Sähköflekti Biltemasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Impalala, 8.2.2014.

  1. audiq

    audiq Gearhead


    Bilteman sähköflektin kohdalla on jo lipsunut pahasti. Yhteenkään autoon sellainen ei kuulu. Tuuletusikkunassa sellaisen voi vielä jollain tavalla ymmärtää.

    Tuommoinen flekti vie arviolta yli 10 ampeeria. 10-15A olisi veikkaukseni. Eli aurinkopaneelin pitäisi olla noin 250 wattia tuotoltaan. Watin hinta taitaa olla noin 0,88e. Siihen päälle säädin, joka on ebayssä hinnat alkaen noin 13e. Ja akku. Aurinkopäiviä toivotellen. :lol:

    Minulla pyöri kesällä puhaltimet (5kpl) 24/7 aurinkosähköllä. Pieniä laitetuulettimia. 130 wattinen paneeli, 20A säädin ja henkilöauton akku. Kyllä noillakin jo ilma vaihtui.
     
  2. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Ja perusteluita, kun kokemusta ilmeisesti löytyy...? Vai pelkkää mutuilua?
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Siinähän oli perusteluja. Se puhallin on melkoisen tehoton, mutta vie pirusti virtaa.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Ei ole tosiaankaan kokemusta Bilteman flektistä, eikä tule. Siinä on jo yleisellä tasolla riittävästi perusteluja, että se on Biltemasta, se ei sovellu siis autokäyttöön.

    Toinen yhtä oleellinen seikka, että yhdessäkään autossa ei ole tehtaalta lähtiessään Bilteman flektiä, joten sellainen ei yhteenkään autoon kuulu. Olen erittäin paljon vastaan näitä teippivirityksiä, joissa urvelot vetävät jollain paukkulangalla kojetaulun täyteen nappeja. - Joista yhdestä startataan, viidestä ei tapahdu mitään. - Siten löytyy flektin katkaisijaa ja flektit pitää pitää ajossa aina pyörimässä, koska niille ei ole mitään muuta ohjausta. Hehkuille kannattaa kanssa laittaa nappi, vaikka olisikin bensakone, kun joku urvelo auton voi kuitenkin dieselöidä seuraavaksi.
    Autot on pelkkää teippiviritystä, porina käy koneessa ja flektit ne vaan pyörii. - Vieläkö sinä haluat lisää perusteluja?

    Mutta nyt lipeää juttu aiheesta, kun alettiin puhumaan autoista, vaikka aihe käsitteli Bilteman flektiä.
     
  5. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    "yhdessäkääm autossa ei tehtaalta lähtiessä ole Bilteman flektiä".
    Eli audiq aina korjaa autonsa vaan merkkikorjaamon alkuperäis osilla? Eikö autoon saa laittaa mitään mitä ei tehtaalta lähtiessä ole? Pikkasen rajoittaa auton rakentelua yleensä ottaen...
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on bilteman seossuhde mittari ja sininen kromikehyksellä oleva led-lamppu, lisäksi on äänenvaimennin villaa biltenmasta ja kaikki nämä toimii oikein hyvin.
    Moottorissa on semisynteettistä öljyä, mutta se ei ole biltemasta vaan ostettu robbarista, olen kyllä harkkinnut pitäiskö siirtyä takaisin mineraali öljyyn.
     
  7. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Haluaisin edes yhden. Nyt sain mielipiteitä ja jonkun ihme patoutumien purkauksen. :lol: Tarkoitus olisi ensikesänä kokeilla BILTEMAN FLEKTIÄ anturilla ja releohjauksella. Sittenhän sen näkee ihan ilman mutuiluja, että hajooko tai onko riitävä.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead


    Autotehdas osaa minua paremmin rakentaa autoja, niin minä keskityn vain huoltopuoleen. Kannattaisi monen muunkin tehdä niin.
    Vai kannattaisiko tuunata tähän kuumaan ongelma-asuntoon vaikka pyöröovi siihen tuuletusikkunan tilalle? Hankala rakentaa siihen mitään tunnistimia, niin jos vaikka rosvoaa naapurin jouluvaloista virran sille tai omasta telkkarista. :lol:


    Tiedätkö että vittumaisimpia korjaushommia on sellaiset, joissa yrittää selvittää jonkun teippivirittäjän aivoituksia, joissa on poikkeuksetta jotain sanomista. Tule kertomaan kymmenen vuodan päästä, että miten Bilteman flekti on toiminut ja mitä kyseiselle autoyksilölle muuten kuuluu.

    Mutta nyt kun on vittuiltu puolin ja toisin, niin josko palataan takaisin otsikon aiheeseen, eli pois autoihin liittyvistä jutuista.
     
