Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuossa yhtälössähän uusia pitäisi myydä 100000 kpl vuosittain. Tällä hetkellä myyntimäärä jää alle 90000 kappaleen. Uusista myytävistä iso osa on polttomoottorikäyttöisiä ja hybrideitä jotka nekin käyttävät polttomoottoreita.

    Luu jää siis vetävän käteen jo aiemmin kun ihmisillä ei ole haluja, rahaa, kotilatausmahdollisuutta tai markkinoilta ei löydy ominaisuuksiltaan sopivaa mallia.

    Oman näkemykseni mukaan uusien autojen myyntimäärä tulee laskemaan edelleen ja käytettyjen tuonti kasvamaan lähivuosina. Useat isot autokaupan toimijat ovat havainneet markkinat ja kauppa tuntuu käyvän ihan hyvin.

    Jos ja kun sähköautot eivät sitten kuitenkaan yleisty liikenteessä suunnitelmien mukaan, ei infralle ole myöskään tarvetta. Tämä ei varsinaisesti edistä €U:n sähköautokampanjaa ja ilmastopaniikin oireita.

    Tämän viime aikojen ilmastotavoite uutisoinnin vuoksi yhä useampi jättää autonsa vaihtamatta tai vaihtaa sen parempaan käytettyyn minimoidakseen tappionsa.
    Jäädään siis odottamaan halvempia sähköautoja markkinoille, joilla on parempi range ja/tai uudempi akkuteknologia.

    Sähköauto on hyvä keksintö taajamissa, sitä ei käy kieltäminen kun latausverkko ja latauspaikat ovat saatavilla. Haja-asutusalueella polttomoottori on parhaimillaan. Polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo sopii kaikkeen käyttöön toisin kuin sähkökäyttöinen ajoneuvo ja polttoainetta voidaan kuljettaa ja varastoida joustavasti. Polttomoottori ei ylipäätään menetä tehoaan ajan saatossa kuten akkukäyttöinen voimanlähde.

    Maksaja on luonnollisesti työssäkäyvä ja veroja maksava kansalainen, jonka ostovoimasta tämäkin hömpötys tullaan leikkaamaan. Tulee kyllä käymään niinkin, että otsonin tuoksuisesta unesta hereille ravisteltu sähköautoilija tulee saamaan laskun käteensä kallistuvan sähkönhinnan ansiosta. Mikäli auton käyttömaksu tulee joskus ajoneuvon omamassaan perustuvaksi, niin valtio ei jätä maksukykyistä kansalaista nylkemättä.

    IS
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Oikeastaan tämänkin asian puiminen on turhaa kun maapallolta loppuu luonnonvarat ihmismassan elättämiseen 30 vuoden päästä.. ;)
     
    Kruunusaari tykkää tästä.
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Niin vaan sääkin jotkut täällä vaikka tiedät et se turhaa
     
    jänis2 tykkää tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo proffa on luonnollisesti unohtanut sähköauton käyttötavat. Valtaosa ajokilometreistä ladataan aivan muualla kuin pikalatauspisteillä. Normaali käyttäjä tarvitsee pikalatauksia vain alle 10% osuuteen auton sähköstä.
    Joten, kun tuon proffan laskelmat korjaa todellisen käyttöprofiilin mukaiseksi, tarvitaan niitä pikalatauspaikkoja vain suht saman verran kuin on polttoainepumppuja.

    Artisti maksaa kuten on maksanut je polttoainepumputkin. Latauspisteiden rakentaminen on sentäs halvempaa.
     
