa saa paljon autoa pienellä rahalla, on siitä näppärästi tarjolla "kansansportti" RS, johon on hyvä verrata suorituskykyä.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuota RS Octaviasta tuli mieleen, tuossa eräs päivä ajelin Lahdentietä pohjoiseen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion perässä, siltatyömaan jälkeen Alfa-kuski otti pikku spurtin noin 140km/h asti ja vasemmalta kaistalta lähti RS Octavia perään ja yritti kaikkensa. Eipä ollut Skodakuskilla sanan sijaa siinä hommassa, Alfan rääkäisy sen sijaan tuotti itselle hymyä, eipä olisi sekään onnistunut Teslalta... Hieno auto sellainen Alfa!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Juu, kyllä kansa tietää.
    RS:ään on tosiaan hauska verrata minkä tahansa markkinoilla olevan sähköperheauton suorituskykyä :)
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kokeilin laskeskella tuon Skodan hintaa. Jos sen varustelee likimain samankaltaiseksi kuin tuo sähköverrokki, hintaa kertyy 52 000,-. Toki siitä puuttuu neliveto ja paljon voimaa.

    Lähin verrokki olisi Teslan Model 3 SR+. Se on jonkin verran suurempi kuin Skoda, varustelu aika samaa tasoa paitsi Teslassa autopilot. Kiihtyvyys sataseen menee Teslalla noin sekunnin nopeammin ja Tesla on hieman halvempi kuin Skoda.
     
    Muokattu: 5.6.2020
  5. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Työkaveri osti seat miin. Varmaan hieno peli mut kun täydellä tankilla ei pääse ees meiltä hesaan mottoritie nopeutta. Ja matkaa on kuitenkin vaan alle 200. Jote eiköhän tuo vanha bensasyöppö kelpaa mulle. Sillä pääsee tankillisella 1000 km. Eikä tarte piuhaa ettiä
     
  6. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Olen samaa mieltä. Teslat on rikkaille kermaperseille, ei normirahvaalle. Excel-taulukkomiehet voi toki laskea miten paljon säästävät ja voin heittää esimerkiksi oman käyttikseni. Vuonna 2010 olin sen verran varoissani keskeytymätöntä 3-vuorotyötä tehdessäni huonosti palkatulla alalla, että ostin 2003 vuosimallin Volvo V40 1,8 Classicin 71000 km ajettuna kustantaen silloin reilut 12k€ käteisellä maksaen. Jos nyt laskee, niin vuotta kohden pääomamenot ovat olleet tähän asti n. 1200€ vuosi. Arvonalenema ei pahemmin kiinnosta, koska käyttöarvo on se mikä ratkaisee. Ensimmäisen jakohihnanvaihdon jouduin teettämään oston jälkeen, kun nivelpsoriasis oli sen verran ärhäkkänä sormissa ettei aamuisin meinannut maitopurkkia saada jääkaapista nostettua. Paikallisessa merkkiliikkeessä oli tasan yksi erikoismies joka moisia teki ja silloinkin aikaa jouduttiin pari kertaa siirtämään, että saatiin tehtyä. Seuraavan vaihdon tein sitten itse ja taas on sen verran kilometrejä tullut, että sama olisi edessä. Orkkis pakoputkisto edelleen. Etuiskarit/jouset olen vaihtanut, levyt joka nurkkaan ja taakse satulat. Oikeastaan mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. Öljyt ja suodatin tietty kerran vuodessa. Tämähän on harrasteajoneuvo foorumi, joten ei pitäisi olla kenellekään ylipääsemättömiä hommia. Jos tuosta laskee huoltokustannuksia, niin eipä juuri halvemmalla pääse millään.

    Tänäänkin palveli mainiosti reissun Porista Vehoniemeen/Mobiliaan ja takaisin, eli kilometrejä pitäisi olla vielä reilusti jäljellä. Haluaisimpa nähdä, kun joku tekee saman patteriautolla...

    Varmasti suurimmalla osalla käyttöauton määritelmä on mahdollisimman halvalla tarpeellisesta ajosta suoriutuva. Naapureille näyttämiseen/pippelin venyttämisen velkarahalla hankkivat ovat sitten asia erikseen. Aika harvassa ovat kuitenkaan ne, jotka ajavat esim. 50 tkm vuodessa.

