Sähkömoottori 3-vaihe

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 13.2.2005.

  1. Reetu

    Reetu 1st gear

    www.finlex.fi ja sieltä kaivat sähköturvallisuuslain, niin löydät pykälän ihan itse.
     
  2. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Tuosta virtamäärästä sen verran kommentoisin, että tähtikytkennässä käämien virta on merkittävästi pienempi kuin kolmiokytkennässä. Tähtikäynnistyksen ideahan on siinä että pystytään hillitsemään sähkömoottorin käynnistysvirtaa siten, että sulakkeet eivät pauku. Kolmioon kytkeminen moottorin jo pyöriessä ei enää tuota huomattavaa virtapiikkiä.

    Vähän nus nus offtopic mutta kuitenkin...
     
  3. Artturtle

    Artturtle 1st gear

    Älkää ny tappako itteänne :eek: Maallikkolle ei ole sallittua esim, 3- vaihe moottorin kytkeminen, ja yleismittari ei ole riittävän tarkka mittaamaan käämien arvoja. Mene jonnekkin sähkökone korjaamoon, ne kyllä sinua neuvovat ja opastavat mielellään. Ainakin meillä. 99,9% sähköasentajista ei todellakaan tajua eikä ymmärrä mistä oikosulkumoottorista on edes kyse!
     
  4. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Niin, kotonahan saa tehdä mitä vaan :odroll: . Tässä kuitenkin Tukesin sivuilta napattua tietoa:

    Sähkötyöt, joita saavat tehdä muutkin kuin sähköalan ammattilaiset:
    enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotus ja kiinnitys
    yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotyöt
    nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin ja 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat sähkötyöt
    käyttötyöt sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta
    omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaaminen, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan

    Ja jos aihe kiinnostaa enemmän: www.tukes.fi > Toimialat > Sähkö ja hissit > Sähkötyöt ja -urakointi
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Meikäläinen näemmä kuuluu ammatinkin puolesta häviävän pieneen vähemmistöön 8) . Ei vaiskaan, ei sähkärit oikeesti ole noin yksinkertaisia(ainakin näin toivon), tommoisia asioita ei vaan joudu pohtimaan kovin usein niin vaatii pari Marlboron mittaa muistinpäivitykseen, eikä usein edes onnistu pelipaikalla koska joku hosuu vieressä eikä anna keskittyä.

    Aika harva kuskaa yleismittaria speciaalimpaa jatkuvasti autossa, ovat kalliita, niin usein vikaa etsitään kokeilemalla. Ammattitaitoa sekin jos homma etenee johdonmukaisesti. Sähkö ja magnetismi kun ei ole mekaaninen laite jota voi pyöritellä hyppysissä ja porukalla pällistellä, niin työrauha olis tärkeä.

    Kun korjailen ihmisten vehkeitä niin pakko ne on joskus karhata kahville koska se on valmis, olisko akku tyhjä, mikä sen nyt tuli, mitä maksaa, meneeks vielä kauan, voiks se olla sulake, meidän mökille tarvittais sähköt mitä maksaa, voiks kännykkälaturi hajottaa puhelimen kysymystensä kans. :eek:
    Rasittavaa, juttelis niitänäitä eikä kyselis niin pirusti niin sais keskittyä. :-?

    Yks tyyppi luuli olevansa ovela(myönsi jälkeenpäin, kun kysyin). Auto ei käynnistynyt, menin tutkimaan, äijä kysyy ensimmäiseks mitä maksaa, toiseks meneekö kauan, vastasin, en tiedä vielä ja kaivoin romujani esille. Äijä lähti hiihtämään sisälle, sain työrauhan minuutiksi, ukko hiihtää takasin 4 ja 5 vuotiaan pennun kans ja kysyy meneeks kauan. Yritän siinä tutkiskella ja pennut huutaa kuorossa mennään jo, tääll o kylmä, joko mennää ja äijä häslää ympärillä.
    En saanu autoo käymään meni hoputtamisesta ja siitä seuranneesta ketutuksesta pää niin jumiin etten kyenny ajattelemaan koko kärryä. :(

    Äijä teki sen tarkotuksella, luuli että hoputtamalla ja paineita tekemällä tulis nopeesti kuntoon :eek: .
     
  6. Driver81

    Driver81 2nd gear

    http://www.sahkoala.fi/kohderyhmat/pien ... sahkotyot/

    Ei nuo mikään valtionsalaisuus ole.

    Sen kummasemmin jeesustelematta. Älkää tappako itseänne sähkön kanssa. Vertaa räjähdysaineisiin....ei saa pelätä, mutta täytyy kunnioittaa. Muutaman kerran sormille ottaneena ja muutaman meisselin hitsanneena.(tehdessä sattuu, ei sille mitään voi) Ikävämmältä tuntui kerran kun duspolista otin 230V UPS takaista sormille. Vastus on ko. mallissa oli yli 700 ohmia, mutta joitain hetkiä täytyi miettiä missä meni vikaan....Ei tuntunut hyvälle.

