SBC, häkä koholla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 30.4.2018.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Laitetaan tänne tuolta G-bodysta jos joku muukin osaisi vastata.

    Caminossa on moottorina megasquirtin ohjaama 350TBI. Myös kipuna on megasquirtin ohjaama hukkakipinä.

    Kone lotkottaa tyhjää hyvin ja toimii varsin hyvin kierroksillakin, mutta katsastuksessa käynyt ilmi jo useampana vuotena, että häkä on koholla.

    Tämän vuoden arvot olivat:
    CO:3.3% (hylkyraja 3.5%... jaa se onkin 4.5%, mutta inssi puhui 3.5% ja mielestäni viime vuonnakin oli 3.5% rajana, onko se muka laskenut vai sekoileeko joku?)
    HC: 200
    O2: 1.60

    AFR(lambda)-arvo tyhjäkäynnillä on noin 13.3-13.5 paikkeilla, jonka olen ymmärtänyt että on ihan ok arvo SBC:lle.

    Tulppasin jo PCV:n mittauksen ajaksi, kun kone höri sieltä liikaa ilmaa viime vuonna, mutta palautin sen leiman jälkeen. PCV:n paikallaan olo aiheutti muistaakseni hään nousun vielä enemmän.

    Etsiskelin imuvuotoja, mutta en niitä löytänyt.

    Itseltä alkaa ideat loppua mikä tuota häkää nostaa. Voisiko sytytysennakko olla pielessä, vaikka kone kuitenkin ihan hyvin kuulostaisi käyvän?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tuskin on mitään vikaa seos kun on vähän rikkaalla niin sehän nostaa häkää, mulla omassa 305cid pyörii siin 1.00 lamdan paikkeilla tyhjäkäynnillä eli onks se jotain 14,7 afr

    Löyty yks mittus lappukin lambda 1.034 , CO 0.95 ja HC 152
     
    Muokattu: 30.4.2018
  3. timant

    timant 2nd gear

    Viallinen pcv-venttiili sekoittaa ilmamäärämittarin ja seos sen takia pielessä?
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Ennakolla voi jonkin verran pelata hc:n kanssa myöhäistämällä tippuu hc ja aikaistamalla kasvaa.
    Yleensä se ennakko millä kone käy kevyesti on hc:n kannalta liian aikainen,myöhäistämällä ennakkoa sen verran et alkaa käydä hieman raskaasti tyhjää hc pienenee.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    PCV oli tulpattu testin ajan. Jostain syystä alkup. PCV tuntui päästävän liian paljon ilmaa läpi. Uusi ja vanha tuntui puhaltavan ihan samallalailla läpi.

    Vois tietysti kokeilla laihentaa hieman tyhjäkäyntiseosta ja testata mahdollisesti tuota ajoitustakin. Harmi vaan, kun tuota häkää ei pysty oikein itse mittaamaan niin ei tiedä yhtään miten nuo säädöt siihen vaikuttaa.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mikä sulla on tyhjänkäynnin ennakot?

    Seokset on ainakin liian paksulla.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mites häkä oli kierroksilla? Vaikkei ton ikäsestä mitatakkaan.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Ennakkoa en nyt muista täytyy se tarkistaa. Ei ole tullut mitattua päästöjä kierroksilla juurikin siitä syystä kun niitä ei 'tartte'.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tee se, hieman kun laihentaa niin häkä tippuu heti.
    Ja eihän nuo päästöt muutenkaan pielessä ole.

    Pcv:n kautta voi myös antaa puhdasta ilmaa ja verrata eroa kun se on kytketty kampikammioon.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, kuvittelin että häkä olis ollut suurempikin ongelma, kun inssi puhui että raja olisi 3.5% kun se onkin 4.5%.

    Mutta näillä jatketaan, nyt tietää hieman paremmin mitä säätää ja mihin suuntaan.
     
  11. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Jos kone ei ole mitenkään kovin rallimalli, ei mitään hyötyä ajella sitä rikkaalla tyhjäkäynnillä.