    Kun tuo Auliskin on noussut taas esiin, niin täytyy kyllä kommentoida omia kokemuksia. Olen joskus tehnyt yhden kaupan levyjarrusetin muodossa hänen kanssaan. Täytyy sanoa että on se ihme tyyppi. Puhelimessa olen jutellut ja ihan kasvotustenkin aikoinaan. Siihen aikaan taisi joku kovasti valitella pitkää toimitusaikaa Eaglen Moparin isolohkon stroukkiakselin suhteen (Pontiacin akseleita mainosti moni jenkeissä samaan aikaan, muttei kenelläkään ollut niitä hyllyssä...). Mulle piti tulla tulla osat konttirahtina, kun ei ollut kiire. No Aulis sitten soitti ja kysyi että sopiiko että tulee lentorahtina, kun hintaero ei ole kuin nimellinen. Suostuin toki moiseen menettelyyn. että saisin osat nopeammin käsiini suunnilleen samaan hintaan. Kun osat olivat Suomessa, niin Aulis soitti uudestaan, että olenko tulossa seuraavana viikonloppuna Teivon swappiin? Säästäisi rahtikulut jos hän tuo osat sinne, niin sitten tehtiinkin. On se kyllä ihmetyyppi, pariinkin otteeseen ajatteli asiakkaan säästöä ja näki itse vaivaa sen eteen... Että tämmöinen kokemus mulla on Auliksesta.
     
    impala67, tsipi ja leivonharri tykkäävät tästä.
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Seat Mii... Juu, pieni auto joka on tarkoitettu kaupunkiajoon. Kaupunkiajossa tuo 250 - 350km toimintasäde riittää kyllä monen tarpeisiin päivittäisessä ajossa. Maantielle jos moisen haluaa hankkia ja sitten kokee että se ei oikein siinä toimi, kannattaa katsoa peiliin...

    Työmatka-ajossa kaupungissa ja taajamissa, se on tuon auton ominta aluetta. Tiedän erään joka tuollaisen myös hankki. Päivittäinen työmatka on n. 40km. Siinä ajossa auto toimii loistavasti, lataus onnistuu kotona. Kulut on samat kuin heidän vanhalla 1998 vuosimallin A4 Audilla, mutta paljon vähemmällä korjaamisella ja huolilla.

    Eli, samoilla kuluilla voi valita, korjaako autoa itse ja tukeeko Putinia vai ajaako uudella missä on 5v takuu.

    Heillä on taloudessa kaksi autoa, eli pitkät matkat on tarkoitus ajaa toisella autolla. Ja lomamatkat asuntoautolla, joten Mii on siinä tarkoituksessa mihin se on suunniteltu.



    Ihan noilla tiedoilla ei voi laskea mitään aiheeseen liittyvää. Ja toisekseen, miksi minä sinulla haluaisin laskea, laske itse jon kiinnostaa. Minäkin laskin itse. Mutta vinkkinä, vuotuinen ajomäärä vaikuttaa laskelmaan paljon. Ajoprofiili sitten minkälainen auto olisi sopiva.


    Mitä ihmeellistä tuossa on?? Eihän tuo ole matka eikä mikään. 282km.


    Tuo naapureille näyttäminen/pippelin venyttäminen putkahtaa melkoisen varmasti sellaisen suusta/näppäimistöstä joka itse on se kateellinen, pienimunainen naapuri. Poikkeuksia varmaan on, mutta yleensä ketkä ei ole kateellisia, ei edes ajattele noin.
    Ja juu, minä ajan vuosittain n. 65 000km, en siis lähellekään mainitsemaasi 50 tonnikilometriä vuodessa.
     
    JYR ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  8. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Eli tarkoittanet että jos ostat halvan sähköauton niin osta myös toinen auto jolla pääset sukulaisiin tai lomareissuihin. Muuten pysy kaupungissa. Tuota teslaa kun ei kaikki pysty ostaan.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    No näin se on jos on tarve ostaa markkinoiden halvin ja pienin uusi sähköauto.

    Toki voi ostaa käytetyn sähköauton tai olla ostamatta.

    Pitää muistaa että sähköautot on melko tuoreita kaikki. On kohtuutonta vaatia että niitä olisi heti saatavilla 15 vuotta vanhana ja halvalla. Jos ajaa vähän tai keskimääräisesti, omistaa yhden auton ja haluaa päästä lataamatta (lue kahvittelematta/syömättä/kusematta) 500km päähän mökille usein, ei sähköauto ole vaihtoehto, ainakaan järkevä.

    Sama pätee moneen muuhunkin auton. Jos ajaa vähän, ei dieselkään ole järkevä vaihtoehto. Jos ajaa paljon, ei vanha bensa-auto ole järkevä vaihtoehto. Nämä pitää valita tarpeen mukaan.
     
    Stang_81, hantta ja leivonharri tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on varsin hyvä vaihtoehto. Autoja on Suomessa niin vimmatun paljon, että "perhe", joka käsittää >1 henkilöä, helposti ylläpitää >1 auton. Autoja näes on rekisterissä enemmän kuin suomalaisia henkilöitä on!"