    Älkää leikkikö sillä sähköllä lipsahtaa henki. Vieras huutelee mitä sylki suuhun tuo, mutta yrittäs tajuta että auton kanssa tuhratessa saa aika v*****een touhuta ennenkuin on "tosi" kyseessä.

    Ja alkuperäiseen kysymykseen. Luultavasti sulake palanut tai yksi käämi palanut. Mahdollisesti voisi myös johto olla poikki sopivasti matkalta..hankala sanoa. Käämin korjaaminen usein kalliimpaa kuin mitä uusi kone....valitettavasti näin tänä päivänä.
     
  7. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Sähkötöitä tehdessä tulee muistaa että ei se jännite tapa vaan se virta..
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Jännitettä toki tarvitaan että virtaa voi syntyä, ja nimenomaan sitä virtaa mikä menee äijän läpi tällin aikana ja sekottaa hermoston, ei se mitä oikosulun sattuessa olis tarjolla esim auton akussa.
    Muutenhan joka jannu tälläkin palstalla kirjoittelis enkelikuorossa. :rotfl:

    Minäkin monia kertoja pidellyt kädellä 400ACV kuumaa piuhaa enkä saanu tälliä koska en ole ollut maapallon kanssa tekemisissä, ei ole muodostunut virtapiiriä ( esim vintillä kuivissa puruissa, linnut sähkölinjalla), eli jännite yksinään tosiaan ei tapa.
    Auta armias jos olisin pidellyt yhtäaikaa myös nolla/maajohtoa. :eek:
     
  9. Jakke

    Jakke 3rd gear


    Silti en suosittelisi kenenkään kokeilemaan vastaavaa. Koska mitään varmuutta ei ole siitä, etteikö virtapiirin syntyminen olisi mahdollista.

    On paljon hyviä esimerkkejä "pellepelottomista" tuolla mullissa....
     
  10. Ronttimo

    Ronttimo 1st gear

    Noissa kolmivaihekytkentöjen varoitteluissa varmaan oli ajatuksena se, että jos rasiaan tulee eri määrä johtoja kun mitä on kytkentäpisteitä ja sulakkeessa on vielä edellisten sähkötöiden aikana asennettu rautanaula, niin siinä on oiva mahdollisuus kytkeä jonkun verran tehoa mootorin ulkokuoreen. Vaikka olis kovempikin pakkaspäivä niin suomen kantaverkko kyllä käristää isommankin miehen, eikä edes valot paljoa naapurissa himmene. :soosoo:
     
    Nikuzai ja juko7 tykkäävät tästä.
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Juu, unohdin laittaa tuon loppulisäyksen :oops: mut olenkin sähköalan ammattilainen joka harrastaa kaikkea mahdollisimman vaarallista, extremeä toi vauhdista kytkeminenkin, herää hyvin kun aamulla ensimmäiseksi ottaa pienet sävärit :rotfl: . Olen purkanut/korjannut monia tee se itse kytkentöjä jotka ovat olleet erittäin hengenvaarallisia vaikka laite on toiminutkin.

    Asiakas vain todennut, kyllä mä erilaisia kytkentöjä kokeilin, eiks se hyvä oo, tollai se on ainakin toiminu=kammiovärinä. :rotfl:
     
    Nikuzai ja juko7 tykkäävät tästä.
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eipä tämä aiheeseen kuulu, mutta kertaalleen oli asentaja unohtanut kiristää raidetangon pään paikalleen. Ajossa aikansa löystyi, kunnes eteenpäin ajaessa vielä pysyi tanko paikallaan, mutta peruuttaessa jo putosi. Sen jälkeen toinen etupyörä suuntautukin jo ihan mihin lystäsi. Eli kyllä pienikin fiba autossakin voi maksaa jonkun hengen.

    Ja mitä tohon sähköön tulee, niin tosimieshän kokeilee kirveellä vielä 20kV langasta, että onkohan johdossa virrat jo päällä. Jos terä kipunoi, siellä on virtaa. Ja pienjännite AMKA:nhan voi kokeilla vaikka ikkunalautaan... :poff:

    Mutta TUKES:in sivuilta voi käydä lueskelemassa, miksi sähköturvallisuusmääräykset kieltää maallikolta vähän yhtä sun toista.
    http://212.54.2.142/sahko_ja_hissit/rek ... urmat.html

    Jos tässä joku pointti on, niin vaikka se, että jos ei tiedä mitä tekee, kannattaa soittaa vaikkapa haamujengille mieluummin kuin alkaa räpeltään itse.
     
