Savusauna Blazer

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tappokinnas, 25.8.2011.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tere,

    tuli mukavaa ohjelmaa toissapäivänä kun kesken matkan ihan yhtäkkiä pamahti jokainen lasi autosta huuruun - satasen vauhdista vielä.

    Pysäytin auton ja huomasin vänkärin jalkatilassa jäähdytysvettä eli ilmeisesti tuli lämppärin kennoon tms. vuotoa. Lykkää sitä vettä kuitenkin jalkatilaan kun pistää lämmöt päälle.

    Kun lämmöt on säädetty puhaltimesta täysille ja kone on kuuma niin räppänöistä tulee hemmetisti höyryä ja menee koko koppi yhtä sumeeksi kuin yökerhossa olisi.

    Eli vika ilmeisesti lämppärin kennossa tai jossain letkuissa. Ja kysymys kuuluu kannattaako sitä kennoa alkaa kaivamaan pois apparin jalkatilasta lähtien purkamaan vai konehuoneesta? Molemmat näyttää siltä, että joutuu purkamaan aika lailla tai sitten luulen vaan. :)

    Nii ja tekniikkana 6.2l diesel ja vuosi 1990 jos tarvitsee tietää.
     
  2. Ombo

    Ombo 1st gear

  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei ole tsekkailtu. :) Kiitoksia!
     
  4. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ei mitään.

    Kun olet kennon vaihtanut ja ylipäätään muutenkin systeemin purkanut niin kerrotko vähän kokemuksia. Onko miten paljon kerääntynyt sisäistä ja ulkoista kökköä ym. Omassa möhössä alkaa lämppäristä loppumaan potku -20 jälkeen (kumma?) niin voisi joskus harkita putsaamista.
     
  5. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin, nyt on kenno vaihdettu ja chevy rokkaa jälleen. :)

    Vanha kenno oli alkuperäinen amerikaano, puhdas sisältä ja ulkoa, mutta paskana.

    Uusi kenno on espanjalainen rimpula, painoi ainakin viisi kertaa vähemmän kuin alkuperäinen ja tuntui aluksi, että lähettivät vain tyhjän pahvilaatikon. Kenno oli tosiaan säälittävä rimpula ja heikkoa tekoa, ei tarvitse suunnitella sen paikkausta jos hajoaa..

    No se on nyt paikallaan ja lämmintä puskee, mutta huomattavasti heikommin kuin vanhalla kennolla. Talvella näkee sitten pysyykö koppi enää lämpimänä tuon kanssa. Parempi kuitenkin kuin ei mitään. :-?
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    pese ikkunat hyvin sit sisäpuolelta... se höyry laseista ei lakkaa muuten pariin vuoteen :)
     
  7. suvanju

    suvanju 1st gear

  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä kun kattelin omaani uutta kennoa niin niitä oli saatavilla tavallinen, heavy duty ja sit ilmastoinnilla olevan. En sitte vaihtanu kennoa kun vika oli vivustossa, mutta toi heavyduty kuulostais suomeen hyvältä. Tietysti pitäis vertaa orkkis kennoon että mitä sinne mahtuu paikalleen ja mitä ei. Kyl sitä lämppäritehoa saa olla aika tavalla ton kokosessa kopissa. Itellä on kaks hiacen takapoksin lämppäriä takajalkatilojen nurkissa!!
     
  9. suvanju

    suvanju 1st gear

    Jep!

    Siis kenno vuotaa ja pahasti ja joudun sen vaihtamaan. Ongelmana on, että en tiedä miten puran muoviosat, jotta en kuitenkaan särkisi niitä. Kuvat ja ohjeet ovat tervetulleita.
     
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Lämppärin kennohan on apukuskin jalkatilassa niiden muovipömpeleiden sisällä, jotka ohjailee sitä ilman virtausta. Aluksi pois hanskalokeron luukku ja sitten irrottelee niitä putkia\pönttöjä kuskin ja apukuskin jalkatilasta. Jäljelle jää sinne apparin jalkatilaan se pömpeli jonka sisällä lämppärin kenno on. Sitten otat irti vesiletkut konehuoneesta apparin puolen reunasta. Se kenno-pömpeli on työläs irrottaa, koska mutterit on konehuoneen puolella ja pari niistä on ahtaassa paikassa. Kun saat ne mutterit irti niin tutkailet miten ne lämppärin säätövivustot on että osaat laittaa samalla tavalla kiinni. Pömpeli lähtee sieltä sitten ihan vetämällä jonka jälkeen pääset purkamaan vanhan kennon pois ja laittamaan uuden tilalle. Vaikea selittää paremmin, mutta mitään monimutkaista ei sieltä löydy. Aikaa vaan varaat tarpeeksi, mulla meni kaksi iltaa aikaa kaikkines. Ilman ohjeita tosin. Mä en sano noihin "heavy duty" kennoihin mitään. En usko että se on isompi koska se kennon tila siellä putkessa on oikeesti jämpti. Ei sinne muistaakseni voi mahtua isompi. Termostaatin vaihtamalla ja ostamalla uuden kennon sen 25 vuotta vanhan tilalle saa aikaan ihmeitä. :)
     
