Sähköauto-uskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

1. heikkisj

heikkisj Gearhead

Olin ennen jäsenenä sähköautorymässä, ja piti lähteä pois kun keskustelun yleinen taso oli elon-musk-on-jumala, tesla-on-jokaisen-duunarinkin-ulottuvilla tai en-lepää-niinkauan-kuin-yksikin-polttomoottori-pyörii.

Ei millään pahalla, tottakai siellä oli suuri määrä järkeviä, realistisia mielipiteitä, ja monet keskustelut olivat asiallisia. Minä vaan en jaksanut enää keskustelijoita jotka näkivät polttomoottoriauton lähinnä sähköautokonversion lähtökohtana - aika harva antoi mitään arvoa polttomoottoriautoille. Tottakai valtaosa keskustelijoista oli hyvätuloisia akateemisia, en kuulunut siihen joukkoon. My bad. Mutta ehkä ryhmän luonne on muuttunut kun yhä laajemmat ihmisryhmät ovat tutustuneet sähköautoihin, ja -autoiluun.

Ja kyllä, haaveilen sähköautosta itsekin. Haaveilin jo vuosia sitten.

2. Catiska

Catiska 3rd gear

No, tässä "tapaat" sellaisen. Pääsyy sähjköautolle oli minulla aivan selkeästi taloudelliset motiivit. Ja näin 20tkm myöhemmin auto on osoittautunut laskettua edullisemmaksi, toki laskelmat tein aika varovasti.

On niitä siellä vieläkin, mutta mielestäni pahimmat (esim eräs K-kirjaimella alkava nainen) on rauhoittuneet huomattavasti. Toki tilalle on tullut pari lisää, mutta ainakin minä olen koettanut laittaa niille luuta kurkkuun jos alkavat vouhkaamaan liikaa.
    Juuri eilen kun taas joku veti Teslan tilaston esiin jossa ylistetään kuinka turvallinen Tesla on vs. muut. Se Teslan tilastohan on sinänsä varmaan faktaa, mutta vertailu muihin on tehty siten että se pelaa Teslan eduksi minun mielestäni jo rikollisen paljon. Eli, käytännössä tyhmiä kusetetaan...

Isamu tykkää tästä.
  3. Kai tämä ketju taipuu hybrideihinkin. Jos ei, niin nyt taipuu..

IS:ssä on juttu hybridien huolloista:

Autokauppias varoittaa: Moni hybridiauton omistaja tekee virheen, joka pilaa jälleenmyyntiarvon

Havainnosta kertoo autoliike J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. Hänen mukaansa moni suomalainen ei ajattele autonsa jälleenmyyntiarvoa pitkällä aikavälillä valitessaan huoltopaikkaa.

– Ihminen saattaa olla onnellinen säästäessään huoltokuluissa pieniä summia, mutta uuden auton takuun kannalta tilanne ei ole optimaalinen, mikäli hybridiauton huolto on suoritettu muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa, Ala-Hakuni sanoo.

– Jotkut valmistajat tarjoavat jopa kahdeksan vuoden akkutakuita tiettyihin hybridimalleihin, mutta nämä edellyttävät ennen kaikkea merkkihuoltoliikkeen palveluiden käyttöä pysyäkseen voimassa.

Ala-Hakunin mukaan useissa tapauksissa pitkät takuut ovat keskeytyneet ennen aikojaan edellä mainituista syistä.

– Lyhyen aikavälin säästö huoltokuluissa ei kuitenkaan kannata, sillä takuulla on suuri merkitys auton arvoon siinä vaiheessa, kun tekee mieli vaihtaa auto muutaman vuoden sisään uuteen. Joissakin tapauksissa takuun menetys tarkoittaa jopa tuhansien eurojen jälleenmyyntiarvon alenemista, Ala-Hakuni varoittaa tiedotteessa.

4. Catiska

Catiska 3rd gear

Hybridit on huoltojen kannalta muutenkin ikäviä. Tavallisia hybridejä en ala edes käsittelemään, ne ei ole sähköautoja missään muodossa koska sähkö sinne akkuun tuotetaan polttomoottorin voimin.

Lataushybriditkään ei minun mielestäni ole sähköautoja, vain sähköavusteisia polttomoottooriautoja. Toki tiedän että jotkut ajaa niillä käytännössä kaikki ajot sähköllä tyyliin yksi tankkaus vuodessa. Mutta typerää on silloin roikottaa sitä polttomoottoria mukana koska vaikka sitä ei käytä, se pitää huollattaa mikä aiheuttaa kustannuksia ja tuollaisia yllä mainittuja tilanteita.

En tiedä mikä politiikka täyssähköautoissa on yleisesti, mutta ainakaan Tesla ei edellytä mitään toimia jotta takuu säilyisi. Huollotkin on minimaaliset ja voi suorittaa itse. Joka toinen vuosi raitisilmasuodattimen vaihto ja jarrunesteen vesipitoisuuden mittaus.

Kerro tästä muillekin!