    Kruunusaari ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Arvoisa herra catiska. Kerroppa nyt sitten missä niitä voi tälläinen työssäkäyvä kerrostaloasuja ladata. Töissä ei ole mahdollisuutta , kotona ei ole kuin kadunvarsipaikka. Eli ainoa mahdollisuus olis sitten kauppa. En mää sielläkään joka päivä viittis käydä. Ja kun meen kylään jollekkin niin yleensä mää pyydän kupin kahveeta. En jatkoroikkaa. Ja kun sieltä kylästä lähtee niin mää oon sen kahveen jo juonu. Ettei viittis taas mennä laturin päähän odotteleen. Toi nykynen pensa auto tarttee tankata kerran viikossa ja siihen menee se 5 min. Vaikka olis jonookin.
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  6. Siitä tulikin mieleen tämä uutinen. Tämähän ei tietenkään koske Teslaa, vaan tytaryhtiötä..Mutta minulle tulee mieleen tästä jotenkin joku Daavidin oksan kultin ja Pohjois-Korean välinen epäpyhä ristisiitos:

    Teslan tytäryhtiö Tesla Energy kehittää ja myy aurinkoenergiaratkaisuja sekä virran varastointitekniikkaa yksityisasiakkaille ja yrityksille. Yhtiöllä on myös yli 20 ihmistä työllistävä tiimi, joka etsii somesta ja eri palautekanavista negatiivisia kommentteja, uutisoi Business Insider.

    Sometiimi ja asiakkaiden ongelmien ratkominen ovat tietenkin tätä päivää ja oikein hyviä toimintamalleja, mutta Tesla Energyn tapauksessa tiimi yrittää aktiivisesti saada ihmisiä myös poistamaan negatiivisia kommenttejaan yhtiöstä.

    Lisäksi yhtiöllä on yhdeksän hengen tiimi, joka penkoo ikäviä kirjoituksia toimitusjohtaja Elon Muskista.

    Käytännössä tiimeissä seulotaan sosiaalista mediaa energia-, Tesla- ja Musk-aiheisten tunnisteiden varalta.

    Insider haastatteli entisiä työntekijöitä, jotka kertoivat tiimeistä. Tiimien lisäksi myös asiakaspalvelussa työskenteleviä käskettiin etsimään verkosta tyytymättömiä asiakkaita ja ottamaan näihin yhteyttä asiakastapausten välissä. Käytännössä tähän ei tahtonut aikaa löytyä asiakkaiden valitusten lomassa, joten tavoitteissa koetettiin pysyä esimerkiksi etsimällä nettikirjoitteluja taukojen aikana.

    Hyvin usein yhtiöltä saa nopeammin ja varmemmin vastauksen ongelmatilanteisiin Twitterin tai Facebookin kuin virallisten asiakaspalvelulinjojen kautta, kertovat sekä entiset työntekijät että useat asiakkaat.
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tuo idea siinä kai on. Aika monessa voimalassa tehdään sähköä polttamalla jotain jolloin hyötysuhde jää aika huonoksi jos hukkalämpöä ei kierrätetä kaukolämmöksi. Taikka jos lämmittää öljyllä niin se hyötysuhde on aika paljon parempi kuin jos sama määrä öljyä käytetään polttomoottorissa.

    Vaan onkohan kukaan öljynjalostuksesta ymmärtävä miettinyt mitä tehdään jos raakaöljystä tislattavia polttoaineita ei enää tarvita? Kun ei sitä raakaöljyä voi pelkästään muoviksi, puhdistusaineiksi tms. jalostaa vaan tulee väkisinkin siinä sivussa bensaa ja nestekaasua. Kun Euroopassa innostuttiin dieseleistä niin jalostamoilla jäi ylimääräistä bensaa joka onneksi kelpasi Amerikkaan. Ennen Suomessa bensan ja dieselin menekkien keskinäisen suhteen piti olla sama kuin Nesteen mitä Neste jalosti, vientiä ja tuontia kun ei valmiilla jalosteilla taidettu harrastaa. Siihen aikaan vielä älyttiin että talous ja teollisuus tarvitsee kohtuuhintaista dieseliä, mutta jotta tavikset eivät sitä kuluttaisi vaan bensaa, piti säätää dieselvero.

    Muutenhan olisi hyvä jos raakaöljyn kysyntä romahtaisi, eipähän enää Venäjä ja arabimaat öykkäröisi öljyrahoilla.
     