    Tarkoittaa siis mikäli kone käy, lambda ykkösellä (tai jopa vähän yli) sitä kannattaa sillä käyttää.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei siittä kyllä suoraa sanottuna mitään haittaakaan ole. ihan yhdentekevää alkaa säätämäön kun ei vaikuta edes kulutukseen mitenkä.

    Häkä joku 2,5-5% riippuen koneesta on ihan ok tyhjäköynnillä jos ei ole kattia.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Älä säädä mihinkää jos kone toimii ja käy tyhjää nätisti kun noi sun päästöt on ihan hyvät. Toki se inssi marmattaa, etenkin nuoremmat, jos menee rajoille, kun ne kuvittelee että se trafin vähemmän on parempi jotenkin olisi järkevä toimintatapa katalysaattorittomien autojen kanssa.

    Sytkäennakotkaa ei vaikuta häkään nimeksikään mikäli ne on jotenkin edes fiksut vaan ne suurilta osin muuttaa vaan hcn määrää.
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Harva museomoottori tykkää mistään 14 tai yli AFR lukemista, vaikka se päästötesterin mukaan oliskin parempi vaihtoehto. Kun kerran ohjelmoitavasta ruiskusta on kysymys, niin teet tarvittaessa seoskartan jolla ajellaan nykien yhtenä päivänä vuodessa ja muuten sillä parhaiten toimivalla kartalla. Normikartat on tietysti aina kompromissi parhaiten toimivan ja taloudellisimman vaihtoehdon välillä.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on tällänen chevrolet kirja niin seossäädöstä 350cid tää sanoo 1971 vuosimallin kohdalla maximum CO at idle 0,5% et aika hurjan laihalle ne on silloin jo tehtaalla nää suunnitellu, kun enhän mä tolla omalla päässy kuin 0,95% tolla 1.034 lambadalla
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Tjooh, taidanpa antaa sitten olla noiden säätöjen ja keskittyä johonkin muuhun. Puuhaa tuossa autossa on ihan riittämiin.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Imo ois että tyhjäkäynnillä semmonen 1.5-2.5 co on ihan ok, vähän saattaa joutua pelaamaan leimalle ajotusta hc:n takia tahi sitten rikastamaan tyhmäkäyntiä että hc tippuu - tyyli vapaa mutta pakollinen.

    Mutta yli kolmen oleva co tyhjällä on kyllä edes suht. Normikoneelle suotta turhan rikas ja nokeaa vaan tulppia jos enempi on tyhjäkäynnillä esmes jos tykkää "parkittaa" kylillä auto käynnissä :)

    Mutta toki se helpottaa jos pääset laajakaistan avulla hakemaan niitä säätöjä ni sen tyhjäkäynnin pystyy tosiaan hakemaan suht laihallekin ilman että muu ajettavuus kärsii ;)
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuon takia ottaisin jostain omasta mutusta ne päästöt kierroksilla. No tbi on tbi eli en tiedä miten kierroksilla käy mutta kaasarissahan se rikkaampi soppa tuntuu hiipivän myös kierroksille = kulutusta lisää.


    Toisaalta taas tbi vehkeellä ilman kattiakin se co määrä on aika pieni, joten siinä mielessä turhan korkea on tuo 3-3.5.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oon 99,9999% varma että on olemassa rikkaampi säätö millä saat paremmat alipaineet imariin mitä jollain 0,5%, ellei siellä sitte ole joku ilmapumppu minkä vuoksi toi arvo on niin alhanen.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    onko tollanen tyhjäkäyntipiirin vaikutus edes kaasarilaitteessa mitenkään mahdollista ajokierroksilla? Oon vaa tullu sitäkin miettineeksi että meneekö sieltä tyhjäkäyntipiiristä yhtään mitään läpi jos ollaan siirrytty jo pääsuutinpiirille? Asiaan liittyvä kysymys nr. 2 onko tollasessa amerikan tuotoksessa pääpiirillä millon?

    En ole vielä keksiny miten asiaa voisi tutkia

    TBIssä kai on joku TPS tai kärjet minkä kanssa tunnistaa että nyt käydään tyhjäkäyntiä?
     

Kerro tästä muillekin!