  11. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Niissä ohjeissa mitkä tulee kennon mukana käsketaan vaihtaa termostaatti samalla kun kennokin. Itse en vaihtanut, mutta pari kuukautta kennon vaihdon jälkeen termostaatti alko jumittamaan. Vaihdoin sieltä sen kiinalaisen termostaatin ac delcon tuotokseen ja eron huomasi selvästi. Puhaltaa lämpösempää paljon nopeammin ja moottorin lämmöt pysyy vähän alempana.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No jotain eri lämppäreitä näissä on kuitenkin.

    Us parts myy kolmea eri puhaltimen moottoria: 1. ilmastoinnilla, 2. ei ilmastoinnilla ja 3. ei ilmastoinnilla + hd lämppäri. Kennoja uspartsilla on kahta mallia ilmastointi ja ei ilmastointia. Jos alkuperäisenä parikyt vuotta sitten on ollu hd kennokin, sitä ei välttämättä tarvikeluettelot tunne. Kennohan voi olla paremman lämpötehon saamiseks isompi pinta-alaltaan, paksumpi, tiheempi kenno jne.jne.

    ite vaihtelin tohon volvonpaskaan vuotavan kennon uuteen ja lämpöteho huononi verrattuna orkkikseen. Ohuempi ja harvempi se uus kenno. No kesäautohan tuo.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Jep. Tossa ylempänä kirjotinkin et tuntu tuo uus kenno heti huonommalta kun vanha. Ei toi hevi versio sitten oo tarkotettu vaikka vaniin vai onko niissä samat vehkeet? Ihan hyvä tuo silti on ja riittänee kovillekin pakkasilla. Ja musta tuntu et parani termarin vaihdolla pirusti tuo lämmitys :).
     
  14. suvanju

    suvanju 1st gear

    Tuosta kennonvaihdosta:
    Nuo pultit/mutterit jotka ovat konehuoneen puolella se ylimmäinen on ilmeiesti piilossa jäähdytyslaitteen muovien takana.... muistatko minkä kokoinen M6...M8. Pitänee sanoa että hieman toivotonta työkennellä näin taivas alla, vaikka onhan valot keksitty.
    Mahtaisko apuja löytyä täältä Oulun korkeudella, joss vaikka rahalla vaihtaisi tuon lämppärin uuteen..
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    No perhana. Meen kurkkimaan tonne parkkipaikalle mitä siellä olikaan kun en varmaksi muista. Työkaluina mulla oli lenkki-avain ja pikkuräikkä eripitusilla jatkovarsilla ja nivelellä. Vaatii hermoja ja aikaa, varsinkin jos teet taivasalla niin kuin minäkin.

    Meen kattelemaan ja koitan kertoa parempaa ohjetta. :wink:
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tässä pari kuvaa jos auttaisivat. Siinä siis näkyy tuo ilmastoinnin kennon kotelo. Siinä oli päällä muovinen (/kuminen??) "kansi", jonka vetelin saksilla pois. Oli aika rapsakassa kunnossa ja hankaloitti noihin muttereihin käsiksi pääsemistä. Pari kuvaa siitä. Sitten yhdessä kuvassa on kuva 11mm mutterista, joka on yksi niistä kennon koteloa pitelevästä mutterista. Siihen ei taida päästä käsiksi, jos vielä paikallaan se "kansi". Loput muttereista löytyy sielä lokasuojan yläpuolelta, ton kotelon alapuolelta ja ne on v-mäisissä paikoissa. Lenkillä ja pienellä hylsyllä ne itse irrotin. Se kotelo lähtee sitten ihan ilman väkivaltaa sieltä kunhan kaikki mutterit/pultit on irti. Eli jos kauheesti krinnaa vastaan on se kiinni vielä jossakin.

    Asennusvaiheessa varot sitten sen uuden kennon vesiletkulähtöjä, koska ne on herkkiä vääntymään. Eli järki käteen kun laitat sitä pömpeliä takaisin. :)

    Tämä ei oikeasti ole "vaikea" homma. Nuo muttereiden sijainnit tekee siitä vaan v-mäisen.



    [​IMG]
     
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    [​IMG]

    Kuvat on ehkä vähän turhia, mutta yritys auttaa on kova.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei varmasti ole turhia, 10 pistettä auttamisesta ja vaivannäöstä!
     
  20. suvanju

    suvanju 1st gear

    Tämä ei oikeasti ole "vaikea" homma. Nuo muttereiden sijainnit tekee siitä vaan v-mäisen.

    Kiitokset tiedoista, tahkotaan tänään lisää. Lämmityskotelon kiinnittimiä oli myös kuskinpuolen jalkatilassa? Vai luinko ohjeesi väärin+
     

Kerro tästä muillekin!