Sbc nostajan naputtelun pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 22.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vasemmalta puolen kolme pakosta mitattu ja tavattu shopmanuskaa. 43,6mm asennuskorkeuden jälkeen pitäs vasta alkaa lisäilemään shimmejä. No, näissä kaikissa ilman shimmiä luokkaa 42,2mm, vertailukannessa 43mm. Se kutosen pakohan olikin sit jo alle 40mm... Siellä voi olla vaikeuksia ilman shimmiäkin päästä 060/1,6mm jousivälykseen puristettuna.

    Sitten alkokin taas homma turpoomaan. Ihmettelin, kun seiskan keinun mutteri oli selvästi muita syvemmällä ja meinasin tarkistaa preloadin, niin siinä käynnissähän se alko pyörimään ite ulos. Ja studista. Eipä tullu mieleen, että se reikä menee vesitilaan ja kone lämmin. Sit olikin pakkasnesteet tuulilasilla asti ja tietty kone täynnä. Eikä edes yhtään täyttä kannua öljyä himassa. Jotenkin outoa, että vesitilaan menevä studi on vedetty paikalleen ilman kierrelukitetta. Mutterin asennosta vois päätellä, että se on ollu lähdössä jo keinujen vaihdon aikaan.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Joo, kyllä ne vakiostudit tulee vakioo kovemmilla jousipaineilla ulos pikkuhiljaa rautakansista, tai ainakin joku niistä.
    Kierteellisiä studejahan saa vaikka ARP:lta, vaatii vaan sen studin tornin alas jyrsimistä ja tietty sitten reikien kierteyttämistä. Ne sit kyllä pysyy, ei nouse enää.
    Alkuperäisessä kiinniprässätyssä on luotettu vain siihen puristussovitteeseen, korjauskirjassakin käskettiin lisätä prässättävään studiin "white lead"-tököttiä päähän ennen prässäystä....
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Joskus muinoin porasin studin juuren n.3mm reiän valunläpi ja siihen 4mm kierre ja pidätin ruuvilla kiinni,kesti ainakin itsellä oloajan hyvin ei noussu studit vaikka oli vähän jo nostoa ja jousipainettakin.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En tiiä oonkohan ny ymmärtänyt oikein mitään, mutta siis 1 venttiili on enemmän palotilassa kuin muut?

    Voiskohan olla, et on vaihdettu seeti ja se on vaan läpätty ja seetiä oikeaan korkoon jyrsimättä kasaan.

    Joo ne pitäisi jyrsiä, mutta monihan täälläkin oli sitä mieltä, ettei niitä voi jyrsiä kuin koneistamolla............. njaa no kasaan vaan kestää se takavalo takuun
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo on hyvä lukitus kyllä, mutta myös ihan toimivia nähny että pelkästään reikä ja siihen putkisokka - virityksellä.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tässä on jo laitettu studit jengalla. Se vaan pyöri kannesta auki. Ei ollu mitään välissä, ei lukitetta, eikä tiivistettä. Ja tuntu tosiaan menevän vesitilaan asti. Sen oli pakko olla jo löysällä, koska se alko heilumaan heti, kun vähän yritin löysätä säätömutteria. Siis hipasin ns.
    Vasemmalla ei dampperijousi ollu syönyt itseään läpi kuin yhdestä aluslevystä liki, muissa oli normaalinoloista "kuluma"jälkeä. Oikeallahan ne dampperijouset on pureskellu ne aluslevyt ihan läpi asti.

    Tätä vähän epäilen, kun toista kantta on käytetty pajalla. Kuulema.

    Nyt kun vielä keksis, mistä vähän nipistäs lisää jouselle tilaa, et vois kokeilla, onko se vieläkin ahtaalla. On vielä yksi setti uusia jousia, pitää mitata, meneekö ne yhtään alle 29mm puristettuna.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aivan, olikin jengalliset studit jo käytössä. No ne tarvii kyllä lukitteen ihan tiivitymisenkin takia, niinkuin meinasitkin. Täytyskö ne loputkin avata ja laittaa lukite väliin?

    Jos se jousen asennuspituus on liian pieni niin eipä sille oikein muuta keksi kuin toisenlaisen jousen/retainerin/retainerin lukot, jos kansi irti niin sithän ongelmaa ei ole, koneistaa seetiä syvemmälle tai jyrsii jousipesää vähän syvemmälle ja näin tekee asennuskorkeutta...
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aivan, vähän varmaan pitäs... Helvetin turvoke koko vehje, vähän vaan jos laittas.

