SBC 400 tasapainoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 16.8.2006.

  1. tapio

    tapio Gearhead

    Jälleen tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin:

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CHEV ... dZViewItem

    Onko kukaan törmännyt tällaiseen osaan? Tämän avulla saa Chevyn 400-pikkulohkon tasapainoon 350:n vauhtipyörällä.

    Onko tämä toimiva ratkaisu vai huuhaata?
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    On noita "epäkeskolevyjä" ollut aina myynnissä, mutta harvoin niitä on autoissa ollu paikallaan. Koskaan en ole tavannut.

    Tuon levyn kanssa kai pääsee siihen, että voi onnistuneemmin vaihtaa vetolevyn/vauhtipyörän toiseen, jos tulee tarvis. Eli tuohon epäkeskolevyyn tulee se tasapainotuksen grammamäärä jota ei onnisttu taspainotuksessa laittaa kampuraan/dampperiin. Ja tuota epäkeskolevyä käytettäessä vetolevy/vauhtipyörä on yhä siis nollatasapainossa.

    Tuota epäkeskolevyä käytettäessä ei ole pelkoa, että koneeseen teetetty tasapainotus meneekin poskelleen, jos vetolevy tai vauhtipyörä joudutaan vaihtamaan. Eli jos siinä poistettavassa vetolevyssä on vastapainolontteja tai vauhtipyörässä tasapaintusporauksia, niin nollatasapainoisen uuden osan asentamisella saadaan mahdollisesti tulokseksi tärisevä epätasapainoinen kone. Kirjoitin "mahdollisesti" siksi, että monelle parikymmentä grammaa ei merkitse mitään, ja jos kone hieman täristää tai puistaa jollain kapealla kierroslukualueella, niin so what, "ainahan nämä vanhat vehkeet vähän tärrää" :odroll:

    Ja joku toinen taas on tarkempi. Ja kolmas nähtävästi liiankin tarkka...
    :poff:

    Jos rakentaa SBC 400 -koneen tai jonkun SBC 383:n tai muun stroukkerin tai minkä tahansa koneen, niin on kaksi tapaa saada se tasapainotettua: sisäisesti ja ulkoisesti tasapainotettu. Ameriikan Bilit puhuu "internal balance" ja "external balance" -moottoreista. :poff: :poff:

    No, sanoilla kikkailu sikseen, mutta oikeasti nuo ovat hyviä asioita tietää, jos V8-konetta kaavailee kasaavansa. Eli sisäisesti tasapainotetussa koneessa puntitus on hoidettu öljypohjan sisäisiin osiin kajoamalla, mutta jos se on joissain tapauksissa liian kallista tai hankalaa, niin sitten tasapainotukseen joudutaan käyttämään öljypohjan ulkopuolisia liikkuvia osia; dampperi, vetolevy, vauhtipyörä ja jopa turbiini. Ja siis tuo kyseinen epäkeskolevy on juuri noita "external balance"-osia.

    Eli kun koneen tasapainottaa, niin tuo levy lähetetään koneistamoon muitten liikkuvien kanssa. Ja vetolevyä/vauhtipyörää ei tarvitse lähettää, kun tuohon epäkeskolevyyn hitsataan ne mahdolliset vastapainolontit, mitkä tehtaan "external balance"-moottorissa yleensä ovat lontteina vetolevyssä tai reikinä vauhtipyörässä. Tai mikä riemastuttavinta: lontteina turbiinissa. Riemastuttavaa tosiaan sen harrastajan mielestä, joka vaihtaa turbiinin, ja hopp ja hei: nyt kone täristää kivasti satasen vaudissa...... rrrrRRRRRrrrrrrRRRRRRrrrrr.....

    :rotfl: ...."ikäni mä muistan sen"...

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että moottori olisi hyvä olla sisäisesti tasapainotettu, joten vetolevyn tai vauhtipyörän ja dampperin sun muut turbiinit voi vaihtaa ilman että koneen tasapainotus menee poskelleen. Ja jos sisäinen puntitus on mahdotonta, niin sitten tuollainen vastapainolevy on parempi, tai vähemmän huono, kuin puntitettu vetolevy/vauhtipyörä.
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    OK. Teoriassa tuttua asiaa, mutta onko siis kenelläkään kokemusta, toimiiko tuollainen epäkeskolevy käytännössä vai ei? Vai kaivanko tyynesti kuvetta ja hankin 400:n vauhtipyörän ja dampperin ja unohdan 350:n osat?

    Moottori on siis SBC 400 ja varustettu vakiokampiakselilla (lienee siis external balanced noin lähtökohtaisesti).
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,
    Oikea vastaushan on kaivaa taskua ihan syvältä asti ja hommata internal balance satsi tuohon lohkoon. 400:sen akselita saa hyvän lampun jalan olohuoneeseen, mulla on sbc 302 akselista sama projekti menossa :D

    Minulle on kerran tarjottu original 400:sen akselia+veivejä+mäntiä josta oli onnistuttu jotenkin tekemään internal balance eli kyllä se on mahdollista mutta jotenkin jäi mielikuva että se taloudellinen säästö käyttää vanha akseli +veivit olis sulanut mittatilaus mäntien kanssa...tai jotain sellaista puoli älytöntä koneistus tai hiperf osaa siinä oli tarvittu ??? En muista enää tarkasti.

    En lähtisi tuollaiseen kikkulaan kampuran päässä.Se varmaan sopii orkkis vauhtipyörän ja kampuran väliin ja tuo muoto viittaa siihen että vauhtipyörän kääntöpuolen on oltava tietyn mallinen ja/tai sitten se vaatii hieman pidemmät pultit jotta kiinnitys on hyvä ???
    Jos vauhtipyöräksi vaihtuukin joskus billetti Hays jokin muu jossa tausta kampuraa vasten on "suora", niin onko tuolle murikalle siellä tilaa ? Ajatusmalli on vähän sellainen että "jos tuo oikeasti on hyvä, niin niitä olisi myyty joka strokeri-satsin mukana?"
     
  5. tapio

    tapio Gearhead

    Jep.

    Soittelin pariin koneistusfirmaan, jotka tekevät tasapainotushommia. Ei auta kuin kaivella taskun pohjaa...
     

Kerro tästä muillekin!