  13. Artturtle

    Artturtle 1st gear

    Ei ollut tarkoitus mielipahaa ja vitutusta aiheuttaa sähkäri kollegoille. Maallikoita vaan varoittaa mistä on kyse, se on tullut huomattua että sen kyltin lukeminen on vaan niin ja näin sähkäreilläkin ja mullakin on tullut töppejä :oops: Milliohmi mittari ja eristysvastus mittari on sen moottorin kunnon arvioimisessa hyviä kaluja ja jos halutaan olla todella perillä niin toistoaalto tai me sanotaan syöksyaalto testeri, spekiaali vehkeitä ja kalliita. Niinkin yksinkertainen vehje kuin 3-vaihe moottori, aiheuttaa monta kertaa ihan älyttömästi pähkäilyä loppujen lopuksi. Olkaa tarkkoja :eek:
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. fixaaja

    fixaaja 1st gear

    Tuohon alkuperäiseen kysymykseen..tarkista aluksi onko kone 230/380 vai 380/0.6kV kone. Montaa "järjellistä" syytä ei ole miksi koneesta puuttuu puhti. Kyllä melkein 100% voi sanoa että jos käämi palaa niin meno loppuu kyllä siihen.

    Ja kertaanpa vielä..Älkää leikkikö sähkön kanssa..ette edes te ammattilaiset. Sähkö ei katso koulutusta kun sopivasti hipaisee niin henki pois..
     
  15. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    no, joo, niin paljon kun timpuri lyö vasaralla sormeen, nii sähkäri saa jytkyjä, on ihan varmasti tosiasia, en miekään osannu topikin mukaa keskustella asiasta, se asia,mistä kyse, tuli jo.

    Nimim. Rapiat 10v sähkäriin.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Arttutle, no worries, puolivitsailuahan tämä. :)

    Millä mä sitten makkarani raksalla lämmitän :eek: , oon mä tähän asti muistanu ottaa piuhat irti ennen syömistä :lol: .
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    sinuna ottaisin yhteyttä johonkuhun joka oikeesti tietää asiasta..ei sillä etteikö täälläkin olisi fiksua porukkaa mutta tuntu aika iso osa noista vastauksista olevan tavalla tai toisella off-topic...joten pirauta vaikkapa leivon sähkölle...(ei mitenkään mainostusta tai mitään :rotfl: ) http://www.leivonsahko.fi/yhteystiedot.htm tonne siis pirautat niin eiköhän se siitä..ellet kauheen kaukaa ole...
     
    xarper tykkää tästä.
  18. looke

    looke 1st gear

    Vanha ketju mutta asia tärkeä. Tämä tubettaja Pasi Viheraho teki videon jossa mies kytki jatkoroikan.
    Ilmoitti että se keltavihreä on ihan turha johto koska napaisuus voi muuttua miksi vaan koska pistotulppa voidaan kytkeä kumminpäin vaan?
    Ei juma...... luin ja katsoin moneen kertaan että onko mies tosissaan. KeVI on pienjännite (PJ) sähkönjakelun tärkein johdin. Ei kukaan elävä noi kertoa mitään noin typerää.
    Ullatus Ullatus Suomi johtaa noita ikäviä tilastoja. Kahlasin parisataa kuolemaanjohtranutta tapausta läpi ja esim. 11v. poika löytyi perheen asuntovaunun aisan tms. päältä hengettömänä koska joku IDIOOTTI oli kytkenyt sinisen johtimen suojajohtimen paikalle.
    Kun pistotulppa laitetaan ``oikein`` päin on jännite suoraan laitteen rungossa jollei laite ole suojaeristetty.
    Tämä herra joka varoitti asiasta on aivan oikeassa ja viisas henkilö. Näpit irti jos ei tiedä mitä tekee. Onko selvä saatana vieköön!!:eek:
     
    -Skeletor-, xarper, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jos laitat sinisen johtimen suojamaan paikalle niin ei siitä tälliä saa
    sulakkeen se kyllä polttaa
    edit:toisin päin kytkettynä saattaa toimia,riippuen vikavirtasuojauksesta.
     
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ennenvanhaan ei tosin ollut sitä keltavihreää johtoa ollenkaan. Mutta joo, ei pidä tehdä sähkökytkentöjä jos ei ihan 110%:n varmasti tiedä. Esim. siskoni taannoin ostamassa kämpässä edellinen omistaja, teen-sen-itse papparainen, oli laatoittanut keittiön välitilan ja pistorasian takaisin asentaessaan oli kytkenyt jännitteen maadoitusliuskaan. Onneksi ei ollut metallikuorisia keittiökoneita.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!