    Kannet on paikallaan, eikä nyt ainakaan ennen sen naputuksen lopullisen syyn varmistumista viittis avata. Ääni on taas vähentyny, kun kääntelin jousta pihdeillä eri asentoon. Jäi vähän lyhäks se kuuntelu, kun piti vaihtaa puolta kattomaan sitä heiluvaa studia. Ja siihen se kuuntelu loppukin. Ei varmaan tarttis paljon saada jouselle lisää tilaa, niin asia varmistuis. Jousia kun koepuristelin, niin loppuvaiheessa se käy vallan tahmeaksi puristumaan, ei siis ehken jäykisty, mutta ikäänkuin asettuu kasaan huonosti. Eli ei se vaatimus 1,6mm jousihölpästä ole varmaan yhtään liikaa. Jos mun mittailut on lähellekään, niin nyt siinä matalassa jäis jousihölppää ilman aluslevyä vain 0,9mm. Paitti, jos se mun mittaus olikin jo ilman levyä, niin sehän pohjaa vieläkin... Menee jo sekasin, kun mittaillu kaikkia. Enkä tietty laittanu ylös, kun piti vaan sitä yhtä mitata.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kävin vielä varuilta mittaamassa sen edellisen nokan romukasassa. Kyllä se on jokseenkin puolen tuuman nostolla todellista. Eli ainakin jokainen pakovena on ollut liian ahtaalla, siis ihan just vaan mahtunu auki. Ei ihme, että kone kuulosti tienpäällä heinäsirkkaparvelta, kun ajoin sitä kotiin. Tässä valossa se kutosen pakonokan häviäminen ei ole järin suuri ihme, siellä kun on tilaa yli 2mm vähemmän ku muissa.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tää alkaa meneen niin oudoksi, että multa loppuu paukut. Kansikin on pöydällä, eikä siitä voi mitään osoittaa syylliseksi.
     
  11. jorkat

    jorkat Gearhead

    no joko vittu tukit sen nokan? vai annetaanko vai sen olla ja mietitään elämämme loppuun asti outoja nostojuttuja?
     
  12. jorkat

    jorkat Gearhead

    nokka rikki?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Älähän nyt hätäile. En vielä kerenny. Se vaan ei nyt sovi kuvioon, kun paska ja uus nokka pitää saman äänen. Ja en keksi, miksi paskan nokan antama nostajan pohjausääni häviäisi, kun vetää nostajan preloadin pohjaan. Ja miksi se ääni tulee ja menee ittekseen? Käykö se nokka välillä ehjänä?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lisää pohdintaa. Jos jätetään noi jousen paikan mittaukset pois ajatuksista ja kuitataan ne mittausvirheellä paskasta paikasta johtuen, niin...
    Seetissä on leveä kulumajälki noin neljänneksen mitalla, muualla vain ihan ohut rantu. Voiskohan se kiilata venan puristustahdin aikana sen verran vinoon ja jumiin, että nostaja kyykkäis ennenku saa sen liikkeelle? Ohjurit on niin tiukat, että edes ilma ei pakene sieltä ohi. Jos pitää sormea ohjurin päällä ku vetää venaa ulos, niin se plopsahtaa takas sisään, jos varsi ei oo tullu kokonaan pihalle.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko seeti tai ohjuri olla vinossa?
     
    Filth tykkää tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei sitä ainakaan ole keskelle hiottu asennuksen jälkeen. Ja ohjuri on tosiaan niin tarkka, ettei se anna venan hakea sivuttain yhtään.
    Muissakin on vähän omituisuuksia, yhdessäkin on niin ohut kontaktirantu, että oikeen ihmetyttää. Pakosessa kuitenkin kai pitäs olla vähän pintaakin siirtämään lämpöä venasta kanteen.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nokka näkyy nyt hyvin nostajan reiästä, visuaalisesti ok. Mitannu en vielä.
    Toi seeti ei ole ihan kunnossa kyllä, mutta liittyykö se naputukseen, on auki.
    [​IMG]
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Molemmat pipot irti ja kantaseen että ajavat uudet seetit ja hioo venat? Joko kiero vena joka ei pyöri tai sit terä ei oo keskittyny kunnolla kun seeti on ajettu?
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Voi Jussi parka.... paskaa olet saanut.
    Ei muuta kuin kaikki uusiksi.
    Jos ohjuri on vaihdettu ehkä nekin on prässätty vinoon?
    Ja jos on seetit vaihdettu voiko siihenkään luottaa että ovat tarpeeksi kiinni?
     
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Näkyykö kulmat seetissä joka puolella?

    Aika usein se mira syö vähän vinoon kun pistää k linerin mikä tuollakin kai on.

    Toinen vaihtoehto että kansi ei ole ollu pöydässä kiinni kunnolla. Seki tekee tollasta. Ekassa tapauksessa vena pitää, toisessa ei. Et sen voisi käydä mittauttamassa jossain korjaamollamolla missä imulaite.
     

Kerro tästä muillekin!