    Tilastokeskuksen teksteistä poimittua:

    "Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2018 päättyessä 6 623 990 ajoneuvoa, joista liikennekäytössä oli 5 085 796 ajoneuvoa. Rekisterissä olevien ajoneuvojen kokonaismäärä kasvoi 2,3 prosenttia ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen määrä nousi 0,8 prosenttia vuoden 2017 lopun tilanteeseen verrattuna. Ahvenanmaan rekisterissä oli vuoden 2018 lopussa 48 566 ajoneuvoa. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) liikenneasioiden rekisteriin sekä Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin ja ne on tuottanut Tilastokeskus.


    Vuoden 2018 lopussa rekisterissä oli 3 494 836 henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2 720 663. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 2,1 prosenttia ja liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 1,0 prosenttia. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrän kasvu oli suurinta Pirkanmaalla ja pienintä Etelä-Savossa."


    Jos ja kun noilla sähköautoilla, sähkömotskareilla, sähkömopoilla ja mitä niitä onkaan, liikennöi selvästi halvemmalla kuin millään ajokilla, jossa "palaa tuli kattilassa", niin mikspä ei semmoinen kuuluisi moniautoiseen ruokakuntaan? Sillähän säästää!

    Mä olen omalta osaltani yrittänyt saada kaupunginosan dominoivan autotalliyhtiön rakentamaan ensimmäisiä latauspaikkoja. Yhtiön hallituksen mukaan, siellä on joitakin merkkifanaattisia autoharrastajia, sähköautoilla ei ole tulevaisuutta. No, se on heidän näkemyksensä ja joillakuilla muilla on erilainen näkemys.

    Mulla Seat Mii voisi työmatkapelinä mennäkin. Mutta pitäisi saada se töpseli talliin.
     
    Pande_K ja Catiska tykkäävät tästä.
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Viimeksi käynyt sukulaisissa 600 km päässä 2017, matkan olisi voinut tehdä vuokra- autolla, muuten ajot max 30 km päivässä ;)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ristus. Miä ajan keskimäärin 300 km päivässä Diesel kuorma-autolla. Ei oo ees tullu mieleen OSTAA /vaihtaa hybridiin tai täys-sähkö ajoneuvoon.
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla kyllä ajot nykyään niin vähäiset, että pärjäisin sähköautollakin, jos haluaisin.
    Mielummin kuitenkin ajan ne vaikka Corvetella.
    Talvikin oli täällä semmonen, että koko talven olisi voinut Vettellä ajaa. Ajoin kuitenkin Cadillacilla.
     
    Muokattu: 6.6.2020
    Kruunusaari ja Faihess61 tykkäävät tästä.
  14. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Sähköauto-uskovaisuus on kyllä osuva otsikko tälle ketjulle. Fundamentalistisia piirteitä tuohon uskonlahkoon näyttää liittyvän. Catiska näköjään löysi itsestään näkemykseni Teslan omistajista. Nykymaailmassa monelle on toki ylipääsemätöntä lukea/sisäistää mitään Trumpin twiittejä pidempää tekstiä. On toki mahdollista etten kirjoittanut tarpeeksi selvästi eritellen, toki joillakin on väärin ymmärtämisen taito tahallistakin. Eipä kai silti Ylekään suotta tee uutisia selko-suomenkielisinä.

    Tuo vertaus omaan käyttikseeni oli esimerkkinä sille, että en usko että ostamalla kohtuuhintaisen käytetyn sähköauton on mahdollista ajaa sillä yli kymmentä vuotta yhtä vähillä huolloilla/korjauksilla yhtä edullisesti. Vielä kun ottaa huomioon sen, että iso osa työssäkäyvästäkin kansasta elää kädestä suuhun, autojen ollessa lähinnä hintaluokaltaan 1000€ - 2000€ luokkaa. Eli pirun kaukana ollaan siitä todellisuudesta, että sähköautot nousisivat enemmistöön. Infrastruktuuri puuttuu vielä liki kokonaan, eli iso muutos vaadittaisiin siinäkin. Voi ne kahvipaussit venahtaa, jos joutuu latausvuoroaan odottelemaan huoltiksilla. Putinia kyllä tukee sähköautollakin, aika paljon sitä sähköä taidetaan Venäjältä tuoda. Taitaa se Fennovoiman ydinvoimalakin Putlerin ja kumppaneiden pankkitilien saldoja kasvattaa…

    Catiskalla on ilmiselvä mieltymys eri asioiden mittaamiseen. Koska tapanani on nollata trippimittari tankkauksen yhteydessä, niin en valitettavasti pysty sanomaan että onko mittaamasi 282 km todellinen lukema. Oliko sinulla alkupiste varmasti oikein? En tosin maininnut että poikkesin Bilteman kautta testaamassa Drive in- noutopalvelun tai että takaisin tullessa poikkesin Laukontorin satamassa terassilla nauttimassa yhden kylmän lonkeron. Lopuksi kiersin vielä Mustalahden sataman kautta tamperelaista harrastekalustoa ihailemassa. Eli saattoi se hiukan pidempi reissu olla.