  8. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Mikä sun pointti on?
    En mäkään osta venettä kun ei ole mökkiä järven rannalla.
    Tietenkään sun ei kannata ostaa sähköautoa jos et pysty sitä kotona ladata.

    Suomessa on about miljoona omakotitaloa ja luulen niissä monessa on töpseli pihalla. He ovat kohderyhmää.
     
    Kruunusaari ja Catiska tykkäävät tästä.
  9. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Ai jaa. Mulla ja monella muulla on venhe vaikkei mökkiä ookkaan. Ja auto vaikkei omakotitaloo ookkaan. Suomessa oli rekisterissä 2020 3 732 851 henkilöautoo. Eli reiluparimiljoonaa ei sun mielestä oo sitten kohderyhmää
     
  10. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Ei tarvitse ostaa jotain jos sille ei ole käyttöä. Joillakin on sähköautolle käyttöä ja kokevat sen tarpeelliseksi. Mulla ei ole vaikka tupa onkin.
     
  11. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Catiskalla on elämä mallillaan. Meitä kurassa rypeviä alimman kastin lökäpöksyjä on paljon ja lupaan että kadehdimme tilannettasi ja ajatuksiasi. Täysillä teemme sitä samalla kun olet pelastanut maailman meidänkin osalta.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  12. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Eräs sähköauto vaihtoi omistajaa kun ei oikeen maalla ollut käytännöllinen. Toimintasäde 150km ja latausaika tyhjästä täyteen noin 4h. No se piti viedä trailerilla kun siirtoa oli 300 km. nyt se on kaupungissa ja toivottavasti säde on riittävä.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuosta kun poistetaan ne, kenellä ei ole pihalla 16A pistoketta ulkoseinässä ja autopaikka sen vieressä (pitkää jatkoroikkaa ei pitäisi käyttää auton latauksessa). 8A pistokkeesta yön aikana saatu kantama ei riitä kovin pitkälle. Työpaikkojen lämmityspaikat on pääsäääntöisesti varustettu kellolla jolloin töissä lataaminen ei aina onnistu tai jopa kiellettyä.

    Jos pihatiellä ei saa autoja vierekkäin, joutuu talvella säätämään lähtöjärjestyksen kanssa kahden auton talouksissa. Jos paikkoja on vain yksi, jää toinen auto lämmittämättä ennen lähtöä sähköauton vuoksi.

    Voit toki kirmata pihalle heti herättyäsi vaihtamaan piuhat keskenään ja toistamaan operaation lähtiessäsi. Polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen kanssa voi lähtiessään laittaa toisen auton lämmitykseen tai jopa lämmittää samaan aikaan.

    Ilmeisesti nuo noin kolme miljoonaa ovat havainneet polttomootorikäyttöisen ajoneuvon tarpeisiinsa sopiviksi ihan kokemuspohjaisesti. Harva myöskään haluaa viettää vapaa-aikaansa autossa istumiseen sitä ladatakseen tai haahuillakseen ostarilla tyhjän panttina tuntikaupalla odottaessaan akun latautumista.

    Kysymys kuuluukin, tarvitsenko oikeasti sähköautoa ylipäätään mihinkään?

    Kannattaako toimiva ratkaisu vaihtaa toimimattomaan ja maksaa siitä €U:n ilmastokiiman vuoksi!


    Muutenkin jotenkin narkkaritouhua kun heti latauksen jälkeen mielessä on jo ajatus seuraavasta latauksesta. Kuinka moni polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon käyttäjä joutuu miettimään moista ennen tankin puoliväliä? Ei tarvitse sovelluksia kännykkään ja omistautumista onnistuneen latauksen vuoksi.

    IS
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Muutaman kympin/satasen kustannus yleensä järjestää tuollainen.

    Harvoin törmää edes nettifoorumeilla yhtä sinnikäästi omaa uskoaan julistavaan typpin kuin on herra IS.
     