  9. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Mä puhuin koko ajan otsikon aiheesta eli Bilteman sähköflektistä ja kysyin perusteluita flektin huonoudesta. En saanut yhtäkään. Eihän se mitään parasta laatua tietenkään ole ja voi olla, että se hajoo päivässä tai ei teho riitä. Sitten mä voin haukkua sen perustellusti, ilman mutuilua. :)
     
  10. tabs

    tabs Gearhead

    ^äkkinopeesti verrattuna:
    Biltema 16" 1800rpm 8A 1000m3/h(589cfm)
    MrGasket 16" 1900rpm 11,4A 3398m3/h(2000cfm)

    Eli jos myyjän/valmistajan ilmoittamiin tietoihin on luottamista MrGasket siirtää 3,4 kertaisesti ilmaa 1,5 kertaisella virtamäärällä...
     
  11. jan13

    jan13 2nd gear

    Eikö se jo riitä että on pari ihmistä jolla hyviä käyttökokemuksia kyseisistä puhaltimista? Jollekkin riittää ne bilteman tavarat jotkut haluu maksaa laadusta, jokaiselle jotain.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    On Biltsussa ihan hyvää kamaa, kaikkea ei kannata timanttina pitää, hintakin sen jo kertoo.

    Mut jos toi tabsin kertoma Mr.Gascet ei oo kallis, niin se kuulostais paremmalta Biltsun.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tässäkin kannattaa huomioida se käyttötarkoitus. Eli jos on hyvä jäähdytys muutoinkin ja viritys/säädöt koneessa silleen että ei tuota tolkuttomasti hukkalämpöä, niin vähempikin virtaus voi riittää ihan hyvin. Voi olla jopa etu että kuluttaa vähemmän sähköä pyöriessään.

    Sähköflektiä asentaessa kannattaa huomioida ilmanvirtaus muutoinkin, jos flekti pääsee imemään parkissa tai liikennevaloissa kuumaa ilmaa koneen alta, niin jäähdytysteho pienenee tietenkin. Ilmanohjauslippa syylärin alla voi auttaa tosi paljon, tai se alkuperäinen tuulitunneli viskon kanssa.
     
  14. tabs

    tabs Gearhead

    Satasen maksoi viimeksi, kun tuli Us-partsilta. Mutta
    Kiinalaista valmistetta näytti tuokin olevan.

    Täytyy kyllä sanoa, että nyt taipuisin tohan Bilteman malliin ihan hinnan takia.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos ilmaa siirretään nopealla vauhdilla jäähdyttääkö se paremmin kuin rauhallisemmin kulkeva ilma?


    Eli onko suurempi siirretyn ilman määrä aina parempi vai rauhallisemmin siirretty ilma joka mielestäni ehtii ottaa enemmän lämpöä syylarista itteensä?
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täh? Puhalla kohti kaveria kuumassa saunassa, tai koita tyynellä pakkaskelillä seistä paikallasi ilman päähinettä verrattuna siihen että ajat fillarilla tai työnnät pään liikkuvan auton ikkunasta ulos. Väittäisin että vastaus valkenee aika nopeasti. :lol:
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eiköhän se tila jäähdy nopeiten kun saat ilman liikkumaan :D

    Nikuzai, meinaatko että mitä nopeammin auto liikkuu, sitä huonommin jäähdytin toimii?
    Eli jos auto liikkuu vaikka 500 kilsaa tunnissa, se ei enään jäähdy?
     
  18. Timestone

    Timestone Gearhead

    Ei nyt kokemusta Bilteman flektistä, mutta pääsin viime kesänä vertaamaan Mr.Gasketin ja Motonetin puhallinta vierekkäin. Motonetin puhallin oli merkiltään Unipoint. Hassua tuossa oli se että kyseiset flektit oli tismalleen samanlaiset kiinnikkeitä myöten. Jäähdytysteho tuntui olevan sama. Motonetin flekti oli hinnaltaan kumminkin 20 EUR halvempi... Kovin pieneltä kuulostaa Bilteman flektin ilmamäärä, mutta jos sen jäähdytysteho riittää niin mikäpäs siinä. Viritetty SBC alusyylärillä kumminkin tarvitsi tuollaisen Mr.Gasketin tehoisen flektin jäähtyäkseen riittävästi...
     
  19. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Totta kai ymmärrän, että tuotteilla on eroa. Niin kuin Mikkis tuossa kertoikin, johan sen kertoo hintaero, joka on yli kolminkertainen. Lähinnä yritin tarttua siihen, että kun heittää ilmoille seuraavan kommentin...
    ...niin se vaatii perusteluita, ja että ei kai kaikki ole täyttä paskaa, kun se tulee Biltemasta. Niin kuin Substitute tossa kertookin, niin flekti on monee autoon varmasti ihan riittävä. Muutenkin hyviä ja asiallisia kommentteja on tällä sivulla aiheesta tullut. Mutta niin kuin tuolla aikaisemmalla sivulla tuli kerrottua, niin Biltemalla mennään ja tälläinen kotelo sille tuli tehtyä. Jos ei riitä, niin siihen pystyy sitten heittämään paremman kiinni. :D
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Hieno kotelo! Ihmettelen vaan, että mikä sillä on tavoitteena, kun tuo estää käsittääkseni aika tehokkaasti ajoviiman jäähdyttävän vaikutuksen noin puolen syylärin alalta? Vai meinasitko sitä pyörittää kaiken aikaa?
     

Kerro tästä muillekin!