    Mitä näihin muihin arvioihin tulee, niin kateellisuutta en ole pahemmin tuntenut. Sen verran on elämää nähty, että olen todennut toisten kadehtimisen typeräksi asiaksi. Kauniita kulisseja ja niiden takana pilkottavaa tyhjyyttä, sekä kulissien romahtamisia olen tarpeeksi nähnyt ja sen millaisia luurankoja ihmisillä voi kaapeissaan olla. Pieni munaiseksikaan en tunnustaudu, vaikken ole yläasteiän jälkeen kokenut tarvetta sen mittailuun. Uskoisin olevan hyvin keskikastiin sopiva, pääasia että tytöt on siitä tykänneet.

    Mutta mä ajankin vaan 10000 – 20000 km vuodessa…
     
    Kruunusaari tykkää tästä.
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Todennäköisyys sille että vanhalla sähköautolla ajat edullisemmilla korjauksilla/huolloilla kuin polttomoottoriautolla on selvästi parempi. Sähköauto on hyvin yksinkertainen kapine. Sen voimansiirrossa on noin kymmenesosa siitä komponenttimäärästä mikä polttomoottoriautossa on. Ja nekin komponentit mitä on, on helppoja vaihtaa.

    Nykyiset akkukemiat ovat todella kestäviä, ne kestää sen mitä auton tarvitsee Suomessakin kestää, eli 500 000 - 800 000km ja aivan uusimmat tuon tuplastikin.


    Sähköjakelun perusinfra meillä jo on. Viimeinen lenkki, latauspiste on halpa ja niitä tulee tarpeen mukaan lisää. Tänäkin vuonna niiden määrä kaksinkertaistuu Suomessa. Kertaakaan en ole joutunut odottamaan vuoroani kuten bensamittareilla olen joskus joutunut.


    Se on aivan sama vaikka olisit kiertänyt Turun kautta. Tuollaiset matkat ei vaadi edes sitä kusitauon mittaista välilatausta.

    Jos kiinnostaa oppia aiheesta lisää, lue tämä ketju läpi. Kaltaisiasi asiasta juuri mitään tietämättömiä on käynyt jo moneen kertaa puimassa nämä asiat lävitse.

    Siitä loistavana esimerkkinä juurikin tuo lausahduksesi "Tänäänkin palveli mainiosti reissun Porista Vehoniemeen/Mobiliaan ja takaisin, eli kilometrejä pitäisi olla vielä reilusti jäljellä. Haluaisimpa nähdä, kun joku tekee saman patteriautolla..."
    Kyllä näillä ehtii perille siinä missä muillakin. Juuri pari viikkoa sitten tuollaisella autolla mitä minulla on, ajettiin Mäntsälästä Lappiin. 998km ja 12h ruoka/kahvi/lataustaukoineen. Ei juuri poikkea normaalista ajoajasta tuolla matkalla.
    Norjalainen heppu ajoi tällaisella samanlaisella patteritötteröllä vuorokaudessa 2781km normaaleita moottoriteitä/valtateitä.
     
    Muokattu: 8.6.2020
    Kruunusaari tykkää tästä.
  16. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

  18. teddy99

    teddy99 Gearhead

    No tuo osoittaa osuvasti melkoista kiihkouskovaisuutta Teslaa kohtaan.... Ei tuota oikein pysty muulla perustelemaan, kun katsoo tuotantolukuja: Ford valmisti 5,5 miljoonaa autoa viime vuonna, General Motors 7,7 miljoonaa ja Tesla ainoastaan 0,36 miljoonaa autoa.... :odeek: No onhan taloushistoriassa nähty paljon vastaavia ylilyöntejä ennenkin. (tuotantoluvut wikipediasta)
     
    Muokattu: 16.7.2020
    viikinki75 tykkää tästä.
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kuinka teslan ovet aukeaa ulkoa. Tuossa Luodin ulosajossa ei takaovia oltu saatu ulkoa auki ja lapset oli takapenkillä. Voi olla vaarallista tommonen..
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos sähköt on autosta poikki (12v akku rikki tms) eikä ole aikaa kytkeä keulalta 12v syöttöä niin
    ikkuna rikki ja mekaanisesta hätäavauskahvasta ovi auki.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!