    Kruunusaari, Catiska ja Rihma tykkäävät tästä.
  15. Rihma

    Rihma 1st gear

    On kyllä vähintäänkin erikoinen kaveri.
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Sikäli ideaalinen ratkaisu että samalla loppuu myös vihreät sekä niitten hyysätit.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  17. -late-

    -late- Gearhead

    Tämä ketju on aikalailla yhtä uskollista vastustamaan kuin joku toinen palsta puolustamaan. Molemmilla joukoilla on absoluuttisen oikeat faktat perusteinaan ja toinen on väärässä.

    Yksi meidän autoista on käytettynä hankittu sähköauto, tähän mennessä kallein ostamani auto. Käyttötarkoituksessaan paras autoistamme, mut ei siitä kaikkeen ole. Eikä sähkäri sovi esim. niille jotka eivät niistä pidä.

    Lataan kotona yön yli pienellä virralla n. 80% varaukseen. Se riittää hyvin pääasialliseen käyttöön. Joskus toki pitää ennakoida sen käyttöä, mut se toki oli tiedossa jo hankittaessa. Teini sillä pääasiassa ajaa, välillä se ottaa Cadillacin.
     
    Catiska, kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ottaen huomioon laskennallisen elinikäni suhteutettuna elämäntapoihini ja geeniperimääni tuo 30 vuotta saattaa hyvinkin riittää minulle.

    Sähköautoilussa ja siitä keskusteltaessa puuttuu minusta realismi. Sitten se ei vaan käy kaikille ja kaikki ei niistä vaan tykkää eikä hanki ikinä.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sähköautoilun ongelma on vielä se, ettei ole vielä tarpeeksi erilaisia vaihtoehtoja ja pitkään on vielä ongelma se, ettei niitä ole käytettynä tarpeeksi. Se tekee vielä vuosiksi tilanteen ettei moni hanki sähköautoa, eikä edes voi harkita sellaista.
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin, se sitten vaan vaatii myös sen että myös sen auton saa siihen töpselin viereen, myös talvella. Rivitaloissa voi tunnelma kiristyä kun sähköautoa ladataan oman oven edessä ja lumityöt jää tekemättä.

    Jos latauksella pääsisi 600km ja lataus kestäisi noin 5 minuuttia niin voisin hankkia sähköauton. Latausasemiakin tarvittaisiin huomattavasti vähemmän kuin nykyisin on kaavailtu.

    Näitä voisi sijoittaa valtateiden varsille, taajamiin ja liikennereittien risteyskohtiin. Akkuteknologia ei vaan ole vielä sillä tasolla millä sen pitäisi olla. Kiinteistöjä ja taloyhtiöitä ei pidä laittaa vastuullisiksi ja maksumiehiksi sähköistyksen suhteen, asuminen maksaa suomessa jo nyt ihan riittävästi. Kalliiden latauspaikkojen ja kookkaiden sähköliittymien maksattaminen muilla asukkailla ei oikein istu käsitteeseen oikeudenmukaisuudesta.

    Kymmeniä argumentteja on esitetty polttomoottorikäyttöisen tekniikan puolesta ja sellainen käy kaikille paitsi vihreille oikeinajattelijoille. Kutsuisin itseäni lähinnä ilmastorealistiksi jolle vihreä höttö on punainen vaate.

    Sähköautoja on ollut jo yli sata vuotta, mutta edelleen haasteita on. Tähän faktaan peilattuna skeptisyys on mielestäni selviö yksilölle joka kykenee itsenäiseen ajatteluun. Mainitsetko alkuun yhden käyttötarkoituksen johon sähköauto soveltuu polttomoottorikäyttöistä paremmin?

    Ilmaston kannalta Suomen sähköautoilulla ei ole muuta käytännön merkitystä kuin kustannusmielessä. Jostain pitäisi repiä rahat infraan ja niihin sähköautoihinkin.
    Kuka haluaa maksaa tämän hömpötyksen korkeampina veroina?

    IS
     
    Desoto57 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!